S
Staafen
Guest
Haha klockrent, nu blev jag hungrig!Lite som ost och marmelad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha klockrent, nu blev jag hungrig!Lite som ost och marmelad
Utan tvekan!Det hade onekligen suttit fint nu...
Hejsan! Jag tror jag har bestämt mig för att inhandla en speedmaster professional (005 med stora lådan), vill köpa ny och funderar på vart man bäst handlar?
Har sett en svensk säljare på Chrono24 som har den för 37500, är det misstänkt billigt? Ungefär hur mycket ligger den på i svenska fysiska butiker?
Riktigt snabbTestar rally på Speedyn för första gången. Tror faktiskt att jag gillar det!
Vad tycker ni andra?
Finns nog de som kan, men man får vara beredd på att prata snällt Men visst, de fristående är ju mindre bundna på gott och ont.Hmm, jag skulle aldrig låta en AD serva en 321:a... De kan/får inte göra det själva utan måste skicka iväg den till Omega i Schweiz, det kostar skjortan och de är dessutom väldigt pigga på att "återställa" klockan i "fint" skick. I det här fallet så skulle bl.a. visarna ryka, kronan bli utbytt, tryckknapparna utbytta osv. @Patlin verkar bo i Stockholmsområdet och då skulle jag absolut rekommendera Farfars Klocka
Ja det var svårt att få med den på bild! Hojta om du ska sälja din 1171 någon gång!Riktigt snabb
Min erfarenhet: ville ha min 1:a 145.012-67 servad hos en AD, de var tvungen att skicka den till Omega Schweiz för kostnadsförslag. Tog väl tre veckor innan jag fick de, Omega anmärkte på en massa på klockans skick och ville ha 13.5k för service... Tackade vänligt nej, betalade 200 spänn för kostnadsförslaget och fick tillbaka klockan efter 2 veckor. Kontaktade Farfars Klocka som servade den för 5.5k och lät den vara i samma fina vintage skick Kommer aldrig att lämna in en 321 till någon AD för serviceFinns nog de som kan, men man får vara beredd på att prata snällt Men visst, de fristående är ju mindre bundna på gott och ont.
Haha Just nu sitter den på handleden typ varje dag men vem vet... men då får du nog ta klockan ocksåJa det var svårt att få med den på bild! Hojta om du ska sälja din 1171 någon gång!
Det kanske vi kan lösa!Haha Just nu sitter den på handleden typ varje dag men vem vet... men då får du nog ta klockan också
Har testat kolla med tre ADs här i GBG med samma erfarenhet. En kunde tänka sig serva den men i så fall byta visare och tavla, i övrigt skicka till Omega.Min erfarenhet: ville ha min 1:a 145.012-67 servad hos en AD, de var tvungen att skicka den till Omega Schweiz för kostnadsförslag. Tog väl tre veckor innan jag fick de, Omega anmärkte på en massa på klockans skick och ville ha 13.5k för service... Tackade vänligt nej, betalade 200 spänn för kostnadsförslaget och fick tillbaka klockan efter 2 veckor. Kontaktade Farfars Klocka som servade den för 5.5k och lät den vara i samma fina vintage skick Kommer aldrig att lämna in en 321 till någon AD för service
Jag har inte superkoll på hur Gaston i Partille jobbar, men kanske inte skadar att kolla där? Du kan också höra med Örjan (Pearlman heter hans verkstad) på Berzeliigatan.Har testat kolla med tre ADs här i GBG med samma erfarenhet. En kunde tänka sig serva den men i så fall byta visare och tavla, i övrigt skicka till Omega.
Älskar rally! Kör nästan alltid på min rallymockaTestar rally på Speedyn för första gången. Tror faktiskt att jag gillar det!
Vad tycker ni andra?
Ja det får nog bli fler, roligt att testa lite olika.Älskar rally! Kör nästan alltid på min rallymocka
Jag har inte superkoll på hur Gaston i Partille jobbar, men kanske inte skadar att kolla där? Du kan också höra med Örjan (Pearlman heter hans verkstad) på Berzeliigatan.
Jag har inte superkoll på hur Gaston i Partille jobbar, men kanske inte skadar att kolla där? Du kan också höra med Örjan (Pearlman heter hans verkstad) på Berzeliigatan.
Låter som om Örjan är den just nu mest renomerade urmakaren i GBG, så jag kör på det. PMa mig nummret är du hygglig, och tack för tipsen både till dig och @TJ_MackeyMin 105.012 är inne hos Örjan i Göteborg just nu. Du ska inte behöva skicka klockan till Sthlm för en service...
