• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Äntligen Speedy-ägare så man kan posta på Speedy Tuesday :)
1.jpg
Stort grattis och välkommen i klubben! Alltid lika härligt att se ännu en Speedy!
 
(Kanske har avhandlats tidigare - vänligen peka mig dit och carry on i så fall.)

Om man är sugen på en ny speedy moon på länk i nuvarande lineup, vilken bör man välja och varför?
Alt 1: 311.30.42.30.01.005 med hesalitglas och täckt baksida, eller
Alt 2: 311.30.42.30.01.006 med safirglas och display back?

Själv velar jag. Förmodar att det mycket mysigare och mer speedy med plexi än safir. Men safir är ju tåligare. Den täckta baksidan är ju cool med all text. Men det där urverket är ju vackert att titta på! Hjälp!
 
(Kanske har avhandlats tidigare - vänligen peka mig dit och carry on i så fall.)

Om man är sugen på en ny speedy moon på länk i nuvarande lineup, vilken bör man välja och varför?
Alt 1: 311.30.42.30.01.005 med hesalitglas och täckt baksida, eller
Alt 2: 311.30.42.30.01.006 med safirglas och display back?

Själv velar jag. Förmodar att det mycket mysigare och mer speedy med plexi än safir. Men safir är ju tåligare. Den täckta baksidan är ju cool med all text. Men det där urverket är ju vackert att titta på! Hjälp!
Personligen valde jag det första alternativet för det känns närmast originalet. Plexit gör så otroligt mycket för den där klassiska och genuina Speedy-looken och självklart vill man ju ha solid baksida med texten THE FIRST WATCH WORN ON THE MOON. :)
 
Personligen valde jag det första alternativet för det känns närmast originalet. Plexit gör så otroligt mycket för den där klassiska och genuina Speedy-looken och självklart vill man ju ha solid baksida med texten THE FIRST WATCH WORN ON THE MOON. :)
Tack, får gå till butik och uppleva skillnaden mellan safir och plexi. Tror ni att Rob E. eller Nymans har bägge inne för jämförelse?
 
(Kanske har avhandlats tidigare - vänligen peka mig dit och carry on i så fall.)

Om man är sugen på en ny speedy moon på länk i nuvarande lineup, vilken bör man välja och varför?
Alt 1: 311.30.42.30.01.005 med hesalitglas och täckt baksida, eller
Alt 2: 311.30.42.30.01.006 med safirglas och display back?

Själv velar jag. Förmodar att det mycket mysigare och mer speedy med plexi än safir. Men safir är ju tåligare. Den täckta baksidan är ju cool med all text. Men det där urverket är ju vackert att titta på! Hjälp!

Har du funderat på hesalit i fram och safir i bak? Nu tror jag inte att dessa görs nya om den är helt nytt du är ute efter. Röstar på plexiglas hur som helst och hoppas på att få välkomna dig in i värmen inom en snar framtid:)
 
Finns inte i nuvarande produktion. Vet du när de slutade tillverkas?
Om jag inte minns fel så tillverkades dem fram till 1997 och hade de lite "tråkigare?" Cal 863. Denna modell hade även tritium så en härlig patina uppstår. Men det kan finnas fler modeller och mycket mycket mer info andra kunnigare personer sitter inne på i denna tråden :)
 
(Kanske har avhandlats tidigare - vänligen peka mig dit och carry on i så fall.)

Om man är sugen på en ny speedy moon på länk i nuvarande lineup, vilken bör man välja och varför?
Alt 1: 311.30.42.30.01.005 med hesalitglas och täckt baksida, eller
Alt 2: 311.30.42.30.01.006 med safirglas och display back?

Själv velar jag. Förmodar att det mycket mysigare och mer speedy med plexi än safir. Men safir är ju tåligare. Den täckta baksidan är ju cool med all text. Men det där urverket är ju vackert att titta på! Hjälp!
Nu tilltalas jag inte alls av display back så min åsikt är ju aningen färgad redan där men jag tycker absolut du ska välja plexi. Hur ofta slår du i glaset på dina klockor? Tycker att folk underskattar hållbarheten i plexi överlag, jag har aldrig haft problem på några av mina klockor och då har jag i princip burit plexi dagligen under 10 års tid.
Jag föredrar även att titta på klockans framsida framför baksidan, men alla är vi olika.
 
(Kanske har avhandlats tidigare - vänligen peka mig dit och carry on i så fall.)

Om man är sugen på en ny speedy moon på länk i nuvarande lineup, vilken bör man välja och varför?
Alt 1: 311.30.42.30.01.005 med hesalitglas och täckt baksida, eller
Alt 2: 311.30.42.30.01.006 med safirglas och display back?

Själv velar jag. Förmodar att det mycket mysigare och mer speedy med plexi än safir. Men safir är ju tåligare. Den täckta baksidan är ju cool med all text. Men det där urverket är ju vackert att titta på! Hjälp!
På sida 41 i den här tråden har jag lagt upp en bild med de två modellerna bredvid varandra. Ger en liten hint om skillnaden men bäst är ju förstås att få klämma och kika själv om du har möjlighet. :)
 
Hello wine lovers,

Känner mig lite Goddag yxskaft, men fick just hem min första automatare, en Speedmaster Reduced. Visste att en Reduced skulle vara mindre, men jäklar vad liten den var! Hur som helst så är jag helt grön när det gäller ställa in tid och dagligt underhåll. Lite halvrädd att jag ska paja den om jag gör fel och tar i för hårt. Någon som kan bidra med en kort instruktionsbok eller länka till en? Tack på förhand! 1455728559213-637229075.jpg
 
Tillbaka
Topp