• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Jag tÀnkte bjuda @Fredrik78 pÄ en liten stilstudie av armband, förhoppningsvis kanske nÄgon annan har nöje av bildbombningen som kommer...
Armbanden som jÀmförs Àr SBGX261 (svart) 3-delade Oyster-typ i stÄl och SBGX067 (vit) 5-delade Omega-typ i titan.
*ja 261 ska fÄ nytt batteri dÄ den dog igÄr kl 19:24 ;)

IMG_6547.jpg

FrÄgan var hur dom upplevdes och vad som skiljer dem Ät utöver det uppenbara.
Vi börjar med tjockleken. Den skiljer sig nÀmligen Ät.

IMG_6534.jpg

Titan mÀter ca 3,2mm
IMG_6535.jpg

StÄl mÀter ca 3,8mm.

LÀnkbitarna skiljer sig ocksÄ lite i lÀngd. HellÀnkarna pÄ stÄllÀnken Àr 9mm och 8mm pÄ titanlÀnken. HalvlÀnkarna Àr dock 6mm pÄ bÄda.
Tjockleken och den millimetern pÄ hellÀnkarna gör i mitt fall att jag har min justering pÄ följande vis.
IMG_6536.jpg

BÄda har 5 hellÀnkar pÄ kl6 sidan, men pÄ kl12 sidan har stÄl 5 hela+2 halva medans titan har 6 hela+2halva.
Lite snabb huvudrÀkning ger att stÄl har 102mm medans titan har 100mm lÀnk trots en hel lÀnkbit extra... Gör det titanlÀnken lite mer följsam?
Möjligen, men inte sÄ att just det gör att jag kÀnner skillnad.
IMG_6538.jpg IMG_6539.jpg IMG_6540.jpg
HÀr har jag försökt fÄnga hur lÀnkarna pÄ SBGX faktiskt Àr dubbel-ledade. den mittersta lilla lÀnken Àr alltsÄ inte fast, utan kan röra sig lite uppÄt pÄ titanlÀnken.
IMG_6541.jpg IMG_6542.jpg IMG_6543.jpg
PÄ stÄllÀnken Àr det samma rörliga led, men den kan faktiskt flexa lite Àven nedÄt pÄ denna. Det i sin tur ger ett slags "micro-flex" nÀr klockan bÀrs.
En vÀldigt underskattad design som de som brukar gnÀlla över GS lÀnkar totalt missat (möjligen Àr det lÄsen man klagar pÄ men sÀger lÀnken).
IMG_6544.jpg

TitanlÀnken har alltsÄ inte riktigt samma microflex, men lÀnkbitarna Àr betydligt kraftigare skÄlade pÄ undersidan, dÀr stÄllÀnken nÀstan Àr plan.
IMG_6545.jpg

BÄda lÀnkarna Àr vÀldigt bekvÀma, den 3-delade skulle jag kalla sportigare medans 5-delade titanlÀnken Àr lite elegantare. BÄda Àr riktigt bekvÀma, titanlÀnken med nÄgot kortare och skÄlade lÀnkbitar, stÄllÀnken med sitt microflex.
Med den lilla sammanfattningen avslutar jag denna detaljstudie och önskar alla en trevlig start pÄ veckan :)
Vilken Àr favoriten om du bara fÄr vÀlja en?
 

kuma-kun

Audemars
KÀnns som VFA-tÄget har gÄtt. Hoppas att de vanliga vintage-referenserna inte dras med.

Grand Seiko Ref. 61GS V.F.A A very rare and well preserved high precision stainless steel wristwatch with day and date
32DB9ABC-1312-4519-B7C5-F1DE0399E9F4.jpeg

Ibland blir det tokigt pÄ auktioner, varför ska man betala 5 gÄnger mer för en klocka i GenÚve Àn i Tokyo.
Bra marknadsföring av Phillips med hjÀlp av Hodinkee, Gerald med fler.
Gerald hymlar ju inte med att han försöker med alla medel pÄverka priser uppÄt pÄ Àldre GS vilket ju Àr bra för handlare att priserna stiger hela tiden.
Men för oss entusiaster ser jag nackdelar, det ska vara kul med klockor.
Dom senaste 10 Ären har ju inte GS ökat alls i samma takt som populÀra Rolex, Omega o.s.v. och hoppas dom inte lyckas jobba upp nÄn hype.
Egentligen borde jag inte vara avog som har tillrÀckligt i förrÄden men det kÀnns inte kul.
 
