Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör med X2rna hemma! Riktigt niceMin jobbrigg
Trevlig DAC/hörlursförstärkarkombo det där. Kör samma sak på jobbet + ett par slutna Ultrasone-lurar.Min jobbrigg
Behöver Fidelio verkligen DAC?Min jobbrigg
Harman kardon onyx studio går att få för 1200kr till och från ibland 995.Inte hifi men ljud iaf.
Bästa blåtandshögtalaren för en tusing?
Lånat hem B&W 683 över helgen, låter väldigt annorlunda jämfört mina billigare högtalare. Korrekt är nog ordet vet inte om jag är impad eller inte.
Inte hifi men ljud iaf.
Bästa blåtandshögtalaren för en tusing?
Jag kör med Hegel Super DAC/förstärkare och sony mdr-1a på jobbet. Funkar riktigt bra
Blev ett klart lyft för dem lurarna
Harman kardon onyx studio går att få för 1200kr till och från ibland 995.
Har en själv och den är riktigt bra för det priset
Denna?
Prisbilden verkar dock en aning skev
Behöver Fidelio verkligen DAC?
Det gör jag inte. Men lurarna är snälla mot kvaliteten på materialet och lättdrivna.Stirra dig inte blint på priset.
Philips Fidelio X1 är ett par riktigt grymma lurar. Vill man inte lägga +5k på lurar är dessa svårslagna.
Det gör jag inte. Men lurarna är snälla mot kvaliteten på materialet och lättdrivna.
Tittade runt efter DAC, men många verkar mena att skillnaden blir liten. Hur är din upplevelse och vad använder du som källa?
Ja... En DAC driver inte lurarna. Du tänker nog på hörlursförstärkare.Det gör jag inte. Men lurarna är snälla mot kvaliteten på materialet och lättdrivna.
Tittade runt efter DAC, men många verkar mena att skillnaden blir liten. Hur är din upplevelse och vad använder du som källa?
Lättdrivna eller inte. Dacens uppgift är att koppla förbi datorn inbygga ljudkort som i många fall är helt värdelöst. Skillnaden är ganska liten, med spotify som ljudkälla är den minimal. I mitt fall med wimp/tidal är skillnaden värd en dac.
Sorry, var nog lite otydlig. Det jag beskrev ovan är det jag läst som bra egenskaper om lurarna och eftersom jag använder mestadels Spotify så blev det att jag aldrig satsade på DAC/förstärkare (jag tittade efter enheter som gjorde båda, tex Dragonfly).Ja... En DAC driver inte lurarna. Du tänker nog på hörlursförstärkare.
Och Fidelio är rätt bra grejer för priset.
Själv kör jag B&W P7 på jobbet just för att de är lättdrivna och funkar utan dyr kringelektronik. Men de skalar bra med en fin DAC och en dedikerad hörlursförstärkare.
Sorry, var nog lite otydlig. Det jag beskrev ovan är det jag läst som bra egenskaper om lurarna och eftersom jag använder mestadels Spotify så blev det att jag aldrig satsade på DAC/förstärkare (jag tittade efter enheter som gjorde båda, tex Dragonfly).
Lite trist att Spotify är så mycket sämre i kvaliteten.
Ja, Fidelio-lurarna är riktigt trevliga. Mina kollegor är inte alltid lika imponerande dock
Otydlig igen. Kollegorna är mindre nöjda när jag drar på lite volym eftersom Fidelio läcker ljud, minst sagt Mer ljud än så får dom inte höra, eftersom jag håller lurarna för mig självLjud är väldigt individuellt och väldigt mycket ska stämma för att det ska bli riktigt bra. Jag har vänner som tycker att deras datorhögtalare med en plastsub låter hur bra som helst (med youtube som källa) och att min hörlurssetup låter dåligt
Smaken är som baken.
Vad jobbar du med då du refererar till dina kollegor?
Jag hävdar inte att det inte finns bättre men att man får hoppa till en annan prisklass för att hitta motsvarande. DAC ihop med en bra ljudkälla gör skillnad med vilka lurar du än väljer.
En kollega tog hem en NAD M3 (ca 30-40k) stereoförstärkare för att driva sina Dali Helicon 400 men blev inte nöjd och gick tillbaka till sin gamla NAD 3020 (ca 1500:- på blocket).
M3an lät bättre när han nådde volymer som inte är så behagliga vid normal lyssning.
Det jag vill få fram är att man måste prova sig fram i ljudjungeln och försöka hitta det som passar en själv bäst.
Varför lyssnar ni på Spotify när ni kan lyssna på Tidal i cd-kvalite?
Ok, testa Tidal en månad så tror jag nog att du tycker det är värt det. Så länge du har utrustning och öron som klarar av att höra skillnadTelia familj = 5 Spotify premiumkonto för 200:- /månad
Ok, då tänker vi annorlunda, jag vill ha bästa möjliga ljud oavsett var jag lyssnar på musiken.Nix, i hifimiljö vill jag ha äkta vara, dvs LP eller CD
199:- för losslessNej, nu pratar du emot dig själv. Du rekommenderar Tidal i cd-kvalitet.
Komprimerat kan aldrig bli bättre än källan ( i ditt exempel cd ).
Så förutsatt du har en hyfsad transport, dac och klocka så är det garanterat sämre med strömmat.
Vad kostar Tidal ?