• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Fy fan! Nu kĂ€nner man sig tveksam, 16495kr för en 256Gb. Ska man försöka fĂ„ tag in en frĂ„n USA đŸ€”
Men svÄrt dÄ Apple inte skickar till utlandet dÀrifrÄn, ganska sjÀlvklart.

Man kan nĂ€stan Ă„ka dit och hĂ€mta den, rentvĂ„ sig med moms pĂ„ flygplatsen och Ă€ndĂ„ fĂ„ den billigare😀

Hur ser det ut i övriga EU? Finns det nÄgot fattigt land man kan Äka till med Ryanair tro?

Men svÄrt dÄ Apple inte skickar till utlandet dÀrifrÄn, ganska sjÀlvklart.

Man kan nĂ€stan Ă„ka dit och hĂ€mta den, rentvĂ„ sig med moms pĂ„ flygplatsen och Ă€ndĂ„ fĂ„ den billigare😀

Hur ser det ut i övriga EU? Finns det nÄgot fattigt land man kan Äka till med Ryanair tro?
Brukar det inte vara problem med att man anvÀnder olika frekvenser pÄ mobilnÀten? Jag vet inte om det fortfarande Àr sÄ men minns att det har varit lite strul med det tidigare och man var tvungen att dubbelkolla sÄ att den aktuella regionen har stöd för samma frekvens som Sverige.

Lite smĂ„trĂ„kig lansering och saftig prisklass. Intressant lösning kring sensorerna dock och grym kamera som vanligt men fortfarande lightning... đŸ€”

Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som upplever vikten som ett problem? Jag gjorde ett försök att byta till iPhone nĂ€r #11 lanserades men lĂ€mnade tillbaka den dĂ„ den bl.a. var sĂ„ himla tung och jobbig att anvĂ€nda med en hand och dĂ„ vĂ€gde den Ă€ndĂ„ 10g mindre Ă€n 14 Pro.

Lite smĂ„trĂ„kig lansering och saftig prisklass. Intressant lösning kring sensorerna dock och grym kamera som vanligt men fortfarande lightning... đŸ€”

Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som upplever vikten som ett problem? Jag gjorde ett försök att byta till iPhone nĂ€r #11 lanserades men lĂ€mnade tillbaka den dĂ„ den bl.a. var sĂ„ himla tung och jobbig att anvĂ€nda med en hand och dĂ„ vĂ€gde den Ă€ndĂ„ 10g mindre Ă€n 14 Pro.
Jovisst! Jag var förberedd sedan lÀnge, men Àr riktigt besviken pÄ att mini försvinner. En perfekt storlek och vikt enligt mig som passar perfekt i fickan. NÀr man vant sig vid en normal stolek ser de andra ut som surfplattor.

Jovisst! Jag var förberedd sedan lÀnge, men Àr riktigt besviken pÄ att mini försvinner. En perfekt storlek och vikt enligt mig som passar perfekt i fickan. NÀr man vant sig vid en normal stolek ser de andra ut som surfplattor.
Det Ă€r inte sĂ„ mycket storleken för min del utan snarare vikten. Jag hade en S8+ (173g) nĂ€r jag gjorde försöket att byta till iPhone 11 (194g) men den kĂ€ndes i princip som en tegelsten i handen och var riktigt jobbig att vila pĂ„ lillfingret som man gör nĂ€r man tar ett enhandsgrepp. Jag minns att jag blev förvĂ„nad av hur en sĂ„ pass liten viktskillnad kunde upplevas som sĂ„ stor i verkligheten och 14 pro ligger pĂ„ stadiga 204g. 😬

Jag tror dock att iPhones generellt sett alltid har vÀgt mer Àn motsvarande flaggskepp pÄ androidsidan sÄ det kanske inte blir lika pÄtagligt om man gÄr frÄn en Àldre till en lite nyare iPhone.

HĂ„ller med dig om Apple Watch Ultran!

36F19E68-29E3-48CA-A7C8-28B8BE961F37.jpeg
0D06A639-B6BE-442D-9805-7251316BDE93.jpeg
0A89C00F-7BA0-48F7-8C31-20B73E822B90.jpeg
BF7AE646-1548-4E0F-BA54-0716CABB9B0E.jpeg
97818FB5-7DE5-497C-982C-A64B160B4486.jpeg
3B2490ED-D388-4BF0-918F-30CDC636C53F.jpeg
4E2A00A9-9896-4F6F-BEB9-B7C744EA233E.jpeg
E72724E9-BFE0-40F6-AA9A-E502C5DDBEEC.jpeg
8C78A0D4-7C93-4984-A039-8264C763C4BF.jpeg
CDBB4E88-2078-477D-A999-80226D5CC615.jpeg
89BAC6AA-34D3-4298-A6AD-D42238BE0026.jpeg
4E1BFA3D-0033-4576-832B-C81D396690B2.jpeg
96EAF60E-EF69-4689-A831-6F6471FFF5FC.jpeg
7868B0E4-994F-461B-BB8E-C1284089729A.jpeg
464FD0F5-7651-4A4B-AC67-2AF2D0E2F334.jpeg
60F78A90-5407-4A09-B7D2-F071D7B24CF1.jpeg

FrĂ„n 15k för pro, Ă€r de roliga eller? Gött kör vidare pĂ„ min 13 pro dĂ„. DĂ„ slapp man den huvudvĂ€rken iallafall 😌

Knepigt lÀge!

Kör Telenor change och kan ”lösa ut” min 13 PRO för 5500kr alternativt byta direkt och binda upp mig 12 nya mĂ„nader.

Jag var inne pÄ att byta men om mÄnadskostnaden kommer öka med flera hundralappar sÄ Àr det tveksamt. Casha kÀnns inte heller helt bra.

Det Àr nÀstan bara kameran som lockar, den borde vÀl vara ganska mycket bÀttre Àn den vi har i 13 PRO?

Knepigt lÀge!

Kör Telenor change och kan ”lösa ut” min 13 PRO för 5500kr alternativt byta direkt och binda upp mig 12 nya mĂ„nader.

Jag var inne pÄ att byta men om mÄnadskostnaden kommer öka med flera hundralappar sÄ Àr det tveksamt. Casha kÀnns inte heller helt bra.

Det Àr nÀstan bara kameran som lockar, den borde vÀl vara ganska mycket bÀttre Àn den vi har i 13 PRO?
Har du nÄgonsin tagit kort med din 13 pro och kÀnt att det inte duger? Aldrig förstÄtt kamera argumenten som mÄnga kört med, tycker kameran i mobiler har varit bra hur lÀnge som helst.

Verkar som Apple slopat den vettigaste mobilen de har: Mini?

Det Àr lite mÀrkligt att mini sÄlt sÄ dÄligt. Har sjÀlv haft en 12 mini och nu 13 mini och mÄnga jag kÀnner har mini och Àr vÀldigt nöjda. Tycker storleken Àr perfekt. FörstÄr de som vill ha större men i min vÀrld vill jag ha en liten telefon som gÄr ner i fickan och inte kÀnns som en tegelsten eller att man inte enkelt kan navigera telefonen med en hand. NÄja fÄr vÀl ta vÀldigt bra hand om denna sÄ den hÄller ett tag och hoppas apple tar sig i kragen och Äterinför mini om nÄgra Är igen.

Knepigt lÀge!

PÄ swappie sÄ fÄr du vÀl 900-9500 för den? Kanske inte blir sÄ stor skillnad ÀndÄ?

Jag har sĂ„lt mobil till dem tvĂ„ gĂ„nger, hur smidigt som helst. Är den lĂ„st till Telenor?

SÄ dÀr dÄ, dÄ var man med iPhone 14 Pro 256 Gb, förlÀngde mitt abonnemang till Telia i 24 mÄnader. Fortfarande för dyr, trots att jag fick 2095:- i rabatt nÀr jag lÄste mitt abonnemang i 24 mÄn.

iPhone 14 Pro.PNG

Tog en lila bara för att jag kan.

iPhone Pro 1.PNG

Senast Àndrad:
Det Àr lite mÀrkligt att mini sÄlt sÄ dÄligt. Har sjÀlv haft en 12 mini och nu 13 mini och mÄnga jag kÀnner har mini och Àr vÀldigt nöjda. Tycker storleken Àr perfekt. FörstÄr de som vill ha större men i min vÀrld vill jag ha en liten telefon som gÄr ner i fickan och inte kÀnns som en tegelsten eller att man inte enkelt kan navigera telefonen med en hand. NÄja fÄr vÀl ta vÀldigt bra hand om denna sÄ den hÄller ett tag och hoppas apple tar sig i kragen och Äterinför mini om nÄgra Är igen.
FÄr verkligen hoppas att de Äterinför mini, eller alternativ 2, att de lanserar den som nya SE. Jag gick frÄn XS max till 13 mini. BÀr den nya i fickan, smidigt med Apple Pay lÀtt Ätkomligt sÄ mobilen har i stort sett ersatt plÄnboken. Men mÀrker att jag oftare tittar video pÄ datorn nu Àn tidigare, sÄ det Àr för och nackdelar.

Intressant ocksĂ„ att Apple inte bara överger det portabla konceptet, utan ocksĂ„ verkligen trycker pĂ„ det med ”stor och större” som slogan för nya 14.

Förhoppningsvis sÄ kommer iPhone 15 med USB-C eller Iphone 16 eftersom lagen verkar trÀda i kraft för EU 2024.
Nu laddar jag pÄ sÀngbordet trÄdlöst, men det Àr segt att behöva anvÀnda kabel nÀr man anvÀnder tex Xcode eller nÀr man kör bil en lÀngre tid.
Jag hade tidigare en Huawei p30 pro som hade 5x optisk zoom och 10x hybrid som funkade riktigt bra. HÀr Àr Iphone riktigt kass i jÀmförelse men det lÀr dröja innan 5-10x kommer antar jag.

Jag har idag Iphone 13 pro och Àr vÀldigt nöjd med den. Fram till igÄr sÄ var jag otroligt nöjd med kameran...
Fotade denna bild i en vÀldigt mörk lokal, bÀttre Àn OK med tanke pÄ att det knappt fanns ljus:

IMG_4485.jpeg

Full optisk zoom frÄn ca mitten pÄ Ullevi blir ÀndÄ rÀtt ok, men hade gÀrna kunnat zooma mer som man ser de andra kan som anvÀnder tex Samsung:

IMG_4047.jpeg

IMG_4077.gif

Tillbaka
Topp