• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

30WGApril

1/4 Tudor 9411/0 .
2/4 Rolex Day-Date 18238 .
3/4 Breitling Chronomat A13050.1
4/4 Datejust 16220.
5/4 Tag Heuer 2000 Automatic.
6/4 Omega Speedmaster Professional 3560.50, Apollo 11 30th anniversary.

Denna Speedmaster köptes runt 2005!

F654C23E-41E3-4A93-93A7-D215982432A3.jpeg

Varför det fick bli denna referensen, är så enkelt att jag alltid gått igång på boettlocket!

F202CBB7-6BC2-483F-A3E9-4EFCACDE9315.jpeg

Senast ändrad:
1/4 Tissot antimagnetique
2/4 City dykare gul.
3/4 Casio STR 1000
4/4 Sjöö Sandström UTC Extreme black
5/4 Spaceman Watch
6/4 Tissot PRC 200 Chrono

Dag 6 ChronoTisdag.

Tissot PRC 200.
Det är denna klocka som startade upp hela mitt intresse och samling av klockor.

Idag för 6 år sen fick jag pengar till en klocka i födelsedagspresent. Hade önskat mig det. För tyckte det var dags att skaffa ett vettigt armbandsur när jag skulle börja jobba som avdelningschef. Hade innan detta varit helt utan klocka i nära 15år. Hade alltid tyckt den var i vägen när jag jobbade ute i fält som servicetekniker.
Idag är jag sen ett drygt år tillbaka som servicetekniker efter att jag var på väg att smälla in i den beryktade väggen under min tid som chef.
Och aldrig har arbetslivet varit bättre.
Nu är dessutom klockorna en självklarhet trots trånga och skitiga utrymmen.

Men mer om dagens klocka.
Efter ha fått en liten summa i present så gick jag in till min lokala urhandlare.
Inte det bredaste av utbud... Men denna Tissot satt där i ett skåp och lockade. Var bland de dyraste klockorna i butiken trots sitt hyfsat modesta pris på 8k.
Stegade nöjd ut från butiken med min klocka och tänkte att nu har jag klockan jag behöver. Kommer inte behöva köpa någon annan på många år.

Det höll inte så länge. Bara veckor senare började jag snegla på och sen köpa diverse vintage ur.
På dagen 6 år efter att jag köpt enda klockan jag skulle behöva kan jag utan problem köra en 30WG månad. Har dessutom hunnit trejda en hel del på vägen. Och lärt känna massa skoj filurer här på KS.
Denna klocka kommer alltid vara kvar hos mig. En påminnelse om vad som startade detta skojiga intresse. Och vännerna det gett.

IMG_20210406_081053__01.jpg

1/4 Omega Connie
2/4 Seiko Sumo
3/4 Rolex Datejust
4/4 Omega Seamaster 30
5/4 Casio G-shock DW-5600

Idag blir det en gammal sliten beater som nästan aldrig används. Det är enda kronografen jag har i fritidshuset, så trots att batteriet är slut får det bli den idag.
Skulle även passa in i minnes- och keeperkategorierna eftersom det varit min pappas beater under hans sista år innan cancern tog honom. Därav armbandet.
image.jpg

/B

Senast ändrad:
4/4 - Darwil dykare
5/4 - Tissot Tissonic
6/4 - Seiko 6139-7070

Äger ingen Speedy jag heller så kör en Seiko kronograf istället från juli 1973.
Är svag för blå tavlor och den här har en magisk petroleumfärgad som växlar mellan blått och grönt i solljuset
68640B2C-FE98-4231-985B-6FF0DADCE3F0.jpeg

1/4 Certina Argonaut
2/4 Titus Calypsomatic
3/4 Rolex Explorer 1 1016
4/4 Färgglad Swatch
5/4 Vulcain Cricket
6/4 Omega Speedmaster 105.003-65

Chronograftisdag firas som alla andra tisdagar med en Speedy. Iofs har jag tvingats göra avsteg under owgm och nu under resterande tisdagar i april.
20210406_114019.jpg

Dag 1 Certina 81201
Dag 2 Certina Argonaut 220
Dag 3 Certina Argonaut 280
Dag 4 Certina Labora
Dag 5 Certina Waterking 215
Dag 6 Certina Blue Ribbon "Volvo-klockan"
I dag blir det klockan som jag drömde om som nybliven klocknörd... Främst för att den spelade väl ihop med mitt stora bilintresse, fokuserat på Volvo. Inget jag använder ofta idag, hade dock gärna fått tag i en med fin mörkblå tavla.
Har nån mer Certina liggande men nu får det nog vara nog, blir nått annat i morgon.
IMG_20210406_081115-01.jpeg

IMG_20210406_124619-01.jpeg

IMG_20210406_124542-01.jpeg

1/4: Enicar MRO
2/4: Pierce ChronoDiver
3/4: Pierce Automatic Super Compressor
4/4: Nivada Automatic Compensamatic
5/4: Nivada Antarctic Aqua Line
6/4: Enicar Graphomatic

ChronoTisdag, eller TachymeterTisdag som jag brukar kalla den, infaller även denna tisdag i #30WGApril!

Om nu någon missat det så gillar jag färg i och kring mina klockor och speciellt då orange!

