• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Trevlig tisdag vänner! Förkylningen har börjar släppa greppet nu iaf så snart är man stark igen.
20190219_133245-01.jpeg

Fantastiskt forum ni har.
Kan inget om klockor men har fått ärva en äldre modell av en Speedmaster troligtvis aldrig varit servad och inte riktigt fungerar. Synd tycker jag då den är riktigt riktigt snygg och jag gärna skulle vilja ha igång den. Jag tror att klockan är från 60-talet. Var in med den till Werner Koch på Hornsgatan, men han kunde inte ta in den då det tydligen är ett "321" urverk i den och delar till dem har han inte kunnat köpa sen 1992. Han hänvisade till Klockmaster i Globencity vilka nu har den för kontroll men lovat att inte göra nån åverkan innan jag fått offert.

Min fråga till er Omegakännare. Kan jag göra bort mig om jag låter renovera den? Är Klockmaster någon ni kan rekommendera?
IMG_1169_web.jpg
IMG_1170_web.jpg

Kan inget om klockor men har fått ärva en äldre modell av en Speedmaster troligtvis aldrig varit servad och inte riktigt fungerar. Synd tycker jag då den är riktigt riktigt snygg och jag gärna skulle vilja ha igång den. Jag tror att klockan är från 60-talet. Var in med den till Werner Koch på Hornsgatan, men han kunde inte ta in den då det tydligen är ett "321" urverk i den och delar till dem har han inte kunnat köpa sen 1992. Han hänvisade till Klockmaster i Globencity vilka nu har den för kontroll men lovat att inte göra nån åverkan innan jag fått offert. Klockan ser ut att vara en 105.012

Min fråga till er Omegakännare. Kan jag göra bort mig om jag låter renovera den? Är Klockmaster någon ni kan rekommendera?
IMG_1169_web.jpg
IMG_1170_web.jpg
Jag servar mina 321 hos Farfars Klocka i Stockholm, har haft inne 4 stycken hitintills och är mycket nöjd med Axels jobb, går på 6k plus delar som behöver bytas, rekommenderar honom starkt :) Din klocka ser ut att vara en 105.012 tidigare än 105.012-66, bezel ser ut att vara en DON (Dot Over Ninety, dvs. det finns en prick strax över 0 i 90 på tachymeter skalan), skulle vara bra med en bild rakt framifrån så att hela bezel och tavla syns ordentligt. Tryckknapparna set ut att vara korrekta, "breda och korta". Kronan kan jag inte avgöra, lägg upp ett kort där man tydligt ser Omega-symbolen på den. Servad, rengjord och med ett polerat glas så kommer nog klockan att se mycket trevlig ut :)

Hejsan! Jag tror jag har bestämt mig för att inhandla en speedmaster professional (005 med stora lådan), vill köpa ny och funderar på vart man bäst handlar?
Har sett en svensk säljare på Chrono24 som har den för 37500, är det misstänkt billigt? Ungefär hur mycket ligger den på i svenska fysiska butiker?

Hejsan! Jag tror jag har bestämt mig för att inhandla en speedmaster professional (005 med stora lådan), vill köpa ny och funderar på vart man bäst handlar?
Har sett en svensk säljare på Chrono24 som har den för 37500, är det misstänkt billigt? Ungefär hur mycket ligger den på i svenska fysiska butiker?
Exakt 47.700 SEK, sen är det bara att börja förhandla.. https://www.omegawatches.com/watch-...professional-chronograph-42-mm-31130423001005

Kan inget om klockor men har fått ärva en äldre modell av en Speedmaster troligtvis aldrig varit servad och inte riktigt fungerar. Synd tycker jag då den är riktigt riktigt snygg och jag gärna skulle vilja ha igång den. Jag tror att klockan är från 60-talet. Var in med den till Werner Koch på Hornsgatan, men han kunde inte ta in den då det tydligen är ett "321" urverk i den och delar till dem har han inte kunnat köpa sen 1992. Han hänvisade till Klockmaster i Globencity vilka nu har den för kontroll men lovat att inte göra nån åverkan innan jag fått offert.

IMG_1169_web.jpg
IMG_1170_web.jpg
Det är en värdefull och eftertraktad modell så se till att den som servar är vintage-vänlig. Ju mindre som byts desto bättre och detta gäller i synnerhet synliga delar! Många gillar farfars klocka, jag har anlitat tidlösa ur i uppsala med bra resultat men självklart kan många AD också göra jobbet på det sätt som vi gillar. Se bara till att de gör exakt vad du efterfrågar och inte vad de gillar när det kommer till polering, visarbyten och liknande!

Det är en värdefull och eftertraktad modell så se till att den som servar är vintage-vänlig. Ju mindre som byts desto bättre och detta gäller i synnerhet synliga delar! Många gillar farfars klocka, jag har anlitat tidlösa ur i uppsala med bra resultat men självklart kan många AD också göra jobbet på det sätt som vi gillar. Se bara till att de gör exakt vad du efterfrågar och inte vad de gillar när det kommer till polering, visarbyten och liknande!
Hmm, jag skulle aldrig låta en AD serva en 321:a... De kan/får inte göra det själva utan måste skicka iväg den till Omega i Schweiz, det kostar skjortan och de är dessutom väldigt pigga på att "återställa" klockan i "fint" skick. I det här fallet så skulle bl.a. visarna ryka, kronan bli utbytt, tryckknapparna utbytta osv. @Patlin verkar bo i Stockholmsområdet och då skulle jag absolut rekommendera Farfars Klocka :)

Testar rally på Speedyn för första gången. Tror faktiskt att jag gillar det!

Vad tycker ni andra?
20190220_194608-01.jpeg
Föredrar länk på Speedys men sedan jag köpt en Panerai så har jag börjat uppskatta läder mer och mer :) Hur som helst, jag tycker att din kombo är lyckad, någonting med bilsport tema som rally kan ju inte vara fel på en Speedy :D

Tillbaka
Topp