• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Det övre är ju fusk @MaziK ! Nytt hus och du har ju kunnat dra hur mycket kanaler du vill (nästan ;) ). Själv fick man sätta sig med hammare och mejsel för att få inkablarna i väggen.. :D

Skämt å sido så ser det där riktigt smutt ut! Gör bara inte som en polare som borrade av nätverkskabeln när han satte upp TVn första dagen i nybyggda lägenheten.. :banghead:

Haha ja lite fusk :)!!!
Nej då här skall inte några kablar borras av!

Det övre är ju fusk @MaziK ! Nytt hus och du har ju kunnat dra hur mycket kanaler du vill (nästan ;) ). Själv fick man sätta sig med hammare och mejsel för att få inkablarna i väggen.. :D

Skämt å sido så ser det där riktigt smutt ut! Gör bara inte som en polare som borrade av nätverkskabeln när han satte upp TVn första dagen i nybyggda lägenheten.. :banghead:

Nu jäklar de är live and kicking. Behövs dock minst en sub

image.jpeg

Sitter fyra likadana i allrummet nere kopplat till en heos amp! Har även fixat så vi även kan streama via blåtand exv youtube eller playkanaler...

Har moddat fästena lite, högtalarna sitter fast i apparatdosorna. Behövde därmed inte borra några hål i väggen.

@80talisten Jag menar _alla_ kablar ;) Bänken löser du genom att sätta upp träskivor i samma färg som bänken med hål nedtill för kablarna.

Basfälla är en typ av "tät" låda som absorberar bas i viss frekvens. Finns en del att köpa/bygga och många är ställbara till vilken frekvens som skall släckas ut.
Har ställt ut en del på hifimässor genom åren och har rummet varit kinkigt så brukade det hjälpa att tejpa igen alla kartonger som tillhörde utrustningen och stapla dem i hörnen, dolda bakom reklamskyltar ( roll-ups ). Enkel form av basfälla.
Mest kända basfällor i kära Svedala är Matts skapelser från Svanå-miljöakustik

tv.jpg

Jag fick hem nya Sony TVn idag som jag skrev om ovan. Just nu har jag bara ställt den på bänken och kopplat in och testkört allt. Men ändå länge är det fantastiskt. Otroligt smidigt att kunna köra allt trådlöst m.m.
Bildkvalitén är fantastisk och svärtan är oerhört svart... Man kan inte tro att det är LCD.

Jag bokade en Samsung 55JS9005 men backade ur. Tror jag kör på en LG 910V istället. Den kommer att användas i v-rummet nere.

Jämförde du Sonyn mot någon av dem?

tv.jpg

Jag fick hem nya Sony TVn idag som jag skrev om ovan. Just nu har jag bara ställt den på bänken och kopplat in och testkört allt. Men ändå länge är det fantastiskt. Otroligt smidigt att kunna köra allt trådlöst m.m.
Bildkvalitén är fantastisk och svärtan är oerhört svart... Man kan inte tro att det är LCD.

@MaziK , sitter inte TVn lite väl lågt? Tänker om ni ska ha någon form av TV-bänk under som huserar centern.

Blir ingen tv bänk, allt huseras i klädkammaren :)

~2/3 (nästan 50/50) av bilden är under ögonhöjd vilket bör vara ganska rätt. Går att flytta upp tv:n ett snäpp till om jag inte missminner mig

Blir ingen tv bänk, allt huseras i klädkammaren :)

~2/3 (nästan 50/50) av bilden är under ögonhöjd vilket bör vara ganska rätt. Går att flytta upp tv:n ett snäpp till om jag inte missminner mig
Klockrent - så har jag själv löst det med all ful elektronik bakom en vägg och snyggt och prydligt med bara den nödvändigaste framme.
Många vill hänga tvn halvvägs upp i taket för att den ser större ut då men det blir ju nackspärr på det om man inte ständigt ligger bakåtlutad och kollar. Även här verkar du fått till det helt rätt.

Bonuspoäng för XTZ också :)

Klockrent - så har jag själv löst det med all ful elektronik bakom en vägg och snyggt och prydligt med bara den nödvändigaste framme.
Många vill hänga tvn halvvägs upp i taket för att den ser större ut då men det blir ju nackspärr på det om man inte ständigt ligger bakåtlutad och kollar. Även här verkar du fått till det helt rätt.

Bonuspoäng för XTZ också :)
Jag tror att många monterar lite för högt. Men det är nog många gånger beroende av tv bänk etc.

Kör 99.26mkll runt om. Tror jag kommer få kränga bakhögtalarna. Kommer inte få plats när soffan väl är på plats :(

Riktigt gött att få bort alla kablar etc

Impulsköpte Iron Maidens senaste album "Book of souls" på vinyl i helgen på alltid lika trevliga Bengans på stigbergstorget.

