• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

HD650 är verkligen bra lurar, jag har haft ett par Audezes som jag nu sålt då jag tycker att 650 gör ett bra nog jobb och framförallt är så otroligt mycket mer bekväma.

Din x-can är en bra match till dessa lurar som du sälert vet. Jag kör själv en V8 och är toknöjd! Om du letar efter något mer att sänka pengar i så finns det en entusiast i Skottland som fullständigt älskar x-cans och har en hemsida där han säljer allt från egensnickrade PSUs, komponenter och rör till x-cans. Spana in Rockgrotto, supertrevlig snubbe också :)

Jadå, de är, bättre än de flesta lurar.
Den allvarligaste kritiken mot HD650 är att de är basfattiga. Avhjälps med EQ.

Vilka Audeze hade du? Jag har LCD-X.
Tror jag skrivit detta någonstans innan, men direkt ur lådan är de direkt dåliga, åtmintsone för priset. Runt 15.000:-

Men de har en verkligt stor fördel. De saknar nästan helt distorsion, vilket gör att de tål EQ av stora mått.
Då blir de bra. Riktigt bra.

Jadå, de är, bättre än de flesta lurar.
Den allvarligaste kritiken mot HD650 är att de är basfattiga. Avhjälps med EQ.

Vilka Audeze hade du? Jag har LCD-X.
Tror jag skrivit detta någonstans innan, men direkt ur lådan är de direkt dåliga, åtmintsone för priset. Runt 15.000:-

Men de har en verkligt stor fördel. De saknar nästan helt distorsion, vilket gör att de tål EQ av stora mått.
Då blir de bra. Riktigt bra.

Jag har haft två par LCD 2or, ett par med fazor och ett par 2C. Köpte de sistnämnda för att jag fick för mig att jag saknade mina första 2or men jag hade glömt bort tyngden 😁

HD650 är verkligen bra lurar, jag har haft ett par Audezes som jag nu sålt då jag tycker att 650 gör ett bra nog jobb och framförallt är så otroligt mycket mer bekväma.

Din x-can är en bra match till dessa lurar som du sälert vet. Jag kör själv en V8 och är toknöjd! Om du letar efter något mer att sänka pengar i så finns det en entusiast i Skottland som fullständigt älskar x-cans och har en hemsida där han säljer allt från egensnickrade PSUs, komponenter och rör till x-cans. Spana in Rockgrotto, supertrevlig snubbe också :)

Ja, Rockgrotto spanade jag in när jag började använda min V3 för en himla massa år sedan. Litte Pinkie som hans nätdel kallas ska ju vara bra. Verkar poppis att moddda xcan-burkarna 😁.

Ja, jag är ruskigt nöjd med mina 650, kombon med Xcan är jag riktigt nöjd med.

Har du jämfört V3 och V8 ?

Senast ändrad:
Vänder mig till de kunniga med en fråga. Bygger bastu med tillhörande relaxrum och behöver ljud. Totalt ca 10 kvm jämnt fördelat. Vill helst ha högtalare i båda rummen, synkade men med möjlighet att stänga av/volymjustera respektive. Måste inte vara samma modell. 99% av musiken kommer strömmas via Spotify. Budget ej satt.

Bastuhögtalaren kommer sitta långt ned, så värmen i sig är inget problem.

Har vi något bra stalltips?

Vänder mig till de kunniga med en fråga. Bygger bastu med tillhörande relaxrum och behöver ljud. Totalt ca 10 kvm jämnt fördelat. Vill helst ha högtalare i båda rummen, synkade men med möjlighet att stänga av/volymjustera respektive. Måste inte vara samma modell. 99% av musiken kommer strömmas via Spotify. Budget ej satt.

Detta kanske

Plus denna och lite kabel

Fyller på det som @Måberg skrev med att eventuellt sätta infällda marinhögtalare i bastun likt nedan länk (beror förstås på vad det är för vägg osv). Sitter de under bänken blir nog värmeläckaget inte så stort i vilket fall.

Att hitta en förstärkare med två zoner är nog svårare än att hitta lämpliga högtalare iaf.

Ett ful-hack skulle kunna vara att hitta en förstärkare med balanskontroll och köra en zon(högtalare) på vänster kanal och en zon(högtalare) på höger kanal och använda volymen som master-volym.

Fyller på det som @Måberg skrev med att eventuellt sätta infällda marinhögtalare i bastun likt nedan länk (beror förstås på vad det är för vägg osv). Sitter de under bänken blir nog värmeläckaget inte så stort i vilket fall.

Att hitta en förstärkare med två zoner är nog svårare än att hitta lämpliga högtalare iaf.

