• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag är dålig på att posta här, mycket pga att jag inte bär klockan så mycket.
Men här är min 145022 från - 76 I solskenet.
Ha en bra dag speedfreaks :)
IMG_20210123_141435.jpg
 

AndersF

Omega
Det går, inga problem. Däremot måste klockan skickas in till Omega. Förr kunde AD beställde bezel och byta själva. Uppskattade kostnad för byte 3000-5000,-. Får se vad hemförsäkringen säger.
Låt den vara om inte hemförsäkringen täcker det. Det är ju en del av klockans historia, vem bryr sig om en liten ding? Det är ju en tool watch! ;)

Fast om det stör dig så är det klart du ska byta den. :)
 

Stein

Cartier
Låt den vara om inte hemförsäkringen täcker det. Det är ju en del av klockans historia, vem bryr sig om en liten ding? Det är ju en tool watch! ;)

Fast om det stör dig så är det klart du ska byta den. :)
Detta är lite mer än en ding, hela ringen och tachymeterbezel har faktiskt deformerats lite. Tycker klockan är lite för ny för att det ska va charmigt. Så nu har jag chansen att åtgärda det utan att det förstör klockans helhetsintryck med en nyare del. Att den dessutom nu har tagits ur produktion gör det lite extra synd att inte ta hand om den.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Detta är lite mer än en ding, hela ringen och tachymeterbezel har faktiskt deformerats lite. Tycker klockan är lite för ny för att det ska va charmigt. Så nu har jag chansen att åtgärda det utan att det förstör klockans helhetsintryck med en nyare del. Att den dessutom nu har tagits ur produktion gör det lite extra synd att inte ta hand om den.

Aj aj, lider med dig. Jag hade också helt klart fixat till den.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Detta är lite mer än en ding, hela ringen och tachymeterbezel har faktiskt deformerats lite. Tycker klockan är lite för ny för att det ska va charmigt. Så nu har jag chansen att åtgärda det utan att det förstör klockans helhetsintryck med en nyare del. Att den dessutom nu har tagits ur produktion gör det lite extra synd att inte ta hand om den.
Inget att tveka på. Bit i det sura äpplet, lämna in och få den fixad. Som du säger, den tillverkas inte längre dessutom är den vansinnigt snygg.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur mycket av mikrojusteringsmöjligheter är det hos modellen som utgår nu?
Jag tänker på den nya; där är ju länkbitarna kortare, jag vet inte avståndet skruv till skruv, men mtp att det är två mikrojusteringshål så blir väl kombinationen av hålen och de kortare länkbitarna förhoppningsvis inte så mycket sämre än den utgångna lösningen? Någon som har koll?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Detta är lite mer än en ding, hela ringen och tachymeterbezel har faktiskt deformerats lite. Tycker klockan är lite för ny för att det ska va charmigt. Så nu har jag chansen att åtgärda det utan att det förstör klockans helhetsintryck med en nyare del. Att den dessutom nu har tagits ur produktion gör det lite extra synd att inte ta hand om den.
Kan vara bra med att kolla av klockan hos urmakare om den gått i backen. Fungerar alla funktioner, håller den tiden som innan, dras den upp som innan? Dvs det kan vara mer som gått sönder och det är ju bra att veta om du kör via försäkringen.
 

Stein

Cartier
Kan vara bra med att kolla av klockan hos urmakare om den gått i backen. Fungerar alla funktioner, håller den tiden som innan, dras den upp som innan? Dvs det kan vara mer som gått sönder och det är ju bra att veta om du kör via försäkringen.
Håller tiden bra och känns som innan men tänker precis som du att en översyn ska göra då den ändå går iväg till Omegas servicecenter.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
IMG_20210124_222145__01.jpg

Funderar på att beställa uncle Seiko 1450 när han släpper det. Vad tror ni, värt det? 🤔

Tror absolut den kommer vara värd pengarna om prisnivån är som de andra länkarna.

Kommer ju även en US 1479 under våren.
Den ser nästan ännu bättre ut :)

 

O-scar

Panerai
2-Faktor
Tror absolut den kommer vara värd pengarna om prisnivån är som de andra länkarna.

Kommer ju även en US 1479 under våren.
Den ser nästan ännu bättre ut :)

Ja jag tror jag ska prova. Dock måste jag först Google lite vad som skiljer den länken mot 1171. Ser ut som glappet mellan varje länk är lite större än på 1171.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Ja jag tror jag ska prova. Dock måste jag först Google lite vad som skiljer den länken mot 1171. Ser ut som glappet mellan varje länk är lite större än på 1171.
Ja, det är det och jag tror att det är så det ska vara.
Personligen föredrar jag nog lite mindre "luft" mellan länkbitarna och kommer nog satsa på 1479 när den släpps då jag föredrar utseendet.
Inte för att det är nåt fel på presidentlänken men jag känner inte att jag behöver fler retro-stållänkar än en :)
 

O-scar

Panerai
2-Faktor
Ja, det är det och jag tror att det är så det ska vara.
Personligen föredrar jag nog lite mindre "luft" mellan länkbitarna och kommer nog satsa på 1479 när den släpps då jag föredrar utseendet.
Inte för att det är nåt fel på presidentlänken men jag känner inte att jag behöver fler retro-stållänkar än en :)
Okej. Nej jag vet inte hur jag ska göra. Svårt att bestämma mig 😅
 

Makkaboo

Omega
Någon som har koll på vattenskyddet på Speedmaster generellt? Jag har en date från typ 1999 som jag har alldeles för lite på somrarna mest för att jag inte vill vattentesta den live. :) Är nu på jakt efter en vitage diver att göra vattentät/skyddad men det kanske är onödigt om man har en någorlunda modern Speedy?
 
Topp