Hur som, hade läst innan någonstans att mixen skulle vara mycket bättre på vinylen än på CD'n (som jag redan hade).

Visst brukar vinyl låta bättre men det var verkligen som natt och dag! Bästa ljudet jag hört på en nysläppt LP på länge!

Någon som har erfarenhet av dessa? http://www.harmankardon.se/hemmahogtalare/ONYX+STUDIO+2.html

Just nu sitter jag på min älskade Sonos Play 5, men kruxet är att att jag bor i en etta så det känns en aning overkill. Använder exempelvis aldrig Sonos egna WiFi-nät utan har kopplat in en bluetooth adapter... (Ger fortfarande äckligt bra ljudkvalité trots bluetooth)
Funtar på att sälja den och då möjligen köpa Onyxen då den känns mer händig; kunna flytta ut den på balkongen osv.

Någon som har erfarenhet av dessa? http://www.harmankardon.se/hemmahogtalare/ONYX+STUDIO+2.html

Just nu sitter jag på min älskade Sonos Play 5, men kruxet är att att jag bor i en etta så det känns en aning overkill. Använder exempelvis aldrig Sonos egna WiFi-nät utan har kopplat in en bluetooth adapter... (Ger fortfarande äckligt bra ljudkvalité trots bluetooth)
Funtar på att sälja den och då möjligen köpa Onyxen då den känns mer händig; kunna flytta ut den på balkongen osv.
Jag har en Onyx studio. För de 995kr jag betalade så är den riktigt bra!

För priset så är ljudet bra med bra bas. Inga problem att koppla upp sig mot den heller.

Går att spela tillräckligt högt för att fylla de flesta v-rum med musik

Satte upp tvn på väggen idag. Har inte gjort ett hål för kablarna än då jag måste måla om hela väggen vilket kändes för jobbigt just nu.
Men med tanke på att det endast är en HDMI-kabel och en tunn strömkabel i så funkade den minsta kabellisten:

_DSC6888.jpg
_DSC6896.jpg
_DSC6893.jpg

Inte optimalt, men skönt att få upp den på väggen. Nu ska jag köpa nya högtalarkablar och justera bänken lite.

Bilden är helt fantastisk! Vilken skärpa, svärta och färger... Jag är riktigt nöjd!
Android strular fortfarande lite men det är en ny version på gång så jag håller tummarna att allt är löst då.

Nu när tv:n är uppsatt(döööhhh) så fick jag en fix ide att flytta ner tv:n till v-rummet nere.

Sen kör på en ramspänd react-duk uppe med projje. Någon som har erfarenhet av att inte kunna mörklägga i kombination med en react-duk

Satte upp tvn på väggen idag. Har inte gjort ett hål för kablarna än då jag måste måla om hela väggen vilket kändes för jobbigt just nu.
Men med tanke på att det endast är en HDMI-kabel och en tunn strömkabel i så funkade den minsta kabellisten:

_DSC6888.jpg
_DSC6896.jpg
_DSC6893.jpg

Inte optimalt, men skönt att få upp den på väggen. Nu ska jag köpa nya högtalarkablar och justera bänken lite.

Bilden är helt fantastisk! Vilken skärpa, svärta och färger... Jag är riktigt nöjd!
Android strular fortfarande lite men det är en ny version på gång så jag håller tummarna att allt är löst då.
Riktigt tunn verkar den vara i alla fall.
Ser bra ut

Ser riktigt bra ur @MrJL !
Ska sätta upp mors sovrums TV på väggen imorgon. Dock inte lika flashig som din. Lite avis på att den är så tunn emot min men det är inget fel på min så den får hänga med ett tag till (fästet som ska upp ska upp oavsett TV modell). :)

Tänkte köpa högtalare till mitt lilla dator-rum. Surfade först på renodlade dator-högtalare men jag vet att jag kommer bli besviken på ljudet, lika bra att köpa ordentliga saker.
Kommer ha datorn inkopplad och köra musik på en volym som inte är jättehög utan normal lyssning/bakgrundsmusik. För högre musik och film-tittande har jag ett par Canton Chrono 509 DC i vardagsrummet. Datorrummet är ca 3*2 meter och datorn står placerad utmed ena långsidan.

Hifi-klubben hade DA+förstärkare som verkar vettig: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-da1/
Högtalare finns såklart hur många som helst. Men något i stil med: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogtalare/dali-zensor-1-kompakthogtalare/

Budgeten är inte spikad men så billigt som möjligt utan att ljudet låter allt för illa. :)

* Vad tycker ni om prylarna? Finns det några bättre alternativ?
* Kommer placeringen i rummet och storleken på rummet göra att det blir svårt att få bra ljud?

Tillbaka
Topp