Ett ful-hack skulle kunna vara att hitta en förstärkare med balanskontroll och köra en zon(högtalare) på vänster kanal och en zon(högtalare) på höger kanal och använda volymen som master-volym.
Den växeln som är med i paketet jag länkade löser jobbet med "zoner" 🙂

Ah, läste lite snabbt inser jag nu :oops:
Misstänkte det,men det är lätt hänt 😆

Har ingen sådan själv, men har sålt flera snarlika som den i liknande paketlösningar på ett tidigare jobb. Och så länge man inte är ute efter brutalt mycket effekt eller det "perfekta ljudet", som farbror Barbro skulle säga, fungerar de riktigt bra! 😀
"Nackdelen" är väl att den är helt manuell, dvs man måste trycka på fysiska knappar och vred på den för att byta zoner och ändra volym. Men samtidigt en sak mindre som kan krångla och gå sönder

Ja, Rockgrotto spanade jag in när jag började använda min V3 för en himla massa år sedan. Litte Pinkie som hans nätdel kallas ska ju vara bra. Verkar poppis att moddda xcan-burkarna 😁.

Ja, jag är ruskigt nöjd med mina 650, kombon med Xcan är jag riktigt nöjd med.

Har du jämfört V3 och V8 ?

Haha kul att du spanat in Rockgrotto! En Little Pinkie har jag till min V8a :)

Vet inte hur aktiv han är längre dock, mailade för några dagar sedan om ett par nya rör då min börjar ge upp men har inte fått något svar...

Jag har haft en V3 och ett par V2or men har inte kört något A-B test mellan V3an och V8an. Hifi-minnet är tyvärr ganska kort också :D Men jag tror inte det var någon större skillnad, V3 passar väl egentligen bättre för lurar med hög impedans men jag har inga problem med V8an och HD650. DACen som sitter i V8an är inte heller något att hänga upp i granen direkt. Tror inte du behöver leta efter någon uppgradering på stärkfronten iaf!

Apple Airpods Pro2 och Max. Prisvärda
Grado gillar jag generellt bäst men Apple har bäst aktiv brusdämpning.

Jag har ett par Airpods Pro 2 och ett par Max men använder dem enbart när jag pendlar. Jag tycker HD650 är överlägsna på allt, den berömda smaken igen :)

Jag har ett par Airpods Pro 2 och ett par Max men använder dem enbart när jag pendlar. Jag tycker HD650 är överlägsna på allt, den berömda smaken igen :)
Jepp, men ljudmässigt ÄR det totalt överlägsna.
Min prio är dock att det ska vara kul att lyssna på musik och det länge.
Mm man överdriver...hellre ej korrekt men kul, än korrekt och tråkigt.
Ska man ha kul och korrekt blir det ofta otroligt dyrt.

Rundar av dagen med lurar då också

Kul "kombination" som låter riktigt trevligt.
20250212_221504.jpg

Svarar på båda inläggen här. Tack för bra tips! Skippar infällda högtalare - vill kunna återställa eller byta enkelt utan att göra för stora ingrepp i panelen. De utanpåliggande såg helt ok ut och lär tåla klimatet. I bastun kommer den mycket riktigt sitta under nedre lav.

Jag har med lite pysslande möjlighet att dra infälld högtalarkabel för att koppla ihop grejerna. Två frågor då;
1. Är det stor skillnad i ljud att istället sätta två trådlösa högtalare av bättre kvalitet för att förenkla?
2. Om trådade lösningen; tänker att jag får bygga en hylla/låda i rummet att ställa förstärkare på, som med tanke på manuell omkoppling måste vara lättåtkomlig. Innan jag börjar leta, har ni förslag på färdiga (snygga) lösningar för det? Vit träpanel på väggar och i tak, med plan att inreda med nåt bord/bänk samt ett par stolar.

Svarar på båda inläggen här. Tack för bra tips! Skippar infällda högtalare - vill kunna återställa eller byta enkelt utan att göra för stora ingrepp i panelen. De utanpåliggande såg helt ok ut och lär tåla klimatet. I bastun kommer den mycket riktigt sitta under nedre lav.

Jag har med lite pysslande möjlighet att dra infälld högtalarkabel för att koppla ihop grejerna. Två frågor då;
1. Är det stor skillnad i ljud att istället sätta två trådlösa högtalare av bättre kvalitet för att förenkla?
2. Om trådade lösningen; tänker att jag får bygga en hylla/låda i rummet att ställa förstärkare på, som med tanke på manuell omkoppling måste vara lättåtkomlig. Innan jag börjar leta, har ni förslag på färdiga (snygga) lösningar för det? Vit träpanel på väggar och i tak, med plan att inreda med nåt bord/bänk samt ett par stolar.
1. Det beror såklart helt på vilka du väljer mellan :) Men det finns ju de som går att koppla samman med varandra trådlöst t.ex JBL och Ultimate Ears. Fördelen är att du kan ta med dem ut och ha lite varstans, på utflykt, resa osv. Nackdelen är att de behöver laddas för att fungera.
2. En öppen hylla som man kanske ändå har för handdukar osv typ Ikea Hemnes. Förstod jag fråga rätt?

