• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Korrekt, subbarna är 120*45*45 :)

Har mätt upp +127db i rummet, sen pallade jag inte mer :)

Jag är nyfiken hur såna ljudnivåer är i ett vardagsrum.
Jag körde 143dB i min bil (basar fick 300 RMS var, mätte aldrig efter att stegen byttes och dom fick 900w RMS styck), är nyfiken på hur det är!
Bor du i närheten av bibelbältet (Ulricehamn, Jönköping osv)?

image.jpg
image.jpg
Trevligt att det finns folk här på forumet som uppskattar vinyl.
Här kommer en bild på en av mina vinyl-spelare. Personligen är jag svag för äldre Thorens. Jag har svårt att tänka mig att man kan finna bättre ljud för samma peng.
Skivspelaren på den övre bilden är en Thorens Super 160 med SME-arm.
Som RIAA använder jag två rör-försteg från Edison. Ett till vänster och ett till höger.

Även jag kör med med Perkas grejer, 845 quattro o 2.0 försteg (Audion)

Senast ändrad:
Budget är inget jag har tänkt på men om vi säger under 10k?
Vill du ha en "kul" och "designad" form så kommer du få betala mer för sämre ljud.
Om WAF är mallet så hade jag kikat på något smidigt 2.1 system som går att vägghänga.
Själv kör jag nedan väggmonterat + en sub gömd I ett hörn. Låter OK för storleken men är över din budget.
På HifiKlubben finns liknande men vill du ha något som sticker ut så kan du ju alltid titta på B&O. För 10K får du en "ljudlimpa" eller designad BT-högtalare med ljud därefter.
Eller så köper du "fyrkantiga lådor" och får ett tämligen godkänt ljud för 10K.

dalirubiconlcrhgwh_1.jpg

image.jpg
image.jpg

Även jag kör med med Perkas grejer, 845 quattro o 2.0 försteg (Audion)

Kul!
Mitt slutsteg är en Edison Triod med KR32VV-rör. Har haft både försteg och slutsteg ett tag. Skönt att ha "hittat hem" så att jag slipper att leta efter nirvana.
Bifogar en taskig bild på Edison'en samt en bild på mina högtalare... Rauna Leira "old school" ;). Underbar närvaro men tyvärr svag bas.

Kul!
Mitt slutsteg är en Edison Triod med KR32VV-rör. Har haft både försteg och slutsteg ett tag. Skönt att ha "hittat hem" så att jag slipper att leta efter nirvana.
Bifogar en taskig bild på Edison'en samt en bild på mina högtalare... Rauna Leira "old school" ;). Underbar närvaro men tyvärr svag bas.

Min far kör med samma förstärkare , prisvärt o välljudande !

Jag är nyfiken hur såna ljudnivåer är i ett vardagsrum.
Jag körde 143dB i min bil (basar fick 300 RMS var, mätte aldrig efter att stegen byttes och dom fick 900w RMS styck), är nyfiken på hur det är!
Bor du i närheten av bibelbältet (Ulricehamn, Jönköping osv)?
Det var ett tag sedan jag testade.
Det var i mitt biorum. Har inte dessa basar i vardagsrummet ;)
Jag bor i Stockholm.

Min far kör med samma förstärkare , prisvärt o välljudande !

Nejmen... Vad kul! Det finns inte många av dem med KR32VV-rören. Jag hade tur och kunde köpa på mig ett par reserv rör av dessa (ospelade i förpackning). Rören ligger väl nerpackade och hoppas på att aldrig bli använda...
Har haft ett par andra rörstärkare tidigare men denna passar mina öron bra. Ett liiiitet brum ibland men jag ööverlever detta.

• Like
Reactions: Ako
[
Liten en "dold" juvel jag gärna tipsar om. Är man ute efter högtalare där man värdesätter bäst pris/prestanda och tja väldigt fin prestanda helt enkelt, är min rekommendation att lyssna på ett par från Ino Audio. Finns från mindre stativhögtalare (piP) till fullregister (pi60) till väldigt avancerade toppsystem.
Varsågod, 115 sidor att läsa på om ino :) http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=108493

Håller med, har själv haft lite olika från Ino, piP, pr18 och i28.

Kul med fler som vet vad Ino Audio är.
Har själv ett par pi60, pX-2(används inte) samt 4 st a1 till bakkanalerna.
Jag är faktiskt så nöjd att jag inte sneglat på att uppgradera mig sedan 2005 :) pi60 ska dock upgraderas med senaste elementen nån gång.
Driver allt med en pioneer hemmabiostärkare(vsx 2021) som försteg till frontarna och drivning av bakkanalerna. Frontarna drivs istället av ett Rotel slutsteg (RB-1080).
Musik och film spelas genom en Mac Mini som agerar HTPC och all elektronik är inklämd i stereobänken.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Senast ändrad:
image.jpg
Nejmen... Vad kul! Det finns inte många av dem med KR32VV-rören. Jag hade tur och kunde köpa på mig ett par reserv rör av dessa (ospelade i förpackning). Rören ligger väl nerpackade och hoppas på att aldrig bli använda...
Har haft ett par andra rörstärkare tidigare men denna passar mina öron bra. Ett liiiitet brum ibland men jag ööverlever detta.
Dom är fina , kr 52 är iofs ännu fetare..
Pappa har även han ett reservpar.

Mina 845 är inga dvärgar heller .....

Den var... stor!

Flickvännen var i chock när hon tog emot den.

Ska jobba på placering av den senare så jag ställde den bara så länge här och lekte lite med den.
Onekligen bastant jävel! Och grym bygg kvalité!
20160225_185141.jpg

Den var... stor!

Flickvännen var i chock när hon tog emot den.

Ska jobba på placering av den senare så jag ställde den bara så länge här och lekte lite med den.
Onekligen bastant jävel! Och grym bygg kvalité!
20160225_185141.jpg
Noooo, sluta misshandla högtalaren och visa den respekt. :nailbiting:
Aldrig placera ljusstakars med rosa och lila ljus på högtalaren..:facepalm:

(I övrigt blev det fel associationer när man snabbt läste de två första meningarna, stor och flickvän i chock när hon tog emot den! :rolleyes:).

Noooo, sluta misshandla högtalaren och visa den respekt. :nailbiting:
Aldrig placera ljusstakars med rosa och lila ljus på högtalaren..:facepalm:

(I övrigt blev det fel associationer när man snabbt läste de två första meningarna, stor och flickvän i chock när hon tog emot den! :rolleyes:).

Inte alls fel association.
Helt korrekt! Hon får stort paket väldigt ofta ;)

Första offret som skördades av XTZ subben.
20160226_151326.jpg

Drog på introt till The Sopranos i medel måttlig mysvolym, skallrade överallt i lägenheten...:angel:

Dock måste subben flyttas. Där den står nu är sweetspot på ett helt annat ställe än där soffan är.

Tillbaka
Topp