Han är både trevlig och ytterst kompetent. Behöver du tel nr så kan jag skicka i meddelande alternativt att du besöker honom på Berzeliigatan 23. Fast ett sms kan vara bra att skicka innan så man vet att han är på plats...
Låter som om Örjan är den just nu mest renomerade urmakaren i GBG, så jag kör på det. PMa mig nummret är du hygglig, och tack för tipsen både till dig och @TJ_Mackey
Låter bra Tar med mig det med!Börje på gastons ur är inte dålig heller, lämnar alla mina klockor dit. Ligger alldeles vid tågstationen i Partille om man vill ta pendeln dit. Annars enkelt med bil. Men Örjan är säkert duktig han med så ingen orsak att åka till Stockholm.
Jag servar mina 321 hos Farfars Klocka i Stockholm, har haft inne 4 stycken hitintills och är mycket nöjd med Axels jobb, går på 6k plus delar som behöver bytas, rekommenderar honom starkt Din klocka ser ut att vara en 105.012 tidigare än 105.012-66, bezel ser ut att vara en DON (Dot Over Ninety, dvs. det finns en prick strax över 0 i 90 på tachymeter skalan), skulle vara bra med en bild rakt framifrån så att hela bezel och tavla syns ordentligt. Tryckknapparna set ut att vara korrekta, "breda och korta". Kronan kan jag inte avgöra, lägg upp ett kort där man tydligt ser Omega-symbolen på den. Servad, rengjord och med ett polerat glas så kommer nog klockan att se mycket trevlig ut
Kronan ser korrekt ut. Hade förväntat mig en 24-räfflors flat-foot, dvs. ingen "uppåtvinkling" på "fötterna" i Omega-symbolen (hoppas du förstår vad jag menar), om jag räknar rätt så är det 32-räfflor på kronan och fötterna är "uppåtvinklade" vilket är en korrekt krona enligt boken Moonwatch Only. Hade det varit 24-räfflor och "uppåtvinklade fötter" hade det varit en moderna krona som började användas 1970.Tack för info, bifogar bild som jag hoppas visar det du menar. Efter att ha läst ditt och andras supersnabba svar på min förfrågan kommer jag absolut ta med mig klockan till "Farfars klocka"...
Du är ju helt galen....Kronan ser korrekt ut. Hade förväntat mig en 24-räfflors flat-foot, dvs. ingen "uppåtvinkling" på "fötterna" i Omega-symbolen (hoppas du förstår vad jag menar), om jag räknar rätt så är det 32-räfflor på kronan och fötterna är "uppåtvinklade" vilket är en korrekt krona enligt boken Moonwatch Only. Hade det varit 24-räfflor och "uppåtvinklade fötter" hade det varit en moderna krona som började användas 1970.
Kör!Uppställning speedyfantaster! Som de flesta vet i denna tråd är jag en gammal speedyfanatiker, uppskattar modellen, historiken, mystiken etc etc..... Jag har tidigare varit insnöad på referenserna 105.012 och 145.012 pga dess koppling till månlandningen. Men tyvärr sitter den för stort och klumpigt på mig... Idag sprang jag förbi Sumpan och @ERIKSON URHANDEL och passade på att klämma på FOIS - First Omega In Space.
Året var 1962, närmare bestämt den 3 oktober, när astronauten Walter "Wally" Schirra under Mercury programmets Sigma 7 Expedition bar en Omega Speedmaster ref CK2998 första gången i rymden.
Det som skiljer FOIS från den traditionella Speedmaster Professional är bland annat boettformen samt storleken på caset. FOIS kommer med ett symmetriskt case med en storlek på 39,7mm medan professional är asymmetrisk med pusherskydd och har en diameter på 42mm.
Den sista referensen att ha den äldre klassiska symmetriska boetten var Omega Speedmaster 105.003 aka Ed White. Vilket förövrigt var den första Speedmastern som används som en del av utrustningen den 23 mars på Gemini III expeditionen. Edwards White, America’s first Space Walk -> Med en Speedmaster på Gemini IV expeditionen som avfärdades den 3 juni.
Summa summarum.... Jag behöver en äldre Speedmaster, 105.003..... CK2998 har ej råd med.... Ish....
Den är så finMissade Speedy tuesday igår, så har kört
Kör!
Jösses vad fin den är. Skicket är helt i min smak! Tråkig samling av vintageikoner du verkar ha.Missade Speedy tuesday i tisdags, så har kört torsdag istället.
Kör!