Kanon, då kör jag på det. Tack!Skulle säga att optiskt alltid är bättre då det är digitalt (inga signalförluster) jmf med rca då den är analog.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanon, då kör jag på det. Tack!Skulle säga att optiskt alltid är bättre då det är digitalt (inga signalförluster) jmf med rca då den är analog.
Dyra RCA gör ingen skillnad. Dyra kablar är ormolja. Däremot kan det vara värt att köpa snygga kablar. Huruvida optisk signal ger bättre signal beror på DACen, men sannolikt är den bättre i receivern.Skulle säga att optiskt alltid är bättre då det är digitalt (inga signalförluster) jmf med rca då den är analog.
Detta var menat till @LongConDyra RCA gör ingen skillnad. Dyra kablar är ormolja. Däremot kan det vara värt att köpa snygga kablar. Huruvida optisk signal ger bättre signal beror på DACen, men sannolikt är den bättre i receivern.
Det där stämmer inte.Skulle säga att optiskt alltid är bättre då det är digitalt (inga signalförluster) jmf med rca då den är analog.
What HiFi borde inte vara någon som helst referens till bra ljud. Det är på sin höjd en tabloid.Sett till priset är den det.
Kör den via optisk.
https://www.whathifi.com/google/chromecast-audio/review
What HiFi borde inte vara någon som helst referens till bra ljud. Det är på sin höjd en tabloid.
Nej, men hur ofta handlar det om siffror och teknisk data? i slutändan är det hur örat upplever ljudet, inget annat.Det beror ju på vad man menar med HiFi förstås.
Men menar man renodlat ljudåtergivning så är det inte speciellt subjektivt. Finns rätt mycket seriös förskning på vad folk uppfattar som bra ljud hur hur man reproducerar det.
Om man menar annat så håller jag med dig, inte annars.
What HiFi är ungefär som att läsa En ding ding värld om man vill lära sig om men vill förkovra sig i den första definitionen.
Nej, men hur ofta handlar det om siffror och teknisk data? i slutändan är det hur örat upplever ljudet, inget annat.
Finns ju många olika blindtester där så kallade hifi nördar tagit fel på ljud , där det skiljer sjuka summor.
jag har lyssnat på mycket olika saker, det är oftast med vetskapen innan man lyssnar som man bildar som uppfattning.
Signalkällan och rummet påverkar många gånger mer än valet av dac eller kablage...
Ja, i slutändan är det helt olika, en person kan föredra ett system för 10 000 framför ett för 100 000.Nja....ofärgad signal är egentligen siffror och tekniska data.
Om du tycker att det låter bra eller dåligt är upp till var och en, men ofärgat ljud är fakta, inte tycke.
Vet inte vad du menar riktigtNej, men hur ofta handlar det om siffror och teknisk data? i slutändan är det hur örat upplever ljudet, inget annat.
Finns ju många olika blindtester där så kallade hifi nördar tagit fel på ljud , där det skiljer sjuka summor.
jag har lyssnat på mycket olika saker, det är oftast med vetskapen innan man lyssnar som man bildar som uppfattning.
Vet inte vad du menar riktigt
Örat upplever inte saker speciellt olika, om man inte har en hörselnedsättning. De flesta gillar ungefär samma, OM man tar bort förutfattade medningar. Precis som du säger är människan inte speciellt bra på att utesluta extern påverkan som tex hur dyra produkterna är.
Vad menar du med det? om kabeln är för kort? vad skulle det göra? att placeringen av högtalarna blir dålig och att de inte kommer tillräckligt långt ifrån varandra och det ressulterar i att ljudet inte blir bra?Är kablarna för korta så har det den största påverkan av alla komponenter. Annars inte
Ja, men ni uteslöt inte era andra sinnen så det är inte mycket att gå på tyvärr.Jag tycker du har fel där, folk väljer olika fabrikat pågrund av dessa anledningar, att folk gillar olika typer av sound, många gånger jag varit blown away av vissa talare och person 2 och 3 inte alls håller med mig.
Ja jag säger inte att du har fel.Ja, men ni uteslöt inte era andra sinnen så det är inte mycket att gå på tyvärr.
Det är inte jag som har fel, det är visat i vetenskaplig litteratur. Det är inte speciellt kontroversiellt alls. Bara att läsa några fackböcker om akustik och människans hörsel.
Det du pratar om är något annat.
Vad menar du med det? om kabeln är för kort? vad skulle det göra? att placeringen av högtalarna blir dålig och att de inte kommer tillräckligt långt ifrån varandra och det ressulterar i att ljudet inte blir bra?
lol.Att kabeln inte når ända fram. Då får man inget ljud
- Det är en stor skillnad mellan kablar !
- Optisk överföring är sällan bättre än digital coax !
Men, det beror helt på anläggningen och personliga preferenser.
Pratar vi Sonossystem kan det kanske kvitta, men i dedikerad hifianläggning går det inte att missa ett kabelbyte, även för en otränad.
Jo, jag förstår vad du menar, självklart.Ja jag säger inte att du har fel.
Men i slutändan är det ju högtalarköp efter upplevelse som det slutar vid. Jag tycker inte att tex Focal låter bra till den genre jag lyssnar på mest, då tycker jag klipsch låter bättre tex. Förstår du vad jag syftar på?
Jo, det går att missa även för en tränad person på vilken anläggning som helt, dyr, "dedikerad" eller vad man nu kallar det. Jag antar att du inte deltagit i speciellt många bildtester där man skiftat kablar eller andra saker under kontrollerade former? Är kabeln inte (fel)konstruerad är kan man inte höra någon skillnad. Det säger sig självt, går det inte att elektriskt mäta någon skillnad så kan man heller inte höra det. Hörseln är betydligt mycket mindre känslig jämfört elektronisk mätutrustning.- Det är en stor skillnad mellan kablar !
