• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

GH410

Cartier
2-Faktor
Vad är det för band? Såg jävligt fräsigt ut!
Det är ett mocka band från Fluco
DSCN1547-01.jpeg
DSCN1546~2.JPG
 

Knypplarn

Cartier
Min Speedmaster med okänd servicehistorik börjar nog närma sig service. Från att ha gått utan problem förra veckan började den skynda ordentligt under helgen, gjorde en snabb mätning idag och från kl. 8.00 till kl 23.00 hade den skyndat ca 4-5 minuter (legat plant hemma). Kan det räcka med en ruckning eller är det lika bra att köra en helservice? Någon som har erfarenheter av en bra urmakare för Speedy-service i Stockholm? Är inte speciellt priskänslig men ser gärna att arbetet går någorlunda snabbt.
 

POT

Friends of KS
Mums!
Bara den hade varit mer vattentät så hade jag nog inte behövt någon annan klocka..
Förutom en extra speedy.

Jag har badat med den ett par gånger, mina andra speedys också. Inga problem. Men om man kan bada/duscha/tvätta händerna med speedys är ju en het potatis som diskuteras flitigt här på forumet... :p
 

Guden

Cartier
Jag har badat med den ett par gånger, mina andra speedys också. Inga problem. Men om man kan bada/duscha/tvätta händerna med speedys är ju en het potatis som diskuteras flitigt här på forumet... :p
Tvätta händerna samt duscha är väl ok..
Men skulle nog avstå från att bada med en speedy ett längre tag ändå. Har även läderband på oftast.

Edit: Blev konstigt med läderbandet där, självklart duschar jag inte med det heller. :D
 

Guden

Cartier
Dusha med en finklocka, ni skojar? blandar man in kemikalier (schampoo m.m.) så är det en annan sak än rent vatten...
Men visst det är väl skillnad mellan nytt och vintage, men jag skulle aldrig bada eller dusha med en vintageklocka...

Hade förresten en seiko på mig i simhallen igår, både i dusch och bassäng, och höll på att paja den totalt genom att drämma i den i en utstickande metallbit precis ovanför knappen man trycker på i dushen (troligen en hemmabyggd tvål/schampo hållare), inte helt lätt att se om man blundar pga. vattnet, nu missade jag ju med 3mm så det var bra... synd om det varit en speedy
Värt att nämna är väl att jag själv aldrig utsatt min speedy för mer vatten/kemikalier än då när jag rengör den med en tandborste+Yes någon gång i veckan.

Alla har väl sina åsikter, men förstår inte varför man skulle vilja duscha med en klocka, tar inte så lång tid att ta av sig klockan innan man hoppar in i duschen. Någon form av känsla de upplever kanske?
Sen finns det väl ännu värre exempel, som t.ex. att sova med klockan på. Varför skulle man vilja göra det? Obekvämt, svettigt etc. Men-men, vill inte förstöra denna fina tråd nu. SORRY! :rolleyes:
 

POT

Friends of KS
Dusha med en finklocka, ni skojar? blandar man in kemikalier (schampoo m.m.) så är det en annan sak än rent vatten...
Men visst det är väl skillnad mellan nytt och vintage, men jag skulle aldrig bada eller dusha med en vintageklocka...

Hade förresten en seiko på mig i simhallen igår, både i dusch och bassäng, och höll på att paja den totalt genom att drämma i den i en utstickande metallbit precis ovanför knappen man trycker på i dushen (troligen en hemmabyggd tvål/schampo hållare), inte helt lätt att se om man blundar pga. vattnet, nu missade jag ju med 3mm så det var bra... synd om det varit en speedy

Man kan bli påkörd och dö om man går över ett övergångsställe också, eller halka i badhuset och bryta ryggen. ;) Skämt å sido, är inte heller för att använda speedy som ngn slags dykare men vissa diskussioner här inne blir löjliga när jag sett att folk frågar om man kan tvätta händerna med speedyn på(!) Att ta ett dopp eller en dusch med speedyn någon gång går säkert bra (förutsatt att man har koll på packningen mm.) Vintage, en annan sak.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Hej på er speedy freaks!
Har gömt mig i vassen på detta forum i ca ett år, men reggade mig här nyligen. - Riktigt trevligt forum, speciellt att liv i denna tråd :)
För drygt två månader sedan så införskaffades en speedmaster och funderar på att investera i ett till armband med tillhörande viklås.

Nu till min fråga, hur gör ni när ni byter armband? Förstår att det är hyffsat lätt med det medföljande verktyget, men är lite feg och rädd över att eventuellt repa bandhornen. Hur tänker ni kring det? Byter ni och struntar i eventuella repor eller det kanske inte blir några ifall man är noga? Har ingen större lust att springa till urmakaren några gånger i veckan. ;)

Bjussar även på en gammal espressobild.
Fil 2016-02-23 19 58 28.png
 

Knypplarn

Cartier
Hej på er speedy freaks!
Har gömt mig i vassen på detta forum i ca ett år, men reggade mig här nyligen. - Riktigt trevligt forum, speciellt att liv i denna tråd :)
För drygt två månader sedan så införskaffades en speedmaster och funderar på att investera i ett till armband med tillhörande viklås.

