• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Tänkte köpa högtalare till mitt lilla dator-rum. Surfade först på renodlade dator-högtalare men jag vet att jag kommer bli besviken på ljudet, lika bra att köpa ordentliga saker.
Kommer ha datorn inkopplad och köra musik på en volym som inte är jättehög utan normal lyssning/bakgrundsmusik. För högre musik och film-tittande har jag ett par Canton Chrono 509 DC i vardagsrummet. Datorrummet är ca 3*2 meter och datorn står placerad utmed ena långsidan.

Hifi-klubben hade DA+förstärkare som verkar vettig: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-da1/
Högtalare finns såklart hur många som helst. Men något i stil med: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogtalare/dali-zensor-1-kompakthogtalare/

Budgeten är inte spikad men så billigt som möjligt utan att ljudet låter allt för illa. :)

* Vad tycker ni om prylarna? Finns det några bättre alternativ?
* Kommer placeringen i rummet och storleken på rummet göra att det blir svårt att få bra ljud?
Jag hade nog satsat på aktiva högtalare! Blir en grej mindre på bordet som brukar kunna vara trångt ändå! :)

Tänkte köpa högtalare till mitt lilla dator-rum. Surfade först på renodlade dator-högtalare men jag vet att jag kommer bli besviken på ljudet, lika bra att köpa ordentliga saker.
Kommer ha datorn inkopplad och köra musik på en volym som inte är jättehög utan normal lyssning/bakgrundsmusik. För högre musik och film-tittande har jag ett par Canton Chrono 509 DC i vardagsrummet. Datorrummet är ca 3*2 meter och datorn står placerad utmed ena långsidan.

Hifi-klubben hade DA+förstärkare som verkar vettig: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-da1/
Högtalare finns såklart hur många som helst. Men något i stil med: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogtalare/dali-zensor-1-kompakthogtalare/

Budgeten är inte spikad men så billigt som möjligt utan att ljudet låter allt för illa. :)

* Vad tycker ni om prylarna? Finns det några bättre alternativ?
* Kommer placeringen i rummet och storleken på rummet göra att det blir svårt att få bra ljud?
Klipsch har ett par nya, aktiva högtalare som förmodligen låter bättre än Dali.
http://www.hifikit.se/reference-r-15pm

Någon som vill testa ett testvinnande system med System Audio Mantra 50 och Hegel H80 så har jag en annons ute på köp och sälj :) Googla om ni inte känner till produkterna. Hoppas man får göra lite reklam så här ;)

Okej. Jag är novis när det gäller stereo. Men jag gillar när det låter bra.

Kommer i närtid få ett stort vardagsrum och tänkte försöka utnyttja detta genom att skaffa vettiga högtalare.

Kravspec:

- Vill kunna streama musik
- Eventuellt kunna koppla in CD
- Får gärna se bra ut

Har kollat på lite olika lösningar och ramlade plötsligt in på B&O och hittade deras 'playmaker' och Beolab 3:eek:r.

Sen ramlade jag in och kikade på Beolab 8000.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa uppsättningar? Vettiga lösningar? Prisvärda? Låter bra?

Kommer i närtid få ett stort vardagsrum och tänkte försöka utnyttja detta genom att skaffa vettiga högtalare.

Kravspec:

- Får gärna se bra ut

Har kollat på lite olika lösningar och ramlade plötsligt in på B&O och hittade deras 'playmaker' och Beolab 3:eek:r.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa uppsättningar? Vettiga lösningar? Prisvärda? Låter bra?
Såvida man inte väger in god design i prisvärda så är B&O rätt dåligt på pang för pengen. Låter bra gör dom men man får betala premium.
Har själv Beolit 12 och en Beoplay a9 står på önskelistan :)

Såvida man inte väger in god design i prisvärda så är B&O rätt dåligt på pang för pengen. Låter bra gör dom men man får betala premium.
Har själv Beolit 12 och en Beoplay a9 står på önskelistan :)

Funderat på en Beolit själv till köket.

