• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ni som drar upp varje dag, går det att hacka sekunderna då? Eller måste man låta klockans lagrade energi nästan helt ta slut innan man kan synka sekundvisaren?

Ni som drar upp varje dag, går det att hacka sekunderna då? Eller måste man låta klockans lagrade energi nästan helt ta slut innan man kan synka sekundvisaren?
Det går att "hacka" sekunderna genom att bromsa/backa sekundvisaren även när klockan är fullt uppdragen, har för mig att det även står i Omega manualen? Min nyservade 145.012-67:a kan jag dock inte göra det på när den är fullt uppdragen, får dra upp den lite och då kan jag göra det.

Det går att "hacka" sekunderna genom att bromsa/backa sekundvisaren även när klockan är fullt uppdragen, har för mig att det även står i Omega manualen? Min nyservade 145.012-67:a kan jag dock inte göra det på när den är fullt uppdragen, får dra upp den lite och då kan jag göra det.
Det var så jag trodde det funkade, nu har jag två olika svar. Beror det på urverk? Jag tänker 1863.

Till alla er som kör Speedmaster på läderstonk, vart köper ni dessa enkla som har två stygn vid bandhornen? (orkar inte googla..)
Rätt sugen på ett i brun mocka.

2C809D33-1CC8-4733-9ED7-4B86DEF68D18.jpeg

”Dark side of the Moon”

Lite olika. Ibland drar jag upp den fullt på morgonen, ibland på kvällen. Blir att man mysdrar lite i den under dagen också :)
Mysdrar också under dagen men rekommendation från manualen är faktiskt att låta bli det.
Note: do not wind the watch more often than is necessary. For a watch that is worn all the time, a single winding each day will ensure that it functions correctly.
Men måste man inte hålla i kronan eller kan man släppa den och klockan står helt stilla alltså? Måste testa
Också beskrivet i manualen...
Note: calibres 1861, 1863 and 1866 do not have a ’stop-second’ mechanism. To synchronise, the crown should be gently turned backwards and pressure maintained to stop the seconds hand. Release when the display corresponds to the timing signal and push crown back to position 1.

Tillbaka
Topp