• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Tack!
Ja, kul att ta steg för steg om inte annat! Har bytt pickup på skivspelaren och det tyckte jag gjorde märkbar skillnad.

Halva grejen med pro-ject förstärkaren är ju just att min inte prylnörd går igång på att det är tufft med rör :woot: Sen att man kan labba med olika rör gör det ju inte sämre heller haha
Kör på det! :)

Byta rör är för övrigt fantastiskt roligt. Roade mig lite åt det igår. Lite olika KT88.

ABE271BC-5349-4A27-9BE6-A913871672CD.jpeg
ECF2D3AB-9F5F-4FED-A85E-39CC44952FB0.jpeg

Kör med mina gamla Naim grejer och Linn LP12. Funderar på att uppgradera med en Naim ND5 XS2. Någon forum medlem som har en sådan?
20210620_152626.jpg
Jag har ingen sådan men har lyssnat på och jag gillade NDS X2S starkt. Bättre än mycket jag jämförde den med, men enligt mig sämre än den streamern jag valde då - mytek Manhattan II. Nu ska nämnas att jag ville använda enheten som streamer, DAC och försteg och det var speciellt som försteg Manhattan II vann.

Och nu har jag gått all in med myteks nya streamer eftersom jag varit så nöjd :)

Jag har ingen sådan men har lyssnat på och jag gillade NDS X2S starkt. Bättre än mycket jag jämförde den med, men enligt mig sämre än den streamern jag valde då - mytek Manhattan II. Nu ska nämnas att jag ville använda enheten som streamer, DAC och försteg och det var speciellt som försteg Manhattan II vann.

Och nu har jag gått all in med myteks nya streamer eftersom jag varit så nöjd :)
Den ser trevlig ut!

• Like
Reactions: joF
Är det någon som har köpt de nya Sony WF1000xm4 än?

GyEPzDmoPC53LHvJCb5j2K-970-80.jpg.webp

Vore intressant med en ärlig recension istället för de man ser på nätet.
Jag har fortfarande inte köpt några nya in ear än.

Senast ändrad:
Hittade denna skönhet, Heco Elan 30a, på Hifitorget och kunde inte låta bli! Var ju trots allt bara drygt 42mil enkel väg att åka och hämta den... 😂Har sedan innan Heco högtalare men har haft en billig gammal System1 bas från BRL ihop med dem.

20210626_190630.jpg
20210626_190935.jpg

Jag kör Qobuz->Roon->RaspberryPi+Allo DigiOne SPDIF out till min förstärkare.
Är väldigt nöjd.
Men ofta så spelar jag via AppleTV till min förstärkares DAC. För att det är smidigt.
Märker du någon skillnad i kvalitét när du kör roon och RPI mot Apple tv? Antar att du kör optiskt ut från Apple TV annars?

Jag har väldigt dålig erfarenhet av optiskt ut via olika TV-enheter, både Apple TV och på min vanliga LG Oled. Låter inte alls bra enligt mig.

Vad kör ni för digitala källor för övrigt? Streamers?
Kör en xbox one x som "huvudenhet" som jag kör CD, flac via usb och i värsta fall Spotify på. Detta via optisk kabel till min förstärkare, men kommer gå över till hdmi istället strax nu när jag flyttar och byter förstärkare.

Ang. Ljudkvalitet med optiskkabel: Tror du att jag skulle få bättre ljud med en coaxial-kabel till förstärkaren än via optisk eller hdmi? Har en äldre Sony blu-ray som just nu bara står och dammar, funderat på att ha den som cdspelare istället. Och den har ju både optisk och coax-utgång 🤔

Märker du någon skillnad i kvalitét när du kör roon och RPI mot Apple tv? Antar att du kör optiskt ut från Apple TV annars?

Jag har väldigt dålig erfarenhet av optiskt ut via olika TV-enheter, både Apple TV och på min vanliga LG Oled. Låter inte alls bra enligt mig.

Stor skillnad, AppleTV kör jag bara för att slölyssna när jag lagar mat osv, eller när jag vill kolla på någon musikvideo eller liknande.
Raspberry låter riktigt bra. Kör via coax samt högupplöst så det gör ju skillnad.

• Like
Kör en xbox one x som "huvudenhet" som jag kör CD, flac via usb och i värsta fall Spotify på. Detta via optisk kabel till min förstärkare, men kommer gå över till hdmi istället strax nu när jag flyttar och byter förstärkare.

Ang. Ljudkvalitet med optiskkabel: Tror du att jag skulle få bättre ljud med en coaxial-kabel till förstärkaren än via optisk eller hdmi? Har en äldre Sony blu-ray som just nu bara står och dammar, funderat på att ha den som cdspelare istället. Och den har ju både optisk och coax-utgång 🤔
Angående optiskt vs coax så tror jag inte det spelar så stor roll om källan är densamma. Jag tror att det är det som är problemet med bl a optiskt från teve - kvalitén på signalen och klockningen är dålig. Lägg till att sändaren är den som bestämmer takten över dessa interface dessutom. Så, oavsett om du skickar optiskt eller coax kommer det nog bli snarlikt. Däremot skulle jag föredra en välskärmad coaxial-kabel för att undvika omvandling el-optiskt-optiskt-el.

