• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Mina vaknade till liv när jag bytte till Primare-elektronik. Fina högtalare de där men jag uppskattar lite större baselement.

Själv så har jag beställt Canton 865dt(inbyggnadshögtalare för taket) till badrummen i huset. Säkert overkill....

Min jobbrigg :)
image.jpg
Kör med X2:eek:rna hemma! Riktigt nice

Inte hifi men ljud iaf.

Bästa blåtandshögtalaren för en tusing?

Kostar lite mer än tusen men låter riktigt bra:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bluetooth-hogtalare/sony-srs-x55-white/216200.9472/

Jag kör med Hegel Super DAC/förstärkare och sony mdr-1a på jobbet. Funkar riktigt bra

Blev ett klart lyft för dem lurarna

Jag kör också MDR1A på jobbet, tillsammans med PHA-3, låter otroligt bra. Jag körde denna rigg först:
Skärmavbild 2016-02-06 kl. 10.16.12.png

Men föredrar ljudet i MDR1A framför Z7 då det enligt mig passar min musiksmak bättre.

Men ingenting slår min hemmarigg hittills:
hq.jpg

hq.jpg

Ett par Denon AHD7000 modifierade hos Lawton Audio tillsammans med ett Apogee Duet Firewire ljudkort. Magisk kombo! Får gåshud varje gång jag lyssnar.

Senast ändrad:
Stirra dig inte blint på priset.
Philips Fidelio X1 är ett par riktigt grymma lurar. Vill man inte lägga +5k på lurar är dessa svårslagna.
Det gör jag inte. Men lurarna är snälla mot kvaliteten på materialet och lättdrivna.
Tittade runt efter DAC, men många verkar mena att skillnaden blir liten. Hur är din upplevelse och vad använder du som källa?

Det gör jag inte. Men lurarna är snälla mot kvaliteten på materialet och lättdrivna.
Tittade runt efter DAC, men många verkar mena att skillnaden blir liten. Hur är din upplevelse och vad använder du som källa?

Lättdrivna eller inte. Dacens uppgift är att koppla förbi datorn inbygga ljudkort som i många fall är helt värdelöst. Skillnaden är ganska liten, med spotify som ljudkälla är den minimal. I mitt fall med wimp/tidal är skillnaden värd en dac.

Ja... En DAC driver inte lurarna. Du tänker nog på hörlursförstärkare.
Och Fidelio är rätt bra grejer för priset.
Själv kör jag B&W P7 på jobbet just för att de är lättdrivna och funkar utan dyr kringelektronik. Men de skalar bra med en fin DAC och en dedikerad hörlursförstärkare.

Lättdrivna eller inte. Dacens uppgift är att koppla förbi datorn inbygga ljudkort som i många fall är helt värdelöst. Skillnaden är ganska liten, med spotify som ljudkälla är den minimal. I mitt fall med wimp/tidal är skillnaden värd en dac.

Ja... En DAC driver inte lurarna. Du tänker nog på hörlursförstärkare.
Och Fidelio är rätt bra grejer för priset.
Själv kör jag B&W P7 på jobbet just för att de är lättdrivna och funkar utan dyr kringelektronik. Men de skalar bra med en fin DAC och en dedikerad hörlursförstärkare.
Sorry, var nog lite otydlig. Det jag beskrev ovan är det jag läst som bra egenskaper om lurarna och eftersom jag använder mestadels Spotify så blev det att jag aldrig satsade på DAC/förstärkare (jag tittade efter enheter som gjorde båda, tex Dragonfly).
Lite trist att Spotify är så mycket sämre i kvaliteten.
Ja, Fidelio-lurarna är riktigt trevliga. Mina kollegor är inte alltid lika imponerande dock :D

Sorry, var nog lite otydlig. Det jag beskrev ovan är det jag läst som bra egenskaper om lurarna och eftersom jag använder mestadels Spotify så blev det att jag aldrig satsade på DAC/förstärkare (jag tittade efter enheter som gjorde båda, tex Dragonfly).
Lite trist att Spotify är så mycket sämre i kvaliteten.
Ja, Fidelio-lurarna är riktigt trevliga. Mina kollegor är inte alltid lika imponerande dock :D

