• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

I hear you. Jag syftade på något i stil med Tangent classic eller B&O beoplay, inte en fyrkantig trälåda. Dina guros är snygga men vill ha något som har en roligare form om du förstår vad jag menar.

Sexkantig låda? Dock verkar det krävas två för att få vettigt ljud.

1341118486.jpg

http://m3.idg.se/2.1022/1.651945/unmonday/sida/1/haftigaste-hogtalarna-vi-har-sett-pa-lange

Plöstligt händer det... Gått och väntat på att den nya lilla Mu-so:n ska börja säljas och idag kom den! Vilket sjukt stort ljud från denna lilla burk, äntligen bra ljud i köket och dessutom i multiroom setup men mina övriga Naim-prylar.
No Naim - no music som man brukar säga... :D
image.jpeg

...kan VERKLIGEN rekommendera Mu-so Qb (vilket namn!?) efter några timmars intensivt lyssnande. Om du söker hög prestanda (ljudkvalitet och uteffekt) i litet format så måste du provlyssna denna lilla burk (21x21x21cm) innan du slår till på Denon, Sonos etc.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Senast ändrad:
...kan VERKLIGEN rekommendera Mu-so Qb (vilket namn!?) efter några timmars intensivt lyssnande. Om du söker hög prestanda (ljudkvalitet och uteffekt) i litet format så måste du provlyssna denna lilla burk (21x21x21cm) innan du slår till på Denon, Sonos etc.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hur låter den jämfört med nya Sonos play 5 eller Heos 7?

I mina öron är det väldigt stor skillnad både i tryck och detalj. Iofs stor skillnad även på pris (Mu-so:n kostar 7.995) så det vore märkligt annars...

Hittade ett test om du vill läsa lite:
http://www.whathifi.com/naim/mu-so-qb/review

Låter som att det är en toppenhögtalare.
Jag har gått en annan väg och kör med Heos-ampar och traditionella högtalare. Räknade hur många högtalare jag förberett, blev en del:

4 på altanen, 8 i v-rum/matdel/kök, 2 subwoofer utgånger i V-rum/matdel/kök, 3 i badrum, 1 i tvättrummet (dock för exempelvis en Play 1, Heos 1 ,mao eluttag ovanför ett av skåpen) :),

Sen förberett för 12 högtalare i allrummet uppe för tv-tittande + 2 st subwoofer utgångar ...

Det skulle kanske vara i sovrummet men det känns overkill med med Sonos 5, Heos 7 eller den du har :D

Senast ändrad:
Tungt surround du kan lyssna på när du har inflyttningsfest @MaziK ;)
haha!

täntke det är lika bra att ta i lite så att vi kan vara flexibla. Kommer givetvis inte köra med allt inkopplat. Får exempelvis sälja bakhögtalarna, kör med XTZ 99-26MK2 runt on men de kommer inte få plats bakom soffan. Får använda några mindre där jag förberett högre upp nära taket

Måste köpa en Heos link som jag kan koppla in till hembioförstärkaren, då får vi ganska så heltäckande i hela huset

Senast ändrad:
Inser att jag behöver kräma på lite väl mycket från mina nuvarande högtalare för att kunna höra musiken när jag är i köket. Så är sugen på en mindre högtalare. Fått tips om att Marshall Woburn eller Marshall Stanmore funkar för några vänner, men har någon ett bättre förslag? :D

Subben flyttades bak i vardagsrummet.
Stor skillnad i ljudet! Mycket bättre!
Sweetspot blev dock precis 10cm bakom soffan.
Får flytta soffan några millimeter bakåt per dag och hoppas att sambon inte märker något :D
20160307_200831.jpg

Inser att jag behöver kräma på lite väl mycket från mina nuvarande högtalare för att kunna höra musiken när jag är i köket. Så är sugen på en mindre högtalare. Fått tips om att Marshall Woburn eller Marshall Stanmore funkar för några vänner, men har någon ett bättre förslag? :D
Har du krav på en multirum-lösning eller är du bara på jakt efter en högtalare som du kan "skicka" musik till från telefon. Vill du ha Airplay eller bara BT?

Har du krav på en multirum-lösning eller är du bara på jakt efter en högtalare som du kan "skicka" musik till från telefon. Vill du ha Airplay eller bara BT?

Just nu kör jag AirPlay, men ska byta till Apple-TV vid tv:n och köra airplay vid den andra högtalaren. Så kravet är en bra högtalare som inte tar för mycket plats men med bra ljud. :) Därför jag tänkte på Marshall alt nocs eller sonos.

Just nu kör jag AirPlay, men ska byta till Apple-TV vid tv:n och köra airplay vid den andra högtalaren. Så kravet är en bra högtalare som inte tar för mycket plats men med bra ljud. :) Därför jag tänkte på Marshall alt nocs eller sonos.
...säger inte att What HiFi alltid vet bäst, men här kan du kolla deras rewards för småhögtalare: http://www.whathifi.com/awards/2015/wireless-speakers

Har inte lyssnat på Marshall men misstänker att man betalar en del för design och vatumärke, kanske på bekostnad av ljud. Jag tycker B&W: Zeppelinare låter väldigt bra, ingen vän av deras design dock men smaken är som baken.

Subben flyttades bak i vardagsrummet.
Stor skillnad i ljudet! Mycket bättre!
Sweetspot blev dock precis 10cm bakom soffan.
Får flytta soffan några millimeter bakåt per dag och hoppas att sambon inte märker något :D
20160307_200831.jpg

En fördel med klock-träsket jämfört med hifi-träsket är att man inte har några problem med WAF - wife acceptance factor - vad gäller den fysiska planeringen av hemmet.

