Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vetetusan nu. Magin inföll sig inte riktigt vid tredje gången gillt.Behåll istället...aldrig fel med en speedy i samlingen![]()
Ja, jag tror också att det är hans egna. Har för mig att han pratade om den i en intervju i King för ett tag sedan medTror förövrigt det är hans egna? Han körde den på nyhetsmorgon för ett tag sen vid en intervju rörande Narcos.
Visst är viklåset bra? Jäkligt bekvämt.Tillbaka på läder igen efter ett par veckor med länk. Nu med ett alligator (20/18) från Cousins i UK, och premiär för viklåset från Omega.
God jul alla Speedsters!
![]()
Kom väl både som graverade och inte? Spontant känns det som spåren ser lite korta ut?Speedmaster experter, en fråga om baksidan på en 71-a med 861 verk, ska den se ut så här?
Enligt Chronomaddox ska den se annorlunda ut och inte var de graverade, eller?
Vad säger ni?
![]()
Den ser helt OK ut tycker jag, som @P-vakten skrev så kom de både som ograverade och graverade. Q:et i "QUALIFIED" är helt korrekt med sin "horizontal tail" så det är ett helt korrekt boettlock för en 145.012-71:aSpeedmaster experter, en fråga om baksidan på en 71-a med 861 verk, ska den se ut så här?
Vad säger ni?
![]()
Speedmaster experter, en fråga om baksidan på en 71-a med 861 verk, ska den se ut så här?
Vad säger ni?
![]()
Det finns en baksida som kom -71 liknande din bild. Det som kännertecknar årtalet för baklocket är bl.a. det horisontella Q (strecket på Q:et är horisontellt) samt att mitten delen av W går hela vägen upp.Kom väl både som graverade och inte? Spontant känns det som spåren ser lite korta ut?
Jag förstår dig, den är verkligen fin
Väntar på att denna rackare skall få komma från service...![]()
Boetten ser ut att vara av typen ”twisted lugs” vilket avslöjar årtal from. 1964. Bezel samt tavlan avslöjar att referensen troligen är 145.022 genom icke DON bezel samt avsaknad av AML. Den steppade tavlan avslöjar också att årtalet borde vara mellan 1969-1974 (troligtvis mer åt det tidigare hållet).Hallå där!
Snubblade över denna på facebook och personen som lade ut har ingen aning om värdet, så jag tänkte hjälpa honom lite så att ingen ger skambud och köper klockan för billigt.
![]()
Länk, box och papper saknas.
Och då är den värd ca? Ursäkta för dumma frågor, urkass på vintage...Boetten ser ut att vara av typen ”twisted lugs” vilket avslöjar årtal from. 1964. Bezel samt tavlan avslöjar att referensen troligen är 145.022 genom icke DON bezel samt avsaknad av AML. Den steppade tavlan avslöjar också att årtalet borde vara mellan 1969-1974 (troligtvis mer åt det tidigare hållet).
Min chansning är att det är en 145.022 Pre-Moon och mest troligt är att den är runt 69-71 då bezel inte är av typen dot close to 70.
Svårt då det är head only... Drar ju förmodligen ner priset en bit så är rätt svårbedömt 45’-55’?Och då är den värd ca? Ursäkta för dumma frågor, urkass på vintage...
Japp, allt är komplett.Jag förstår dig, den är verkligen finHar du ett komplett set?
Håller inte med vad gäller bezel, vad jag kan se så är det väldigt mycket "Dot Close To 70" vilket Speedy hade from 1970. Det ser ut att vara en "stepped dial" så det bör vara en 145.012-69 från 1970 eller 1971 alternativt en 145.012-71 (1971-1974). Med en bild på boettlocket kan vi avgöra om det är en 69:a eller en 71:a. Om vi ser här: http://speedmaster101.com/price-chart-2/ så ligger en headless 69:a i "condition good" kring $4500 och en motsvarande 71:a (om det inte råkar vara en "no nasa" utan gravering på boettlocket) runt $3900. Tycker själv att priserna i listan ligger lite väl lågt men om klockan inte är servad på länge och/eller har en okänd servicehistoria så bör klockan ligga någonstans där, kanske lite högre.Boetten ser ut att vara av typen ”twisted lugs” vilket avslöjar årtal from. 1964. Bezel samt tavlan avslöjar att referensen troligen är 145.022 genom icke DON bezel samt avsaknad av AML. Den steppade tavlan avslöjar också att årtalet borde vara mellan 1969-1974 (troligtvis mer åt det tidigare hållet).