Ljud är väldigt individuellt och väldigt mycket ska stämma för att det ska bli riktigt bra. Jag har vänner som tycker att deras datorhögtalare med en plastsub låter hur bra som helst (med youtube som källa) och att min hörlurssetup låter dåligt
Smaken är som baken.
Vad jobbar du med då du refererar till dina kollegor?
Jag hävdar inte att det inte finns bättre men att man får hoppa till en annan prisklass för att hitta motsvarande. DAC ihop med en bra ljudkälla gör skillnad med vilka lurar du än väljer.
En kollega tog hem en NAD M3 (ca 30-40k) stereoförstärkare för att driva sina Dali Helicon 400 men blev inte nöjd och gick tillbaka till sin gamla NAD 3020 (ca 1500:- på blocket).
M3an lät bättre när han nådde volymer som inte är så behagliga vid normal lyssning.
Det jag vill få fram är att man måste prova sig fram i ljudjungeln och försöka hitta det som passar en själv bäst.

Instämmer helt med sinner.
Trots jag är en f.d ultra-nerd i ljudbranschen så njuter jag av Spotify på jobbet. För mig är det helt är helt olika musikupplevelser jag är ute efter.
Ser inte vitsen med jätteupplösning av ljudkvaliteten på min arbetsplats utan jag uppskattar musiken och, i mitt fall, är arbetet i fokus så musiken bildar en skön arbetsstämning. I mitt fall ofta blåtandslösningar. Pris-prestanda följs inte alltid åt.
Hörlursrigg hemma är en helt annan historia, MEN där är tyst omgivning, tillgång till bra källmaterial, skön recliner ,soft ljus och framför allt -jag kan fokusera på musiken.

Ljud är väldigt individuellt och väldigt mycket ska stämma för att det ska bli riktigt bra. Jag har vänner som tycker att deras datorhögtalare med en plastsub låter hur bra som helst (med youtube som källa) och att min hörlurssetup låter dåligt
Smaken är som baken.
Vad jobbar du med då du refererar till dina kollegor?
Jag hävdar inte att det inte finns bättre men att man får hoppa till en annan prisklass för att hitta motsvarande. DAC ihop med en bra ljudkälla gör skillnad med vilka lurar du än väljer.
En kollega tog hem en NAD M3 (ca 30-40k) stereoförstärkare för att driva sina Dali Helicon 400 men blev inte nöjd och gick tillbaka till sin gamla NAD 3020 (ca 1500:- på blocket).
M3an lät bättre när han nådde volymer som inte är så behagliga vid normal lyssning.
Det jag vill få fram är att man måste prova sig fram i ljudjungeln och försöka hitta det som passar en själv bäst.
Otydlig igen. Kollegorna är mindre nöjda när jag drar på lite volym eftersom Fidelio läcker ljud, minst sagt :) Mer ljud än så får dom inte höra, eftersom jag håller lurarna för mig själv :D
Nad 3020 är ju en klassiker minst sagt. Den kostade väl inte mycket mer ny.
Låter (pun not intended) underligt att den skulle kunna driva Helicon på ett bra vis. Mina Dali låter bättre ju mer kraft jag ger dom, vilket jag märkt efter 3 receiverbyte.
Mina 808:eek:r är ifs inte i närheten av några Helicon, men funkar till hemmabio.

Niclas har kanske en poäng där. Låter det för bra på jobbet får man inget gjort :)

Fick nog av mina gamla högtalare för några nyår sen då dom inte levererade tillräckligt party så åkte till hifiklubben några dagar efter och köpte på mig ett lagom par Cerwin vega! Levererar bra mycket bättre party nu! Riktigt nöjd! Inga högtalare för att fin-lyssna på men ger en kick när man höjer på bra! Fin combo med Nad till CV! :)

Nix, i hifimiljö vill jag ha äkta vara, dvs LP eller CD

"-Finns inga genvägar till det perfekta ljudet " ( F Barbro )

Senast ändrad:
Nej, nu pratar du emot dig själv. Du rekommenderar Tidal i cd-kvalitet.
Komprimerat kan aldrig bli bättre än källan ( i ditt exempel cd ).
Så förutsatt du har en hyfsad transport, dac och klocka så är det garanterat sämre med strömmat.

Vad kostar Tidal ?

Tillbaka
Topp