Ett par följdfrågor, från mig som egentligen aldrig varit särskilt inne på just Speedys. Vad pratar vi om för värde för en franken som denna? Egentligen saksamma för min del, men inte min klocka och ägaren/släktningen är självklart nyfiken.
Går det / hur dyrt skulle det vara att ha denna som projektklocka och försöka hitta korrekta delar på bukten/auktion etc etc? Hade kanske varit kul att framöver (om den faller i mina händer) försöka återställa den till hur den borde vara som den köptes -68. Just i och med för mig är det ändå affektionsvärde och en rolig "piece" oavsett hur franken den är, då min släkt egentligen har noll klockintresse så är det speciellt kul att det köps en sån här klocka i present
Återigen, tack för allt hjälp hittils!
Denna klocka är värdet av delarna löst. Och jag tror att vi alla här har bra svårt att svara på det utan att grotta ner oss ett tag, men för att spåna lite snabbt:
Boettlock - 5k
Bezel - 12k
Boett - ? Behöver se profilen bättre för att se om det är en nyare/äldre och hur sliten, men vi drar till med 5k
Tavla - 8k
Urverk - 5k
Chronohand - 3k (om den inte är en service hand)
Andra händer - 0.5k
Anti magnet lock - 2k
Tryckare - 1k
summa - 38.5k (grovt räknat)
Det är kostsamt om du ska fixa till den med rätt delar till en 145.012-68. Då behöver du lägga ca 50-60k då det är de två dyraste delarna som behövs. Tavla och verk.
Och gör du de förändringarna kommer du nog bara att ångra dig. Eftersom den då helt plötsligt inte har samma hjärta och inte är samma utseende som den klocka som släktingen tittat på i alla år.
Så om jag var du och fick ärva så hade jag låtit den vara som den är. Möjligen byta timvisaren (+minut) men annars inget då det var så den hade burits.
Senast ändrad: