• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Här är en mätning som en snubbe på minhembio gjorde på olika RCA-kablar.
bild
 

mega

Rolex
Här är en mätning som en snubbe på minhembio gjorde på olika RCA-kablar.
bild

Olika kablar, olika värden.
Visa hör skillnaderna vissa inte.
Desto bättre anläggning desto enklare att höra skillnad.
Jag är helt övertygad om att man får ut mer av musiken genom att lyssna sig fram när man byter komponenter än genom att mäta sig fram.
Man glömmer att det finns någonting som heter musik och snöar istället in på teknik.
 

Lyfali

Cartier
Olika kablar, olika värden.
Visa hör skillnaderna vissa inte.
Desto bättre anläggning desto enklare att höra skillnad.
Jag är helt övertygad om att man får ut mer av musiken genom att lyssna sig fram när man byter komponenter än genom att mäta sig fram.
Man glömmer att det finns någonting som heter musik och snöar istället in på teknik.
Jag har en anläggning för ett par hundra tusen, jag har även kablar i prissklasserna 100kr, 15k och 25k och jag hör absolut ingen som helst skilnad jag har även vänner som har med marginal dyrare anläggning än mig med mångt mycket dyrare kablar, och jag har även haft hela anläggningarna och kablarna hemma hos mig och cyklat runt, det finns ingen av oss med detta intresse i min bekantskapskrets som någonsin hört någon som helst skillnad, inte ens med kablar med en magisk dosa på.

men det är snyggare det vill jag påstå och jag har ju givetvis mina dyrare och snyggare kablar kopplat till min anläggning av just den anledningen att helheten är snyggare.

Om det är så att du kan höra skillnad så rekomenderar jag dig att gå in på minhembio och joina zartoks tråd där han ger dig pengar ifall du hör rätt på dyrare kablar.

Jag säger inte att du har fel, men jag lutar åt att jag tror du har det :p
 

mega

Rolex
Jag har en anläggning för ett par hundra tusen, jag har även kablar i prissklasserna 100kr, 15k och 25k och jag hör absolut ingen som helst skilnad jag har även vänner som har med marginal dyrare anläggning än mig med mångt mycket dyrare kablar, och jag har även haft hela anläggningarna och kablarna hemma hos mig och cyklat runt, det finns ingen av oss med detta intresse i min bekantskapskrets som någonsin hört någon som helst skillnad, inte ens med kablar med en magisk dosa på.

men det är snyggare det vill jag påstå och jag har ju givetvis mina dyrare och snyggare kablar kopplat till min anläggning av just den anledningen att helheten är snyggare.

Om det är så att du kan höra skillnad så rekomenderar jag dig att gå in på minhembio och joina zartoks tråd där han ger dig pengar ifall du hör rätt på dyrare kablar.

Jag säger inte att du har fel, men jag lutar åt att jag tror du har det :p

Av ren nyfikenhet, varför har du kablar för 25k om du inte hör skillnad?
Jag har antagligen en mycket enklare anläggning än din, utan svindyra kablar, och kan enkelt plocka ett byte mellan signalkablar i klassen ca 100:- och 1500:-
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, varför har du kablar för 25k om du inte hör skillnad?
Jag har antagligen en mycket enklare anläggning än din, utan svindyra kablar, och kan enkelt plocka ett byte mellan signalkablar i klassen ca 100:- och 1500:-

Placebo

Du kan säkert höra skillnad på en oskärmad signalkabel och en skärmad signalkabel.
Sedan kan du säkert höra skillnad på en för klen högtalarkabel och en som inte är för klen.
En kabel ska leda en signal och inte vara ett delningsfilter.
Det är klart...om jag lägger en Apple, kondensator eller en resistor i en kabel, så kommer du att höra en skillnad. Men då gör kabeln ett galet jobb. Du må hända gilla det, men det färgar ljudet kraftigt.

Filter ligger färdigt i en vettig högtalare. Om du föredrar att använda kablar som filter så är du välkommen.
Det blir som ett filter framför TVn. Välj fritt vilken färg du vill ha.

Du får gärna ge några exempel på bra kablar och samtidigt peka på deras fördelar.
Med det säger jag inte att ett par undermåliga signalkablar från Coop bör tas med i den listan.
 

mega

Rolex
Placebo

Du kan säkert höra skillnad på en oskärmad signalkabel och en skärmad signalkabel.
Sedan kan du säkert höra skillnad på en för klen högtalarkabel och en som inte är för klen.
En kabel ska leda en signal och inte vara ett delningsfilter.
Det är klart...om jag lägger en Apple, kondensator eller en resistor i en kabel, så kommer du att höra en skillnad. Men då gör kabeln ett galet jobb. Du må hända gilla det, men det färgar ljudet kraftigt.

Filter ligger färdigt i en vettig högtalare. Om du föredrar att använda kablar som filter så är du välkommen.
Det blir som ett filter framför TVn. Välj fritt vilken färg du vill ha.

Du får gärna ge några exempel på bra kablar och samtidigt peka på deras fördelar.
Med det säger jag inte att ett par undermåliga signalkablar från Coop bör tas med i den listan.


Apple? Kondensatorer? TV?
Whatever...
Vilken kombo av nivå/fabrikat/längd/material/etc gör att en kabel inte längre kan ge hörbara skillnader enligt dig?
Om det är som du säger att jag "kanske" kan höra skillnad mellan en klen högtalarkabel och en som inte är det så får jag väl släpa med oscilloskopet till Coop nästa gång jag skall köpa kablar. Eller så lyssnar jag bara och väljer den som låter bäst. Och hör jag ingen skillnad tar jag den billigare.
Du pendlar mellan att det är/inte är/kanske är skillnad, det blir rörigt att följa dig.
Som sagt, tekniken tråkar ut mig.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Apple? Kondensatorer? TV?
Whatever...
Vilken kombo av nivå/fabrikat/längd/material/etc gör att en kabel inte längre kan ge hörbara skillnader enligt dig?
Om det är som du säger att jag "kanske" kan höra skillnad mellan en klen högtalarkabel och en som inte är det så får jag väl släpa med oscilloskopet till Coop nästa gång jag skall köpa kablar. Eller så lyssnar jag bara och väljer den som låter bäst. Och hör jag ingen skillnad tar jag den billigare.
Du pendlar mellan att det är/inte är/kanske är skillnad, det blir rörigt att följa dig.
Som sagt, tekniken tråkar ut mig.

Apple skulle ha varit "spole". Autocorrect kom emellan

Det är nog snarare du som är "teknikern" i denna tråd.
Mer eller mindre alla kablar har 99,99% syrefri koppar i sig. Har dom något annat så är funktionen mer som ett filter.
Lampsladd är grymt bra som högtalarkabel. Jag pendlar inte mellan någonting, jag kör med fakta.
En spole är ju även den en kabel. Jag föredrar dock att inte ha en kabel som en lindad spole i signalvägen mellan förstärkaren och högtalaren.

Du verkar vara ett klassiskt exempel på den som har lagt ner en hejdundrandes massa pengar på en kabel som spräcker budgeten hos vilken övre mellanklass som helst, men försvarar din egen dumhet genom att påvisa att du minsann hör skillnad.

Ja, man kan höra skillnad. Det skrev jag tidigare. Men blir det "renare"......nej. Det blir möjligtvis fel filtrerat.
Sorry, du skulle ha köpt en klocka eller annat.
 

Lyfali

Cartier
Av ren nyfikenhet, varför har du kablar för 25k om du inte hör skillnad?
Jag har antagligen en mycket enklare anläggning än din, utan svindyra kablar, och kan enkelt plocka ett byte mellan signalkablar i klassen ca 100:- och 1500:-
För att jag ville höra om jag hörde någon skillnad, det var utgångsläget, sedan ville jag också ha snygga kablar och både mina oehlbach och Naim är snyggare än kjell och company.
 

mega

Rolex
Apple skulle ha varit "spole". Autocorrect kom emellan

Det är nog snarare du som är "teknikern" i denna tråd.
Mer eller mindre alla kablar har 99,99% syrefri koppar i sig. Har dom något annat så är funktionen mer som ett filter.
Lampsladd är grymt bra som högtalarkabel. Jag pendlar inte mellan någonting, jag kör med fakta.
En spole är ju även den en kabel. Jag föredrar dock att inte ha en kabel som en lindad spole i signalvägen mellan förstärkaren och högtalaren.

Du verkar vara ett klassiskt exempel på den som har lagt ner en hejdundrandes massa pengar på en kabel som spräcker budgeten hos vilken övre mellanklass som helst, men försvarar din egen dumhet genom att påvisa att du minsann hör skillnad.

Ja, man kan höra skillnad. Det skrev jag tidigare. Men blir det "renare"......nej. Det blir möjligtvis fel filtrerat.
Sorry, du skulle ha köpt en klocka eller annat.
Ok...
 

mega

Rolex
För att jag ville höra om jag hörde någon skillnad, det var utgångsläget, sedan ville jag också ha snygga kablar och både mina oehlbach och Naim är snyggare än kjell och company.
Ok, så vilka är enligt dig dom billigaste signalkablarna (med RCA i båda ändar) som är så pass bra att man inte kan hitta dyrare som låter bättre?
Skulle vilja få tips på ett par riktigt billiga som jag kan handla och göra ett test som jag sedan laddar upp här.
 

Lyfali

Cartier
Ok, så vilka är enligt dig dom billigaste signalkablarna (med RCA i båda ändar) som är så pass bra att man inte kan hitta dyrare som låter bättre?
Skulle vilja få tips på ett par riktigt billiga som jag kan handla och göra ett test som jag sedan laddar upp här.
Jag kan inte svara på den frågan, jag har testat runt bland mycket, och inte hört någon nämnvärd skillnad.

Och jag har varken hört skillnad i min nuvarande hifianläggning som består av en Airtight rörförstärkare, en Bladelius Thor Novitas en vinylspelare och Tidal, Riia är ett vincent rörtjosan som jag inte kommer ihåg namnet på, och en Hegel DAC. Klipsch Palladium golvare, ett par klipsch RF-82mk1 står också hemma, ett par Hedlund Horn som jag byggt med ett par Seas bredbands element, och sen har jag haft ett par Focal Scala utopia på lån här hemma och även ett par Dali Epicon. Inte hört någon skillnad som sagt. detta är den senaste tiden jag pratar om nu.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ok, så vilka är enligt dig dom billigaste signalkablarna (med RCA i båda ändar) som är så pass bra att man inte kan hitta dyrare som låter bättre?
Skulle vilja få tips på ett par riktigt billiga som jag kan handla och göra ett test som jag sedan laddar upp här.

Köp valfria RCA kablar som har vettig skärm.
Så länge det bara är signal som går i kabeln så är det ingen märkbar skillnad. Köp den kabeln som ser bäst ut.

Folk köper svindyra nätkablar och "hör" en stor skillnad (tycker dom).
Men för h*lvete! Från säkringsskåpet går det kilometervis med "skitkabel" och så tror man att sista halvmetern gör något under för anläggningen.
Bäst skulle ju vara att koppla förstärkaren direkt från kablarna i väggen. Ryck kablarna från uttagen och koppla dom in i förstärkaren.

För tunna kablar och oskärmade signalkablar kan ge ett undermåligt resultat.
En högtalarkabel ska inte fungera som något delningsfilter, så en EKK är perfekt.
 

Camo00

Patek
Många antaganden här och ingen fakta.
Om det inte finns en mätbar skillnad finns det ingen skillnad, det är fakta.
Men jag tycker audiofiler får köpa vad de vill. Vill man spendera tusentals kronor på meningslösa "uppgraderingar" är det helt ok med mig, jag försöker inte omvända någon.
Det är dock synd om hifinoviser luras köpa dyra tillbehör de inte har någon glädje av för att de går på branschens bullshit om magiska tillbehör. Det är samma sak med soundspikes, dämpringar för rör, avmagnetiserare för cd-skivor etc.

Har man pengar kvar efter att ha köpt sin anläggning bör de läggas på förbättring av akustiken i runmet, aktiv rumskorrigering eller både och.
Helt seriöst skulle många få en bättre upplevelse för sin budget om de fixade akustiken först och sen köpte anläggning för det som blev över!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Helt seriöst skulle många få en bättre upplevelse för sin budget om de fixade akustiken först och sen köpte anläggning för det som blev över!
Helt klart

Jag tror dock problemet idag är att majoriteten vill ha typ sonos, inte absorbenter, basfällor, tjocka mattor och tjocka gardiner överallt.
Så marknaden är liten, akustik spelar sjukt stor roll

Jag hade ett par dyrare B&W stativare, lät skit i mitt vardagsrum, pga placeringen , väggen osv.
Köpte ett par Dali zensor 1, för 3000 , låter helt fantastiskt, behövs inte mer än så just i detta rum.
 

mega

Rolex
Helt seriöst skulle många få en bättre upplevelse för sin budget om de fixade akustiken först och sen köpte anläggning för det som blev över!
Har ni några enkla knep/tips för att förbättra akustiken i ett vanligt vardagsrum? Mattor? Bokhyllor med LP-skivor/böcker? Tunga gardiner?

Dom flesta av mina kompisar som har någorlunda anläggningar slarvar i princip alltid med högtalarplaceringen, ibland pga slöhet, ibland pga praktiska skäl.
Lyckas man övertyga dom att lägga ner en timme eller två så kan skillnaden bli som natt och dag.
Min erfarenhet är att avståndet till bakvägg är det absolut viktigaste, sedan toe-in (eller inte) och sist av allt avståndet mellan högtalarna (som jag upplever har mycket liten påverkan på musikupplevelsen)
Jag brukar börja med högtalarna så tätt mot bakvägg som det någonsin går, sedan flytta fram dom överdrivet mycket, 1 meter kanske.
Lyssna på musik, ha en bra repeterbar metod för detta, och ändra halva avståndet. Bättre eller sämre?
Fortsätt så, till slut hittar man sweetspot.
Kör ny musik som du inte hört förut och byt låt ofta. Pausa mellan flyttarna (flytta inte i farten).
För att hitta lägena snabbt kan man tejpa på golvet.
Fokusera på musiken, inte ljudet, och det här kan vara väldigt svårt. Man snöar gärna in på tekniska termer.
Osäker? Fråga tjejen vilket hon föredrar, hon kommer att välja det mest musikaliska alternativet.

Nu blev jag sjukt sugen på att våldgästa någon stackare med otunad stereo...
 

bluetrain

Cartier
Det där stämmer inte.

Nu finns det massor med variabler men i detta (förenklade fall) beror det på i vilket led som den bästa DA-omvandlaren sitter. För eller senare skall signalen gå från digital till analog och det är inte säkert att det skulle vara bättre med att ha den omvandlingen i receivern jämfört Sonosburken.

Nuförtiden är dock inte det här med DA-omvandling något raketforskning för de flesta format varför det ofta är en ickefråga. Att köra en matematiskt korrekt DA-omvandling där förlusterna är ohörbara är varken dyrt eller komplicerat. Men det vill såklart inte tillverkarna medge i denna bransch som får vara klart överrepresenterat av ormolja. Men det är en annan diskussion. :)

Ja jo men om signalkällan erbjuder båda rca och optisk så är väl ändå inett sådant scenario en optisk kabel att föredra för att undvika ev störningskällor? Visst är det som du säger en poäng att svaret kanske skulle vara annorlunda om det nu sitter en dac av så pass mycket sämre karaktär i tex recievern att det skulle vara hörbart. Skulle dock rent praktiskt hävda att digitalt är att föredra för att det är enkelt och du inte gör dig beroende av yttrw faktorer förenade med analogt.
 
En RCA-kabel ska vara bra kass om den skall generera någon störning på rimliga längder, det är inte en faktor i normala fall. Och speciellt inte om man har apparaterna som i det här fallet bredvid varandra som jag uppfattar det.
 

bluetrain

Cartier
En RCA-kabel ska vara bra kass om den skall generera någon störning på rimliga längder, det är inte en faktor i normala fall. Och speciellt inte om man har apparaterna som i det här fallet bredvid varandra som jag uppfattar det.

Har varit med om störningar i rcakabel. Nu kostade den under 10 000kr så jag antar det går utanför scoopet hifikabel men ändå det är klart det kan hända. I onormala fall, alltså.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Haha, här blev det livat. Slarvade lite med ordvalet när jag sa dyr kabel. Menade att det inte var lakritskabel eller dylikt. Dessa kablar verkar vara välgjorda utan uppenbara fel och kostade för 15 år sedan mellan 500:- och 1000:-, dvs dyra men inte hokuspokusdyrt.
 

Olaa

Cartier
att inte höra skillnad mellan olika ljud/nätkablar från olika tillverkare/material/prisklasser är inte normalt.
Gör om testet, använd bra referensmaterial ex ljud med röst och instrument du känner igen. Enklare att testa om man är bekant med elektroniken och akustiken också.
VOILA :)
 

Lyfali

Cartier
att inte höra skillnad mellan olika ljud/nätkablar från olika tillverkare/material/prisklasser är inte normalt.
Gör om testet, använd bra referensmaterial ex ljud med röst och instrument du känner igen. Enklare att testa om man är bekant med elektroniken och akustiken.
VOILA :)
Ok. Hänvisar även dig till Zartoks vadslagning på minhembio, du kan vinna pengar, bara att du går och testar olika kablar (Ditt val av kablar och musik.) så vinner du 30k..

Jag skulle vilja påstå att jag har tillräckligt bra källa, tillräckligt bra kablar, tillräckligt bra kringutrustning som jag känner och tillräckligt bra högtalare för att ha alla möjligheter i världen att höra skillnad, och jag hör ändå ingen, då har jag hållt på med hifi de senaste 18 åren.
 

Olaa

Cartier
Ok. Hänvisar även dig till Zartoks vadslagning på minhembio, du kan vinna pengar, bara att du går och testar olika kablar (Ditt val av kablar och musik.) så vinner du 30k..

Jag skulle vilja påstå att jag har tillräckligt bra källa, tillräckligt bra kablar, tillräckligt bra kringutrustning som jag känner och tillräckligt bra högtalare för att ha alla möjligheter i världen att höra skillnad, och jag hör ändå ingen, då har jag hållt på med hifi de senaste 18 åren.
Nej tack, åsiktskorriddårer har alltid varit smala i hifi-världen och lämnade bara ett adekvat tips som fungerar för dom flesta vid val av ljudkablar :cool:
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jamen du vet dessa höjer kabeln från marken så den inte drabbas av statisk elektricitet osv. Musiken kommer flöda friktionsfritt i kabeln utan problem!.
men då får den väl svårt att återge de låga tonerna och istället snedvrida mellanregister och diskant? Kabeln ska ligga på golvet om man gillar bas. Det är sen gammalt. Kabeln ska vara grov som en hot dog.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja jag säger inte att du har fel.

Men i slutändan är det ju högtalarköp efter upplevelse som det slutar vid. Jag tycker inte att tex Focal låter bra till den genre jag lyssnar på mest, då tycker jag klipsch låter bättre tex. Förstår du vad jag syftar på?
Jag köpte Focal, och lyssnar bara på pianomusik och klassiskt. Till rock använder jag vinyl och basreflexlådor med tunna kablar. Då känns inlevelsen i bröstet.
 
Topp