@Måberg

Det är skillnad på optisk och elektrisk överföring tyvärr... Men självklart så gäller det som vanligt att skit in = skit ut :)
Just när man kör optiskt från tvn så märker man verkligen (beroende på kringutrustning) att signalen förstörs där inne i TVn innan den skickas vidare.
Xboxen lär ju inte göra det bättre än tvn heller tyvärr.

Har du ändå en Sony-spelare som bara står, så testa att använda digital överföring till din förstärkare och se om du hör skillnad på optiskt/coax.
Testa sedan att köra analogt ut från BR-spelaren till förstärkaren (då använder du Sonyns DAC som antagligen är bättre än förstärkarens).

Hör du ingen skillnad så tar du det som är smidigast bara.

Senast ändrad:
@Måberg

Det är skillnad på optisk och elektrisk överföring tyvärr... Men självklart så gäller det som vanligt att skit in = skit ut :)
Just när man kör optiskt från tvn så märker man verkligen (beroende på kringutrustning) att signalen förstörs där inne i TVn innan den skickas vidare.
Xboxen lär ju inte göra det bättre än tvn heller tyvärr.

Har du ändå en Sony-spelare som bara står, så testa att använda digital överföring till din förstärkare och se om du hör skillnad på optiskt/coax.
Testa sedan att köra analogt ut från BR-spelaren till förstärkaren (då använder du Sonyns DAC som antagligen är bättre än förstärkarens).

Hör du ingen skillnad så tar du det som är smidigast bara.
Jag skulle inte lira överdrivet mycket på artikeln du skickar. Dom generaliserar och blandar ihop tekniker med standarder på interface.

Oavsett - jag tror mer på coax än optiskt på grund av att det blir mindre omvandling längst vägen. Men se till att det är en OK skärmad coax i så fall :)

Jag skulle inte lira överdrivet mycket på artikeln du skickar. Dom generaliserar och blandar ihop tekniker med standarder på interface.

Oavsett - jag tror mer på coax än optiskt på grund av att det blir mindre omvandling längst vägen. Men se till att det är en OK skärmad coax i så fall :)

Tog det första och enklaste jag hittade för jag kollar på fotbollen ;)
Men jag tror ändå att budskapet gick fram trots att det inte var så värst avancerat (och korrekt haha). Men jag är helt på samma sida som dig. Helt klart är optiskt sämst i detta fall.

• Like
@MrJL @joF
Kul kvällsläsning, tack båda för era tips/tankar! 😀
Blir att börja med att testa coax med Sony-spelaren så kan jag ju till en början testa hur jag upplever skillnaden mellan ljudet från den och från xboxen med optisk 🤔
Återkommer i nästa vecka när flytten är klar och ljudet är inkopplat!

• Like
På tal om lite äldre steg, det här är en rätt unik förstärkare jag hade ett tag. Tillverkat i mestadels gjutjärn så man blev alltid överraskad när man skulle flytta på det :)
Mission 777, dual mono, det byggdes som ett "inga kompromisser" steg på den tiden 1982-84

Sålde det sedan till en person i Hongkong trots den halvt hutlösa frakten på 270€ som det blev o_O Ser nu att priset gått upp till nästan det dubblat mot när jag sålde mitt för bara drygt ett år sedan.

IMG_20190801_141628.jpg

IMG_20190801_141640.jpg

IMG_20190801_141737.jpg

IMG_20200107_205846.jpg

Ursäkta röran i förra köket/verkstan :D

IMG_20190330_141719.jpg

IMG_20190330_152954.jpg

På tal om lite äldre steg, det här är en rätt unik förstärkare jag hade ett tag. Tillverkat i mestadels gjutjärn så man blev alltid överraskad när man skulle flytta på det :)
Mission 777, dual mono, det byggdes som ett "inga kompromisser" steg på den tiden 1982-84

Sålde det sedan till en person i Hongkong trots den halvt hutlösa frakten på 270€ som det blev o_O Ser nu att priset gått upp till nästan det dubblat mot när jag sålde mitt för bara drygt ett år sedan.

IMG_20190801_141628.jpg

IMG_20190801_141640.jpg

IMG_20190801_141737.jpg

IMG_20200107_205846.jpg

IMG_20190330_141719.jpg

IMG_20190330_152954.jpg
Det där var ju helt fantastiskt tufft!

IMG_20190801_141628.jpg

IMG_20190801_141640.jpg

IMG_20190801_141737.jpg

IMG_20200107_205846.jpg

IMG_20190330_141719.jpg

IMG_20190330_152954.jpg
Wow! Den har jag missat. Vilken sanslöst skön design. Ingen tvivel om vilken tillverkare iaf. 😎✌️

Tillbaka
Topp