• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Manuell HDMI-switch skall funka fint på pappret men det är ju väldigt billig. Tvek på kvaliteten alltså, att lägga in två extra kontakter och en fysisk strömbrytare i signalvägen mellan dator och bildskärm känns kanske sådär?

Men fick vi inte ett svar där? Koppla ena datorn med HDMI och den andra med något annat ( Thunderbolt ) ?

Ja...det kanske är så enkelt att det inte kan vara 2 st HDMI kablar inkopplade samtidigt. Så jag skall väl försöka att koppla med en Thunderbolt 4 kabel, vad jag har läst mig till så ska det även gå med en USB C kabel men då kan hastigheten försämras.

Sitter och ser över familjens försäkringar. Har TH på det mesta men eftersom jag varit lat har premier stuckit iväg.

Är ICA försäkring något att ha, erfarenheter från någon som behövt använda sin försäkring?

Nackdelen med TH är att de upplevs som dyra men det har aldrig varit några problem att få hjälp. Jag upplever att jag spar tid istället. Men det bör jag kunna göra med alla moderna försäkringsbolag nu när allt är digitaliserat.

Planen är hus, bil och ev olycksfall på ICA
Barn och hund på Folksam

Har en projektorduk som jag råkat dra ner till max. Alltså förbi ”stop”-markeringarna. Har testat att rycka hårt och snabbt men fungerar inte. Det finns inget kvar på rullen utan den är verkligen fullt nerdragen. Någon som vet hur man får upp den? Har sett på YouTube att man kan skruva loss ena sidan och manuellt rulla/spänna upp duken igen. Ser inte jättelätt ut. Någon som har erfarenhet av det?

IMG_4108.jpeg

Behöver en väldigt tunn dörrmatta, har ca 4mm mellan golv och nederkant av dörr. Det mesta är aktuellt förutom sådana som skriker offentlig förvaltning

Är det någon som kan rekommendera någon sida för att AI generera bilder och som inte kostar något där man kan sitta och experimentera?

Hittade några tusen hockeybilder på vinden i huset vi köpt. Troligen 90-tal. Lönt att leta efter guldkorn (vad ska man titta efter?) eller bara att skicka till Erikshjälpen?
IMG_0898.jpeg
IMG_0899.jpeg
IMG_0900.jpeg
IMG_0902.jpeg
IMG_0903.jpeg
IMG_0904.jpeg

Hockeybilder ger starka barndomsminnen.
Alltid svårt med värderingar av sånt. Skick är ju allt men nog kan det finnas sånt som kan vara värt nått. Ebay är ett bra ställe att börja på. Kortet på Foppa går att hitta där t.ex. Ibland finns det dyrgripar som nästan ser ut som ett vanligt kort men har någon detalj som gör mycket. Sen kan direkta feltryck också göra kort unika.
Skulle undersöka lite mer innan jag skeppade iväg allt om jag var du.

På kontoret sitter det lysrör. När en av dem slutade lysa försökte jag ta ut glimtändaren, men bara kåpan lossnade. Får inte ut resten och plastkåpan går inte att sätta dit igen. Har bytt till nytt lysrör. Är detta livsfarligt?

Tveksamt livsfarligt, men jag hade plockat bort den.
Slå av strömmen (mät med mutimeter om du är osäker på att den är helt av) och plocka ut med en tång.
Har lyckats med samma på de ”glimtändare” som används till LED-rör och ovan upplägg funkade då fint.

På kontoret sitter det lysrör. När en av dem slutade lysa försökte jag ta ut glimtändaren, men bara kåpan lossnade. Får inte ut resten och plastkåpan går inte att sätta dit igen. Har bytt till nytt lysrör. Är detta livsfarligt?
Brukar fastna efter många timmars drift.
Bryt strömmen med 110% säkerhet.
Spraya sedan med typ WD40 eller liknande i botten av glimtändaren.
Ta bort med tång efter ett par minuter.
Se till att få torrt från WD40 innan du monterar ny glimtändare.
Slå på strömmen.

Brukar fastna efter många timmars drift.
Bryt strömmen med 110% säkerhet.
Spraya sedan med typ WD40 eller liknande i botten av glimtändaren.
Ta bort med tång efter ett par minuter.
Se till att få torrt från WD40 innan du monterar ny glimtändare.
Slå på strömmen.

Ok ska försöka mig på detta vid något tillfälle.
Vilka delar på glimtändaren är strömförande?

Ok ska försöka mig på detta vid något tillfälle.
Vilka delar på glimtändaren är strömförande?
Minns inte riktigt vad det sitter för komponenter i, kan det vara en spole o kondensator eventuellt? Tänker att en kondensator kan ju innehålla lite energi även när strömmen är bruten.

Jag hade säkerställt att armaturen är strömlös. Känner du dig osäker där så ta hjälp.

Efter det så som jag sa så hanterar du den defekta glimtändaren med tång, ta nåt med isolerat skaft. Jag hade inte stoppat dit fingrarna på en trasig glimtändare just om det är nån kondensator. Inget livsfarligt såklart, men eventuellt otrevligt.