Förstår att du har rätt, gillar ju design, och snygga grejer med funktion, men just i detta fallet kanske man ska satsa på något annat med mer prestanda för pengen då.

Kravspec:

- Får gärna se bra ut

En OD-11 från Teenage Engineering kanske?
http://www.hifikit.se/hifi/od-11

Funderar att framåt byta ut till en ny mera påkostad pickup på skivspelaren för att få ut ytterligare bättre ljud från den. Jag har en Technics SL-J110R som är från slutet av 80-talet tror jag. Tänkte mera så man vet vilka som är kompatibla till modellen.

Hej,
jag har funderat på att köpa ett par hörlurar. Tanken är att kunna fasa ut allmänt brus i kollektivtrafiken samtidigt som mina medresenärer inte ska behöva lyssna på min musik. Någon som har något förslag eller tips. Jag tänker mig en budget på ca 1 500 kr.

Hej,
jag har funderat på att köpa ett par hörlurar. Tanken är att kunna fasa ut allmänt brus i kollektivtrafiken samtidigt som mina medresenärer inte ska behöva lyssna på min musik. Någon som har något förslag eller tips. Jag tänker mig en budget på ca 1 500 kr.

Sennheiser hd-25 är långt ifrån det snyggaste alternativet men de låter otroligt bra för pengarna och läcker inte mycket :)

Jag hade ett par Dali Zensor 5 frontar, Vokal center samt en gammal billig Canton sub till mitt lilla vardagsrum. Då jag blev trött på alla kablar och ett allmänt otillfredsställande resultat sålde jag allt nyligen.

Jag var missnöjd pga att jag tyckte att mina Zensor 5 kändes lite tunna. Mkt diskant men inget botten. Subben integrerade heller inte särskilt bra.
Kombinerat med att mina satellitsurrounds bak var svårplacerade i mitt lilla vardagsrum (man måste sitta i sweet spot hela tiden - annars blir ena sidan mer dominerande vilket jag tycker är riktigt irriterande) så gjorde jag iallafall av mig med allting och tänkte att jag kanske kan skaffa en stabil soundbar istället för att slippa alla kablar, ful stor förstärkare osv.

Men nu är jag återigen sugen på riktig Hi-Fi.
Är Zensor 7 och Dali sub E-12F ett överdrivet alternativ för mitt lilla vardagsrum ca 16-18kvm?
Vad tror ni om on-wallhögtalare? Exempelvis Dali Opticon LCR? Blir det ett duktigt nedköp från Zensor 5/7?

Som sagt - litet vardagsrum och jag lyssnar på mycket blandad musik, inte särskilt hög volym.
Tanken är att komplettera med center+surr senare om jag flyttar till större.

@Parabellum Köper du för framtiden eller det du ska ha nu?
Jag var i samma situation med rätt potent hemmabio, slutsteg, massa surrounder, basar osv men tröttnade på pillet.
Kör nu stativare som jag är mycket nöjd med i vardagsrummet (ca 35kvm) och en liten Naim förstärkare med 30w, spotify connect, airplay , bluetooth osv. Fungerar skitbra, inget krångel, inte så mycket sladdar och ganska minimalistiskt.
Jag tänkte att jag köper hemmabio den dagen jag har rum till det, då andrahandsvärdet är rätt kasst. Kan tipsa om Guru Junior, finns på hifi-kit. Hifiklubben har någon allt-i-ett förstärkare som heter Denon CEOL, något sådant som förstärkare kanske?

Hej,

AKG-K550, kostar idag ca.1k - hälften mot vad jag gav för mina och då tycker jag att jag trots detta gjort ett riktigt fynd ljudmässigt! ;)

Gillar du ljudet i Sennheiser HD650 och liknande så är AKG-lurarna något för dig!

Hej,
In ear. Små och smidiga och kan isolera bra.
1500 :- ger dig mycket ljud.