- Optisk överföring är sällan bättre än digital coax !
Men, det beror helt på anläggningen och personliga preferenser.
Pratar vi Sonossystem kan det kanske kvitta, men i dedikerad hifianläggning går det inte att missa ett kabelbyte, även för en otränad.
Förmodar att DAC:en inte är fantastisk i Chromecast?
Jo, det går att missa även för en tränad person på vilken anläggning som helt, dyr, "dedikerad" eller vad man nu kallar det. Jag antar att du inte deltagit i speciellt många bildtester där man skiftat kablar eller andra saker under kontrollerade former? Är kabeln inte (fel)konstruerad är kan man inte höra någon skillnad. Det säger sig självt, går det inte att elektriskt mäta någon skillnad så kan man heller inte höra det. Hörseln är betydligt mycket mindre känslig jämfört elektronisk mätutrustning.
Det sitter i huvudet. På samma sätt det sitter i huvudet att man måste volymmatcha lyssningsvolymer, annars är det helt meningslöst att jämföra. Små nivåskillnader ner på tiondels decibel uppfattas av entusiaster som "mer musikaliskt", "bättre tajming" och alla sådana floskler. Det är bara en liten liten volymskillnad. På samma sätt som folk generellt föredrar den dyrare högtalaruppsättning framför en billigare om man i förväg vet priset. Det har visats gång på gång och är inget konstigt. Vi upplever med fler sinnen än bara våra öron tyvärr.
Många antaganden här och ingen fakta.Allt spelar roll, och olika kablar mäter antagligen olika. Att du inte hör någon skillnad kan ju bero på många saker.
Jag gillar inte att jämföra hifi med tekniska termer då diskussionerna ofta handlar om allt annat än musik och dom flesta inte har en aning om vad dom pratar om.
Här kommer ett försök i alla fall, bara för att få lite perspektiv.
En dålig/billig kabel är antagligen tillverkad av billigare material än en motsvarande dyr (järn/koppar).
Ett billigt material kommer att leda ström sämre och ge högre förluster.
En billig kabel kommer antagligen att vara sämre skärmad än en motsv. dyrare.
En billig kabel kommer antagligen att ha sämre kontakter och vara sämre lödd än en motsvarande dyrare.
Antagligen vill man inte ha för stora differenser mellan kablarna man köper, QC kan vara viktigt.
Signalen ut från en förförstärkare är ca 1V, och från ett slutsteg är den ca 20V (grovt höftat).
En väldigt liten skillnad i material/kvalitet gör en ganska stor skillnad i förluster.
Att man inte märker skillnad mellan två kaffesorter, två viner, olika däck på en bil etc betyder ju inte att någon annan inte gör det.
Mitt tips, strunta i vad det mäter och lyssna. Hör du ingen skillnad ta dom billigaste.
Kabelfötter är ändå det bästa, ser ut som de trätågsjärnvägar man byggde som barn från brio.Många antaganden här och ingen fakta.
Om det inte finns en mätbar skillnad finns det ingen skillnad, det är fakta.
Men jag tycker audiofiler får köpa vad de vill. Vill man spendera tusentals kronor på meningslösa "uppgraderingar" är det helt ok med mig, jag försöker inte omvända någon.
Det är dock synd om hifinoviser luras köpa dyra tillbehör de inte har någon glädje av för att de går på branschens bullshit om magiska tillbehör. Det är samma sak med soundspikes, dämpringar för rör, avmagnetiserare för cd-skivor etc.
Har man pengar kvar efter att ha köpt sin anläggning bör de läggas på förbättring av akustiken i runmet, aktiv rumskorrigering eller både och.
Haha, hade jag inte hört talas om.Kabelfötter är ändå det bästa, ser ut som de trätågsjärnvägar man byggde som barn från brio.
Jamen du vet dessa höjer kabeln från marken så den inte drabbas av statisk elektricitet osv. Musiken kommer flöda friktionsfritt i kabeln utan problem!.Haha, hade jag inte hört talas om.
Man blir aldrig fullärd som audiofil, det finns alltid något nytt därute
Allt spelar roll, och olika kablar mäter antagligen olika. Att du inte hör någon skillnad kan ju bero på många saker.
Jag gillar inte att jämföra hifi med tekniska termer då diskussionerna ofta handlar om allt annat än musik och dom flesta inte har en aning om vad dom pratar om.
Här kommer ett försök i alla fall, bara för att få lite perspektiv.
En dålig/billig kabel är antagligen tillverkad av billigare material än en motsvarande dyr (järn/koppar).
Ett billigt material kommer att leda ström sämre och ge högre förluster.
En billig kabel kommer antagligen att vara sämre skärmad än en motsv. dyrare.
En billig kabel kommer antagligen att ha sämre kontakter och vara sämre lödd än en motsvarande dyrare.
Antagligen vill man inte ha för stora differenser mellan kablarna man köper, QC kan vara viktigt.
Signalen ut från en förförstärkare är ca 1V, och från ett slutsteg är den ca 20V (grovt höftat).
En väldigt liten skillnad i material/kvalitet gör en ganska stor skillnad i förluster.
Att man inte märker skillnad mellan två kaffesorter, två viner, olika däck på en bil etc betyder ju inte att någon annan inte gör det.
Mitt tips, strunta i vad det mäter och lyssna. Hör du ingen skillnad ta dom billigaste.