• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Var kan jag köpa likadant batteri till min LumeLaddare?
C5C7A14A-BB51-413A-A92B-F0AE16B2F77E.jpeg
054310A6-8811-4177-A310-09D45AAFAAD2.jpeg

Hej! Gör ett försök här.
Lång historia kort: jag har en skräpig gammal surfplatta jag tänkte få liv i där laddaren sedan länge är borta, och jag har till den en gammal universalladdare jag aldrig använt som jag då tänkte använda istället.

Grejen är att jag känner mig som en teknisk idiot och är rädd för att elda upp huset och därför känner mig lite osäker...

Det står på laddaren att man ska välja polaritet, och jag är osäker på om jag satt rätt innan jag kopplar in... :bag:
Eftersom det inte står i manualen eller på plattan vad den ska ha får jag utgå (hoppas..) att den har negativ jord.
Har jag då satt den rätt på bild 2 om man ser vad som står på beskrivningen på bild 1..?

Tacksam för hjälp/ en teknisk idiot...
20210811_223534.jpg
20210811_223553.jpg

Hej! Gör ett försök här.
Lång historia kort: jag har en skräpig gammal surfplatta jag tänkte få liv i där laddaren sedan länge är borta, och jag har till den en gammal universalladdare jag aldrig använt som jag då tänkte använda istället.

Grejen är att jag känner mig som en teknisk idiot och är rädd för att elda upp huset och därför känner mig lite osäker...

Det står på laddaren att man ska välja polaritet, och jag är osäker på om jag satt rätt innan jag kopplar in... :bag:
Eftersom det inte står i manualen eller på plattan vad den ska ha får jag utgå (hoppas..) att den har negativ jord.
Har jag då satt den rätt på bild 2 om man ser vad som står på beskrivningen på bild 1..?

Tacksam för hjälp/ en teknisk idiot...
20210811_223534.jpg
20210811_223553.jpg
Nu har du plus i mitten och jord på utsidan.
man ut går från den delen där sladden sitter för polaritet + - sedan får man vända på kontakten om det inte är rätt allt beror på vad det är för enhet.

//Simon

Winder för en klocka - vilken gäller Wizzes!?
Här finns många åsikter:

Det är väl så i livet att man ofta får vad man betalar för..

Jag förespråkar en Wolf winder med 2.1 (eller bättre) elektronik.

Vill minnas att jag sett en tråd här om Poolbyggande men hittar inte. Nån som hittar?
Det förekommer en del poolsnack i den här tråden om det kanske var det du tänkte på?

Det förekommer en del poolsnack i den här tråden om det kanske var det du tänkte på?
Tack, inte den jag tänkte på men det är den som kommer upp när jag söker pool här.

Min TV har börjat uppvisa paranormal aktivitet med röda fält, får lite V känslor/poltergeist men bara på de mörka områdena. Vad kan det vara?

Samsung Plasma TV inköpt 2011

6B248DA2-42ED-430C-96F0-B1469F37A82B.jpeg
53762227-1CA0-483C-ABCC-BF6095780634.jpeg

0BCC32F3-6A02-445D-8BD1-6280E9CAD3D3.jpeg
B6062B99-A9E4-4FBA-8749-0A5C06458B3E.jpeg

Min TV har börjat uppvisa paranormal aktivitet med röda fält, får lite V känslor/poltergeist men bara på de mörka områdena. Vad kan det vara?

Samsung Plasma TV inköpt 2011

6B248DA2-42ED-430C-96F0-B1469F37A82B.jpeg
53762227-1CA0-483C-ABCC-BF6095780634.jpeg

0BCC32F3-6A02-445D-8BD1-6280E9CAD3D3.jpeg
B6062B99-A9E4-4FBA-8749-0A5C06458B3E.jpeg
Det är tydligen relativt vanligt och beror i många fall på strömspikes (eller snarare defekta kretskort som orsakar det). Det går att fixa tillfälligt om man är lite händig och inte är rädd för att skruva i den men det finns så vitt jag vet ingen långsiktig lösning och den har nog tyvärr gjort sitt.

Om man ska försöka se någonting positivt i det hela så har utvecklingen gått framåt enormt mycket och priserna har pressats rejält. LGs nya OLED-budgetserie A1 är t.ex. väldigt prisvärda men även en billigare LCD kommer att ge avsevärt bättre bildkvalitet än du har idag. 😊

Det är tydligen relativt vanligt och beror i många fall på strömspikes (eller snarare defekta kretskort som orsakar det). Det går att fixa tillfälligt om man är lite händig och inte är rädd för att skruva i den men det finns så vitt jag vet ingen långsiktig lösning och den har nog tyvärr gjort sitt.

Om man ska försöka se någonting positivt i det hela så har utvecklingen gått framåt enormt mycket och priserna har pressats rejält. LGs nya OLED-budgetserie A1 är t.ex. väldigt prisvärda men även en billigare LCD kommer att ge avsevärt bättre bildkvalitet än du har idag. 😊

Plus att elräkningen skjuter väl i höjden av gamla plasma-tv?

Du har inte flyttat stora högtalare närmre tvn? Jag fick grå fält på skärmen pga magnetfält en gång, då plasmatv.

Sonen på sex år vill börja åka skateboard, var köper man dylika prylar online? Tänker att jag vill inte köpa första bästa hos sporthandlaren eller i leksaksaffären.

Sonen på sex år vill börja åka skateboard, var köper man dylika prylar online? Tänker att jag vill inte köpa första bästa hos sporthandlaren eller i leksaksaffären.

Om du inte har något emot att beställa från andra länder så är Blue Tomato så vitt jag vet en av de största butikerna i Europa och utbudet är också därefter.

Om du inte har något emot att beställa från andra länder så är Blue Tomato så vitt jag vet en av de största butikerna i Europa och utbudet är också därefter.

Tack för tips! Då har jag lite att bita i:)

Finns det något bättre vädertjänst än SMHI? Kanske någon väderbiten seglare eller friluftsmänniska som har ett bra förslag.

Finns det något bättre vädertjänst än SMHI? Kanske någon väderbiten seglare eller friluftsmänniska som har ett bra förslag.

Som inbiten kustmänniska så nja. Jag kollar alla och gör ett överslag för det mesta (yr, foreca, smhi). Tror klart.se köper av foreca så det är samma sak. Finns en app från Sjöräddningssällskapet som heter kustväder med lite ytterligare info utöver det vanliga som är bra ibland (ström, vattenstånd).

Tänker du på träffsäkerhet eller någon annan aspekt i hemsida/app etc? Det är trots allt bara prognoser men jag upplever att YR(.no) brukar vara rätt bra. Bäst träffsäkerhet får du nog dock av någon lokal vädertjänst då de är mer specifika i sina prognoser jämfört med tjänster som SMHI, YR m.fl. som troligtvis har något slags AI-baserat program som lutar sig mot de parametrar någon matar in globalt.

Tänker du på träffsäkerhet eller någon annan aspekt i hemsida/app etc? Det är trots allt bara prognoser men jag upplever att YR(.no) brukar vara rätt bra. Bäst träffsäkerhet får du nog dock av någon lokal vädertjänst då de är mer specifika i sina prognoser jämfört med tjänster som SMHI, YR m.fl. som troligtvis har något slags AI-baserat program som lutar sig mot de parametrar någon matar in globalt.

Kan vara bra att lära sig tolka prognoser också. T ex vad % regn exempelvis avser. Menar inte att insinuera något här, men gör det ändå. 😄

Tillbaka
Topp