• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

80-talet

Cartier
2-Faktor
Hittade denna på loppis till min fru, fullt fungerande och i fint skick!
IMG_20200307_122953.jpg
 
Aldrig tidigare riktigt förstått charmen/storheten med en skeleton-modell. Men har börjat snöa in på Zenith Defy och utifrån bilder är jag väldigt intresserad. Några erfarenhet av den modellen i skeleton?
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Aldrig tidigare riktigt förstått charmen/storheten med en skeleton-modell. Men har börjat snöa in på Zenith Defy och utifrån bilder är jag väldigt intresserad. Några erfarenhet av den modellen i skeleton?
Är av exakt samma åsikt vad gäller skeleton. Men Defy-modellerna är riktigt bra. har bara testat i butik (haft Defy Classic med blå tavla dock, såld här på forumet) men den är väldigt bra tycker jag.

Här är tvåtonsmodellen, inte riktigt lika bra på armen som de titanmodellen eller den svarta. Men rätt kul ändå.
D0773A33-FF30-462D-9C8A-E59434221D7F.jpeg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Aldrig tidigare riktigt förstått charmen/storheten med en skeleton-modell. Men har börjat snöa in på Zenith Defy och utifrån bilder är jag väldigt intresserad. Några erfarenhet av den modellen i skeleton?
Har haft den svarta keramiska skeleton samt en vanliga i titan. Svarta på gummi bärs mindre och är coolare. Skönt gummi band och rätt ok tydlighet vad gäller läsa av tiden

Den blå i titan har väldigt stor tavla och bärs för stort tycker jag. Skulle göra sig bättre i 39mm istället för 41mm

Har inte kvar någon av dem idag, men skulle jag köpa 1 av dem i morgon så skulle jag nog ta den svarta igen.

Bild på de två.
663FDF1A-F395-4498-82C3-C5B6A550E8BF.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ny Klocka! Har aldrig haft en så liten klocka tidigare (37mm) med det var något med case-formen/tavlan som bara talade till mig. Har endast haft stora dykare så detta är verkligen ett skifte i hur jag tänker runt storlek och "wrist presence". Den bär större än vad den är dock och jag kommer skaffa den berömda "ladder" länken när den kommer...
IMG_0141.jpg
Hur har det gått med länkköp?
Funderar på att köpa en ny till min gamla A384. Hade gärna haft gammal länk men kostar ju satan...
IMG_20200430_154658.jpg
 

M.I.

Omega
Hej!
Önskar öppna ett eventuellt intressant ämne. Som har jag skrivit tidigare, köpte en klocka för sex år sedan. Den är en Zenith El Primero Rainbow. Under några tillfällen försökte jag sälja den men sedan har dragit tillbaka annonsen. En gång träffade jag en potentiell köpare som skulle prova klockan. När jag såg klockan på hans hand kände jag, ärligt talat, lite ångest och önskade i mina tankar att han inte köper klockan.

Nu har jag starkt bestämd att sälja klockan men styrka av den emotionella kopplingen mellan en människa och en klocka är någonting helt otroligt. Kanske lite orealistisk och kanske onaturligt. Har NI någon gång upplevd nånting liknande? Är känsla som jag har beskrivit en ofta förekommande känsla hos dem som är intresserade för klockor?
Vänligen, Milan
 

Bilagor

  • IMG_20200307_112321_resized_20200307_052639034.jpg
    IMG_20200307_112321_resized_20200307_052639034.jpg
    212.7 KB · Visningar: 8

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är bara en fråga om vana... 1:a klockan bär emot att sälja. Men efter den finns knappt något stopp :)
Sen finns det såklart klockor som man aldrig kan eller vill sälja. Presenter, klockor förknippade med ngn händelse mm.
Som typ alla jag äger...:-/
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Önskar öppna ett eventuellt intressant ämne. Som har jag skrivit tidigare, köpte en klocka för sex år sedan. Den är en Zenith El Primero Rainbow. Under några tillfällen försökte jag sälja den men sedan har dragit tillbaka annonsen. En gång träffade jag en potentiell köpare som skulle prova klockan. När jag såg klockan på hans hand kände jag, ärligt talat, lite ångest och önskade i mina tankar att han inte köper klockan.

Nu har jag starkt bestämd att sälja klockan men styrka av den emotionella kopplingen mellan en människa och en klocka är någonting helt otroligt. Kanske lite orealistisk och kanske onaturligt. Har NI någon gång upplevd nånting liknande? Är känsla som jag har beskrivit en ofta förekommande känsla hos dem som är intresserade för klockor?
Vänligen, Milan
Har hänt många gånger. Men brukar resonera att det går alltid att köpa en likadan. Men sen står man där och hittar ingen likadan till salu, då spricker resonemanget.
Men vips så har man hittat något annat.
 

M.I.

Omega
Det är bara en fråga om vana... 1:a klockan bär emot att sälja. Men efter den finns knappt något stopp :)
Sen finns det såklart klockor som man aldrig kan eller vill sälja. Presenter, klockor förknippade med ngn händelse mm.
Som typ alla jag äger...:-/

Liknande med mig, köpte en klocka för att sälja men sen kunde jag inte göra detta, bestämde på slutet att behålla den. Men nu jag tänkte köpa en Panerai och sälja den första klockan i princip man hittar någon anledning.
 

M.I.

Omega
Har hänt många gånger. Men brukar resonera att det går alltid att köpa en likadan. Men sen står man där och hittar ingen likadan till salu, då spricker resonemanget.
Men vips så har man hittat något annat.
Det är problemet … om jag kan sälja den kommer jag troligtvis att ångra mig, men som du säger alltid kan man köpa en klocka av samma modell..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej!
Önskar öppna ett eventuellt intressant ämne. Som har jag skrivit tidigare, köpte en klocka för sex år sedan. Den är en Zenith El Primero Rainbow. Under några tillfällen försökte jag sälja den men sedan har dragit tillbaka annonsen. En gång träffade jag en potentiell köpare som skulle prova klockan. När jag såg klockan på hans hand kände jag, ärligt talat, lite ångest och önskade i mina tankar att han inte köper klockan.

Nu har jag starkt bestämd att sälja klockan men styrka av den emotionella kopplingen mellan en människa och en klocka är någonting helt otroligt. Kanske lite orealistisk och kanske onaturligt. Har NI någon gång upplevd nånting liknande? Är känsla som jag har beskrivit en ofta förekommande känsla hos dem som är intresserade för klockor?
Vänligen, Milan
Det låter som ditt emotionella band främst är ekonomiskt, om jag ska vara krass? Du beskriver anledningen till att sälja är att du ska köpa en Panerai, varför måste Zenithen annars lämna? Om man har ett "riktigt" emotionellt band, likt de @RicVin beskriver, gåva eller införskaffad till något speciellt så har klockan inget ekonomiskt värde längre, inte jämfört med det emotionella i alla fall. Då tänker man aldrig tanken att sälja den.
 
Topp