• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Knypplarn

Cartier
Är jag den enda med Speedy på.....mesh?..:)
IMG_1042.JPG
Brukar köra min på gubbmesh ibland men ditt var snyggare. Vad är det för mesh?
 
Hur ser det ut när ni nollställer tim-kronografen? Efter service så nollställer min enligt bifogad bild.

Har bara talat med butiken som utförde service i telefon och de sa att det är normalt att klockan nollställer lite till höger om 12. Min gjorde inte det innan service, hur ser era ut?

Min nollställer också centrerat till kl 12. Hör av dig till butiken, du har helt klart rätt till att få felet i servicen avvhjälpt.

@Yrsnö Det där var galet snyggt! Får man fråga vad baksidan går loss på? Jag har funderat på att göra exakt samma sak.
 

Yrsnö

Cartier
Min nollställer också centrerat till kl 12. Hör av dig till butiken, du har helt klart rätt till att få felet i servicen avvhjälpt.

@Yrsnö Det där var galet snyggt! Får man fråga vad baksidan går loss på? Jag har funderat på att göra exakt samma sak.
Tack! Jag köpte den från den här killen: http://www.customwatchconcepts.com/product_info.php?products_id=21
Tycker helt klart det var värt pengarna, är så lätt att återställa till rätt sen så jag tvekade inte ens =)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Äntligen tisdag!

Hittade en ny baksida och var tvungen att norpa den(därav besök hos urmakaren), kul med lite variation.
Så nu får jag både ha den klassiska månklockan + möjligheten att njuta av urverket, win-win. :D


IMG_20161018_091836.jpg

Bjuder på en framifrån också :cool:
IMG_20161018_092036.jpg

Min nollställer också centrerat till kl 12. Hör av dig till butiken, du har helt klart rätt till att få felet i servicen avvhjälpt.

@Yrsnö Det där var galet snyggt! Får man fråga vad baksidan går loss på? Jag har funderat på att göra exakt samma sak.

Snyggt!
Tänkte samma sak förut.
Om man ska ha Omegas egen glasbaksida har jag för mig att man även måste byta verkhållaren.
I vanliga fall sitter ett "damm skydd" innanför locket som också ska tas bort och då passar inte glasbaksidan om man inte byter verkhållaren också.
Totalt blir det ca 4k (gissar egentligen den siffran men jag för mig att jag räknade på det förut)
 

Yrsnö

Cartier
Snyggt!
Tänkte samma sak förut.
Om man ska ha Omegas egen glasbaksida har jag för mig att man även måste byta verkhållaren.
I vanliga fall sitter ett "damm skydd" innanför locket som också ska tas bort och då passar inte glasbaksidan om man inte byter verkhållaren också.
Totalt blir det ca 4k (gissar egentligen den siffran men jag för mig att jag räknade på det förut)

Kollade även jag efter en Omega glasbaksida och landade på liknande kostnader, tyckte då att detta var ett bra alternativ.
Jag fick med en distansring som jag tror byttes ut mot "damm skyddet" som annars sitter där.

Alltså:
Vanlig speedy baksida + "dammskydd" -> Glasbaksida + distansring.
 

Yrsnö

Cartier
Vad är det för strap?
Double ridged är ju läckert!
Håller med, sjuuukt snyggt men hade riktigt svårt att hitta ett, tillslut efter mycket letande hittade jag denna alligatorstrap från Ebay. Butiken verkar tyvärr har stängt, jäkligt synd då jag skulle vilja beställa ett till som är 1cm längre då detta egentligen är för kort för mig =/
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Klockbröder! Finns det några böcker om Omega Speedmaster som är hyffsat prissatta? Finns för 2k på adlibris men är lite väl dyrt (är en present till en kompis), har nån något tips? Har kollat blocket, tradera, kaplans och bokbörsen.
 

Admm

KS Explorers Club
Roligt att det finns en speedmaster-tråd!
Är själv mycket intresserad utav en men har inte riktigt bestämt mig än...
Just nu har jag en Explorer II (216570) som jag är mycket nöjd med men är beredd att ge upp för en speedmaster. Så.. vad hade ni gjort i min situation, samt varför? :)
 

Zalath

Panerai
Roligt att det finns en speedmaster-tråd!
Är själv mycket intresserad utav en men har inte riktigt bestämt mig än...
Just nu har jag en Explorer II (216570) som jag är mycket nöjd med men är beredd att ge upp för en speedmaster. Så.. vad hade ni gjort i min situation, samt varför? :)
Om du har en vit tycker jag du ska spara ihop till en Speedy pro, det blir en bra kombination!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
IMG_0297.JPG


Tröttnar aldrig på denna tidlösa klassiker!

IMG_9663.jpg

Speedysarna har dessvärre fått vila hela dagen till fördel för något mer vattentåligt. Mys att plocka fram dem till kvällskvisten och pyssla lite. Leka arty vid köksbordet etc... o_O
Alltså, hur gör ni för att ta bilder där man inte ser minsta lilla skråma på klockorna? På dom polerade delarna och hesaliten blir det ju alltid små microlinjer vid normal användning, men tycker aldrig dom syns när ni proffs tar bilder. LÄR MIG! :D
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Alltså, hur gör ni för att ta bilder där man inte ser minsta lilla skråma på klockorna? På dom polerade delarna och hesaliten blir det ju alltid små microlinjer vid normal användning, men tycker aldrig dom syns när ni proffs tar bilder. LÄR MIG! :D
I mitt fall beror det nog på att klockorna är i rätt bra skick snarare än fotokonst. Något pro är jag sannerligen inte. Smäller av en bild direkt under kökslampan och hoppas på det bästa. Här är en länk till en bra tråd från ett riktigt proffs:

https://klocksnack.se/threads/botvidssons-klockfotografering.9671/
 
Topp