Min chansning är att det är en 145.022 Pre-Moon och mest troligt är att den är runt 69-71 då bezel inte är av typen dot close to 70.
Ser ut som det smög sig in ett litet ”inte” i min text vilket givetvis är fel. Tack för att du påpekade detHåller inte med vad gäller bezel, vad jag kan se så är det väldigt mycket "Dot Close To 70" vilket Speedy hade from 1970. Det ser ut att vara en "stepped dial" så det bör vara en 145.012-69 från 1970 eller 1971 alternativt en 145.012-71 (1971-1974). Med en bild på boettlocket kan vi avgöra om det är en 69:a eller en 71:a. Om vi ser här: http://speedmaster101.com/price-chart-2/ så ligger en headless 69:a i "condition good" kring $4500 och en motsvarande 71:a (om det inte råkar vara en "no nasa" utan gravering på boettlocket) runt $3900. Tycker själv att priserna i listan ligger lite väl lågt men om klockan inte är servad på länge och/eller har en okänd servicehistoria så bör klockan ligga någonstans där, kanske lite högre.
Bara att gratulera, såg i en senare post att du dessutom är förste och ende ägaren till den vilket gör det ännu roligare för digJapp, allt är komplett.
Får nog göra en edit på min post också... Klockan är givetvis inte "headless" utan "head only" som du mycket riktigt skrevSer ut som det smög sig in ett litet ”inte” i min text vilket givetvis är fel. Tack för att du påpekade det
Edit. Kör edit på min tidigare post
Förutom mitt tidigare svar med prisindikation så ser du här en 71:a som ligger ute till försäljning på Omega Forums som du kan jämföra med: https://omegaforums.net/threads/speedmaster-145-022-71-step-dial-moonwatch-£3900.66929/#post-859314Och då är den värd ca? Ursäkta för dumma frågor, urkass på vintage...
Kom väl både som graverade och inte? Spontant känns det som spåren ser lite korta ut?
D
Den ser helt OK ut tycker jag, som @P-vakten skrev så kom de både som ograverade och graverade. Q:et i "QUALIFIED" är helt korrekt med sin "horizontal tail" så det är ett helt korrekt boettlock för en 145.012-71:a![]()
Det finns en baksida som kom -71 liknande din bild. Det som kännertecknar årtalet för baklocket är bl.a. det horisontella Q (strecket på Q:et är horisontellt) samt att mitten delen av W går hela vägen upp.
Dock tycker jag fortfarande att spåren i baklocket verkar något korta.. Kanske bara är bilden?
Vad gäller texten så är den svart från början men i ditt fall så har den nötts bort helt vad jag kan se, min 145.022-76:a ser ut som en blandning av din och den bild du bifogat. Din andra bild är för en 145.022-69 "Straight Writing", det finns även 145.022-69 med "sjöhäst" som motiv.Tackar för svar!
Troligen bilden som gör att det ser märkligt ut med höjden.
Den verkar ok för övrigt, så jag tror inte det är nåt lurt. Jag blev bara fundersam över att det var graverat, har inte sett någon liknande.
De bilder jag sett är texten "gjuten" i stålet, om man kan kalla det för det, med svart ilagd färg.
![]()
Det kan ju vara så att de första exemplaren med denna texten graverades utan färg.
De allra första "post moon watch" hade annars ett annat utseende med Omega loggan och utan sjöhästen enligt Chronomaddox.
![]()