• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

Swizz beat

Patek
2-Faktor
El Primero Chronomaster 38mm
3E4F9C51-1E6E-4BD0-ADDB-3EB599853734.jpeg
3D890FFE-9893-48B8-8C6A-80580EFB8485.jpeg
 
H

Hysteria

Guest
Jo, det kunde jag nästan räkna ut ;) Fått av annan medlem att Franks ur meddelat att klockan måste skickas iväg och att totalkostnaden för bytet landar på ~9k. Tänkte om det fanns en annan väg.
För att byta till ett gummiband? Låter ju helt galet
*Gummit kostar väl typ 2k?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jo, det kunde jag nästan räkna ut ;) Fått av annan medlem att Franks ur meddelat att klockan måste skickas iväg och att totalkostnaden för bytet landar på ~9k. Tänkte om det fanns en annan väg.

För att byta till ett gummiband? Låter ju helt galet
*Gummit kostar väl typ 2k?


Låter helt sjukt. Frågade på Franks Ur för nått år sen och da gick det fint att köpa till gummit efteråt. Dock var det rätt dyrt. Kommer inte ihåg exakt, men iaf 4-6k.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jo, det kunde jag nästan räkna ut ;) Fått av annan medlem att Franks ur meddelat att klockan måste skickas iväg och att totalkostnaden för bytet landar på ~9k. Tänkte om det fanns en annan väg.

För att byta till ett gummiband? Låter ju helt galet
*Gummit kostar väl typ 2k?


Låter helt sjukt. Frågade på Franks Ur för nått år sen och da gick det fint att köpa till gummit efteråt. Dock var det rätt dyrt. Kommer inte ihåg exakt, men iaf 4-6k.

Jo men detta stämmer - typ. Jag kan förklara.
Man köper en Defy med länk eller gummi. Vill man komplettera med det band som inte hör till klockan köper man det vid sidan av. För att sedan göra ett byte lämnar man in den till AD som i sin tur skickar ner den till Zeniths SC. Detta för att boetten behöver öppnas (tror jag) och garantin ryker all världens väg om man försöker sig på det själv. Zenith vill inte heller att deras AD utför detta till de hittat en bättre lösning. Har man köpt klockan hos AD så slipper man förstås kostnaden för detta, men klockan är ju borta några veckor vid varje bandbyte - något man hade kunnat göra aningens smidigare själv - om nu infästningen hade varit mer "normal". Ganska vansinnig lösning, för att inte tala om klimataspekten i det hela att flyga en klocka fram och tillbaka för en sån här operation... Jag skrev till Zenith beträffande detta och fick svaret att de jobbar på en lösning, men tills vidare gäller detta. Jag tror och hoppas att de tog mina synpunkter på allvar för de skrev ett långt och till synes personligt svar tillbaka. I skrivande stund kanske de hittat en lösning så jag reserverar mig för att denna info kanske är inaktuell. Bandet med dess spänne på bild här nedan. Klockan är såld (som för övrigt är en otroligt trevlig klocka) men om någon är intresserad av bandet och dess tillbehör kan vi kanske hitta den deal. Sorry om detta räknas som en slags förtäckt annons - ej intentionen.

IMG_6788.jpg
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Jo men detta stämmer - typ. Jag kan förklara. M
Man köper en Defy med länk eller gummi. Vill man komplettera med det band som inte hör till klockan köper man det vid sidan av. För att sedan göra ett byte lämnar man in den till AD som i sin tur skickar ner den till Zeniths SC. Detta för att boetten behöver öppnas (tror jag) och garantin ryker all världens väg om man försöker sig på det själv. Zenith vill inte heller att deras AD utför detta till de hittat en bättre lösning. Har man köpt klockan hos AD så slipper man förstås kostnaden för detta, men klockan är ju borta några veckor vid varje bandbyte - något man hade kunnat göra aningens smidigare själv - om nu infästningen hade varit mer "normal". Ganska vansinnig lösning, för att inte tala om klimataspekten i det hela att flyga en klocka fram och tillbaka för en sån här operation... Jag skrev till Zenith beträffande detta och fick svaret att de jobbar på en lösning, men tills vidare gäller detta. Jag tror och hoppas att de tog mina synpunkter på allvar för de skrev ett långt och till synes personligt svar tillbaka. I skrivande stund kanske de hittat en lösning så jag reserverar mig för att denna info kanske är inaktuell. Bandet med dess spänne på bild här nedan. Klockan är såld (som för övrigt är en otroligt trevlig klocka) men om någon är intresserad av bandet och dess tillbehör kan vi kanske hitta den deal. Sorry om detta räknas som en slags förtäckt annons - ej intentionen.

