• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tidtagar-torsdag!

B5930C85-A9FD-4758-82BE-D17853EA4F88.jpeg

Varför just 005?😊

Hälsningar nyfiken i en strut!
På papper är 3861 mycket bättre sätt till urverk, mer detaljerad tavla etc. men i min högst subjektiva mening tycker jag 005an känns coolare. Hatade först länken men har nu tvärvänt och tycker den är riktigt fin!

Exempelvis blev min hjärna aldrig kompis med den uppdaterade texten "in 1965" på baklocket och inte heller graveringen "Stainless steel". Därtill kändes den för kommersiell med co-axial text etc (medan 005an känns något mer "oförändrad" sen speedy pro släpptes)
Först tyckte jag den stoppade tavlan var tvärfet men tycker nu att den släta är snyggare.

Därtill såg jag den här bilden och blev kär ;)
1650567402101.png

(inte min bild)

På papper är 3861 mycket bättre sätt till urverk, mer detaljerad tavla etc. men i min högst subjektiva mening tycker jag 005an känns coolare. Hatade först länken men har nu tvärvänt och tycker den är riktigt fin!

Exempelvis blev min hjärna aldrig kompis med den uppdaterade texten "in 1965" på baklocket och inte heller graveringen "Stainless steel". Därtill kändes den för kommersiell med co-axial text etc (medan 005an känns något mer "oförändrad" sen speedy pro släpptes)
Först tyckte jag den stoppade tavlan var tvärfet men tycker nu att den släta är snyggare.

Därtill såg jag den här bilden och blev kär ;)
1650567402101.png

(inte min bild)
Mycket intressant då jag själv har varit sugen på att "uppgradera" till den nya från 005. Du har en poäng där med att 005 känns mer "oförändrad" och lik orginalet på ett sätt🤔
Var så länge sedan jag hade 005:ans orginal länk på, men jag minns att den höjer klockans kvalitets känsla om man säger så... gedigen och tyngden gör sitt. Får nog ta å sätta på den igen😊

Blir det en 005:a nu igen då? 😊

Mycket intressant då jag själv har varit sugen på att "uppgradera" till den nya från 005. Du har en poäng där med att 005 känns mer "oförändrad" och lik orginalet på ett sätt🤔
Var så länge sedan jag hade 005:ans orginal länk på, men jag minns att den höjer klockans kvalitets känsla om man säger så... gedigen och tyngden gör sitt. Får nog ta å sätta på den igen😊

Beror lite på vad man anser är originalet. För mig är det den allra första referensen 2915-1 och ingen av dessa två är speciellt lik men den senaste har ändå fler detaljer som liknar originalet än 005:an (step dial etc)

Tycker du bör behålla den!
Ja det är väl senare i stadiet ”önsketänk”. Får se när (om) jag agerar på begäret :happyhappy:

Senast ändrad:

Jag tyckert helt tvärt om. Jag var också lite tveksam till den nya när den lanserades, men efter att ha ägt den nya i några månader ser bara fördelar med den nya referensen och hade inte köpt en .005 igen så absolut värt att uppgradera imo :)

Sitter på ett försenat tåg till huvudstaden och beundrar låset på speedyn. Minns när klockan lanserades och jag fullkomligt avskydde det nya låset. Förstår inte hur jag tänkte där och då.. det är ju fantastiskt fint 😎

D1F2E719-37BB-4DFA-BA86-389B95281EF7.jpeg
Nr 2 i ordningen? Får den stanna tror du?
Instämmer I att låset är fint. Det mesta är fint med den, t o m.
Upplever du någon skillnad i hur skarpa kanterna är på länk och boett jmf m den första du hade?

Nr 2 i ordningen? Får den stanna tror du?
Instämmer I att låset är fint. Det mesta är fint med den, t o m.
Upplever du någon skillnad i hur skarpa kanterna är på länk och boett jmf m den första du hade?
Det är tredje gången jag äger den nya referensen men detta är faktiskt min gamla pjäs jag köpte tillbaka 😂 Tiden får utvisa men är nog en av dom bättre klockorna jag har ägt faktiskt.

Hm, upplever inte några skarpa kanter på denna och inte tidigare heller.. tror jag! Visst är den lite vass om jag känner med fingret men absolut inget jag märker av när den bärs. :)

En fråga från en nybörjare, en manuell speedmaster, måste man alltid dra upp den eller räcker det med att handen är i rörelse?

En fråga från en nybörjare, en manuell speedmaster, måste man alltid dra upp den eller räcker det med att handen är i rörelse?
En manuell klocka måste dras upp med kronan. Den har ingen rotor som drar upp klockan vid rörelse och kommer stanna om du inte drar upp den.

En automatisk klocka har en rotor som snurrar när du rör på handen och kommer inte stanna om du använder den, men kan oftast dras upp med kronan också om den har legat still och stannat helt.

En manuell klocka måste dras upp med kronan. Den har ingen rotor som drar upp klockan vid rörelse och kommer stanna om du inte drar upp den.

En automatisk klocka har en rotor som snurrar när du rör på handen och kommer inte stanna om du använder den, men kan oftast dras upp med kronan också om den har legat still och stannat helt.
Okej, tack för svar.
En speedmaster racing 40mm, det står inte automatic på klockan, men ofta i texten, är det en automatisk klocka?

Tillbaka
Topp