• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tack, jag tror att jag ska åka in och testa en Speedy i butik så får jag se hur den sitter. Min handleder är under 16 cm :)
Jag har också handleder på strax under 16 cm och sålde till slut min Speedy för att den kändes lite för stor för min del så en rekommendation är att testa en på armen.

E42F32D4-7AFD-42E2-A3CE-ECA4B76A9788.jpeg
Tur att smaken är som baken. Jag har haft min automat sedan slutet -14, och har inte haft sug på en månklocka en endaste gång. Älskar allt med den jag har. Slänger upp en gammal bild, då den är på spa för tillfället;)

Tack, jag tror att jag ska åka in och testa en Speedy i butik så får jag se hur den sitter. Min handleder är under 16 cm :)
försök att testa en utan länken!!!!
under 16cm så blir den kanske för stor men det beror ju helt och hållet på hur dina handleder är
den är ju väldigt lång lug-lug så att säga så den kan bli svår att bära upp om du inte har så "platta" handleder!
tror den mäter ca 49mm lug2lug
det är ju alltid det viktigaste måttet enligt mig eftersom den kan ju vara hur bred som helst egentligen..
lite som en ny ploprof som tex är 55mm bred men bara 48mm lug2lug men ändå så envisas alla med att prata bredd istället för längden norr-söder...

205FD305-01BB-4C18-B177-CF9D4F312537.jpeg
”Välkommen hem” som man brukar säga. Nu är även jag medlem i Speedy-gänget och har fått mig en trevlig pratstund med Zingo härifrån KS också!
Nu skall det googlas extra armband...
kolla in bandsrbands.com !
dom har rätt bra straps speciellt i mocka och dessutom olika storlekar på alla modellerna!
dom brukar ha 20-25% nu inför jul på allt via rabattkoder .....

Jag har haft en Tudor BB med 50mm lug to lug, kändes väl kanske lite för stor. Eller?
Här är en bild:
Vet att den egentligen inte platsar här men men, bara för att demonstrera min handledsstorlek. :D
IMG_0766.JPG

Jag har haft en Tudor BB med 50mm lug to lug, kändes väl kanske lite för stor. Eller?
Här är en bild:
Vet att den egentligen inte platsar här men men, bara för att demonstrera min handledsstorlek. :D
IMG_0766.JPG
ja du vad ska man säga mer än att kan du bära upp den så kör!
sj har jag lite komplex över hur små mina handleder är och mina är ca 16.5
fick höra senast i Turkiet i somras att en 43.5 planet ocean sat jätte bra på mina handleder av en säljare men han ville ju så klart bara få den såld
(och jag fick panik över hur stor och tung den var haha)

allt är upp till bäraren men jag personligen fixar inte att bära upp en black bay som ett exempel!
bor du i nån av stor städerna så försök att hitta en här på forumet som har en speedy på läder och ta en öl med hen och testa loss istället för ett stelt prövande hos ad är mitt tips!

någon mer än @daviden som har microjusteringslåset på sin speedy?
@daviden vilken av låsen valde du ? 4666 eller 1154 låset?
Det jag köpte var följande:
2 extra länkbitar (118ST1589)
1 lås (117STZ001154)

Är asnöjd. Alltså, sådär tramsigt nöjd. När jag tar på mig klockan så känns det som om de formgjutit Speedmastern för min handled. :)

Det jag köpte var följande:
2 extra länkbitar (118ST1589)
1 lås (117STZ001154)

Är asnöjd. Alltså, sådär tramsigt nöjd. När jag tar på mig klockan så känns det som om de formgjutit Speedmastern för min handled. :)
Får man fråga vad kalaset kostade ?
Läste att nån köpt låset hos jarl i gbg för lite över 1000 medans huke vill ha över 1500 för det..

Får man fråga vad kalaset kostade ?
Läste att nån köpt låset hos jarl i gbg för lite över 1000 medans huke vill ha över 1500 för det..
Minns helt ärligt inte.
Överkomligt iaf.

Var ju dessutom på väg att skicka iväg klockan då jag låg mitt mellan vad som kändes för tight och vad som kändes för löst. Nu är det tveklöst min skönaste klocka.

Ja okej! Men visst upplevs klockan som betydligt större på länk än på typ läder eller nato? :)
Som andra redan sagt är det stor skillnad på hur Speedyn bär på länk kontra läder eller nato.
Den mäter 48mm lugg till lugg på t ex läder medans motsvarande mått på länk är 54mm.
Trots detta kändes den aningen för stor för min del. Sen vill man gärna kunna bära en klocka både på läder och länk när man känner för det med.

Vill bara inflika om någon precis som jag blev något förvirrad av Nics mätning. Klockan är alltså precis lika stor lugg till lugg oavsett länk eller band :)

Jag skulle säga att även om man lyckats på något oklart vis mäta ut att klockan är över en halv centimeter längre för att man har länk på så säger jag att det absolut inte upplevs som så på armen. Speedy är en jämförelsevis mycket nätt klocka för att vara 42mm, mycket på grund av rätt korta luggar.

Bli absolut inte avskärmd av klockans storlek på länken :) dock är det en rätt usel länk förutom att den är bekväm.

Senast ändrad:
Jag som alldeles nyligen blivit med Speedy kan inte annat än hålla med alla ovanstående. Mina handleder är vad man väl får kalla på nedre skalan av normalsmala och jag gillar inte stora klockor samt är mest van vid betydligt mindre än Speedyn, men den upplevs verkligen inte som som särskilt stor trots sina 42mm. Och med annat armband än länken känns den ännu nättare.

Visst, liten är den inte men definitivt inte heller klumpig. Skulle snarare beskriva den som ”behagligt rejäl” bara .

Vill bara inflika om någon precis som jag blev något förvirrad av Nics mätning. Klockan är alltså precis lika stor lugg till lugg oavsett länk eller band :)

Jag skulle säga att även om man lyckats på något oklart vis mäta ut att klockan är över en halv centimeter längre för att man har länk på så säger jag att det absolut inte upplevs som så på armen. Speedy är en jämförelsevis mycket nätt klocka för att vara 42mm, mycket på grund av rätt korta luggar.

Bli absolut inte avskärmd av klockans storlek på länken :) dock är det en rätt usel länk förutom att den är bekväm.
Jag syftar naturligtvis på den totala längden på handleden, inklusive de solida ändlänkarna. Klockans längd tar sällan slut där bandhornen slutar.
Jag tror nog de flesta fattade det, även om det nu förvirrade dig. ;)

Jag syftar naturligtvis på den totala längden på handleden, inklusive de solida ändlänkarna. Klockans längd tar sällan slut där bandhornen slutar.
Jag tror nog de flesta fattade det, även om det nu förvirrade dig. ;)
Men ändlänkarna böjer ganska kraftigt nedåt, de går ju inte rakt ut.

Tillbaka
Topp