• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Såhär ser det ut just nu:

På andra sidan väggen en Yamaha hemmabioreceiver som kommer ersättas med en Hegel H300. Det här kommer hända när det finns utrymme i ekonomin eller när jag flyttat och får ett bättre rum för det(Då görs det utrymme).
Högtalarna är B&W CM9.
Sladdarna är Vincent.

När jag är på språng används oftast Beats X eller AKG Y45BT.
IMG_5450.JPG
 
Fick i uppdrag att avveckla golvhögtalarna hemma, "fula och stora" som de var. Budget var noll kronor.
Lösningen blev ett par beggade Dali Zensor 1 på väggen. Levererar helt ok film- och musikljud, inkopplad till min gamla Denon PMA-1015r.
Klart begränsad i basen, ansträngt nedre mellanregister vid volym, men transparent och helt ok dynamisk, bra vid låg volym på film. Nöjd.
20171202_075548.jpg
 
Fick i uppdrag att avveckla golvhögtalarna hemma, "fula och stora" som de var. Budget var noll kronor.
Lösningen blev ett par beggade Dali Zensor 1 på väggen. Levererar helt ok film- och musikljud, inkopplad till min gamla Denon PMA-1015r.
Klart begränsad i basen, ansträngt nedre mellanregister vid volym, men transparent och helt ok dynamisk, bra vid låg volym på film. Nöjd.
20171202_075548.jpg

En XTZ sub till det där så tror jag du blir nöjd med basen ;)
 
Nope. Hela idén var att inte spela högt, nånsin mer...

Fast du får ett fylligare ljud med sub. Du har ju ingenting i botten på de där högtalare.
Bara för att man har en kompetent sub så måste man inte spela högt. Hela idén med sub är att du ska få ett ljudspektrum även under 80hz ;)
En liten XTZ 8.17 tror jag skulle kunna komplettera de där väldigt bra och lyfta upp hela ljudet!

Det är bara vad jag anser dock.
Mina Audiovector QR3 är riktigt bra i basen och gräver djupt.
Men slår jag på subben så känns dom plötsligt 3ggr så stora. Fylligare och trevligare ljud.
 
Fast du får ett fylligare ljud med sub. Du har ju ingenting i botten på de där högtalare.
Bara för att man har en kompetent sub så måste man inte spela högt. Hela idén med sub är att du ska få ett ljudspektrum även under 80hz ;)
En liten XTZ 8.17 tror jag skulle kunna komplettera de där väldigt bra och lyfta upp hela ljudet!

Det är bara vad jag anser dock.
Mina Audiovector QR3 är riktigt bra i basen och gräver djupt.
Men slår jag på subben så känns dom plötsligt 3ggr så stora. Fylligare och trevligare ljud.
Du predikar för kören. Inte jag som bestämmer! :)
 
Hade en 12" XTZ sub förut, men tyckte lätt den blev lite bullrig och inte lika rapp som jag hade velat. Å andra sidan har jag inte saknat den sen jag övergick till B&W 683 S2. Kanske inte bästa basen, men klart godkänd.
 
Hade en 12" XTZ sub förut, men tyckte lätt den blev lite bullrig och inte lika rapp som jag hade velat. Å andra sidan har jag inte saknat den sen jag övergick till B&W 683 S2. Kanske inte bästa basen, men klart godkänd.

Lekte du med att ställa runt den?
Min lät rätt bullrig fram tills att jag började experimentera vart i rummet den skulle stå och fann sweetspot. Där lät den bra.
Sedan efter någon vecka började jag vrida på fasningsvredet på den och då blev det som natt och dag. Den är mycket rapp och bra nu!
Kanske inte världens bästa bas, men en sub för 5'000kr kommer självklart aldrig spela som en sub för 50'000kr.
 
Lekte du med att ställa runt den?
Min lät rätt bullrig fram tills att jag började experimentera vart i rummet den skulle stå och fann sweetspot. Där lät den bra.
Sedan efter någon vecka började jag vrida på fasningsvredet på den och då blev det som natt och dag. Den är mycket rapp och bra nu!
Kanske inte världens bästa bas, men en sub för 5'000kr kommer självklart aldrig spela som en sub för 50'000kr.
Gav den inte en helt ärlig chans, även om jag meckade lite med den. Kunde säkert ha blivit bättre, men är nöjd med det jag har idag med så :)
 
Har sneglat lite på märket Kef, mer specifikt deras modellen Q350, någon som har erfarenhet av märket?
 
Måste slå ett slag för https://www.buchardt-audio.com/ i tråden. De har inga återförsäljare utan säljar endast sina högtalare själva= bättre bang for the buck. Svårslaget prisvärda. Upptäckte dem själv på hifimässan förra året då deras demo imponerade överlägset mest under dagen.
 