IMG_6788.jpg
Tack för bra svar och förtydligande!
 
Denna;
 

Bilagor

  • 62E80F20-7943-4CB4-8640-759C91AF92CA.png
    62E80F20-7943-4CB4-8640-759C91AF92CA.png
    332.9 KB · Visningar: 13
  • BC4F69E9-4BD3-4F01-AC49-D0626E1ADFBF.png
    BC4F69E9-4BD3-4F01-AC49-D0626E1ADFBF.png
    373.3 KB · Visningar: 15
  • 74D6D44F-0793-4BD1-AADE-620629094BD8.png
    74D6D44F-0793-4BD1-AADE-620629094BD8.png
    373.3 KB · Visningar: 14

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jo men detta stämmer - typ. Jag kan förklara.
Man köper en Defy med länk eller gummi. Vill man komplettera med det band som inte hör till klockan köper man det vid sidan av. För att sedan göra ett byte lämnar man in den till AD som i sin tur skickar ner den till Zeniths SC. Detta för att boetten behöver öppnas (tror jag) och garantin ryker all världens väg om man försöker sig på det själv. Zenith vill inte heller att deras AD utför detta till de hittat en bättre lösning. Har man köpt klockan hos AD så slipper man förstås kostnaden för detta, men klockan är ju borta några veckor vid varje bandbyte - något man hade kunnat göra aningens smidigare själv - om nu infästningen hade varit mer "normal". Ganska vansinnig lösning, för att inte tala om klimataspekten i det hela att flyga en klocka fram och tillbaka för en sån här operation... Jag skrev till Zenith beträffande detta och fick svaret att de jobbar på en lösning, men tills vidare gäller detta. Jag tror och hoppas att de tog mina synpunkter på allvar för de skrev ett långt och till synes personligt svar tillbaka. I skrivande stund kanske de hittat en lösning så jag reserverar mig för att denna info kanske är inaktuell. Bandet med dess spänne på bild här nedan. Klockan är såld (som för övrigt är en otroligt trevlig klocka) men om någon är intresserad av bandet och dess tillbehör kan vi kanske hitta den deal. Sorry om detta räknas som en slags förtäckt annons - ej intentionen.

IMG_6788.jpg
Låter helt sjukt og veldig synd på en så fin klokke. Har flere ganger värt veldig näre på å kjöpe den.
På bildene under ser det ut som den har vanlige bandstift. Er det for å bytte mellan olike gummi och/eller läder? Är det endlänkene som måste bytas for å bytte mellom länk og gummi?

4322E3AD-E355-4019-9051-7958218F13B9.jpeg
A053761C-B829-4C3C-97E6-2840D730E455.jpeg
E80D4AA7-B366-4097-961E-81E718312084.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jo men detta stämmer - typ. Jag kan förklara.
Man köper en Defy med länk eller gummi. Vill man komplettera med det band som inte hör till klockan köper man det vid sidan av. För att sedan göra ett byte lämnar man in den till AD som i sin tur skickar ner den till Zeniths SC. Detta för att boetten behöver öppnas (tror jag) och garantin ryker all världens väg om man försöker sig på det själv. Zenith vill inte heller att deras AD utför detta till de hittat en bättre lösning. Har man köpt klockan hos AD så slipper man förstås kostnaden för detta, men klockan är ju borta några veckor vid varje bandbyte - något man hade kunnat göra aningens smidigare själv - om nu infästningen hade varit mer "normal". Ganska vansinnig lösning, för att inte tala om klimataspekten i det hela att flyga en klocka fram och tillbaka för en sån här operation... Jag skrev till Zenith beträffande detta och fick svaret att de jobbar på en lösning, men tills vidare gäller detta. Jag tror och hoppas att de tog mina synpunkter på allvar för de skrev ett långt och till synes personligt svar tillbaka. I skrivande stund kanske de hittat en lösning så jag reserverar mig för att denna info kanske är inaktuell. Bandet med dess spänne på bild här nedan. Klockan är såld (som för övrigt är en otroligt trevlig klocka) men om någon är intresserad av bandet och dess tillbehör kan vi kanske hitta den deal. Sorry om detta räknas som en slags förtäckt annons - ej intentionen.

IMG_6788.jpg

Låter helt sjukt og veldig synd på en så fin klokke. Har flere ganger värt veldig näre på å kjöpe den.
På bildene under ser det ut som den har vanlige bandstift. Er det for å bytte mellan olike gummi och/eller läder? Är det endlänkene som måste bytas for å bytte mellom länk og gummi?

