• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Intressant. Får kolla vid tillfälle! MQA är ju onekligen lite kontroversiellt. Lossy som det är osv.
Ja jag har inte riktigt läst på innan, men varit skeptisk då det är ett låst format. Blev inte bättre när Neil Young plockade bort sin musik från Tidal (för att den var MQA).
Detta är var en bra genomgång tycker jag med tydliga mätvärden.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Har ni tips på true wireless-lurar som låter bra och funkar bra att prata i? Och de måste sitta kvar när man tränar.

Dessa har jag för tillfället testat eller äger (rankade i ljudkvalite):

Technics AZ70 - Fantastiskt ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
1622019158603.png

Panasonic RZ-S500 - Riktigt bra ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
Samsung buds - Absolut bäst passform, ljudet ok.
Sony WF1000X - Första TWS jag ägde, var nöjd med dom då men nu låter de inte så bra, kass mikrofon och lossnar när jag tränar.
Panasonic RZ-S300 - Helt ok med tanke på priset men för små element för att ljudet ska bli tillräckligt bra.
Airpods - kass på alla sätt förutom mikrofonen.

På min lista att testa:
Jabra 75t Active

Sen finns det ju diverse hifimärken som tex B&W, Sennheiser, Grado, Klipsch, BO, AT mfl
Dessa har jag inte testat för det drar iväg rätt snabbt i pris för att testa lurarna...
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Har ni tips på true wireless-lurar som låter bra och funkar bra att prata i? Och de måste sitta kvar när man tränar.

Dessa har jag för tillfället testat eller äger (rankade i ljudkvalite):

Technics AZ70 - Fantastiskt ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
1622019158603.png

Panasonic RZ-S500 - Riktigt bra ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
Samsung buds - Absolut bäst passform, ljudet ok.
Sony WF1000X - Första TWS jag ägde, var nöjd med dom då men nu låter de inte så bra, kass mikrofon och lossnar när jag tränar.
Panasonic RZ-S300 - Helt ok med tanke på priset men för små element för att ljudet ska bli tillräckligt bra.
Airpods - kass på alla sätt förutom mikrofonen.

På min lista att testa:
Jabra 75t Active

Sen finns det ju diverse hifimärken som tex B&W, Sennheiser, Grado, Klipsch, BO, AT mfl
Dessa har jag inte testat för det drar iväg rätt snabbt i pris för att testa lurarna...
Jaybird Vista. Passformen är grym det hjälper ljudbilden en hel del. Bättre än Jabra 65 & 75T active (Nu har jag bara prövat Jabra i någon timme vardera, och Vista i dryga 10 månader). Enda gången det inte är riktigt funkis är när det blåser ute och man ska ta telefon samtal. Men i kombo med att priset är lite under övriga och de uppfyller 2/3 av dina krav så borde dom prövas.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Shake&Bake Tack för tipset, de har jag inte ens tittat på. Kanske är märket som inte säger något för mig...
Lägger till dom i listan. Vad är det som är bättre än 75T? Jag hade nästan bestämt mig för 75t pga allt positivt som skrivs om dom.

Hur upplever du ljudkvalitet? Blir ganska sågad här:
L&B brukar ju vara väldigt generösa med bra betyg annars.
 

joF

Panerai
@Shake&Bake Tack för tipset, de har jag inte ens tittat på. Kanske är märket som inte säger något för mig...
Lägger till dom i listan. Vad är det som är bättre än 75T? Jag hade nästan bestämt mig för 75t pga allt positivt som skrivs om dom.

Hur upplever du ljudkvalitet? Blir ganska sågad här:
L&B brukar ju vara väldigt generösa med bra betyg annars.
L&L är nog generösa till sponsorer skulle jag gissa :D

Har läst en recension av en effektförstärkare. Halvbra ljud, hörbar fläkt... massa hemskheter. Toppbetyg. Betyget och texten hängde liksom inte ihop.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
@Shake&Bake Tack för tipset, de har jag inte ens tittat på. Kanske är märket som inte säger något för mig...
Lägger till dom i listan. Vad är det som är bättre än 75T? Jag hade nästan bestämt mig för 75t pga allt positivt som skrivs om dom.