@Parabellum Köper du för framtiden eller det du ska ha nu?
Jag var i samma situation med rätt potent hemmabio, slutsteg, massa surrounder, basar osv men tröttnade på pillet.
Kör nu stativare som jag är mycket nöjd med i vardagsrummet (ca 35kvm) och en liten Naim förstärkare med 30w, spotify connect, airplay , bluetooth osv. Fungerar skitbra, inget krångel, inte så mycket sladdar och ganska minimalistiskt.
Jag tänkte att jag köper hemmabio den dagen jag har rum till det, då andrahandsvärdet är rätt kasst. Kan tipsa om Guru Junior, finns på hifi-kit. Hifiklubben har någon allt-i-ett förstärkare som heter Denon CEOL, något sådant som förstärkare kanske?

Mycket bra analys av min situation - jag blev helt enkelt trött på "pillet". Ville som sagt grovt förenkla med alla sladdar och allt pill och köpa en soundbar men jag är rädd för att jag blir missnöjd från att ha gått från "riktiga" prylar.
Ska ha dina tips i åtanke.

Mycket bra analys av min situation - jag blev helt enkelt trött på "pillet". Ville som sagt grovt förenkla med alla sladdar och allt pill och köpa en soundbar men jag är rädd för att jag blir missnöjd från att ha gått från "riktiga" prylar.
Ska ha dina tips i åtanke.

Ja jag lyssnade runt på en del soundbars och hade en Naim MuSo på test hemma, men tyckte inte den dög så det blev stativare istället. MuSon lät mycket bra för att vara en soundbar(?) men man fick inte det där stereoperspektivet när man lyssnade. Kom till slutsatsen att jag inte skulle kunna leva med den som huvudenhet i rummet då.

Ja jag lyssnade runt på en del soundbars och hade en Naim MuSo på test hemma, men tyckte inte den dög så det blev stativare istället. MuSon lät mycket bra för att vara en soundbar(?) men man fick inte det där stereoperspektivet när man lyssnade. Kom till slutsatsen att jag inte skulle kunna leva med den som huvudenhet i rummet då.
Det lutar mer och mer åt en hemmabioreceiver (för ev framtida uppgradering) och ett par schyssta frontar alt vägghögtalare.
Frågan är om jag kommer att kunna leva utan en center nu när jag ser film? Det gör trots allt en hel del då man har en schysst center vid filmtittande.
Allt handlar om kompromisser, förstås..

Funderar att framåt byta ut till en ny mera påkostad pickup på skivspelaren för att få ut ytterligare bättre ljud från den. Jag har en Technics SL-J110R som är från slutet av 80-talet tror jag. Tänkte mera så man vet vilka som är kompatibla till modellen.
Typ alla pickuper kan man köra på i princip vilken skivpsleare som helst. Oftast monterar man dem på ett pickup-skal som man i sin tur fäster på tonarmen.
Själv gillar jag att köra med DJ-pickuper eftersom det är livligare ljud, lite "loudness". Vet att många audiofiler inte approvar, men hej, det viktigaste är ju att musiken ska låta intressant! Ortofon Nightclub kan jag isåfall rekommendera. Annars vad gäller hifi-pickuper så kanske något från Grado eller Ortofon, beroende på vad för prisklass du kollar på. Dessa ligger på nånstans mellan 1000-2500:-

Typ alla pickuper kan man köra på i princip vilken skivpsleare som helst. Oftast monterar man dem på ett pickup-skal som man i sin tur fäster på tonarmen.
Själv gillar jag att köra med DJ-pickuper eftersom det är livligare ljud, lite "loudness". Vet att många audiofiler inte approvar, men hej, det viktigaste är ju att musiken ska låta intressant! Ortofon Nightclub kan jag isåfall rekommendera. Annars vad gäller hifi-pickuper så kanske något från Grado eller Ortofon, beroende på vad för prisklass du kollar på. Dessa ligger på nånstans mellan 1000-2500:-
Tack för ett bra svar. Då vet jag att det mesta ska passa. Har kollat på en MM-pickup från Ortofon som ligger på 1000-lappen.
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/skivspelartillbehor/ortofon-2m-red--pickup/

För min del blev det ett par aktiva Scandyna Smallpod som tillsammans med en subbas, låter helt okej och räcker till. Utan subban så var ljudet ganska tunt och platt med ihålig bas, med med subban till så är jag mer än nöjd..

