• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Citizen Aqualand modellÄr:

Aqualand I (first gen)
1985 - 1999

Aqualand Analog
1992 - ?

Aqualand II
19?

Aqualand Chrono
19?

Aqualand Hyper
?




Ni Àr alla vÀlkomna att fylla pÄ med information :)
Om du inte varit inne och lÀst i Aquland-trÄden pÄ WUS sÄ rekomenderar jag starkt det, finns vÀldigt mycket information dÀr: https://www.watchuseek.com/threads/...pth-meter-c02x-thread-aqualand-i-c520.5395075. Handlar frÀmst om den "vanliga" C02X, men tror Àven det dyker upp lite annat dÀr ocksÄ.
 
Ser den hÀr legit ut? Tycker den ser lite blank ut.


1700209605031.png
 
Ser lite skum ut men stĂ„l-Enzo’s kan se lite skumma ut nĂ€r de fotas i olika ljus. HĂ€r Ă€r min gamla för jĂ€mförelse.
IMG_0779.jpeg

Kanske Àr en stÄl TT som fÄtt en PVD remake dÄ Àven insertet Àr fel för modellen pÄ den du lÀnkade. (Bild pÄ min gamla TT)
IMG_0780.jpeg
 
Ser lite skum ut men stĂ„l-Enzo’s kan se lite skumma ut nĂ€r de fotas i olika ljus. HĂ€r Ă€r min gamla för jĂ€mförelse.
IMG_0779.jpeg

Kanske Àr en stÄl TT som fÄtt en PVD remake dÄ Àven insertet Àr fel för modellen pÄ den du lÀnkade. (Bild pÄ min gamla TT)
IMG_0780.jpeg
Jag noterar att det finns en "mode" gravyr pÄ vanliga stÄr TT modellen som inte verkar finnas pÄ stÄl-Enzon. DÀr Àr din stÄl-Enzo och den pÄ blocket samma vilket Àr en signal pÄ att det kanske kan vara rÀtt.
 
Jag noterar att det finns en "mode" gravyr pÄ vanliga stÄr TT modellen som inte verkar finnas pÄ stÄl-Enzon. DÀr Àr din stÄl-Enzo och den pÄ blocket samma vilket Àr en signal pÄ att det kanske kan vara rÀtt.
Ja sÄ kan det vara. Dock Àr det ju fel insert. Finns kanske nÄgon expert hÀr som kan tyda om serienumret stÀmmer med referensen.
 
Jag noterar att det finns en "mode" gravyr pÄ vanliga stÄr TT modellen som inte verkar finnas pÄ stÄl-Enzon. DÀr Àr din stÄl-Enzo och den pÄ blocket samma vilket Àr en signal pÄ att det kanske kan vara rÀtt.
Jag tycker det ser ut som att de har slipat ner den innan de har eloxerat, lackerat eller PVD behandlat den.

Det ser ut som sliprepor pÄ bandhornen
 
Ja sÄ kan det vara. Dock Àr det ju fel insert. Finns kanske nÄgon expert hÀr som kan tyda om serienumret stÀmmer med referensen.
Lyckas tyda case code till C022-089219 och googlar man pÄ den sÄ verkar det finnas Base Metal IB med silvrigt insert. Hittade Àven denna som sÄlts hÀr pÄ KS tidigare: https://klocksnack.se/threads/prisbump2-9-citizen-aqualand-c022-pvd-enzo-frÄn-92.59589/. Eller Àr det nÄgot annat pÄ bezeln som inte stÀmmer som jag missar?

Finns Àven en annan case code till stÄlenzon; C023-089235 som verkar vara med guldfÀrgat insert. BÄda referenserna verkar vara tillverkade under 1992.
 
Lyckas tyda case code till C022-089219 och googlar man pÄ den sÄ verkar det finnas Base Metal IB med silvrigt insert. Hittade Àven denna som sÄlts hÀr pÄ KS tidigare: https://klocksnack.se/threads/prisbump2-9-citizen-aqualand-c022-pvd-enzo-frÄn-92.59589/. Eller Àr det nÄgot annat pÄ bezeln som inte stÀmmer som jag missar?

Finns Àven en annan case code till stÄlenzon; C023-089235 som verkar vara med guldfÀrgat insert. BÄda referenserna verkar vara tillverkade under 1992.
Bra detektivat! :)
 
Om den Àr legit har jag ÀndÄ ingen intention att plocka den. Om nÄgon Àr sugen (Àr ju ganska bra pris isf?) sÄ ska man inte kÀnna att man trampar mig pÄ tÄrna bara för att jag postade den hÀr :)
Man blir Ă€ndĂ„ lite sugen! Om den nu Ă€r legit sĂ„ kĂ€nns priset bra och detta hade varit en Ă„rsklocka för mig đŸ€“ Men hade troligen bara blivit liggandes i lĂ„dan, det Ă€r alldeles för sĂ€llan min Aqualand Ă„ker pĂ„ i dagslĂ€get. Vore kul om den hamnade hĂ€r i trĂ„den!
 
