• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Köp ett sånt här mejselset på Kjell & company så fixar du det mesta själv sen.;)
image.jpeg
Hur är springare när man tagit bort skruvarna. Lätta att ta ut eller behöver man ett länkverktyg?
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
sprintarna ska det självklart stå. Jag tror inte att det gömmer sig ett gäng hästar innanför skruvarna :p
Skruven är sprinten, men den är genomgående så du behöver hålla emot på baksidan med en annan mejsel eller bara med ett löst bits som du håller fast med fingrarna. Det är mycket enkelt men var stadigt på handen så du inte slinter och repar länken i onödan. Lycka till!:)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Har slängt på länken och blev tvungen att korta den en aning. @Dennta, jag insåg att jag blandat i hop det med en annan typ av sprint. Det är en skruvskalle i vardera ändan, sen får man mycket riktigt putta ut sprinten ur hålet. Jag använde en bandverktyg för lug holes. Det tog ca 5 min att fixa allt.
image.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kortade länken igår :) hur gör du med skruvarna. Har du nå gänglåsning på eller skruvar du bara tillbaks dom? Det är lite dåligt med justeringsmöjlighet på länken tycker jag. Blev lite tight men en hel länk till blir garanterat för mycket.
Har inte den nya länken med skruvar så den frågan låter jag ngn annan svara på. Å andra sidan är det kanske lika på PO länken jag har och där har jag inte använt ngn loctite eller annat. Bara skruvade dit och det har suttit i flera år.
Däremot hade jag problem med passformen på speedylänken. Fick hjälp av Rob E att beställa en halvlänk som egentligen hör till en annan Omega länk. Jag ser dock ingen skillnad på den biten och de andra. Hittade tipset på the interweb och det funkade strålande. Sitter perfekt!!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kortade länken igår :) hur gör du med skruvarna. Har du nå gänglåsning på eller skruvar du bara tillbaks dom? Det är lite dåligt med justeringsmöjlighet på länken tycker jag. Blev lite tight men en hel länk till blir garanterat för mycket.
Hittade konversationen med Rob E.
Detta funkar ju inte på din länk som är skruvad men man kan kanske hitta motsvarigheten?!

The solution is te get a half link for the Seamaster 1610 bracelet. Ofrei has these and hints at the possibility of them fitting the Speedy Pro 1998/840 bracelet. I took a chance and yes, it fits like a glove

Now my Speedy is just as comfortable on the wrist as my Legend
If anybody needs one to get their bracelet sized just right, here's the info :

Half link : OME-115ST1610
Bracelet tube : OME-201ST0055
Bracelet link pin : OME-128ST2000
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Kortade länken igår :) hur gör du med skruvarna. Har du nå gänglåsning på eller skruvar du bara tillbaks dom? Det är lite dåligt med justeringsmöjlighet på länken tycker jag. Blev lite tight men en hel länk till blir garanterat för mycket.
Vad roligt att höra att du fixade det själv! Jag använder inte heller någon låsning, bara drar åt tills det känns gôtt:) Microjustering hade helt klart vart önskvärt men tipset om halvlänk från @RicVin var ju väldigt fiffigt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad roligt att höra att du fixade det själv! Jag använder inte heller någon låsning, bara drar åt tills det känns gôtt:) Microjustering hade helt klart vart önskvärt men tipset om halvlänk från @RicVin var ju väldigt fiffigt.
Jo det var räddningen för mig. Hade aldrig stått ut annars...:)men som sagt.. just det ovan passar ju bara på "sprintlänkar" men nog måste motsvarigheten finnas på skruvade?! Min PO länk har ju en halvlänk till exempel...
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vad roligt att höra att du fixade det själv! Jag använder inte heller någon låsning, bara drar åt tills det känns gôtt:) Microjustering hade helt klart vart önskvärt men tipset om halvlänk från @RicVin var ju väldigt fiffigt.
Hade Speedy-länken haft samma snabba microjustering som Exp 1 hade jag kanske använt den då och då, nu ligger den i lådan mer eller mindre oanvänd. Otroligt så användbar den lilla flipp-möjligheten är på Rolex-länken, har lyckats hitta en perfekt sweetspot så länken kan sitta 100 hela dagen.
 
Topp