• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jämfört med skivpriser så är det ju överkomligt.
Största nyttan förutom mobiliteten är ju ändå möjligheten att hitta nya artister :)

@Niclas precis min poäng, när man ändå betalar en hundring för Spotify som är komprimerat så är ju 199 för FLAC inte så mycket när möjligheten nu finns.
Jag kör faktiskt endast Tidal nu då jag i princip endast kan lyssna på musik på jobbet och där vore det märkligt att spela vinyl ;)
Hemma kör jag också Tidal via min Macbook -> Bladelus DAC -> Martin Logan för tillfället, men i vanliga fall via mina ELAC.
Kör också vinyl men mest för att det är roligt och för att få feeling.

@Niclas precis min poäng, när man ändå betalar en hundring för Spotify som är komprimerat så är ju 199 för FLAC inte så mycket när möjligheten nu finns.
Jag kör faktiskt endast Tidal nu då jag i princip endast kan lyssna på musik på jobbet och där vore det märkligt att spela vinyl ;)
Hemma kör jag också Tidal via min Macbook -> Bladelus DAC -> Martin Logan för tillfället, men i vanliga fall via mina ELAC.
Kör också vinyl men mest för att det är roligt och för att få feeling.
Neolith?

@sinner I wish.... :hungry:
@Niclas Verkligen, därav min Pro-ject fråga tidigare. Men när jag var och tittade på den idag kunde jag inte bestämma mig då Rega RP3 lockar också... Men då tror det lutar åt Pro-ject och vinyler för de 3K istället...

Sticker in en fråga om hörlurar:
Jag är ute efter ett par tränings-hörlurar (on-ear, inget annat!) med bluetooth, som är svettåligt.
Har ni något tips? Helst inte så mycket mer än 6-700:-.
Köpte ett par STREETZ bluetooth-lurar på Webhallen för 299:- som för det priset levererade ett helt ok ljud och bra räckvidd med bluetooth på gymmet och löpspåret men den höll ungefär 3 månader innan det började spraka i lurarna. Troligtvis fuktskada.
Jag vet inte om jag vågar köpa samma igen.

Tips?
Kraven är alltså:
- On-ear
- Bluetooth
- Max 6-700 kr, men kan sträcka mig lite mer om du/ni kan med egen erfarenhet gå i god för ett par ordentliga fukttåliga lurar.

Tips för bra (tror jag) hörlurar: https://www.massdrop.com/buy/fostex-x-massdrop-th-x00

Fått mkt bra recensioner. Den säljs bara i omgångar efter beställning.

MD-9475_20151120171104_e7722094d1248da0.jpg

Min jakt på högtalare pågår fortfarande. Just nu verkar KEF LS50 eller Dynaudio Excite X18 vara de mest intressanta. Någon som lyssnat på någon av dem? Eller har tips på andra högtalare i denna klass? De ska kopplas mot TV och sedan en del klassisk musik och opera. Bredden är ganska viktig då jag inte får plats med så mycket bredare högtalare än dessa(ca 20 cm).

Jag hade tidigare Dynaudio 72SE i många år och de var fantastiska. Sålde dem för 7000kr, och de låter minst lika bra som deras andra modeller sub 20k.

Är det din sida eller? Varför måste man lämna ut sina uppgifter och bli medlem i hemliga klubben bara för att få kika på länken?
IF YOU ARE OUTSIDE THE UNITED STATES, PLEASE SCROLL TO THE BOTTOM OF THE DROP.

Fostex x Massdrop TH-X00 Headphones
Available exclusively on Massdrop, the Fostex x Massdrop TH-X00 Headphones were born of a collaboration with a brand that’s brought us innovative products since 1949, in response to our Audiophile Community’s call for a price-to-performance redefining closed-back headphone. Featuring mahogany ear cups, a magnesium alloy frame, Fostex’s signature biodynamic drivers, and a highly reviewed sound signature, the TH-X00 fills that mandate.

Note: This drop is limited to 1,950 units. We expect delivery to be 90 days after our order is placed. This puts our ship date around the first week of May. Due to the natural variation in mahogany, each pair of headphones is one of a kind. The headphones shown on this page should give you an idea of possible variations.

jude's Review on Head-Fi TV
Improved Technology, Intimate Sound

Equipped with the biodynamic cone Fostex first developed in the late ‘80s, which delivers a sound unique to any other driver structure, the TH-X00 benefits from years of iterating on that original design. The higher magnetic flux density in these headphones (more than 1 tesla) creates instant attack and decay for a crisper, more detailed sound signature.

With the emphasis on the low end toned down slightly from the TH600, the rich bass meets the Fostex standard without becoming bloated. The top end’s been taken down several decibels, too, neutralizing any sharp, sibilant highs and putting the emphasis on the mids. The result is an incredibly intimate sound, like being front row at a small venue, and performs exceptionally well with the nuanced harmonies of Imogen Heap’s “Hide and Seek” and the haunting vocals in Bright Eyes’ “Lua.”

Mahogany Cups, Comfort-First Design
The TH-X00’s mahogany earcups are a nod to the Denon D series (though somewhat lighter in color and more luminescent) and complemented by Fostex’s proprietary magnesium alloy body, built to be lightweight, strong, and durable. Made of eggshell protein, the earpads’ soft leatherette is designed to form a super tight seal, while still being breathable (real leather does not breathe) for hours of comfortable listening. And because the curve of the headband has been optimized to fit the human head, minimal padding is needed for you to forget you’re wearing headphones at all.

A thick, braided cable rounds out the presentation, with a conveniently long distance between the headphones and Y split. The Massdrop logo is silk-screened on the inside of the headband, just above the left cup, with a serial number located just above the right cup.

Additional Photos
Reviews From The Audiophile Community

These headphones were designed by audiophiles, and they're glorious - The Verge

Head-Fi

Super Best Audio Friends

Alatest

Specs
  • Fostex x Massdrop
  • Closed-back design
  • 50 mm dynamic transducer
  • Magnesium alloy construction
  • Mahogany earcups, brilliant gloss finish
  • Leatherette earpads, matte black
  • Magnetic flux density: >1 tesla
  • Impedance: 25 ohms
  • Sensitivity: 94 dB/mW
  • Maximum input: 1,800 mW
  • Frequency response: 5–45,000 Hz
  • 10 ft (3 m) thick, braided Y cable
  • 1/4 in (6.3 mm) gold-coated stereo phone plug
  • Weight, without cable: 12.3 oz (350 g)
  • Weight, with cable: 17 oz (482 g)
Included
  • Carrying pouch
  • 2-year warranty
  • 1/4" to 1/8" adapter (for use with portable devices)
READ THIS IF YOU ARE OUTSIDE THE UNITED STATES.
Because of strict distribution agreements, Massdrop cannot sell-or-ship this product outside the United States. Understanding that there is demand for this product outside of the US, we have negotiated exclusive pricing with a freight forwarding service to help certain individuals join this drop. If you join, please understand that you are purchasing this product and it will be delivered to a US address. It will then be processed for international shipping by a third-party forwarding company. Tracking will be provided.

At checkout, international orders will be charged $15 for the third party freight forwarding service. You will need to input your shipping address as per a normal drop.

Shipping
Domestic orders will be shipped by Massdrop.

Estimated ship date is May 6, 2016.

After the drop ends, check the discussion page for updates.

Jag hade tidigare Dynaudio 72SE i många år och de var fantastiska. Sålde dem för 7000kr, och de låter minst lika bra som deras andra modeller sub 20k.

Köpte ett demopar 72SE hos Reference Audio för 6-7 år sedan. Då och då provlyssnar jag annat, men det känns som om man måste upp en bra bit över 20k för att det skall bli någon markant förbättring ;)

Vad ersatte du dina med om man får fråga?

Köpte ett demopar 72SE hos Reference Audio för 6-7 år sedan. Då och då provlyssnar jag annat, men det känns som om man måste upp en bra bit över 20k för att det skall bli någon markant förbättring ;)
Vad ersatte du dina med om man får fråga?

Ett par vägghängda NHT högtalare :) Det var när första barnet kom för fyra år sen som jag inte vågade ha golvar längre, och så tittade jag uteslutande på film i hemmabion, så det blev en kompromiss, men det funkar. Kan ärligt säga att jag inte provat spela musik på högtalarna på fyra år, kör bara film och spel där haha.

Har dock kvar ett par Dynaudio som datorhögtalare :)

Det blev Scansonic MB-1. Hade jag inte som första alternativ, men de har funnits i bakhuvudet. Fick tag på ett par demoex. till bra pris. Nu hoppas jag att de motsvarar förväntningarna.

image.jpeg

B&W tillbaka på affären, nu står mina gamla heco där. 683orna lät bra men inte dubbelt så bra som heco. Vad mer finns i prisklass upp till 15000kr? Måste finnas i vitt.

Jobbesetup
MrSpeakers Alpha Dog
JDS Labs Odac
Nuforce HAP-100

Det bästa med hela setupen är att den är helt sluten och inte låter något utåt alls. Jag kan spela hur högt jag vill och grannen som sitter en meter till höger hör inte ett dyft. Ljudet känns rimligt öppet för en stängd lur, saknar lite basen från andra lurar - men i gengäld är diskanten analytisk, men ändå mjuk så man blir inte lyssningstrött efter en sträckkörardag med fem timmar musiklyssning.

image-jpeg.259248

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    183.2 KB · Visningar: 594
Vet inte om det är OK att även visa denna här, om inte så får admin ta bort inlägget:

sony-srs-x77-svart.jpg

Säljer en svart multiroom, blåtandshögtalare som låter otroligt bra:
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/grupptest_8-bluetooth-hogtalare/sony-srs-x77
Produktinfo: http://www.sony.se/electronics/tradlosa-hogtalare/srs-x77
Den är helt ny, endast testad så att den funkar. Har fått den via jobbet men har redan storebror X88.
Finns i Stockholm och skickas helst inte.

Såg att den säljs nu för 2000:- så 1400 måste väl vara ett bra pris!?

Vet inte om det är OK att även visa denna här, om inte så får admin ta bort inlägget:

sony-srs-x77-svart.jpg

Säljer en svart multiroom, blåtandshögtalare som låter otroligt bra:
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/grupptest_8-bluetooth-hogtalare/sony-srs-x77
Produktinfo: http://www.sony.se/electronics/tradlosa-hogtalare/srs-x77
Den är helt ny, endast testad så att den funkar. Har fått den via jobbet men har redan storebror X88.
Finns i Stockholm och skickas helst inte.

Såg att den säljs nu för 2000:- så 1400 måste väl vara ett bra pris!?
https://klocksnack.se/threads/ot-ks-torget-köp-och-sälj.34890/page-94

Jobbesetup
MrSpeakers Alpha Dog
JDS Labs Odac
Nuforce HAP-100

Det bästa med hela setupen är att den är helt sluten och inte låter något utåt alls. Jag kan spela hur högt jag vill och grannen som sitter en meter till höger hör inte ett dyft. Ljudet känns rimligt öppet för en stängd lur, saknar lite basen från andra lurar - men i gengäld är diskanten analytisk, men ändå mjuk så man blir inte lyssningstrött efter en sträckkörardag med fem timmar musiklyssning.

image-jpeg.259248
Så skönt med lurar som inte läcker! Både för grannen och en själv

Slog till på en sån, vit. SIBA prissänkte till 990kr igår så det var lika bra att passa på tänkte jag.

Blir kul att höra hur den låter :)

Jag köpte faktiskt också en :)
Otroligt nöjd. Kan inte förstå hur det kan låta så bra från en så liten högtalare...

Beställde även denna skivspelare som ska bli riktigt kul att testa:
debutcarbonespritsbdc_1.jpg

Pro-ject carbon debut SB

Är på jakt efter något så antikt som en mp3 spelare att ha med mig när jag ska ut och springa. Några tips på någon som inte kostar skjortan, låter bra och som (eventuellt) är framtidssäker?

Tillbaka
Topp