Plöstligt händer det... Gått och väntat på att den nya lilla Mu-so:n ska börja säljas och idag kom den! Vilket sjukt stort ljud från denna lilla burk, äntligen bra ljud i köket och dessutom i multiroom setup men mina övriga Naim-prylar.
No Naim - no music som man brukar säga... :D
image.jpeg
Fan. Har lagt av mig! Helt missat denna! Måste inhandlas.

...nu börjar Mu-so QB-testerna hagla in. HiFi Plus är ju minst sagt picky och deras hyllning är total.

I jämförelse med andra kända trådlösa högtalare:
"It pulverises them, drives them out into the desert, and buries them in a shallow grave. The Naim Mu-so Qb sounds just so much better than a lot of what passes for sound from some of these units, it’s laughable. There will be some people who, in all innocence, spanked down a few hundred pounds on some well-respected equipment in this class that sounds actually pretty good... until they hear what the Qb can do. Then those few hundred pounds were wasted money."

https://www.naimaudio.com/sites/default/files/HIFI+133 Naim_LR.pdf

För att hålla lite liv i tråden så beställde jag precis en ny tv:
Sony-TV-XD93-ces-2016.jpg

Sony 55XD93

Får den om några dagar (jävla påsk) :)
Ska bli kul med något nytt. Min Pioneer går ju aldrig sönder...

Tanken är att hänga upp den på väggen och fräsa in kablar så de inte syns.

Senast ändrad:
För att hålla lite liv i tråden så beställde jag precis en ny tv:

Sony 55XD93

Får den om några dagar (jävla påsk) :)
Ska bli kul med något nytt. Min Pioneer går ju aldrig sönder...

Tanken är att hänga upp den på väggen och fräsa in kablar så de inte syns.

Kul!
Jag har fräst in kablarna till TVn i väggen och det var ingen lek i en vassputsad plankvägg. Men ska det va, ska det va. :) I en gipsvägg är det nemas problemas. Då behöver man inte ens kanal, spackel, eller färg. :)

@Edin Ja jag funderar på om jag ska göra hål med 2 inspektionsluckor (typ 10x10cm) mellan reglarna och dra ett tjockt pvc-rör mellan de två. Då behöver jag förhoppningsvis bara köra med sticksåg samt dra ut isolering. Det borde vara det smidigaste och då binder jag heller inte upp mig vid att endast kunna köra 2-3st kablar i röret.

@MrJL Bifogar en guide som jag skrivit på annat forum och saxat in. Föreslår 2 dosor sidan om varandra. Behövs fler så är det ju bara att göra en till i framtiden.

Jag har gipsväggar hemma. Brukar skaffa s.k "senildosor" dvs infällningsbara dosor för eftermontage.
Letar ut var reglen sitter och borrar därefter 70mm hål där dosorna ska vara. ( Detta förutsätter att du inte måste förbi/igenom en regel ).
I mellan dosorna brukar jag ha slang i lämplig diameter så kontakter går igenom ( typ 40mm diam ). Dock får man själv karva upp bottnen i dosan så slangen stannar kvar. Detta kan vara lite pilligt då den behöver sitta tajt ( dock kan man kontra med ett buntband etc ).
Med andra ord i denna ordningen:
Leta reglar
Borra
Trycka i slang
Montera slangen i första dosan
Montera fast dosan
Montera slangen i andra dosan
Montera fast andra dosan

Ska du ha många kablar eller om slangen ligger i många vinklar kan det vara smart att dra i kablarna innan man skruvar dit dosorna.
Bakom TVn brukar jag bara ha ett blindlock till dosan som jag karvat ut för kabelgenomföring. Nere vid golvet så finns massvis med uttag/dosor/täckplattor att köpa till dosan. Tänk dock på att det sitter golvregel, så borra inte för långt ner.

@Pope Trevligt, de där är från Svanå va? Har du ritningar? Jag fick översvämning i min hemmabio och ska eventuellt tillverka nya om jag orkar.

@Edin Ja jag funderar på om jag ska göra hål med 2 inspektionsluckor (typ 10x10cm) mellan reglarna och dra ett tjockt pvc-rör mellan de två. Då behöver jag förhoppningsvis bara köra med sticksåg samt dra ut isolering. Det borde vara det smidigaste och då binder jag heller inte upp mig vid att endast kunna köra 2-3st kablar i röret.

De gånger jag gjort en "kanal" i en gipsvägg har jag borrat två hål passande rotdosor (eldosor), en uppe och en nere, sen har jag typ använt en tumstock och tryckt ner mellan isolering och gips och dragit upp kablarna som jag tejpat fast i tumstocken. Har funkat hur bra som helst. Vill man kan man säkert köpa någon form av dosa och göra hålen lite snyggare men de syns ju inte så det har jag skitigt i. :)

De gånger jag gjort en "kanal" i en gipsvägg har jag borrat två hål passande rotdosor (eldosor), en uppe och en nere, sen har jag typ använt en tumstock och tryckt ner mellan isolering och gips och dragit upp kablarna som jag tejpat fast i tumstocken. Har funkat hur bra som helst. Vill man kan man säkert köpa någon form av dosa och göra hålen lite snyggare men de syns ju inte så det har jag skitigt i. :)
Samma här, funkat hur bra som helst med tumstock och tejp. Kört ett litet hål nere vid golvsockel och sedan dragit en kabelkanal längs golvsockeln som sedan målats i väggens färg. Nästan osynligt.

Har följande på två väggar(nätverk, el och hdmi). Det är draget därifrån till klädkammaren
image.jpeg

Och på en vägg ser det ut dom följande, går ett 40-rör nerifrån och upp har ett likadant lock nedtill
image.jpeg

Tillbaka
Topp