• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Knypplarn

Cartier
Kanske inte ska kladda med min förfrågan i denna tråd?

Är en novis som håller på att försöka jaga rätt på en Speedy, och då helst en årsklocka(-74), vilka inte verkar växa på träd. Har hittat denna som påstås vara en -73/-74 http://www.ebay.com/itm/Omega-Speed...ch-ST145-022-73-74-w-Step-Dial-/201525069566?

Den ser oförskämt fräsch ut - kan det röra sig om utbytta delar? Verkar den kosher i övrigt? Vad är i så fall rimligt att betala? Inser att moms och tull dessvärre tillkommer..

s-l1600.jpg
Den har ju utan tveckan blivit re-lumead, inte en chans att över 40 år gamla visare ser ut sådär på en Speedy. Även på tavlan borde lumen ha blivit orange-brun. Är man inte ute efter en möglig look är det väl dock inget större problem. Det står vidare i annonsen att boettlocket kan vara utbytt, är väl inte heller en delbreaker förvisso. Bezeln ser ut att vara i bra skick om den är original. Caset ser dock ganska hård polerad då skärpan i de vridna lugghornen inte riktigt finns där samt att finishen är ganska tråkigt matt. Trevligt dock med originallänk. Jag skulle säga att klockan är värd priset på Ebay + kanske några ytterligare tusenlappar (om allt stämmer), moms och tull gör dock att jag skulle passa på just den här klockan. För 25-30k får du ett minst lika fint exemplar inom EU.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kanske inte ska kladda med min förfrågan i denna tråd?

Är en novis som håller på att försöka jaga rätt på en Speedy, och då helst en årsklocka(-74), vilka inte verkar växa på träd. Har hittat denna som påstås vara en -73/-74 http://www.ebay.com/itm/Omega-Speed...ch-ST145-022-73-74-w-Step-Dial-/201525069566?

Den ser oförskämt fräsch ut - kan det röra sig om utbytta delar? Verkar den kosher i övrigt? Vad är i så fall rimligt att betala? Inser att moms och tull dessvärre tillkommer..

s-l1600.jpg

Serienumret stämmer med en 73-74 iaf, tavlan ser rätt ut men synd på ev relume. Tror tachyringen är okej också med rätt typsnitt men minns tyvärr inte alla "prcken till höger" " pricken över 90 (don)" men info finns i den här tråden
 

davkar

Omega
Den har ju utan tveckan blivit re-lumead, inte en chans att över 40 år gamla visare ser ut sådär på en Speedy. Även på tavlan borde lumen ha blivit orange-brun. Är man inte ute efter en möglig look är det väl dock inget större problem. Det står vidare i annonsen att boettlocket kan vara utbytt, är väl inte heller en delbreaker förvisso. Bezeln ser ut att vara i bra skick om den är original. Caset ser dock ganska hård polerad då skärpan i de vridna lugghornen inte riktigt finns där samt att finishen är ganska tråkigt matt. Trevligt dock med originallänk. Jag skulle säga att klockan är värd priset på Ebay + kanske några ytterligare tusenlappar (om allt stämmer), moms och tull gör dock att jag skulle passa på just den här klockan. För 25-30k får du ett minst lika fint exemplar inom EU.
Blev lite uppspelt då just en -74 verkar besvärlig att komma över. Men det hade så klart varit smidigare att komma över en "lite" närmare. Blev också lite osäker över att den har step dial, trodde det försvunnit 1974.
Verkar dock lösa sig av sig självt, då säljaren inte skickar utanför usa :(
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Blev lite uppspelt då just en -74 verkar besvärlig att komma över. Men det hade så klart varit smidigare att komma över en "lite" närmare. Blev också lite osäker över att den har step dial, trodde det försvunnit 1974.
Verkar dock lösa sig av sig självt, då säljaren inte skickar utanför usa :(

Verkar rätt oklart när stepdialen fasades ut helt och hållet gissar att Omega plockade i dem de hade parallellt med de nya när dessa började tillverkas
 

Icaras

Rolex
Damer och herrar. Vad ska vi döpa nya referenserna till? :) Internationellt verkar de fortfatande köra de långa...

Någon som kan tyda nya referensen? (ping @Undersköterskan) 42 borde ju vara diametern, 005 varianten och 01 tavla (?). Således korta ner numret som exrmpelvis...
311.30.42.30.01.005 -> 311.(30.42.30.01.)005 -> 311.005?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Damer och herrar. Vad ska vi döpa nya referenserna till? :) Internationellt verkar de fortfatande köra de långa...

Någon som kan tyda nya referensen? (ping @Undersköterskan) 42 borde ju vara diametern, 005 varianten och 01 tavla (?). Således korta ner numret som exrmpelvis...
311.30.42.30.01.005 -> 311.(30.42.30.01.)005 -> 311.005?
Tror den här tabellen kan vara till viss hjälp.

OmegaNewProductReferenceCodes.jpg
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag har märkt att speedyn har ganska stort avstånd mellan lughål och boett vilket ofta gör att en glipa uppstår mellan läder och boett. Detta är något jag stör mig oerhört på.
Nu är jag på jakt efter ett dressigt alternativ, ett croco i svart eller mörkbrun. Kan någon tipsa om ett liknande band som fyller ut detta mellanrum?
Jag har ett Bali Chrono från DI Modell som jag tycker funkar bra som finband. Det är fortfarande väldigt nytt och har inte fått mycket tid att forma sig efter mig.
http://di-modell.com/product_info.p...=4207&osCsid=264c648838d61387775b4aa50b12ae25
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Säkert svarat hundra gånger på kommande fråga, men.....
Velat fram och tillbaka men kommer likt förbannat tillbaka till speedyn. Eftersom jag fyller år så tänkte jag mig en klocka i present från mig själv, till mig själv..;). Men vilken av alla modeller och det är här ni kommer in..
39 är för smått, så en pro har jag kommit fram till. Vilken modell ska man köpa, uteslutande begagnat som gäller för mig?
Hade varit kul med en års klocka (1975), men vet inte om priset sticker då.

Hjälp en förvirrad man i sina bästa år..

N
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej
Någon som har ett aktuellt ca pris för service på en 357050000 ? Tips på bra utförare som inte tar 6 månader ?

Tack .
Kolla med Lidéns Urteknik: http://www.lidensurteknik.se/
Deras pris för mekanisk kronograf börjar på 3000 och uppåt. Nymans tar 7000 (med polering), så någonstans mellan 3-7000 gissar jag på ;) Men jag inbillar mig att de är ganska snabba.

Berätta gärna sedan vad de tar betalt och hur lång tid det tar.
 
Topp