• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

På tok för inkativ här, får fixas med denna bild från idag :)
IMG_20190126_194015.jpg

Finns det någon generell prislista på äldre speedmaster?
Som man kan ha som fingervisning.
I dagsläget har jag en 005 från -16, men skulle gärna byta upp mig till en -76 som födelseår , eller allra hels en preemoon.

I dagsläget har jag en 005 från -16, men skulle gärna byta upp mig till en -76 som födelseår , eller allra hels en preemoon.

Ganska många parametrar som styr pris på dem äldre jämfört med nya enligt vad man läst här. Kan tänka mig att @Hasse Varg kan ge lite bra input i denna fråga :)

Ganska många parametrar som styr pris på dem äldre jämfört med nya enligt vad man läst här. Kan tänka mig att @Hasse Varg kan ge lite bra input i denna fråga :)
Visst, se här :)
http://speedmaster101.com/price-chart-2/

Vad en nyservad pre-Moon i mycket fint skick kan kosta ser du här ;)
https://klocksnack.se/threads/omega...22-1-a-utgåvan-av-moonwatch-only-ingår.99787/

Edit: Annars så är det ju så att om allt är i original skick eller i alla fall korrekt för referensen så är ju priset högre

Ska du ha en Speedy från 1976 så är det en 145.022-74 (tillverkades 1975-1976) eller 145.022-76 ( producerades 1976-1978/79). Säkrast är ett sk. Extract of the Archives för att exakt veta när en klocka är producerad, har en post för några sidor sedan som visar ett sådant. En hygglig indikation är annars https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/

Värt att säga om speedmaster101 är att många säljare som hänvisar dit överskattar skicket på sina klockor. En bra idé är att kolla runt på resten av sidan för att se vad som egentligen avses med de olika beskrivningarna i prislistan. En korrekt 76:a i trevligt skick bör ligga kring 30 tycker jag.

Värt att säga om speedmaster101 är att många säljare som hänvisar dit överskattar skicket på sina klockor. En bra idé är att kolla runt på resten av sidan för att se vad som egentligen avses med de olika beskrivningarna i prislistan. En korrekt 76:a i trevligt skick bör ligga kring 30 tycker jag.

Håller med om att många överskattar skicket på sitt exemplar, men samtidigt är det rätt svårt. Vill dock påstå att runt 40' är mer aktuellt för en korrekt 76:a. Jag har då inte sett några ute för 30.000 kr. Isf med flertalet felaktiga delar eller risiga. Finns 2 st på Chrono24 för 37', de finns i Japan...

Håller med om att många överskattar skicket på sitt exemplar, men samtidigt är det rätt svårt. Vill dock påstå att runt 40' är mer aktuellt för en korrekt 76:a. Jag har då inte sett några ute för 30.000 kr. Isf med flertalet felaktiga delar eller risiga. Finns 2 st på Chrono24 för 37', de finns i Japan...
Ok, jag kanske är optimistisk (eller snål:)) Tror man borde kunna komma undan lite lägre än så (speedmaster101 räknar priser head only) men du kan förstås ha rätt. Ofta lite ”handlarpremium” på c24 jämfört forum etc också.

Sen är det från handlare på c24 så är ju priserna oftast högre.

Jäkligt bra! Typ vettigaste Speedy-kombon, tillräckligt nördig men inte onödigt svår.

...och snyggaste länken!
Tack! Ja, känns helt klart vettig! Och väldigt bärbar. Gjorde ett snabbt försök med liknande speedy för länge sen, men trodde att jag hade mer avancerad smak, förläste mig, suktade efter dyra referenser och kom aldrig till skott. Kollar iofs fortfarande på @Hasse Varg s pre-moon-annons var och varannan dag, men är ändå väldigt nöjd med att jag bara högg denna utan onödig eftertanke i ett slags kastbyte efter en GTG:)

Tillbaka
Topp