Senast Àndrad:

Fredrik78

Cartier
Jag tÀnkte bjuda @Fredrik78 pÄ en liten stilstudie av armband, förhoppningsvis kanske nÄgon annan har nöje av bildbombningen som kommer...
Armbanden som jÀmförs Àr SBGX261 (svart) 3-delade Oyster-typ i stÄl och SBGX067 (vit) 5-delade Omega-typ i titan.
*ja 261 ska fÄ nytt batteri dÄ den dog igÄr kl 19:24 ;)

IMG_6547.jpg

FrÄgan var hur dom upplevdes och vad som skiljer dem Ät utöver det uppenbara.
Vi börjar med tjockleken. Den skiljer sig nÀmligen Ät.

IMG_6534.jpg

Titan mÀter ca 3,2mm
IMG_6535.jpg

StÄl mÀter ca 3,8mm.

LÀnkbitarna skiljer sig ocksÄ lite i lÀngd. HellÀnkarna pÄ stÄllÀnken Àr 9mm och 8mm pÄ titanlÀnken. HalvlÀnkarna Àr dock 6mm pÄ bÄda.
Tjockleken och den millimetern pÄ hellÀnkarna gör i mitt fall att jag har min justering pÄ följande vis.
IMG_6536.jpg

BÄda har 5 hellÀnkar pÄ kl6 sidan, men pÄ kl12 sidan har stÄl 5 hela+2 halva medans titan har 6 hela+2halva.
Lite snabb huvudrÀkning ger att stÄl har 102mm medans titan har 100mm lÀnk trots en hel lÀnkbit extra... Gör det titanlÀnken lite mer följsam?
Möjligen, men inte sÄ att just det gör att jag kÀnner skillnad.
IMG_6538.jpg IMG_6539.jpg IMG_6540.jpg
HÀr har jag försökt fÄnga hur lÀnkarna pÄ SBGX faktiskt Àr dubbel-ledade. den mittersta lilla lÀnken Àr alltsÄ inte fast, utan kan röra sig lite uppÄt pÄ titanlÀnken.
IMG_6541.jpg IMG_6542.jpg IMG_6543.jpg
PÄ stÄllÀnken Àr det samma rörliga led, men den kan faktiskt flexa lite Àven nedÄt pÄ denna. Det i sin tur ger ett slags "micro-flex" nÀr klockan bÀrs.
En vÀldigt underskattad design som de som brukar gnÀlla över GS lÀnkar totalt missat (möjligen Àr det lÄsen man klagar pÄ men sÀger lÀnken).
IMG_6544.jpg

TitanlÀnken har alltsÄ inte riktigt samma microflex, men lÀnkbitarna Àr betydligt kraftigare skÄlade pÄ undersidan, dÀr stÄllÀnken nÀstan Àr plan.
IMG_6545.jpg

BÄda lÀnkarna Àr vÀldigt bekvÀma, den 3-delade skulle jag kalla sportigare medans 5-delade titanlÀnken Àr lite elegantare. BÄda Àr riktigt bekvÀma, titanlÀnken med nÄgot kortare och skÄlade lÀnkbitar, stÄllÀnken med sitt microflex.
Med den lilla sammanfattningen avslutar jag denna detaljstudie och önskar alla en trevlig start pÄ veckan :)
Tack för att du tog dig tid,det uppskattas:)
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Funderar pÄ nytt band till SBGV009 till sommaren. Perlon kÀndes inte som det flög pÄ klockan. Min hud verkar inte gilla lÀderband. NÄgra tips?
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
vad hÀnder med huden av lÀder? Annars Àr vÀl lÀnk=svettig sommar det optimala?
Den blir irriterad och jag fÄr till slut eksem. Provat rengöra och Àven nya lÀderband, men huden tycker inte om det.