Vet inte här eller i bil tråden, men köpt en ny BMW som har känt dåligt ljud, även med HK. Beställt Focal ifbmw-s och nya dörrstolpar till diskanterna och hoppas lyfta ljudet. Efter inspelning av element så får vi se om jag fyller på med en extra bas i bagaget. Kört med VIFA i min SAAB så hoppas på liknande ljud.

car-audio-solutions-et-kits-car-audio-integration-plugplay-focal-bmw-ifbmw-s-3.jpg
 
Har en unni tvbänk som jag lyckats konsolidera all elektronik i perfekt. Nu kommer såklart det naturliga problemet att det blir sjukt varmt för ps4an eftersom den bara cirkulerar sin egen varma luft.

Funderar på om man kanske kan ställa den på en kylplatta eller borde jag försöka installera någon fläkt som fasar ut värmen?

Någon som har/haft liknande problmen?
 
Har en unni tvbänk som jag lyckats konsolidera all elektronik i perfekt. Nu kommer såklart det naturliga problemet att det blir sjukt varmt för ps4an eftersom den bara cirkulerar sin egen varma luft.

Funderar på om man kanske kan ställa den på en kylplatta eller borde jag försöka installera någon fläkt som fasar ut värmen?

Någon som har/haft liknande problmen?
Hål på baksidan, koppla tyst chassifläkt via USB.
 
Har en unni tvbänk som jag lyckats konsolidera all elektronik i perfekt. Nu kommer såklart det naturliga problemet att det blir sjukt varmt för ps4an eftersom den bara cirkulerar sin egen varma luft.

Funderar på om man kanske kan ställa den på en kylplatta eller borde jag försöka installera någon fläkt som fasar ut värmen?

Någon som har/haft liknande problmen?
Kör alltid utan bakstycke på tv-bänkar av just den anledningen...
 
Har en unni tvbänk som jag lyckats konsolidera all elektronik i perfekt. Nu kommer såklart det naturliga problemet att det blir sjukt varmt för ps4an eftersom den bara cirkulerar sin egen varma luft.

Funderar på om man kanske kan ställa den på en kylplatta eller borde jag försöka installera någon fläkt som fasar ut värmen?

Någon som har/haft liknande problmen?

Borra hål i sidan/botten och sätt en fläkt eller två. Sätt sedan ett snyggt galler utanpå som får det att se legit ut.

Hål på baksidan, koppla tyst chassifläkt via USB.

USB kör enbart i 5v vilket inte alltid är tillräckligt för att starta fläktarna, eller så kör de inte tillräckligt snabbt.

Jag skarvade en enkel nätadapter med ställbart reglage och kopplade sedan in 3st chassi-fläktar (Noctua). Så länge laddaren kan producera rätt mängd ström så är det bara att tuta och köra. Nåt likt den här är det jag kör: https://www.batteriexperten.com/sv/...ersal-laddare-110-230v-till-3-12v-dc-15a.html
 
Har lyssnat mycket på KEF. Personligen är jag inget fan utav deras uni-q element.
Uni-Q innebär rent kort och gott att diskant och mellanregister sitter i fas med varandra.
För samma peng hade jag personligen valt dessa, men det är mina öron.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/204860-triangle-esprit-titus-ez/
Ah, har just hört att diskanterna när rock spelas låter rätt hemskt? Bör man då spara dubbelt upp och köpa LS50 då istället, hyllas rätt bra i hifi-kretsar?
 
Ah, har just hört att diskanterna när rock spelas låter rätt hemskt? Bör man då spara dubbelt upp och köpa LS50 då istället, hyllas rätt bra i hifi-kretsar?
Det rådet jag kan ge dig är att lyssna på alla högtalare du är spekulant på och ta med din egen musik..

Jag har kört allt ifrån 10 000kr setup - 200 000kr setup och nu när jag lyssnat runt under 15 års tid så har jag hittat min setup jag är nöjd med (just nu och varit i 5 år)

Jag lyssnar på ganska mycket blandad musik men min main genre är metal och då black och death metal framförallt.

Jag kör klipsch Palladium och tycker att horndiskant till black är det bästa för mig.
Det akompanjerar jag med en Bladelius Thor förstärkare och Hegel DAC, och en Airtight rörförstärkare ibland :p
 
Lyckades tappa mina gamla lurar så blev tvungen att uppgradera. Denna gången blev det ett par helt trådlösa. Känns helt klart godkänt än så länge. Otroligt skönt att slippa sladd mellan snäckorna som på mina gamla x1or


20171221_084706.jpg
 
Ursäkta om jag postar i fel tråd nu, men måste fråga... Harman & Kardon onyx 4, är det en bra högtalare för musik? En som levererar om man t.ex tar med den ut till båten eller vid stranden t.ex?
 
Är inne på att skaffa mig ett par bose quietcomfort. När man kollar skillnaden mellan modellerna 25 och 35 så verkar det endast skilja att 35 har blåtand, och är dubbelt så dyr.
Någon här som har någon input?
 
Tillbaka
Topp