Känner du dig osäker på nåt här så är det inget konstigt att ta hjälp. Jag tycker att detta är ett fix för fastighetsskötare/elektriker. Dom har ett speciellt spray att använda på gamla glimtändare för att dom ska lossna o undvika att dom går sönder. Kvick-Loss har jag för mig det heter.

Vet ju inget om den omgivande miljön där armaturen sitter, men dom flesta lysrörsarmaturer har ju även nått sin tekniska livslängd. Kanske dömer en yrkesman ut armaturen o byter till nåt modernare.

Hittade några tusen hockeybilder på vinden i huset vi köpt. Troligen 90-tal. Lönt att leta efter guldkorn (vad ska man titta efter?) eller bara att skicka till Erikshjälpen?
IMG_0898.jpeg
IMG_0899.jpeg
IMG_0900.jpeg
IMG_0902.jpeg
IMG_0903.jpeg
IMG_0904.jpeg
E H blir säkert glad om du gör så, men titta efter s k Rookie cards (RC), numrerade inserts typ 5/10 bäst är 1/1, men ett 99/100 av Gretzky är inte fel, autografer, Game Used cards, spelare att titta efter är väl som nämda Gretzky, Lemieux, Jagr, Roy, Brodeur, Hull, Sakic, "Foppa" Sundin m fl. även shortprints och error kort.
Tar ju lite tid att kolla men kan ju löna sig, så lycka till.

E H blir säkert glad om du gör så, men titta efter s k Rookie cards (RC), numrerade inserts typ 5/10 bäst är 1/1, men ett 99/100 av Gretzky är inte fel, autografer, Game Used cards, spelare att titta efter är väl som nämda Gretzky, Lemieux, Jagr, Roy, Brodeur, Hull, Sakic, "Foppa" Sundin m fl. även shortprints och error kort.
Tar ju lite tid att kolla men kan ju löna sig, så lycka till.
Har du så bra koll att man kan få lite konsulting på några bilder efter att vi grovsorterat?

Har du så bra koll att man kan få lite konsulting på några bilder efter att vi grovsorterat?
Självklart får du fråga om du vill, men tror nog att du får bättre svar om du Googlar, om du vill vara seriös
tar det nog lite tid, prova fraser som t ex "valuable 90's NHL cards" eller liknande till att börja med.

Och som dom brukar säga på A R -Skicket skicket skicket- men det ser ut som du har förvarat dom rätt bra.

Rätt länge sen jag var aktiv, men det ligger nog några tusen kort i olika lådor i en garderob.

Hej på er alla! 😃

En kanske annorlunda fråga. Är det någon som bor i Boden eller allmänt har koll på Bodens olika bostadsområden. Jag är intresserad då jag ev vill skaffa en lägenhet där. Är det något/några områden som rekommenderas eller varnas för? Söker gärna ett lugnt område. Det jag hittat när jag googlar är ett flertal år gammal information så hoppas kanske någon vet här. 😃

PM gärna eller skriv i tråden. Stort tack på förhand! 🤗

Hej på er alla! 😃

En kanske annorlunda fråga. Är det någon som bor i Boden eller allmänt har koll på Bodens olika bostadsområden. Jag är intresserad då jag ev vill skaffa en lägenhet där. Är det något/några områden som rekommenderas eller varnas för? Söker gärna ett lugnt område. Det jag hittat när jag googlar är ett flertal år gammal information så hoppas kanske någon vet här. 😃

PM gärna eller skriv i tråden. Stort tack på förhand! 🤗
Född/uppvuxen där men flyttade därifrån i början/mitten av 90-talet. På den tiden kunde man med fördel undvika Prästholmen och Sveafältet iaf. Växte upp på Sanden och det var kalas. Torpgärdan/Erikslund/Fagernäs var också bra områden då. Alla dessa områden var dock mer villaområden med förhållandevis lite lägenheter. Hoppas nån med mer nutida anknytning skriver här, skulle vara kul att höra, en hel del har ju hänt där (och fortsätter ju att hända framöver om inte H2GS går samma öde tillmötes som Northvolt).

Född/uppvuxen där men flyttade därifrån i början/mitten av 90-talet. På den tiden kunde man med fördel undvika Prästholmen och Sveafältet iaf. Växte upp på Sanden och det var kalas. Torpgärdan/Erikslund/Fagernäs var också bra områden då. Alla dessa områden var dock mer villaområden med förhållandevis lite lägenheter. Hoppas nån med mer nutida anknytning skriver här, skulle vara kul att höra, en hel del har ju hänt där (och fortsätter ju att hända framöver om inte H2GS går samma öde tillmötes som Northvolt).

Stort tack för din input och åsikter! 🤗😃

Ja, jag hoppas och håller tummarna på ännu mera kött på benen. Verkar som att Prästholmen blivit bättre nu än vad det var förr men det är endast vad jag läst någonstans så har ingen mer vetskap i den frågan än så.

Tillbaka
Topp