Jo lÀnken funkar alltid, men ville ha lite variation.

Hittade precis det hÀr, vet inte om det kommer flyga, men vÀrt att testa.

Marloband-oBlacktropicwatchbandcheapestnatostrapswatchband-6_720x.jpg
Marloband-oBlacktropicwatchbandcheapestnatostrapswatchband-2_720x.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den blir irriterad och jag fÄr till slut eksem. Provat rengöra och Àven nya lÀderband, men huden tycker inte om det.

Jo lÀnken funkar alltid, men ville ha lite variation.

Hittade precis det hÀr, vet inte om det kommer flyga, men vÀrt att testa.

Marloband-oBlacktropicwatchbandcheapestnatostrapswatchband-6_720x.jpg
Marloband-oBlacktropicwatchbandcheapestnatostrapswatchband-2_720x.jpg
Hirsch ska ha utvecklat nÄgot dom kallar "pro skin" som Àr allergivÀnligt. Ingen koll pÄ om det Àr pÄ alla eller bara vissa lÀderband. Kan vara vÀrt att frÄga exempelvis KlockmÀster om dom vet?
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Hirsch ska ha utvecklat nÄgot dom kallar "pro skin" som Àr allergivÀnligt. Ingen koll pÄ om det Àr pÄ alla eller bara vissa lÀderband. Kan vara vÀrt att frÄga exempelvis KlockmÀster om dom vet?
Ska kolla upp det. De verkar Àven ha vissa lÀderband med gummi pÄ undersidan.
 

Kenty

Breitling
Funderar pÄ nytt band till SBGV009 till sommaren. Perlon kÀndes inte som det flög pÄ klockan. Min hud verkar inte gilla lÀderband. NÄgra tips?
SBGP003
Är inte sĂ„ förtjust i de flesta moderna GS-armbanden med delvis polerade sektioner mm. Satte pĂ„ ett Eulits perlon-band för att fĂ„ lite mer vintage-kĂ€nsla och strukturkontrast till en annars vĂ€ldigt slĂ€t klocka, samt körde tvĂ„delat för att hĂ„lla ner tjockleken (inget band under som lyfter upp klockan).
Vad jag glatt överraskad upptÀckte nÀr jag fÄtt av metallarmbandet var hur mycket mer av bandhornsdetaljerningen frÄn GS 4420 & KS 4420 som trÀdde fram i min mening.

hJVUzPJ.jpg

NvNmHuM.jpg
 
Senast Àndrad:

Facegravy

Panerai
2-Faktor
SBGP003
Är inte sĂ„ förtjust i de flesta moderna GS-armbanden med delvis polerade sektioner mm. Satte pĂ„ ett Eulits perlon-band för att fĂ„ lite mer vintage-kĂ€nsla och strukturkontrast till en annars vĂ€ldigt slĂ€t klocka, samt körde tvĂ„delat för att hĂ„lla ner tjockleken (inget band under som lyfter upp klockan).
Vad jag glatt överraskad upptÀckte nÀr jag fÄtt av metallarmbandet var hur mycket mer av bandhornsdetaljerningen frÄn GS 4420 & KS 4420 som trÀdde fram i min mening.

hJVUzPJ.jpg

NvNmHuM.jpg
Är det 18mm eller 20 mm?
 

klock

Omega
sbgx205 Àr 36,5mm, annars Àr det vintage som gÀller, och dÄ kvarts skulle jag pÄstÄ
*sbgx218 Àr ju faktiskt 35,5mm
Tusen tack för tipset!! ska kika nÀrmare pÄ det! Hade egentligen gÀrna velat ha ett mekaniskt/automatisk urverk Àn ett quarts-urverk men om man det inte finns sÄ fÄr man la anpassa sig :)
 
Topp