Nu till min fråga, hur gör ni när ni byter armband? Förstår att det är hyffsat lätt med det medföljande verktyget, men är lite feg och rädd över att eventuellt repa bandhornen. Hur tänker ni kring det? Byter ni och struntar i eventuella repor eller det kanske inte blir några ifall man är noga? Har ingen större lust att springa till urmakaren några gånger i veckan. ;)

Bjussar även på en gammal espressobild.
Fil 2016-02-23 19 58 28.png
Jag skiter i om det blir lite smårepor på baksidan av klockan. Så länge man har fräscha sprintar och ett skarpt verktyg är det lätt som en plätt. Är man nojig går det ju alltid att tejpa klockan och använda tandpetare. Nu är det ju dock ett bruksur vi talar om och inte en gulddressare.
 

Zalath

Panerai
Hej på er speedy freaks!
Har gömt mig i vassen på detta forum i ca ett år, men reggade mig här nyligen. - Riktigt trevligt forum, speciellt att liv i denna tråd :)
För drygt två månader sedan så införskaffades en speedmaster och funderar på att investera i ett till armband med tillhörande viklås.

Nu till min fråga, hur gör ni när ni byter armband? Förstår att det är hyffsat lätt med det medföljande verktyget, men är lite feg och rädd över att eventuellt repa bandhornen. Hur tänker ni kring det? Byter ni och struntar i eventuella repor eller det kanske inte blir några ifall man är noga? Har ingen större lust att springa till urmakaren några gånger i veckan. ;)

Bjussar även på en gammal espressobild.
Fil 2016-02-23 19 58 28.png
Mm, kaffe... :hungry: Fin bild!

Jag tänker inte så mycket på det. Stålklockor är ju ändå stålklockor. Brukar ändå inte slinta så mycket. Om du är orolig går det ju alltid att sätta på tejp på hornen. Viktigt att det känns rätt, du ska inte börja repa klockan bara för att jag är otålig.. :)
 

Knypplarn

Cartier
Mm, kaffe... :hungry: Fin bild!

Jag tänker inte så mycket på det. Stålklockor är ju ändå stålklockor. Brukar ändå inte slinta så mycket. Om du är orolig går det ju alltid att sätta på tejp på hornen. Viktigt att det känns rätt, du ska inte börja repa klockan bara för att jag är otålig.. :)
Great minds och allt det där. :p
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej på er speedy freaks!
Har gömt mig i vassen på detta forum i ca ett år, men reggade mig här nyligen. - Riktigt trevligt forum, speciellt att liv i denna tråd :)
För drygt två månader sedan så införskaffades en speedmaster och funderar på att investera i ett till armband med tillhörande viklås.

Nu till min fråga, hur gör ni när ni byter armband? Förstår att det är hyffsat lätt med det medföljande verktyget, men är lite feg och rädd över att eventuellt repa bandhornen. Hur tänker ni kring det? Byter ni och struntar i eventuella repor eller det kanske inte blir några ifall man är noga? Har ingen större lust att springa till urmakaren några gånger i veckan. ;)

Bjussar även på en gammal espressobild.
Fil 2016-02-23 19 58 28.png
Välkommen till forumet och till tråden! :)
För att besvara din fråga nöjer jag mig med att försöka vara lite försiktig när jag byter band på Speedyn. Orkar inte tejpa varje gång då det inte gör mig något om det blir någon liten repa på baksidan som jag aldrig kommer att se (förutom när jag byter band).
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Välkommen till forumet och till tråden! :)
För att besvara din fråga nöjer jag mig med att försöka vara lite försiktig när jag byter band på Speedyn. Orkar inte tejpa varje gång då det inte gör mig något om det blir någon liten repa på baksidan som jag aldrig kommer att se (förutom när jag byter band).

En fårtacka!
Ni har så rätt alla tre, att det är en bruksklocka i stål, har ju också safir på baksidan så jag kan se på det fina urverket. -Så jag vill ju inte göra något dumt.
Får helt enkelt testa mig fram och vara lite försiktig i början och eventuellt tejpa. Learning by doing helt enkelt.:watching:
Tack allesammans för svar!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
En fårtacka!
Ni har så rätt alla tre, att det är en bruksklocka i stål, har ju också safir på baksidan så jag kan se på det fina urverket. -Så jag vill ju inte göra något dumt.
Får helt enkelt testa mig fram och vara lite försiktig i början och eventuellt tejpa. Learning by doing helt enkelt.:watching:
Tack allesammans för svar!
Har själv varianten med solid baksida så jag behöver inte vara lika försiktig. :) Eftersom du ställer frågan till att börja känns det säkert bättre för dig själv om du tejpar till en början.
 
Topp