• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jag köpte faktiskt också en :)
Otroligt nöjd. Kan inte förstå hur det kan låta så bra från en så liten högtalare...

Beställde även denna skivspelare som ska bli riktigt kul att testa:
Pro-ject carbon debut SB

Är också i färd med att köpa en skivspelare. Pendlar lite mellan Pro-Ject och Rega. Var det något speciellt som fick dig att välja denna över t.ex Rega?

Jag köpte faktiskt också en :)
Otroligt nöjd. Kan inte förstå hur det kan låta så bra från en så liten högtalare...

Beställde även denna skivspelare som ska bli riktigt kul att testa:
debutcarbonespritsbdc_1.jpg

Pro-ject carbon debut SB

Ja den lille Sonyn lät över förväntan. Mycket nöjd :)

image.jpeg
Fick ett par nya in-ear/headset på garantin igår. Inget snick snack och jobbiga frågor. I like! Då skall dom spelas in som tar 8h inklusive vila på Supras rekommendation. Helt okej ljud under 1000 spänn och trevligt att dom är kompatibla med android, iOS och Windows. Kan rekommenderas!

Är också i färd med att köpa en skivspelare. Pendlar lite mellan Pro-Ject och Rega. Var det något speciellt som fick dig att välja denna över t.ex Rega?
Ska jag vara helt ärlig så känns byggkvaliten på Regan sådär om man jämför med Project.
Jag kollade på Rega RP1 performance och RP3 och jämförde med Pro-ject debut carbon och RPM3

Efter lite funderande och undersökningar så föll jag för designen och det extra man fick på Pro-ject: Kolfiberarm, vitlackad, akrylplatta, Ortonfon 2M red pickup.

Kolla in:
_DSC6817.jpg

_DSC6801.jpg

Ljudet då?
Just nu lyssnar jag via en Sony ES förstärkare med det inbyggda RIAA-steget och ett par Martin Logan Vantage.
Ljudet är extremt detaljerat och analogt. Enorm skillnad mot de digitala versionerna jag har jämfört med. Självklart knastrar det lite men det är ju en del av charmen med vinyl. Kablarna jag fick med var otroligt dåliga och gjorde så att hela spelaren brummade då de inte var skärmade och kontakterna var dåliga. Men det fixades lätt genom att byta kablar.

Så jag är otroligt nöjd och för priset känns det väldigt rätt.

Nästa steg blir att testa lite olika RIAA-steg.

Ska jag vara helt ärlig så känns byggkvaliten på Regan sådär om man jämför med Project.
Jag kollade på Rega RP1 performance och RP3 och jämförde med Pro-ject debut carbon och RPM3

Efter lite funderande och undersökningar så föll jag för designen och det extra man fick på Pro-ject: Kolfiberarm, vitlackad, akrylplatta, Ortonfon 2M red pickup.

Kolla in:
_DSC6817.jpg

_DSC6801.jpg

Ljudet då?
Just nu lyssnar jag via en Sony ES förstärkare med det inbyggda RIAA-steget och ett par Martin Logan Vantage.
Ljudet är extremt detaljerat och analogt. Enorm skillnad mot de digitala versionerna jag har jämfört med. Självklart knastrar det lite men det är ju en del av charmen med vinyl. Kablarna jag fick med var otroligt dåliga och gjorde så att hela spelaren brummade då de inte var skärmade och kontakterna var dåliga. Men det fixades lätt genom att byta kablar.

Alltid kul när fler satsar på vinyl. Testa dessa RIAA om du har möjlighet, byggs av en svensk kille som betraktas som väldigt seriös och noggran. Ibland brukar de gå att få låna hem av handlare över helgen etc.
Precis som med klockor, lite dyrare i inköp men man för hög kvalite och ett bra andrahandsvärde.
http://www.lejonklou.com/product-categories/phono-stages/

Kolla in:
_DSC6817.jpg

_DSC6801.jpg

Ljudet då?

Alltid kul när fler satsar på vinyl. Testa dessa RIAA om du har möjlighet, byggs av en svensk kille som betraktas som väldigt seriös och noggran. Ibland brukar de gå att få låna hem av handlare över helgen etc.
Precis som med klockor, lite dyrare i inköp men man för hög kvalite och ett bra andrahandsvärde.

pheww har nu beställt ytterligare 20m Supra Sublink på lösmeter.

Har även beställt "lock" för uttag där HDMI, nätverk, högtalar och strömkabel kommer att ut ur väggen. Funderde först på terminerade anslutningar, men det blir så manga kopplingspunkter

cp20_02_m.jpg

cp20_01_m.jpg

psg03774.jpg

Ja, Lejonklou gör bland dom bästa MM-steg som finns. Kört en Slipsik själv i ett antal år. Men är man uppe på den här nivån så börjar man med att skaffa en Linn LP12.

Stod och fingrade på dessa, bra sugen! Dock är jag egentligen ute efter Bose Quietcomfort 25 med noisecancelling då jag blivit frälst sen jag fick låna ett par under en flygresa. Någon som har ett par och kan ge ett litet omdöme?

För NC så är det riktigt bra, väldigt komfortabla med. Ljudet utan NC påslaget är inte bra (i mina öron) med NC påslaget så är det ok!

Tycker att AKG 495NC(hade dem innan) lät bättre men hade sämre NC och komfort

Tack för tipset, däremot jag kör MC.
Hittills har mitt favorit-riia varit Bladelius Phono Riaa men det har jag sålt.
Vi får se vad det blir, just nu låter det trots allt tillräckligt bra för vardagsrumslyssning.

Kan någon rekommendera ett par snygga design högtalare (inga som kostar skjortan) alternativt en soundbar? lyssnar på musik 24/7!

Inte för att vara sån, men de flesta högtalarna är mer eller mindre designade och snygghet är subjektivt.
Mina Guru Juniors är bland de bättre jag har hört i prisklassen och tycker de är snygga.
3juniors.png

I hear you. Jag syftade på något i stil med Tangent classic eller B&O beoplay, inte en fyrkantig trälåda. Dina guros är snygga men vill ha något som har en roligare form om du förstår vad jag menar.

I hear you. Jag syftade på något i stil med Tangent classic eller B&O beoplay, inte en fyrkantig trälåda. Dina guros är snygga men vill ha något som har en roligare form om du förstår vad jag menar.

Aha sådana högtalare :)
Har inte hört så många, Naim har ju någon ny mu-so som heter qb. Leta reda på några du tycker är snygga och lyssna runt lite.

Jag tänkte kolla om det finns någon här som har koll på stereo recivers. Det som önskas är en av A-klass eller AB-klass med minst 1 digital ljudingång(helst 2) för att koppla in TV och ljud från dator eller liknande. Idag har lag kollat en del på Vincent SV 500 men skulle gärna vilja ha något med ytterligare en optisk ljudingång...

Filmtittande på hög ljudnivå (tex Drive ocg Heat) kommer ske med hörlurar och kanske en "butt shaker" för grannarnas skull när man är solo.

Trevligt att det finns folk här på forumet som uppskattar vinyl.
Här kommer en bild på en av mina vinyl-spelare. Personligen är jag svag för äldre Thorens. Jag har svårt att tänka mig att man kan finna bättre ljud för samma peng.
Skivspelaren på den övre bilden är en Thorens Super 160 med SME-arm.
Som RIAA använder jag två rör-försteg från Edison. Ett till vänster och ett till höger.

Tillbaka
Topp