Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt! Har du testat Forstners solida ändfästen i den boetten? Blev lite sugen att prova Forstner för stretchlänkens skull. (Kör idag Uncle Seiko med "hollow end links"), men blev osäker om de solida passar i en Pre-moon boett.Helt rätt! 1039 längst ner, Forstner har stretchlänkar men tyvärr bara två. Med ett 1039-spänne ser den rätt riktig ut och fungerar utmärkt. Ny dock bytt åter till 1039.
Nej de passar helt perfekt på pre-moon, väldigt välgjorda! Bara jag som ville behålla originalutseende så långt möjligt och 516-ändstyckena slits ju inte. Men ser helt ok ut med Forstner. Rekommenderar länken pga hög kvalitet och finish samt möjlighet till att få stretch.Snyggt! Har du testat Forstners solida ändfästen i den boetten? Blev lite sugen att prova Forstner för stretchlänkens skull. (Kör idag Uncle Seiko med "hollow end links"), men blev osäker om de solida passar i en Pre-moon boett.
Ibland lockas jag av idén att ha en vintage speedy men med modern passform som solida ändfästen erbjuder - men nu svär jag väl i kyrkan
Kanon! Tack för svar, får suga på den karamellenNej de passar helt perfekt på pre-moon, väldigt välgjorda! Bara jag som ville behålla originalutseende så långt möjligt och 516-ändstyckena slits ju inte. Men ser helt ok ut med Forstner. Rekommenderar länken pga hög kvalitet och finish samt möjlighet till att få stretch.
Har den en annan lume-färg, eller pga redigering/filter?
Vilken otroligt läcker tavla, när tillverkades denna?Bjuder på morgonchoklad. Ha en fin tisdag alla Speedyfans !
Nej ursäkta dig inte @Hasse Varg - stort tack för så intressant inlägg!!!För mig så är den referens som syns på bilderna nedan den "riktiga månklockan" Neil Armstrongs Speedy var definitivt en 105.012-65, finns bevarad på Smithsonian National Air and Space Museum tillsammans med Michael Collins 145.012-68 (faktiskt inte en 145.012-67). Även Buzz Aldrins Speedmaster lär ha varit en 105.012-65 men den är tyvärr försvunnen (tros förlorats under transporten till Smithsonian National Air and Space Museum. Enligt historian så skulle Neil ha lämnat sin kvar i månlandaren som backup för klockan som var inbyggd i intstrumentpanelen och då lånat Buzz:s Speedy. Så tyvärr är den klocka som först satt på handleden på första människan som satte sin fot på månytan förlorad Hur som helst, jag är mer eller mindre 100% övertygad om att en 105.012-65 var den första klockan som var på månen
Källor till mina påståenden:
From The Archives: How The Omega Speedmaster Became The Moonwatch
✓ On July 21st, 1969, mankind set foot on the Moon ✓ Read why the Omega Speedmaster Professional Moonwatch accompanied the astronauts here! ✓www.fratellowatches.com
How the Speedmaster became the Moonwatch
For the 50th anniversary of the Moonwatch (and Moon landing), we thought we would summarize again how the Speedmaster became the Moonwatch.www.fratellowatches.com
Här en bild på Neil och hans 105.012-65 på JB Champion "NASA" mesh:
Här är en bild på min tagen med macro:
Lite pinsamt hur avslöjande den bilden är Dags att polera plexit ser jag... Bild med iPhone är klart mer smickrande och förlåtande
Tja, det blev ett lite långt inlägg den här Speedy Tuesday, men det är ju 20 juli idag så jag hoppas att det var OK trots allt? Happy Speedy Tuesday
Kul att du uppskattade mitt lilla nörderiNej ursäkta dig inte @Hasse Varg - stort tack för så intressant inlägg!!!
Här är en till 105.012-66 med tacksam iPhone-skärpa. Happy Speedy Tuesday alla!
He, he, ja det ser onekligen ut som en Speedy Verkar som den gode Jeff har koll på vilken klocka som gäller när man ger sig ut i rymdenJeff Bezos är ju lite extra aktuell idag. Jag tror att han bar en Speedmaster på resan.
He, he, ja det ser onekligen ut som en Speedy Verkar som den gode Jeff har koll på vilken klocka som gäller när man ger sig ut i rymden
Själva modellen tillverkades mellan 2007-2013, har safirglas och 1863-urverk, referens: 311.30.42.30.13.001 eller 311.32.42.30.13.001Vilken otroligt läcker tavla, när tillverkades denna?
Där ser man! Relativt kort produktionstid med andra ord. Tack för informativt svarSjälva modellen tillverkades mellan 2007-2013, har safirglas och 1863-urverk, referens: 311.30.42.30.13.001 eller 311.32.42.30.13.001
Lite mer info om klockan !Där ser man! Relativt kort produktionstid med andra ord. Tack för informativt svar
Härligt, blir lite kvällsläsning. Den där släpper du inte i första taget kan jag tänka mig?Lite mer info om klockan !
Hot Chocolate — The Speedmaster Professional Moonwatch Chocolate
Revolution examines how and why the Speedmaster Professional Moonwatch Chocolate could possibly be the next hot number to watch for Speedmaster collectors.revolutionwatch.com
Det är en keeper ! Haft den i tre år och det finns inga planer att den lämnar..Härligt, blir lite kvällsläsning. Den där släpper du inte i första taget kan jag tänka mig?
Helt rätt! Men om, så får du gärna höra av digDet är en keeper ! Haft den i tre år och det finns inga planer att den lämnar..