4322E3AD-E355-4019-9051-7958218F13B9.jpeg
A053761C-B829-4C3C-97E6-2840D730E455.jpeg
E80D4AA7-B366-4097-961E-81E718312084.jpeg
Det ser ju onekligen ut som att det skulle vara märkligt att byte av gummi skulle kosta så mycket. Min tanke var isf att byta ut det svarta mot ett marinblått men att det skulle kosta 9k låter orimligt.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Låter helt sjukt og veldig synd på en så fin klokke. Har flere ganger värt veldig näre på å kjöpe den.
På bildene under ser det ut som den har vanlige bandstift. Er det for å bytte mellan olike gummi och/eller läder? Är det endlänkene som måste bytas for å bytte mellom länk og gummi?

4322E3AD-E355-4019-9051-7958218F13B9.jpeg
A053761C-B829-4C3C-97E6-2840D730E455.jpeg
E80D4AA7-B366-4097-961E-81E718312084.jpeg
Jag håller med, det är väldigt knasigt. Nedan visar jag min. Kollar man noga så ser dock fästet något annorlunda ut mot de bilder du visade. Kan det vara så att de korrigerat detta vid det här laget?
20190410_185813366_iOS.jpg


Notera att ändlänken är annorlunda jämfört med den som fäster gummibandet.
20190411_173423574_iOS.jpg


20190714_162449944_iOS.jpg

Det beror förstås på hur benägen man är att byta band. Jag gillar ju både länk och gummi så för mig blev det för jobbigt. Men det är som sagt en i övrigt fantastisk klocka med fin finish och ett riktigt trevligt urverk där man bla kan byta datum både fram och tillbaka (coolt!). Speciellt för denna peng.
Det ser ju onekligen ut som att det skulle vara märkligt att byte av gummi skulle kosta så mycket. Min tanke
var isf att byta ut det svarta mot ett marinblått men att det skulle kosta 9k låter orimligt.
Jag minns inte exakt, men jag tror man ska tänka ungefär
- viklås: ca 4500
- gummi: ca 3000
- ändbitar: ca 1500
Det är förstås bara en gissning, men den bygger på en slags minnesbild av mitt egna köp. Gummin och viklås från dessa tillverkare tenderar ju att kosta... huggis.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jag håller med, det är väldigt knasigt. Nedan visar jag min. Kollar man noga så ser dock fästet något annorlunda ut mot de bilder du visade. Kan det vara så att de korrigerat detta vid det här laget?
20190410_185813366_iOS.jpg


Notera att ändlänken är annorlunda jämfört med den som fäster gummibandet.
20190411_173423574_iOS.jpg


20190714_162449944_iOS.jpg

Det beror förstås på hur benägen man är att byta band. Jag gillar ju både länk och gummi så för mig blev det för jobbigt. Men det är som sagt en i övrigt fantastisk klocka med fin finish och ett riktigt trevligt urverk där man bla kan byta datum både fram och tillbaka (coolt!). Speciellt för denna peng.

Jag minns inte exakt, men jag tror man ska tänka ungefär
- viklås: ca 4500
- gummi: ca 3000
- ändbitar: ca 1500
Det är förstås bara en gissning, men den bygger på en slags minnesbild av mitt egna köp. Gummin och viklås från dessa tillverkare tenderar ju att kosta... huggis.

denna är ju grym!
men detta med bandbyte får ju en att rygga tillbaka lite.... :/
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
El Primero från ca 1990. En av de ganska ovanliga italienska 06:eek:rna som alltid är i helguld. Dessutom ofta också ädelt material i tavla, visare och index. Här en av de referenser som dyker upp mest sällan, 06.0062.400, och dessutom med chokladbrun tavla som jag aldrig sett förut. Har bara sett ett par stycken med vit emaljtavla. Intressant nog har boetten exakt samma form som El Primero Clipper från 1989, men glasringen är slät istället. Se sista bilden för jämförelse (de är faktiskt lika stora).
AC3169C6-BE70-4235-B8A8-576AE375382D.jpeg
B694208F-A030-4EE1-AE2E-42B9620CA8B3.jpeg
644D0F7D-1D4C-4950-AA44-8DF092088223.jpeg

AA5FF828-B0E6-4F7C-B034-33566D4DA2C9.jpeg

757425D8-ED14-4C85-B2C9-835FB0CAEF33.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp