• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Johan S

Omega
Visste ni detta, att man har lasrat dit en Omega logga på plexit?
Uppräckte den idag, när jag putsade min Speedy. Trodde först att det var smuts eller att den var repad :)
http://forums.watchuseek.com/f20/omega-logo-etched-your-speedys-hesalite-crystal-438704.html

Ledsen att vara inne och kladda i Speedmastertråden! Jag trodde precis som du att min Seamaster hade fått nån repa eller smuts innan jag såg att det var en Omegalogo. Ska tilläggas att min Seamster är från 52 så vissa modeller måste ha haft det från tidigt 50-tal.
 

Zalath

Panerai
Ledsen att vara inne och kladda i Speedmastertråden! Jag trodde precis som du att min Seamaster hade fått nån repa eller smuts innan jag såg att det var en Omegalogo. Ska tilläggas att min Seamster är från 52 så vissa modeller måste ha haft det från tidigt 50-tal.
Välkommen! :)

Jag har Omegalogga på både Speedy och Seamaster, den senare också rejält vintage. :) Tyckte också det såg konstigt ut på SM innan jag märkte vad det var..
 

Johan S

Omega
Välkommen! :)

Jag har Omegalogga på både Speedy och Seamaster, den senare också rejält vintage. :) Tyckte också det såg konstigt ut på SM innan jag märkte vad det var..
Tack! :)
Jag kommer ihåg när jag märkte det, det var typ 2008 och jag var tvungen att byta glas på den för min morfar hade förstört det eftersom han var risig på ålderns höst. Jag fick tillbaka den av en herre i Uppsala efter service och höll på att bli galen när jag såg det och tänkte att han hade repat det. Tur att jag inte stapplade dit och skällde innan jag hade tittat ordentligt när han hade varit så snäll att leta rätt på ett originalglas från 52 i sina gömmor. Han var så hyvens att han även hade skickat med originalpåsen som glaset låg i, vilket jag förstod senare när jag såg ett annat glas inpackat. Jag frågade honom vid ett senare tillfälle och det stämde att det var påsen till glaset som han hade skickat med.
 

Zalath

Panerai
Var inte så lätt att få till en bra bild, men McGyvrade genom en lupp. Typ i mitten, i linje med timvisaren. :)
IMG_20160226_194908.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Ett svart skulle nog vara kanon till både Speedy och SM, färgen är ju lite snällare att kombinera :) Hur lång tid tog det att knåpa ihop det?

Jag bär enbart SMPn på länk :) det tog cirka 2,5h med tvn påslagen... Hade jag haft lite bättre verktyg så hade det absolut gått snabbare! Rätt trevligt fredagsmys faktiskt! Det blir till att köpa mer läder :happyhappy:
 

Jimpa

Panerai
Nån som har ref på en speedmaster från -87 ? Eller en tabell över ref.no.

Prövat googla och kollat chrono24 men verkar enklare sagt än gjort. Mvh
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjena Speed-freaks! Snabb fråga: Vad är ett vettigt pris för Speedmaster Dates från 99 respektive 2012 (oservade, olika variationer på Valjoux 7750, bra skick)?
Varför vill jag då ha date och inte professional? För att jag konsekvent säljer alla manuella klockor jag köper. Det funkar helt enkelt inte för mig.
 

Guden

Cartier
Har ett flertal gånger känt att min speedy håller tiden jävligt dåligt. Måste dra bak den någon minut var 2-3:e vecka.
Mätte nu för första gången och synkade med fröken ur.
2016-02-22: Synkad
2016-02-23: +1.5 sek

2016-02-29: +37 sek.

Är detta normalt? Vet att man inte kan förvänta sig COSC-standard på speedyn.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Har ett flertal gånger känt att min speedy håller tiden jävligt dåligt. Måste dra bak den någon minut var 2-3:e vecka.
Mätte nu för första gången och synkade med fröken ur.
2016-02-22: Synkad
2016-02-23: +1.5 sek

2016-02-29: +37 sek.

Är detta normalt? Vet att man inte kan förvänta sig COSC-standard på speedyn.
Drygt 5 sek/dygn som ditt snitt blir är nog rätt normalt och inget oroväckande i alla fall.
Testa att placera klockan i lite olika positioner under natten eller när du inte bär den om du inte redan gjort det. Min Speedy har också gått ca 5 sek/dygn på sistone när den ligger med fronten uppåt men lägger jag den istället med kronan neråt går den runt +-1 sek/dygn.
 
Topp