Hur upplever du ljudkvalitet? Blir ganska sågad här:
L&B brukar ju vara väldigt generösa med bra betyg annars.
Jag kör med 75t på gymmet och de är riktigt bra med vettig bas för träningsmusik. Samtalskvalitén kunde vara bättre men det spelar inte mig någon större roll då jag inte pratar i dem.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
@Shake&Bake Tack för tipset, de har jag inte ens tittat på. Kanske är märket som inte säger något för mig...
Lägger till dom i listan. Vad är det som är bättre än 75T? Jag hade nästan bestämt mig för 75t pga allt positivt som skrivs om dom.

Hur upplever du ljudkvalitet? Blir ganska sågad här:
L&B brukar ju vara väldigt generösa med bra betyg annars.
Jag är ingen audiofil, det kan vi vara ärliga med.
Men det funkar bra med Spotify och har bra register för det mesta. Passformen på Vista avgjorde för mig faktiskt, Jabra lät inte mycket bättre och satt sämre. Men jag köper Jabra åt frugan och återkommer med fräsch fakta.
Jabra'n var dyrare när det begav sig, idag är dom likvärdiga.
 

Blyfot

Cartier
Har ni tips på true wireless-lurar som låter bra och funkar bra att prata i? Och de måste sitta kvar när man tränar.

Dessa har jag för tillfället testat eller äger (rankade i ljudkvalite):

Technics AZ70 - Fantastiskt ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
1622019158603.png

Panasonic RZ-S500 - Riktigt bra ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
Samsung buds - Absolut bäst passform, ljudet ok.
Sony WF1000X - Första TWS jag ägde, var nöjd med dom då men nu låter de inte så bra, kass mikrofon och lossnar när jag tränar.
Panasonic RZ-S300 - Helt ok med tanke på priset men för små element för att ljudet ska bli tillräckligt bra.
Airpods - kass på alla sätt förutom mikrofonen.

På min lista att testa:
Jabra 75t Active

Sen finns det ju diverse hifimärken som tex B&W, Sennheiser, Grado, Klipsch, BO, AT mfl
Dessa har jag inte testat för det drar iväg rätt snabbt i pris för att testa lurarna...
Beoplay E8 är grymma. Tror de har en sport modell också
 

supreeme

Omega
När jag var på Hifi-klubben så fick man faktiskt prova lurarna innan köp. Eller deras demo-ex.
Sen snålade jag och köpte buds i alla fall på chans (och lite snålhet), mkt pga av vingarna. Tycker dem funkar ok, och ffa sitter de kvar relativt bra. Men dessa har du ju koll på själv.
Så mitt tips var väl egentligen att besöka Hifi-klubben.
Har ni tips på true wireless-lurar som låter bra och funkar bra att prata i? Och de måste sitta kvar när man tränar.

Dessa har jag för tillfället testat eller äger (rankade i ljudkvalite):

Technics AZ70 - Fantastiskt ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
1622019158603.png

Panasonic RZ-S500 - Riktigt bra ljud, bra mikrofon men lossnar när jag tränar.
Samsung buds - Absolut bäst passform, ljudet ok.
Sony WF1000X - Första TWS jag ägde, var nöjd med dom då men nu låter de inte så bra, kass mikrofon och lossnar när jag tränar.
Panasonic RZ-S300 - Helt ok med tanke på priset men för små element för att ljudet ska bli tillräckligt bra.
Airpods - kass på alla sätt förutom mikrofonen.

På min lista att testa:
Jabra 75t Active

Sen finns det ju diverse hifimärken som tex B&W, Sennheiser, Grado, Klipsch, BO, AT mfl
Dessa har jag inte testat för det drar iväg rätt snabbt i pris för att testa lurarna...
 

Johanw

Cartier
Ja riktigt härligt att fler bolag börjar öppna upp för högre kvalité på streamingen :)

Tidal, Qobuz, Spotify, Apple...

Nu kommer Apple music med högre kvalité och till samma kostnad. Försökt läsa mig till men blev inte klokare. T.ex. om jag kör Sonos connect till min förstärkare, kör Apple music som service i Sonos, hur vet man att den högre kvalitén utnyttjas? Inga inställningar i Sonos appen för tjänsten.
 

joF

Panerai
Nu kommer Apple music med högre kvalité och till samma kostnad. Försökt läsa mig till men blev inte klokare. T.ex. om jag kör Sonos connect till min förstärkare, kör Apple music som service i Sonos, hur vet man att den högre kvalitén utnyttjas? Inga inställningar i Sonos appen för tjänsten.
Använder inte Sonos så har tyvärr ingen aning.

I min streamer så presenteras samplingsfrekvens, bitdjup, datamängd och även om det är någon speciell kompirimering (typ MQA).

Styr du Sonos connect via en mobil och app? Där tycker man ju det borde finnas valmöjligheter. Du kan inte se någon information från exempelvis DAC:en i förstärkaren? Eller har du separat DAC?
 

Johanw

Cartier
Använder inte Sonos så har tyvärr ingen aning.

I min streamer så presenteras samplingsfrekvens, bitdjup, datamängd och även om det är någon speciell kompirimering (typ MQA).

Styr du Sonos connect via en mobil och app? Där tycker man ju det borde finnas valmöjligheter. Du kan inte se någon information från exempelvis DAC:en i förstärkaren? Eller har du separat DAC?

Kör från connect analogt till förstärkare. Allt old school så inga fancy displayer här inte. Har inte kunnat motivera DAC för streamad musik än.
Från Sonos:
...as a general statement yes a DAC can make a big impact on the sound quality of a system. That being said in regards specifically to the connect I don't recommend using one. We have a custom built DAC for the unit and can support up to 16 bit lossless audio with it. For most people that would be the very highest quality you're going to stream. There are higher files out there but medical studies have consistently found that the human ear cannot detect a difference above 16 bits so well there is data there that can be read on a computer you wont hear it or it would be just a placebo effect and because of this I would say to not use another DAC and save the money
 
  • Like
Reactions: joF

joF

Panerai
Kör från connect analogt till förstärkare. Allt old school så inga fancy displayer här inte. Har inte kunnat motivera DAC för streamad musik än.
Från Sonos:
...as a general statement yes a DAC can make a big impact on the sound quality of a system. That being said in regards specifically to the connect I don't recommend using one. We have a custom built DAC for the unit and can support up to 16 bit lossless audio with it. For most people that would be the very highest quality you're going to stream. There are higher files out there but medical studies have consistently found that the human ear cannot detect a difference above 16 bits so well there is data there that can be read on a computer you wont hear it or it would be just a placebo effect and because of this I would say to not use another DAC and save the money
Det är alltid svagaste länken i kedjan som begränsar ljudkvaliten, så klart. Men en ny DAC kan göra STOR skillnad oavsett om man kör 44,1/16 eller mig hi res :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Kör från connect analogt till förstärkare. Allt old school så inga fancy displayer här inte. Har inte kunnat motivera DAC för streamad musik än.
Från Sonos:
...as a general statement yes a DAC can make a big impact on the sound quality of a system. That being said in regards specifically to the connect I don't recommend using one. We have a custom built DAC for the unit and can support up to 16 bit lossless audio with it. For most people that would be the very highest quality you're going to stream. There are higher files out there but medical studies have consistently found that the human ear cannot detect a difference above 16 bits so well there is data there that can be read on a computer you wont hear it or it would be just a placebo effect and because of this I would say to not use another DAC and save the money

Sonos köper man ju för att det ska vara smidigt och man slipper tänka på DACar m.m. De har ju redan gjort jobbet åt dig och testat mängder med DACar.

Det bör finnas inställningar i appen om att alltid streama högsta kvalité (?). Kanske under "Avancerat" eller liknande?

Googlade lite snabbt och hittade följande:
"
What bitrate and format does TIDAL use for streaming?
TIDAL HiFi - Lossless FLAC 16bit/44.1kHz.
TIDAL Premium - AAC 320kbps
"

Kanske är så enkelt att Sonos maxar kvalitén när det är möjligt och begränsas på ditt Spotifykonto?
Tex om du betalar för Hifi så kanske den automatiskt streamar det per default.


Vill man sedan utveckla systemet och testa olika DACar så kan du ju testa en DAC med display så du ser kvalitén på filerna du streamar.
 

Johanw

Cartier
Sonos köper man ju för att det ska vara smidigt och man slipper tänka på DACar m.m. De har ju redan gjort jobbet åt dig och testat mängder med DACar.

Det bör finnas inställningar i appen om att alltid streama högsta kvalité (?). Kanske under "Avancerat" eller liknande?

Googlade lite snabbt och hittade följande:
"
What bitrate and format does TIDAL use for streaming?
TIDAL HiFi - Lossless FLAC 16bit/44.1kHz.
TIDAL Premium - AAC 320kbps
"

Kanske är så enkelt att Sonos maxar kvalitén när det är möjligt och begränsas på ditt Spotifykonto?
Tex om du betalar för Hifi så kanske den automatiskt streamar det per default.


Vill man sedan utveckla systemet och testa olika DACar så kan du ju testa en DAC med display så du ser kvalitén på filerna du streamar.

Letat runt och hittar mer kring att folk vill ha lägre bitrate för att spara datatrafil (US) för att Sonos just väljer högsta möjliga. Så för min del bra.
As it stands now, Sonos always takes the maximum quality stream.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Letat runt och hittar mer kring att folk vill ha lägre bitrate för att spara datatrafil (US) för att Sonos just väljer högsta möjliga. Så för min del bra.
As it stands now, Sonos always takes the maximum quality stream.
Märkligt, man kan ju tycka att de borde använda wifi för att streama hemma till stereon :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nu kommer Apple music med högre kvalité och till samma kostnad. Försökt läsa mig till men blev inte klokare. T.ex. om jag kör Sonos connect till min förstärkare, kör Apple music som service i Sonos, hur vet man att den högre kvalitén utnyttjas? Inga inställningar i Sonos appen för tjänsten.
Jag tror inte att det är upplösningen som sätter begränsningarna när man kör Sonos, det är nog produkten i sig själv som begränsar "kvaliteten".
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Alltså jag blir galen för jag inte förstår mig på interfacet på Apple Music nu när jag testar det.

Hur lägger man till favoritartister? Hittar det inte på telefonen eller på Macen?

Man kan ju tycka att när man har sökt fram en artist att man ska kunna spara den som favorit, men så enkelt verkar det inte vara?
 

Johanw

Cartier
Alltså jag blir galen för jag inte förstår mig på interfacet på Apple Music nu när jag testar det.

Hur lägger man till favoritartister? Hittar det inte på telefonen eller på Macen?

Man kan ju tycka att när man har sökt fram en artist att man ska kunna spara den som favorit, men så enkelt verkar det inte vara?
In Apple Music, you need to add something by the artist to your library in order to have the artist saved.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har googlat mig igenom recensioner och mätresultat i flera veckor och valet av lurar föll slutligen på Dan Clark Aeon Open X.
Så en lång väntan med paket från USA och förrgår kom de :)
Har inte hunnit köra dem mer än några timmar varje dag.

Passformen är fantastiskt bra till mitt huvud, kan ha de på mig i flera timmar utan att bli trött.
Ljudet är väldigt bra, rent och dynamiskt, kurvan är lite V-formad vilket jag gillar, påminner om :)

Fåt återkomma med mer intryck längre fram, men än så länge är jag väldigt nöjd.

Spec:
Open-back headphones
Individually serialized
Drivers: V-Planar planar magnetic, matched +/- 1.5 dB 30 Hz–5 kHz
Efficiency: 94dB/mW
Impedance: 13 ohms
Headband material: NiTinol memory metal
Ear cup material: Plastic frame, genuine carbon fiber inserts
Earpad material: Japanese protein leather (removable)
Input connector: Hirose 4-pin
Cable: DUMMER 4-pin (3.5 mm) to 6.35 mm , 2 m long
Weight (without cable): 326 g

EA778315-D3E9-4E79-9F41-34E9FF253712.jpeg
D43020ED-73D3-4473-BE39-D578A855ABC8.jpeg
 

joF

Panerai
Har googlat mig igenom recensioner och mätresultat i flera veckor och valet av lurar föll slutligen på Dan Clark Aeon Open X.
Så en lång väntan med paket från USA och förrgår kom de :)
Har inte hunnit köra dem mer än några timmar varje dag.