Fick mina KZ PRX planar IEM's i fredags, men först idag som jag har hunnit testa dem, och första intrycket är grymt bra!

Nu är jag som sagt långt ifrån någon expert, och mina tidigare "bästa IEM's" jag äger och jämför med är ett par KZ ZS10 Pro X, och jag har heller ingen tidigare erfarenhet av planar överhuvudtaget.

I mitt tycke får man här ännu mer detaljer och djupare bas utan att för den delen "tappa" något mot ZS10.

Behöver (och vill!) givetvis ha mycket mer tid med dem, men jag är väldigt nöjd 😀 För pengarna (ca 540 inklusive den bättre kabeln) känns det riktigt trevligt!
Kabeln för knappt 100kr tillägg kändes dessutom oväntat schysst.

Lyssnat mest via Topping DX3 Pro Plus (via Wiim Ultra/Qobuz), men även via Ifi Go link dac (telefon/qobuz).

Funkar även att driva med en gammal iPod, men tycker de då tappar lite "punch", och man får nästan maxa volymen på iPod classic, men den enklare iPod Mini'n klarar märkligt nog bättre av dem.

Testade även med Xbox "bara för att".

Ber om ursäkt för dammiga bilder 🙃

20250216_223000.jpg

Bilagor

• 20250216_223008.jpg
    20250216_223008.jpg
    984.7 KB · Visningar: 3
  • 20250216_223332.jpg
    20250216_223332.jpg
    830.7 KB · Visningar: 3
  • 20250216_223616.jpg
    20250216_223616.jpg
    740.5 KB · Visningar: 4
  • 20250216_223807.jpg
    20250216_223807.jpg
    557.9 KB · Visningar: 4
  • 20250216_223935.jpg
    20250216_223935.jpg
    694.2 KB · Visningar: 5
  • 20250216_232054.jpg
    20250216_232054.jpg
    759.9 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Genelec är seriösa byggen. Möjligen med undantag för vokal- och klaviaturmusik.
Jag tycker där de får en flygel att låta lite som ett elpiano. Men helheten är bra, men avslöjande.
De har snygg frekvenskurva och är utvecklade seriöst, vilket inte så många högtalare är.

En vecka med KZ PRX planar IEM's och är fortsatt grymt imponerad! Hur något som är så här "billigt" kan låta så här bra och dessutom ha planar-teknik är tokigt 😅

Låter dessutom oväntat trevligt ihop med min budget hörlursförstärkare.

20250223_224756.jpg

En vecka med KZ PRX planar IEM's och är fortsatt grymt imponerad! Hur något som är så här "billigt" kan låta så här bra och dessutom ha planar-teknik är tokigt 😅

Låter dessutom oväntat trevligt ihop med min budget hörlursförstärkare.

20250223_224756.jpg

Ja, HiFi har i stort ingen korrelation alls mellan prislapp och prestanda. Vad du får för en hög prislapp är bling och design. Lådor i centimetertjock fräst aluminium tillför ju inget ljudmässigt, men ägaren kan skryta med prislappen.

Med undantag för högtalare, där seriös utveckling kostar.

Senast ändrad:
Ja, HiFi har i stort ingen korrelation alls mellan prislapp och prestanda. Vad du får för en hög prislapp är bling och design. Lådor i centimetertjock fräst aluminium tillför ju inget ljudmässigt, men ägaren kan skryta med prislappen.

Med undantag för högtalare, där seriös utveckling kostar.
Jag gillar ju egentligen att köpa välkända varumärken "lokalt", men det blir svårare och svårare att motivera när dessa så kallade "chi-fi" prylar börjar bli såpass bra!

Ja just högtalare verkar ju vara det som "behöver" kosta, var också så jag resonerade min anläggning: Bättre att börja med schyssta högtalare direkt och bygga upp resten allt eftersom 🙂

Jag gillar ju egentligen att köpa välkända varumärken "lokalt", men det blir svårare och svårare att motivera när dessa så kallade "chi-fi" prylar börjar bli såpass bra!

Ja just högtalare verkar ju vara det som "behöver" kosta, var också så jag resonerade min anläggning: Bättre att börja med schyssta högtalare direkt och bygga upp resten allt eftersom 🙂

Den bästa kinselektroniken verkar vara synnerligen kompetent. Hållbarhet och tillgång till service är dock en öppen fråga.

Jag har av en bekant lånat hem en kines för att testa. Det är en strömmare, EverSolo DMP6. Den får de flesta andra strömmare att skämmas.
Ljudmässigt helt invändningsfri, och en display som man inte ser så ofta. Den ligger runt 10 000:-. Hade den varit producerad i väst torde priset snarare legat kring 50 000:-.

Personligen har jag dock svårt för att handla av en gangsterdiktatur som totalt skiter i mänskliga rättigheter, samt stödjer ryssarnas aggresioner mot Ukraina och västeuropa.

Var och en får ta ställning här.

Tillbaka
Topp