• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

57571F2B-6486-445F-8B1D-F4F1E4008345.jpeg

Full Lume Friday 🙌

HÄller med Staafen, morsans skalkniv aka boettkniv. PÄ 'vanliga' C02* & JP200* fÄr man bra tag om bezelns kant. Vrid bezeln & kÀnn var det Àr mest glapp, bÀnd pÄ flera stÀllen om den sitter hÄrt. Om sifferringen ska av sÄ gör det först, kreditkort mellan glas & ring.

Analoga, Dual (inkl titan) & C02* varianter med kromad sifferring e stenhÄrda. Oftast behövs specialverktyg aka Bergeron med 4 knivar.
Stort tack @UVFoto och @Staafen för tips!
har just lyckats ta av vridringen för första gĂ„ngen i mitt liv. 😀 Man fĂ„r vĂ€l sĂ€ga att jag Ă€r lite feg o rĂ€dd att göra fel
542E0567-3E00-4706-88B1-4B525599578A.jpeg

Vad har ni för tips kring rengöring? Är det vatten+tvĂ„l+tandborste? Ringen har suttit pĂ„ plats i 24,5Ă„r och va vĂ€ldigt trög att snurra. Trodde Ă€ndĂ„ att det skulle se smutsigare ut Ă€n vad det gör hehe

Mycket DNA dÀrunder. Fixade en igÄr, betydligt skitigare Àn din. Isopropanol bad för bezeln & insatsringen, tog bort gammalt lim. Tops & iso i spÄret. 24% Àttiksbad för klickringen, den var oxiderad. Kan behövas lite böjande av de 3 klickblecken. Behöver inte lossa insatsringen frÄn bezeln. GÄr det trögt sÄ kan det hjÀlpa med lite fett pÄ bezeln & i spÄret.
Efter rengöring med endast ljummet vatten och tandborste sÄg det riktigt rent ut. Men nÀr jag monterade tillbaka vridringen igen sÄ gick den nÀstan lika trögt som förut. FÄr nog köpa hem lite kemikalier enligt ovan.
Smeta dit lite jumjum Ă€r nog inte heller fel 😀

Det Àr min gamla som var till salu hÀr & som sÄldes pÄ Tradera, samma serienummer. Han har lagt till tankboxen, etiketten & bytt remmen till en (förmodad) orig JP2000. Tokdyrt men nÄn kanske nappar, försöker vÀl tjÀna en slant.
Har han satt pÄ klistermÀrket alltsÄ?

SĂ€lj insatsringen till mig;) Har en massa slitna men inte med den solblekta looken. Är den blĂ„ eller svart? Ibland blir de blĂ„ pĂ„ bilderna men svarta i verkliga livet. En C029 som gick för 1650 USD :eek:
Haha denna Àr med största sannolikhet en keeper. Har velat ha en i mÄnga Är och de Àr ju inte lÀtta att hitta.

Det Àr svart/grÄtt men svÄrt att fÄnga pÄ bild.

20220124_113217.jpg

Är det nĂ„gon som har tips pĂ„ flat vent eller vad de heter? Är inget jĂ€ttefan av originalgummit Ă€ven om det Ă€r snyggt och det jag har pĂ„ nu drar till sig smuts vĂ€rre Ă€n vĂ„r dammsugare hemma.

20220124_144153-01.jpeg

För lĂ€nge lĂ€nge sedan köpte jag tvĂ„ JP2000 nĂ€r vi var pĂ„ semester pĂ„ Kreta. En stĂ„l och en stĂ„l med gulmetall-detaljer. Naturligtvis (!) har de flippats med Ă„ren och ibland har jag saknat dem. I gĂ„r gick jag förbi en Ur o Penn-butik och dĂ€r stod det en i fönstret för under 3000 kr. Kunde inte hĂ„lla mig, sĂ„ nu har jag en igen 🙂
- SjÀlvklart vÀcktes Àven begÀret efter fler, men i första hand behöver jag nÄgra roligare band. Tacksam för alla förslag!
E5B2C240-B929-42E7-8C79-2486F035812E.jpeg

För lĂ€nge lĂ€nge sedan köpte jag tvĂ„ JP2000 nĂ€r vi var pĂ„ semester pĂ„ Kreta. En stĂ„l och en stĂ„l med gulmetall-detaljer. Naturligtvis (!) har de flippats med Ă„ren och ibland har jag saknat dem. I gĂ„r gick jag förbi en Ur o Penn-butik och dĂ€r stod det en i fönstret för under 3000 kr. Kunde inte hĂ„lla mig, sĂ„ nu har jag en igen 🙂
- SjÀlvklart vÀcktes Àven begÀret efter fler, men i första hand behöver jag nÄgra roligare band. Tacksam för alla förslag!
E5B2C240-B929-42E7-8C79-2486F035812E.jpeg

Klipper in ett tips frÄn lÀngre upp i trÄden. Jag har sjÀlv lagt en bestÀllning, men inte fÄtt leverans Ànnu.

https://www.cousinsuk.com/product/divers-xl-nd-limits
silikon sÄ mjuka & fina. Lite udda 21mm luggbredd sÄ antingen köper du 22mm & skÀr lite eller stÄr ut med glappet pÄ 20mm.

Tillbaka
Topp