Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
![]()
Ibland har man flyt. Träffade en bekant idag som sålt sin Speedy men hade ett gäng armband kvar som jag fick för en symbolisk summa då de inte passade någon av hans andra klockor. Tackar, tackar!
Haha kanon den boken måste man ju bara ha?Dagens boktips...
![]()
Det är inte så att du funderar på att sälja deployant buckle?
Behöver inte bli så dyrt att serva en Speedy med 321:a, servade min 145.012-67:a hos Farfars Klocka för 5000 SEK förra året. Dessutom så vill vi ju inte att Omega servar våra gamla fina Speedys, se bl.a. här: http://speedmaster101.com/blog/why-dont-we-want-service-parts-a-quick-guide-for-a-newcomer/Slår säkert in öppna dörrar men VAD är skillnaden mellan cal 1861 och 861 från ett brukarperspektiv? Dvs vilken är mest robust, kostar minst att serva, finns det mest delar till, etc. Frågan har uppkommit då jag blivit avrådd att köpa en klocka med cal 321 då delarna börjar ta slut och en service är hutlöst dyr - läs 10-12k... Har blivit rådgiven att titta på cal 861 men så klart uppstår frågan om skillnaden mellan den och cal 1861 då det verkar finnas många fler Speedmaster med cal 1861.
/J
Behöver inte bli så dyrt att serva en Speedy med 321:a, servade min 145.012-67:a hos Farfars Klocka för 5000 SEK förra året. Dessutom så vill vi ju inte att Omega servar våra gamla fina Speedys, se bl.a. här: http://speedmaster101.com/blog/why-dont-we-want-service-parts-a-quick-guide-for-a-newcomer/Däremot så är det väl tyvärr så att reservdelar till 321
r börjar sina, tydligen så kan inte urmakare få tag på merparten av dem från Omega, lämnar man in en 321:a till en AD så skickar de iväg dem till Schweiz där de riskerar att bli "totalt fördärvade"...
Ja, Werner hos ABC är av samma kaliber som Axel hos Farfars klockaJust det med reservdelar är väl det som oroade mig mest men även det faktum att många AD inte servar själva. Gick med en av mina Omegor till en AD i Sydsverige som jag trodde servade själv men när han sa att de skickade iväg klockorna så ryckte jag den ur handen på honom.Innan en av mina resor till Stockholm så ringde jag ABC och bokade tid och det var inga problem! Har fortsatt lämna mina Omegor till honom - känner mig väldigt trygg med det. Tyvärr har jag inte haft så många resor till Stockholm (som BTW jag tycker är en underbar stad) under 2017 så det har inte blivit tillfälle och nu behövs det 2 x service...
Beträffande 861 VS 1861 så får bli att "önska" en Speedmaster cal 1861 i julklapp tomten om det inte skulle dyka upp en lämplig cal 861 till salu på KS vill säga...!
/J
Ja det är verkligen en klocka som är duktig på att sno handledstid från andra klockor. Jag letar fortfarande efter nästa klocka som faktiskt ger speedyn en match i tävlingen om handledstidSmyger in i den här trevliga tråden. Till sist blev man med Speedy, trots att något annat alltid kommit i vägen. Haft denna i drygt två veckor och den har förpassat sub:en till klocklådan varje dag. Gillar verkligen denna!
![]()
Wow! Mäktig laguppställning där.Ett par bilder från Skellefteå GTGn igår. Speedy är populärt här. 12 st skramlade vi ihop, allt från den ursprungliga 2915 till den senaste 2915 60th anniversary.
![]()
![]()
Ett par bilder från Skellefteå GTGn igår. Speedy är populärt här. 12 st skramlade vi ihop, allt från den ursprungliga 2915 till den senaste 2915 60th anniversary.
![]()
![]()
Till min stora glädje ser jag att det är många där uppe som har läderarmband på sina klockor - snyggare än stållänk tycker jag! Men smaken är som baken!Ett par bilder från Skellefteå GTGn igår. Speedy är populärt här. 12 st skramlade vi ihop, allt från den ursprungliga 2915 till den senaste 2915 60th anniversary.
![]()
![]()
Är väl fel tråd att skriva det i men fann det i Rolex Exp1 214270. Inte bara ge en match utan slagit. Det var några veckor faktiskt när Speedyn pliktskyldigast endast användes tisdagar. Den har fajtat sig tillbaka en del men inte helt. Nu skall jag i alla fall vrida upp den för i morgonJa det är verkligen en klocka som är duktig på att sno handledstid från andra klockor. Jag letar fortfarande efter nästa klocka som faktiskt ger speedyn en match i tävlingen om handledstid![]()
Ja, verkligen
Så otroligt passande öl här på Bishops ikväll!![]()
![]()
Kan tänka mig att många väljer läderband på en sådan tillställning för att lättare hitta sin egen klocka när det är dags att gå hem efter några ölTill min stora glädje ser jag att det är många där uppe som har läderarmband på sina klockor - snyggare än stållänk tycker jag! Men smaken är som baken!
/J
Jag har precis som du testat köra på mesh. Min slutsats är att speedy passar bäst på band eller nato.![]()
![]()
Någon som har sin Speedy på mesh? Testade med ett ”no name”-mesh som jag hade hemma. Gillar inte riktigt hur det möter upp mot boetten, men annars tycker jag mesh passar in i Speedy-känslan. Finns något original Omega-mesh som passar, känns som att de för Plo Prof är lite för kraftiga och breda.
Ja eller hur, måste vara speedyn dom tänkte på! Det tycker jag att du ska. Rapportera gärna här om du får veta någotJa, verkligenfrån Göteborg dessutom. Stigberget måste bara haft Speedyn i tankarna. Skall försöka komma ihåg att ta upp frågan om jag träffar någon representant därifrån.
Händer väl ibland att jag har någon av mina Speedys på mesh, se här original Omega 20mm mesh (Plo Prof har väl 22mm?) på en 006:a![]()
![]()
Någon som har sin Speedy på mesh? Testade med ett ”no name”-mesh som jag hade hemma. Gillar inte riktigt hur det möter upp mot boetten, men annars tycker jag mesh passar in i Speedy-känslan. Finns något original Omega-mesh som passar, känns som att de för Plo Prof är lite för kraftiga och breda.
Vågat! Slaktat en Mark II Racing?Ultramod idag
![]()
Vågat! Slaktat en Mark II Racing?![]()
Det blev snyggt!Inga djur eller Speedys kom till skada i processen- men ja det är racing-visare som fått ta plats plus ett decimalinlägg
Till min stora glädje ser jag att det är många där uppe som har läderarmband på sina klockor - snyggare än stållänk tycker jag! Men smaken är som baken!
/J
Största anledningen är nog dock att gamla Speedmasterlänkar är sköra, superovanliga och kostar ungefär lika mycket som en ny, modern, Speedmaster. Dom gör sig bäst i en plastpåse i ett bankfack.Kan tänka mig att många väljer läderband på en sådan tillställning för att lättare hitta sin egen klocka när det är dags att gå hem efter några öl![]()
Det blev snyggt!