• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Wesslan18

Omega
IMG_0344.JPG
Tillbaka från välbehövlig service tillsammans med nytt band. Att klockor kan vara så kul!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu landade den här rackaren, ref C 2577 från ca -50. Måste bara skaffa något schysst band till den.
57E49E59-2A56-4A8C-A683-990A60E6EDCA.jpeg

Någon som har något tips? Är det gris man ska satsa på?
Och hur mycket ska rotorn låta egentligen? Det låter som den smäller i rätt hårt när man skakar den, men dessa kanske inte hade hunnit få bromsande fjädrar än?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu landade den här rackaren, ref C 2577 från ca -50. Måste bara skaffa något schysst band till den.
57E49E59-2A56-4A8C-A683-990A60E6EDCA.jpeg

Någon som har något tips? Är det gris man ska satsa på?
Och hur mycket ska rotorn låta egentligen? Det låter som den smäller i rätt hårt när man skakar den, men dessa kanske inte hade hunnit få bromsande fjädrar än?
https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1824#post-2185826

Nåt i den stilen, men tan/honey hade jag kört på - matchar din tavla bättre än det taupe/grå jag har.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu landade den här rackaren, ref C 2577 från ca -50. Måste bara skaffa något schysst band till den.
57E49E59-2A56-4A8C-A683-990A60E6EDCA.jpeg

Någon som har något tips? Är det gris man ska satsa på?
Och hur mycket ska rotorn låta egentligen? Det låter som den smäller i rätt hårt när man skakar den, men dessa kanske inte hade hunnit få bromsande fjädrar än?
Ser fin och ok ut, var lite svårt att se på tidigare bilder tycker jag. Din har ju inte applicerade index och därför är de tillrundade/polerade.
Man kan ha gris, dock inget jag kör på mina. De @vaniljglass har är fina, men Rios och Fluco har cordovan som passar bra också. Lite sugen på att testa detta då jag gillar band med tvärgående söm. Det är vad de levererades med som nya om jag minns rätt. Det jag använt mest är ett rios cordovan. De klarar lite tjockare band men som vanligt skulle jag undvika stoppade band.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/ECHTES-JUCHTEN-UHRENBAND-18-20-mm-flach-Naht-Ton-in-Ton/141816263510?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=440921394151&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Alla hammarurverk ska ha fjädrar. Den känns tydligt när hammaren når sina ytterlägen, men hör du ett metallklonk får du nog lägga undan den tills du öppnat.
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ser fin och ok ut, var lite svårt att se på tidigare bilder tycker jag. Din har ju inte applicerade index och därför är de tillrundade/polerade.
Man kan ha gris, dock inget jag kör på mina. De @vaniljglass har är fina, men Rios och Fluco har cordovan som passar bra också. Lite sugen på att testa detta då jag gillar band med tvärgående söm. Det är vad de levererades med som nya om jag minns rätt. Det jag använt mest är ett rios cordovan.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/ECHTES-JUCHTEN-UHRENBAND-18-20-mm-flach-Naht-Ton-in-Ton/141816263510?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=440921394151&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Alla hammarurverk ska ha fjädrar. Den känns tydligt när hammaren når sina ytterlägen, men hör du ett metallklonk får du nog lägga undan den tills du öppnat.
Tack! Var precis inne och spanade på ett cordovanband från just den säljaren. Men tvärgående söm är snyggt det med så får fundera lite. Glassens är också grymt men ska nog försöka komma undan lite billigare.

Alright, fick för mig att de tidiga inte hade det av någon anledning. Ibland låter det något dämpat när rotorn når ytterläget och ibland hörs ett metallklonk, gissar att det kanske saknas en fjäder på ena sidan. Här är säljarens bild på verket
Seamaster.jpg
 
  • Like
Reactions: PJW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Var precis inne och spanade på ett cordovanband från just den säljaren. Men tvärgående söm är snyggt det med så får fundera lite. Glassens är också grymt men ska nog försöka komma undan lite billigare.

Alright, fick för mig att de tidiga inte hade det av någon anledning. Ibland låter det något dämpat när rotorn når ytterläget och ibland hörs ett metallklonk, gissar att det kanske saknas en fjäder på ena sidan. Här är säljarens bild på verket
Seamaster.jpg
Drar bara upp åt ena hållet så slår då hårdare åt det andra. Fjädrarna är dolda.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hejsan,

Seamastern jag köpte ska enligt återförsäljaren vara servad. Har dock märkt att den saktar ner cirka 30 sekunder varje dag. Undrar om detta är "normalt" för en servad 50-tals Seamaster? Tänkte att det är bäst att fråga här innan jag hör av mig till återförsäljaren.

Tack på förhand!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hejsan,

Seamastern jag köpte ska enligt återförsäljaren vara servad. Har dock märkt att den saktar ner cirka 30 sekunder varje dag. Undrar om detta är "normalt" för en servad 50-tals Seamaster? Tänkte att det är bäst att fråga här innan jag hör av mig till återförsäljaren.

Tack på förhand!
Svårt att avgöra, kanske bara behöver en ruckning.
 
Topp