För mig så är den referens som syns på bilderna nedan den "riktiga månklockan"

Neil Armstrongs Speedy var definitivt en 105.012-65, finns bevarad på Smithsonian National Air and Space Museum tillsammans med Michael Collins 145.012-68 (faktiskt inte en 145.012-67). Även Buzz Aldrins Speedmaster lär ha varit en 105.012-65 men den är tyvärr försvunnen (tros förlorats under transporten till Smithsonian National Air and Space Museum. Enligt historian så skulle Neil ha lämnat sin kvar i månlandaren som backup för klockan som var inbyggd i intstrumentpanelen och då lånat Buzz:s Speedy. Så tyvärr är den klocka som först satt på handleden på första människan som satte sin fot på månytan förlorad

Hur som helst, jag är mer eller mindre 100% övertygad om att en 105.012-65 var den första klockan som var på månen
Källor till mina påståenden:
✓ On July 21st, 1969, mankind set foot on the Moon ✓ Read why the Omega Speedmaster Professional Moonwatch accompanied the astronauts here! ✓
www.fratellowatches.com
For the 50th anniversary of the Moonwatch (and Moon landing), we thought we would summarize again how the Speedmaster became the Moonwatch.
www.fratellowatches.com
Här en bild på Neil och hans 105.012-65 på JB Champion "NASA" mesh:
Här är en bild på min tagen med macro:
Lite pinsamt hur avslöjande den bilden är

Dags att polera plexit ser jag... Bild med iPhone är klart mer smickrande och förlåtande
Tja, det blev ett lite långt inlägg den här Speedy Tuesday, men det är ju 20 juli idag så jag hoppas att det var OK trots allt? Happy Speedy Tuesday