Jag ser att din stÄl-Enzo och sÄ har sliprepor pÄ bandhornen.

Ha den svarta gÀngor till kronan?
1. Den Àr inte min lÀngre (dvs sÄld sen en tid tillbaka)
2. Den hade inte ”sliprepor” och det Ă€r kanske den borstade finishen som gĂ„r igenom PVD behandlingen.
3. Ja den har sjÀlvklart gÀngor för kronan
 
Hej! Har en Aqualand 2 som gick sönder för ganska mÄnga Är sedan. LÀmnade in den i nÄn butik (minns inte var) som sa att det inte var vÀrt att reparera. Nu har jag dock blivit lite nostalgisk eftersom jag fick den som studentpresent, sÄ tÀnkte kolla om den gick att reparera ÀndÄ. NÄn som har tips pÄ bra urmakare i Stockholm för Citizen?
 

Bilagor

  • IMG_3714.jpeg
    IMG_3714.jpeg
    331.2 KB · Visningar: 5
Hej! Har en Aqualand 2 som gick sönder för ganska mÄnga Är sedan. LÀmnade in den i nÄn butik (minns inte var) som sa att det inte var vÀrt att reparera. Nu har jag dock blivit lite nostalgisk eftersom jag fick den som studentpresent, sÄ tÀnkte kolla om den gick att reparera ÀndÄ. NÄn som har tips pÄ bra urmakare i Stockholm för Citizen?
Som jag förstÄtt det Àr det Ur och Penn som gÀller för citizens, o dÄ skickas de till samma servicecenter. GÄ in och hör med dem!

Om jag var du hade jag köpt en likadan! De kostar runt 1500 i fungerande bra skick! och typ flippat bezel m.m
 
Hej! Har en Aqualand 2 som gick sönder för ganska mÄnga Är sedan. LÀmnade in den i nÄn butik (minns inte var) som sa att det inte var vÀrt att reparera. Nu har jag dock blivit lite nostalgisk eftersom jag fick den som studentpresent, sÄ tÀnkte kolla om den gick att reparera ÀndÄ. NÄn som har tips pÄ bra urmakare i Stockholm för Citizen?
Fick du veta vad det var för fel? Oxid frÄn gammalt batteri?
 
Som jag förstÄtt det Àr det Ur och Penn som gÀller för citizens, o dÄ skickas de till samma servicecenter. GÄ in och hör med dem!

Om jag var du hade jag köpt en likadan! De kostar runt 1500 i fungerande bra skick! och typ flippat bezel m.m
Hej! Tack för tipset. Vart hittar du en likadan för 1500 kr?
 
Har garanterat diskuterats förut, men bandstift till modern JP-2000.. Verkar som att originalstiften har Àndar pÄ 1,2mm? Lite som Seiko med sina fat bars..

Finns det nÄgra "skinny fat bars" i 24mm nÄnstans? AlltsÄ vanliga typ 1,8mm bandstift, men med 1,1 eller 1,2 mm Àndar?

Om inte, litar ni pÄ vanliga 0,8mm Àndar till band som inte rymmer fat bars?
 
Testar ett "WOCCI" armband jag snubblade över pÄ Amazon. FKM, sÄ vÀldigt mjukt och samlar inte damm. NÄgot mer normal lÀngd Àn mÄnga andra dykgummin ocksÄ. PrisvÀrt vid 288 SEK ÀndÄ!

1000036187.jpg


EDIT: Ja, originalbandstiften fick plats med inte allt för mycket vÄld!
 
Testar ett "WOCCI" armband jag snubblade över pÄ Amazon. FKM, sÄ vÀldigt mjukt och samlar inte damm. NÄgot mer normal lÀngd Àn mÄnga andra dykgummin ocksÄ. PrisvÀrt vid 288 SEK ÀndÄ!

1000036187.jpg


EDIT: Ja, originalbandstiften fick plats med inte allt för mycket vÄld!
Är det detta?

 
Är det detta?

Lite oklart att samma produkt finns under namnet "PREMIUM" och "DIVE", men ja jag antar det 😅

Jag köpte iaf pĂ„ Amazon HÄR dĂ„ jag skulle ha lite annat dĂ€r ocksĂ„.
 
Tillbaka
Topp