• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

Swizz beat

Patek
2-Faktor
El Primero Chronomaster 1969 38mm
58C9939E-35D2-4EA2-B34C-FA621F82F421.jpeg
 

AoL

Omega

Spontant så ser jag ingen anledning att betala prisskillnaden mot de prisförslag jag fått ifrån lokala butiker jämfört med handlare nere i Europa på Chrono24. Jag gillar att handla här hemma men det tycker det har varit stor skillnad på priserna faktiskt. Ni som har handlat Defy’s kanske har mer input? :)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Agree!

Min, stulna bilder av tidigare ägare.
10BC9E37-70AF-47D0-8EE9-F36B25E324CC.jpeg
187F1851-3473-4CB3-BF71-C61089FAE5F0.jpeg
zenith fram.jpeg
Grymt med en till 06.0210.400 (för det är väl en sådan?) på KS! Ser ut som din har en emaljtavla och inte silver som de andra jag sett. Om du är intresserad finns här mycket att läsa om dessa 06 EL Primeros som italienska guldsmeder gjorde högkvalitativa och tunga guldboetter till. När du fått hem din skulle jag bli otroligt glad om jag får använda några bilder från dig för att uppdatera (förstås med credits).
https://www.watchuseek.com/threads/...os-from-the-mid-1980s-to-early-1990s.5223138/
 

joca

Patek
2-Faktor
Grymt med en till 06.0210.400 (för det är väl en sådan?) på KS! Ser ut som din har en emaljtavla och inte silver som de andra jag sett. Om du är intresserad finns här mycket att läsa om dessa 06 EL Primeros som italienska guldsmeder gjorde högkvalitativa och tunga guldboetter till. När du fått hem din skulle jag bli otroligt glad om jag får använda några bilder från dig för att uppdatera (förstås med credits).
https://www.watchuseek.com/threads/...os-from-the-mid-1980s-to-early-1990s.5223138/
Oj.. Dålig koll. Ska kika vad jag kan hitta ang min. Vill minnas att det är @hook som tagit bilderna så kika med honom :)

Edit: här är gamla annonsen :) https://klocksnack.se/threads/zenith-el-primero-16k.95160/
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Oj.. Dålig koll. Ska kika vad jag kan hitta ang min. Vill minnas att det är @hook som tagit bilderna så kika med honom :)

Edit: här är gamla annonsen :) https://klocksnack.se/threads/zenith-el-primero-16k.95160/
Då såg jag fel! Samma form som den i 18K, men pläterad istället. Bara första två siffrorna skiljer i referensnumret, vilket ju är logiskt eftersom formen är densamma, men materialet är olika. Den ingick i Zeniths reguljära produktion, men är ju lika snygg för det!
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Intressant läsning! Som relativt nybliven El Primero ägare undrar jag vilka serviceintervall du har på dina klockor i snitt, d v s hur ofta brukar du få urverken servade? Är det bra service på Zenith?
Jag har aldrig servat hos Zenith eftersom jag bara har äldre klockor (nyaste från ca 1990). Har servat hos min oberoende favoriturmakare som tycker det är superkul att serva EP! Jag har än så länge aldrig servat en klocka mer än en gång, så någon klar idé om serviceintervall har jag inte;-) Men om service är gjord med rätt sorts moderna smörjmedel, säger min urmakare att det inte behövs oftare än vart tionde år ungefär!
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig servat hos Zenith eftersom jag bara har äldre klockor (nyaste från ca 1990). Har servat hos min oberoende favoriturmakare som tycker det är superkul att serva EP! Jag har än så länge aldrig servat en klocka mer än en gång, så någon klar idé om serviceintervall har jag inte;-) Men om service är gjord med rätt sorts moderna smörjmedel, säger min urmakare att det inte behövs oftare än vart tionde år ungefär!
Skönt att höra, jag trodde att El Primero urverket med alla sina delar var lite mer high maitanance än mindre komplicerade arbetshästurverk som Rolex eller liknande. 10 år serviceintervall låter rimligt jämfört med andra tillverkares urverk
 
Senast ändrad:

AoL

Omega
Här kommer ett gäng bilder (nästan samma som i paketöppningstråden) och lite tankar utan att vara en direkt recension

Boxen är uppgraderad mot tidigare Zenith. Nu får man med ett USB-minne (tv) samt en putsduk (th) och den största och riktigt bra förändringen är att man kan lyfta ur hållaren till klockan och vika/knäppa ihop till ett snyggt och smidigt resetui. Riktigt smart och snyggt tycker jag.

Klockan (boett och länk) i sig är i Titan och bärs lätt och smidigt mycket tack vare den integrerade länken och den lätta vikten. Länken är för övrigt heeeeelt fantastisk. Finishen är mycket hög och designen fulländad enligt mig. Lite mer stretch än i en AP-länk, och inte riktigt lika tight (såklart), men inget att klaga på. Boetten håller även den väldigt hög finish med skarpa vinklar, snygg borstning och en design som känns retro och mycket Zenith med en liten flirt med kända Genta-ur. Zeniths AR-Coating är som vanligt sjuk. I många vinklar uppfattar inte ögat att där är något glas.

Många har på förhand sagt att den är stor med sina 41mm. Storlek är ju en smaksak men jag kan hålla med, personligen gillar jag inte klockor under 40mm när jag själv bär dem (drygt 20cm runt leden), och den här bärs väldigt smidigt och sitter bra även på mindre handleder tack vare bandhornen och integrerad länk. Vikten görs också att känslan är väldigt nätt. Men samtidigt kan jag förstå de som hade velat ha den mindre, även om jag älskar den som den är.


Har du den kvar? Hur upplever du att titanium-länken har stått emot repor osv? :)
Jag har försökt läsa på lite om "Grade 5" titanium jämfört med stål men inte blivit så mycket klokare. Frågade en handlare också men han hade ingen koll på detta.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Har du den kvar? Hur upplever du att titanium-länken har stått emot repor osv? :)
Jag har försökt läsa på lite om "Grade 5" titanium jämfört med stål men inte blivit så mycket klokare. Frågade en handlare också men han hade ingen koll på detta.
Har den inte kvar tyvärr.
Hade den ganska kort tid då jag råkade köpa annat och behövde avyttra Men tyckte länken stod emot repor rätt bra.
 
Topp