Den här klockan uppfyller alla mina krav och är dessutom riktigt trevlig i allt, den känns modern med sina 39 mm och maffig med sina 15 mm helt rostfritt boett.
Skön 70-tals-känsla i visare, design och layout. Drivs ovanligt nog inte av ett inhouse Enicar-verk utan här sitter det ett automatiskt Lemania 1340.
Kanske en av de mindre kända och mer ovanliga av Enicars kronografer men ett stigande intresse gör att priserna på dessa rusar höjden.
Personligen tycker jag denna Enicar Graphomatic från tidigt 70-tal är en av de absolut coolaste vintage racingkronograferna som gjorts! :p 🪐 🏁

IMG_8154.jpg
IMG_8155.jpg
IMG_8156.jpg
IMG_8158.jpg
IMG_8159.jpg

ChronoTisdag, eller TachymeterTisdag som jag brukar kalla den, infaller även denna tisdag i #30WGApril!

Om nu någon missat det så gillar jag färg i och kring mina klockor och speciellt då orange!

Den här klockan uppfyller alla mina krav och är dessutom riktigt trevlig i allt, den känns modern med sina 39 mm och maffig med sina 15 mm helt rostfritt boett.
Skön 70-tals-känsla i visare, design och layout. Drivs ovanligt nog inte av ett inhouse Enicar-verk utan här sitter det ett automatiskt Lemania 1340.
Kanske en av de mindre kända och mer ovanliga av Enicars kronografer men ett stigande intresse gör att priserna på dessa rusar höjden.
Personligen tycker jag denna Enicar Graphomatic från tidigt 70-tal är en av de absolut coolaste vintage racingkronograferna som gjorts! :p 🪐 🏁

IMG_8154.jpg
IMG_8155.jpg
IMG_8156.jpg
IMG_8158.jpg
IMG_8159.jpg
Riktigt cool klocka!

IMG_8154.jpg
IMG_8155.jpg
IMG_8156.jpg
IMG_8158.jpg
IMG_8159.jpg
Riktigt läcker den där.
Kan absolut förstå att det är en favorit

Riktigt läcker den där.
Kan absolut förstå att det är en favorit
Tack! 🤗
Roligt att den får lite uppmärksamhet för det är den helt klart värd! 🪐🙏🏻

Riktigt cool klocka!
Tackar å bockar! 🙏🏻
Är ni sugna på likadana så är det ute några just nu på både eBay och Chrono24, men passa på för de är relativt ovanliga men väldigt prisvärda och som sagt de är på uppåtgående....🤔😉

Senast ändrad:
Du får ett plus för din målvetenhet! Själv är jag bara en hoarder
Fan jag är likadan och har helt jävla otroligt lyckats lura mig själv att köpa två till jag med de senaste två veckorna...😱🥵🤫🤭😬
Hur fan ska detta sluta....finns det stöd och hjälp att få i detta forum eller? 😷🤒🤑
.....och det är riktiga monster till klockor kan jag lova, inte var de lågprisklockor heller...🙄😶🤥

Fan jag är likadan och har helt jävla otroligt lyckats lura mig själv att köpa två till jag med de senaste två veckorna...😱🥵🤫🤭😬
Hur fan ska detta sluta....finns det stöd och hjälp att få i detta forum eller? 😷🤒🤑
.....och det är riktiga monster till klockor kan jag lova, inte var de lågprisklockor heller...🙄😶🤥
Det kan jag tänka mig, dina klockor går inte av för hackor, särskilt dina kronografer, dagens speciellt! Det enda stöd du kan räkna med här är ivriga hurrarop i kör.
-Köp, köp, köp! ;)

Kommer snart uppdatering på mina inköp också. Faktiskt lyckats med två redan. Målet var ju minst ett inköp i veckan :)
Köpt två här med, osäker på varför :D
de kanske dyker upp i denna tråd om något år då jag antagligen inte kommer att bära dem så ofta

Nu känner jag ju mig nästan duktig.
Hittills i april har jag bara gjort två byten. Och inga rena köp.
Två byten som kanske kastar om planen för månaden lite.

Vad gäller hjälp mot detta måste man nog allt vända sig utanför forumet. Tror inte det finns någon som kan tala en till rätta på KS.
Och vet med säkerhet att det inte finns hjälp i denna tråd. Här är vi alla lika djupt i träsket

1/4 Rolex Expl II 16570
2/4 GS SBGA413
3/4 Omega Seamaster PO 2500
4/4 Omega Polaris 32mm analogue Quartz
5/4 Omega SMP300 Bond 50years LE
6/4 Omega Speedy X-33 Gen1
7/4 Breitling Cosmonaute Serie Speciale

Avrundar denna första 7-dagarsperiod med en annan favvo.
Det är lurigt att falla in i ett tema när man är först ut så jag får väl klamra mig fast vid rorkulten. Flygaronsdag med lite rymdflavor, kanske.
B1392E2E-D29F-41C2-9AC4-BAB2FD85631A.jpeg
7D710F90-F81A-483D-8D93-9C667DB6A08A.jpeg

Edit: Herr Wooster hann visst klämma in ett tema medan jag la till mina bilder, men jag håller fast vid mitt val och tema 😀

1 april: Christopher Ward Super Compressor
2 april: Monchard Oceantimer
3 april: Tissot Seastar Navigator
4 april: Reverie (Fransk mikrobrand)
5 april: CW C60 Trident pro
6 april: Vostok Amphibia.
7 april: Obris Morgan Nautilus brons

Jag hänger oftast i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/
Där är sen länge onsdag = bronsdag.

Nu har jag inte brons så det räcker för alla onsdagar men denna och en till klarar jag.
Denna Obrisen Morgan har varit hos ett par andra "mikrofantaster" innan jag fick nöjet att ta över vårdnaden.
Patineringen är naturlig och hållbar. Klockan förvaras i ett syltglas med havsvatten när den inte används :)

20210407_073726.jpg
20210407_073655.jpg

Tillbaka
Topp