Passformen är fantastiskt bra till mitt huvud, kan ha de på mig i flera timmar utan att bli trött.
Ljudet är väldigt bra, rent och dynamiskt, kurvan är lite V-formad vilket jag gillar, påminner om :)

Fåt återkomma med mer intryck längre fram, men än så länge är jag väldigt nöjd.

Spec:
Open-back headphones
Individually serialized
Drivers: V-Planar planar magnetic, matched +/- 1.5 dB 30 Hz–5 kHz
Efficiency: 94dB/mW
Impedance: 13 ohms
Headband material: NiTinol memory metal
Ear cup material: Plastic frame, genuine carbon fiber inserts
Earpad material: Japanese protein leather (removable)
Input connector: Hirose 4-pin
Cable: DUMMER 4-pin (3.5 mm) to 6.35 mm , 2 m long
Weight (without cable): 326 g

EA778315-D3E9-4E79-9F41-34E9FF253712.jpeg
D43020ED-73D3-4473-BE39-D578A855ABC8.jpeg
Nice! Vad driver du dom med?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Väl värd att titta på om man tror att MQA är något bra.

Kom ett svar för några dagar sedan. Om jag hade kört Tidal så hade jag gått över till qobuz istället. Varför? Ingen transparens från MQA, de påstår saker som inte stämmer.
Visst gillar man ljudet som MQA gör så är det ju bra då det är subjektivt, men man ska vara medveten om det.
 
  • Like
Reactions: joF

Måberg

Panerai
En fråga till er experter, även om det mest är av nyfikenhet än så länge...

Har köpt en nya hemmabioförstärkare (yamaha rx-v4a) som jag även kommer köra min skivspelare igenom.
Spelaren är en Teac TN-300 med inbyggt riaa. Kommer jag märka nån märkvärd skillnad/värt 4000kr om jag skulle lägga mina pengar på en separat Riaa i form av en Tube box..?


Högtalarna är ett par Heco Celan 300 stativare och en Heco Elementa 30 som center. Baktill ett par äldre Mission 780.
 

joF

Panerai
En fråga till er experter, även om det mest är av nyfikenhet än så länge...

Har köpt en nya hemmabioförstärkare (yamaha rx-v4a) som jag även kommer köra min skivspelare igenom.
Spelaren är en Teac TN-300 med inbyggt riaa. Kommer jag märka nån märkvärd skillnad/värt 4000kr om jag skulle lägga mina pengar på en separat Riaa i form av en Tube box..?


Högtalarna är ett par Heco Celan 300 stativare och en Heco Elementa 30 som center. Baktill ett par äldre Mission 780.
Jag kan inte svara specifikt på denna fråga eftersom jag aldrig lyssnat på dessa saker som du presenterar men allmänt:

Att uppgradera de olika stegen i förstärkningskedjan/signalöverföringen ger en klar förbättring av ljudbild. Inget snack om saken. Är Pro-Ject-produkten bra så kommer den troligen förbättra ljudet. Personligen skulle jag leta efter begagnade riaa-steg för att få lite mer bang for the buck :)

Att introducera lite rör i kedjan kan också förändra ljudbilden något jämfört med halvledare.
 

Måberg

Panerai
Jag kan inte svara specifikt på denna fråga eftersom jag aldrig lyssnat på dessa saker som du presenterar men allmänt:

Att uppgradera de olika stegen i förstärkningskedjan/signalöverföringen ger en klar förbättring av ljudbild. Inget snack om saken. Är Pro-Ject-produkten bra så kommer den troligen förbättra ljudet. Personligen skulle jag leta efter begagnade riaa-steg för att få lite mer bang for the buck :)

Att introducera lite rör i kedjan kan också förändra ljudbilden något jämfört med halvledare.
Tack!
Ja, kul att ta steg för steg om inte annat! Har bytt pickup på skivspelaren och det tyckte jag gjorde märkbar skillnad.

Halva grejen med pro-ject förstärkaren är ju just att min inte prylnörd går igång på att det är tufft med rör :woot: Sen att man kan labba med olika rör gör det ju inte sämre heller haha
 
  • Like
Reactions: joF
Topp