Men nu till min fråga: Hur kan jag bygga vidare på mitt "aktiva" val i flera rum?

Mina smallpod är aktiva och ponera att jag skulle vilja ha en Sonos Play 1,3 eller 5 i något av de andra rummen. Som ska vara sammankopplade med Smallpoddarna och kunna spela samma låt samtidigt. Går att detta att lösa så enkelt som genom en Sonos Connect eller Sonos Bridge?

Eller behöver jag något annat?

Det lutar mer och mer åt en hemmabioreceiver (för ev framtida uppgradering) och ett par schyssta frontar alt vägghögtalare.
Frågan är om jag kommer att kunna leva utan en center nu när jag ser film? Det gör trots allt en hel del då man har en schysst center vid filmtittande.
Allt handlar om kompromisser, förstås..

Jag klarar mig alldeles utmärkt utan center och har gjort i många år, har testat lite då och då, men tycker inte att det ger så mycket i förhållande till kostnad. Lägger hellre pengarna på bra surround och bas :)

Jag klarar mig alldeles utmärkt utan center och har gjort i många år, har testat lite då och då, men tycker inte att det ger så mycket i förhållande till kostnad. Lägger hellre pengarna på bra surround och bas :)
Tycker tvärtom att centern är superviktig och måste matcha frontarna sömlöst :)

Tycker tvärtom att centern är superviktig och måste matcha frontarna sömlöst :)

Har testat att köra utan center i min tidigare 5.1-anläggning. Det försvinner helt plötsligt en enorm dynamik och tal. Effekter m.m fördelas på stereofrontarna vilket inte alls ger samma inlevelse tycker jag. Det är ju en vanesak, men once you go center.... så att säga.
Problemet blir extra uppenbart då man inte sitter mitt framför TV'n/sweet spot, t ex när man är fler som skall se en film, eller om man vill krypa upp på ena hörnet av soffan och inte sitta precis i mitten.

Senast ändrad:
Mina in-ear lurar har dessvärre gått sönder. Någon som vet ett par bra för <800kr? Gärna god isolation och minimalt ljud som förflyttas från när sladden slår emot/gnids mot diverse plagg.

När jag väl är inne på det, någon prisvärd DAC/amp till hörlurar? Ska driva ett par HD600 :). Funderat lite på O2/Odac, finns en del som köper byggsatserna och bygger ihop hyffsat billigt.

Senast ändrad:
För min del blev det ett par aktiva Scandyna Smallpod som tillsammans med en subbas, låter helt okej och räcker till. Utan subban så var ljudet ganska tunt och platt med ihålig bas, med med subban till så är jag mer än nöjd..

Men nu till min fråga: Hur kan jag bygga vidare på mitt "aktiva" val i flera rum?

Mina smallpod är aktiva och ponera att jag skulle vilja ha en Sonos Play 1,3 eller 5 i något av de andra rummen. Som ska vara sammankopplade med Smallpoddarna och kunna spela samma låt samtidigt. Går att detta att lösa så enkelt som genom en Sonos Connect eller Sonos Bridge?

Eller behöver jag något annat?
Det är en Sonos Connect du ska ha, då kan du lira samma musik i poddarna och i tex flera play1or runt om i hemmet. Bryggan har du inte riktigt nån nytta av i nuläge det ända den gör är att den skapar ett Sonos nätverk dessutom så finns det en produkt som heter Boost som är en uppdaterad variant av bryggan.

Tillbaka
Topp