• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

(Är nybörjare)

Lyckades nyligen komma över ett par begangnade Beovox CX 50 för typ ingenting. Har ni något tips på en sub jag kan ha till också? Budget på kanske max 3k.

Tack för ett bra svar. Då vet jag att det mesta ska passa. Har kollat på en MM-pickup från Ortofon som ligger på 1000-lappen.
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/skivspelartillbehor/ortofon-2m-red--pickup/
2M Red är inte tokig, verkar gillas av många. Själv tycker jag att den kanske är lite "tråkig" i ljudet. Kika också på Grados Red-pickup http://www.hifikit.se/hifi/red

Är du lite vågad kör du en Ortofon Nighclub ;) Definitivt en favorit! http://www.hifikit.se/hifi/om-nightclub-mkii

Köpt ett nytt RIAA-steg då jag hade det enklaste från kjell och Company.
DSC_1531.JPG

Levererat hyggligt ljud men med dålig diskant.
Har nu uppgraderat till en NAD PP2
DSC_1528.JPG
Stor förbättring ljudmässigt. Betydligt mjukare och fylligare ljud.
DSC_1530.JPG

Tänkte köpa nya högtalare att använda tillsammans med tvn. Funderar på Sonos 1 då jag tycker de är snygga men kan jag få det att fungera om jag inte har wi-fi hemma? Fiber finns inte i lägenheten o_O och jag använder en 4G-lösning för tillfället.

Tänkte köpa nya högtalare att använda tillsammans med tvn. Funderar på Sonos 1 då jag tycker de är snygga men kan jag få det att fungera om jag inte har wi-fi hemma? Fiber finns inte i lägenheten o_O och jag använder en 4G-lösning för tillfället.
Sonos play1 har inga anslutningar förutom ström och nätverkskabel så den funkar inte alls till tvn. Så länge du har en router som kan dela ut en ip adress så ska sonos system funka.

Köpt ett nytt RIAA-steg då jag hade det enklaste från kjell och Company.
DSC_1531.JPG

Levererat hyggligt ljud men med dålig diskant.
Har nu uppgraderat till en NAD PP2
DSC_1528.JPG
Stor förbättring ljudmässigt. Betydligt mjukare och fylligare ljud.
DSC_1530.JPG

Förlåt men inte för att vara den, men med den där skivspelaren kan man ju lika gärna skippa att lyssna på vinyl :rolleyes:

Har läst lite om den där tidigare - ingen dum idé alls faktiskt - skulle vilja kika på en i verkligheten dock!

Hade Öhmans Guru Junior+, nog det bästa jag lyssnat på med tanke på pris och storlek men tröttande på den snäva ljudbilden (alltså man måste sitta i sweetspot) samt all utrustning som tog plats. Skaffade då OD-11, fantastiskt ljud för vad det är, kan kräma på riktigt rejält utan att låta skit. Perfekt högtalare när man bara vill lyssna utan krångel. MEN om du ska kritiskt sitta å lyssna á la audiofil är dessa fel. Jag har 2st så man får "riktig" stereo, är hur nöjd som helst. Hojta om du har några frågor ang. dessa!

Tonarmen och hela konstruktionen för den delen lite som en parfymklocka;)..Technics är visserligen helt ok tillverkare, men kanske inte just den modellen. Man behöver självklart inte lägga 200k på en skivspelare... Vad gäller skivspelare är ålder rätt oviktig inom vintage finns massor av bra för rimliga priser, Thorens är väl standard om man vill ha mycket för lite, har själv en Thorens td320 mkII. Precis som med klockor så får man ju lite vad man betalar för...en sådan här vore ju rätt mysig Thorens td124

14087131195_810d66b61c_z.jpg

Hade Öhmans Guru Junior+, nog det bästa jag lyssnat på med tanke på pris och storlek men tröttande på den snäva ljudbilden (alltså man måste sitta i sweetspot) samt all utrustning som tog plats. Skaffade då OD-11, fantastiskt ljud för vad det är, kan kräma på riktigt rejält utan att låta skit. Perfekt högtalare när man bara vill lyssna utan krångel. MEN om du ska kritiskt sitta å lyssna á la audiofil är dessa fel. Jag har 2st så man får "riktig" stereo, är hur nöjd som helst. Hojta om du har några frågor ang. dessa!
Gjorde ung samma sak för ca 10 år sedan, har inte brytt mig om att kolla högtalare efter det.
Dock bytt ut elementen mot nyare.

Gjorde ung samma sak för ca 10 år sedan, har inte brytt mig om att kolla högtalare efter det.
Dock bytt ut elementen mot nyare.

Sitter själv på ett par OA-12 men funderar allvarligt på att byta ut dessa mot ett par Q-Acoustics samt en center som då ska stå dolt i TV-möbeln. Kanske dock kan komplettera till TV-tittandet och behålla OA-12 till musiklyssnande samt som möbel/prydnad.

Förmodligen syftar han på original OD-11 från back in the days. Om du inte kände till det har Teenage Engineering bara moderniserat en högtalare från 70-talet.
Jo jag förstod det såhär i efterhand men kunde inte editera inlägget då. Självklart känner jag till det :) Måste ju säga att det är otroligt skönt att slippa stärkare, DAC, kablar etc men ändå kunna få välljud.

Jo jag förstod det såhär i efterhand men kunde inte editera inlägget då. Självklart känner jag till det :) Måste ju säga att det är otroligt skönt att slippa stärkare, DAC, kablar etc men ändå kunna få välljud.
Mjo, har själv funderat på att byta ut min anläggning mot ett par OD-11. Men jag är nog lite för inbiten vintage-hifi-nörd för att lägga undan mina JBL på vinden.

Tillbaka
Topp