• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Hej!

Har en fråga som någon förhoppningsvis kanske kan guida mig i. Jag har en Crosley vinylspelare som kan skicka ut ljud via bluetooth, men kör med Sonos beam som inte har bluetooth. Hade gärna velat koppla upp den utan en massa prylar. Jag fick därför en tanke att koppla vinyl spelaren via vår tv som matar ut ljud till Sonos. Isåfall skulle man behöva en RCA till hdmi in i tvn. Skulle det här funka eller är jag ute och cyklar? Vad är för typ av konverter man ska kika på? Självklart kan man köpa några bättre bluetooth högtalare men vill undvika för mycket grejer som står här och var.. tack på förhand!
Vill inte verka som någon Besserwisser nu, men är man inte rädd om sina vinyler är det okej med en Crosleyspelare, har oftast en Safirnål, lätt att se p g a färgen, Röd, slits ut fort och börjar slita på vinylen, jämfört med en Diamantnål, är du rädd om dina vinyler och vill ha en modern snurra titta på Rega el. Pro-Ject och liknande.

Vill inte verka som någon Besserwisser nu, men är man inte rädd om sina vinyler är det okej med en Crosleyspelare, har oftast en Safirnål, lätt att se p g a färgen, Röd, slits ut fort och börjar slita på vinylen, jämfört med en Diamantnål, är du rädd om dina vinyler och vill ha en modern snurra titta på Rega el. Pro-Ject och liknande.
Inte alls! Förstått så mycket också, fick spelaren i present så har inte riktigt känt att jag kan byta ut den ännu hehe. När man läst runt så har den väl inte fått lysande betyg direkt, men visste inte att den faktiskt kan skada skivorna, tacksam för den upplysningen. Men den har varit en bra introduktion till LP, ska satsas på något bättre framöver.

Inte alls! Förstått så mycket också, fick spelaren i present så har inte riktigt känt att jag kan byta ut den ännu hehe. När man läst runt så har den väl inte fått lysande betyg direkt, men visste inte att den faktiskt kan skada skivorna, tacksam för den upplysningen. Men den har varit en bra introduktion till LP, ska satsas på något bättre framöver.
Kan ju vara lite känsligt med presenter :) ska väl inte såga Crosley helt, modellen C100bt säljs visst hos Ginza för ca: 3800:- med A T Pickup o nål, väldigt lik den klassiska Technics 1200, så den är nog inget problem med.

Annars är ju vintage en annan väg att gå, finns mkt trevligt att hitta i dom kretsarna, så lycka till.

Har vi några B&O anhängare här? Jag har ett par beosound 2 i olika rum, mer lounge-högtalare än något. Säg att man ska kliva upp till något seriös, är beolab 28 vägen man ska gå? Om vi bortser från prislapparna för 50 och 90 så bor jag i lägenhet och svårt att se att 50 ens skulle komma till sitt rätta.

IMG_0196.jpeg

IMG_0195.jpeg

Har vi några B&O anhängare här? Jag har ett par beosound 2 i olika rum, mer lounge-högtalare än något. Säg att man ska kliva upp till något seriös, är beolab 28 vägen man ska gå? Om vi bortser från prislapparna för 50 och 90 så bor jag i lägenhet och svårt att se att 50 ens skulle komma till sitt rätta.

IMG_0196.jpeg

IMG_0195.jpeg
Beolab 18 är inte ett alternativ?
När mina Beolab 8000 pensioneras blir det 18.

Beolab 18 är inte ett alternativ?
När mina Beolab 8000 pensioneras blir det 18.
Jo, absolut. Det kanske är bästa vägen, inte provat dem dock. Motordrivna fronterna på 28orna är rätt coola och så får man all senaste tekniken. Kan inte låta bli att dessutom tänka att de inte kommer bli billigare i framtiden, så kanske lika bra att bara köra.

Jo, absolut. Det kanske är bästa vägen, inte provat dem dock. Motordrivna fronterna på 28orna är rätt coola och så får man all senaste tekniken. Kan inte låta bli att dessutom tänka att de inte kommer bli billigare i framtiden, så kanske lika bra att bara köra.

IMG_1830.jpeg

IMG_1828.jpeg

Jag kör 28:an i allrummet där jag inte fick ha något utrymmeskrävande för frun, ändå förvånansvärt bra ljud i dem och subjektivt väldigt snygga högtalare som gör sig bra i de flesta hem.

IMG_1830.jpeg

IMG_1828.jpeg

Jag kör 28:an i allrummet där jag inte fick ha något utrymmeskrävande för frun, ändå förvånansvärt bra ljud i dem och subjektivt väldigt snygga högtalare som gör sig bra i de flesta hem.
Love it!
Jag var förbi B&O-butiken i Sturegallerian igår. Konstaterade att ljudmässigt skulle 8:eek:rna räcka bra i mitt vardagsrum men 28orna är fantastiskt vackra och blir möbler på ett helt annat sätt.

IMG_0196.jpeg

IMG_0195.jpeg

Jag kör ett par BL5 i lägenhet sedan många år. Köp de högtalare som du tycker bäst om. Man behöver inte spela högt. BL5 låter fantastiskt bra utan att man spelar högt. Skulle tro att man upplever BL50 och BL90 på samma sätt. BL28 tar ett litet fotavtryck. Det är en rätt kraftfull högtalare även det.

Är det en slavbas som sitter på utsidan?
Min. Impedans?
Känslighet?

Har du mätning på tonkurvan?
Här finns allt:

Här finns allt:

AMT diskant kan låta fint. Luftigt och fint.
Lyngdorf har jag respekt för. Han har gjort mycket bra konstruktioner genom åren.
Även en del mindre bra.

Vore kul att se en mätning av tonkurvan.

Ja de kräver effekt. Mycket!

Ser nu att HiFiklubben har dem.
Jag får väl lyssna.

Jag har en kompis som var på Hifiklubben och lyssnade på Radiant 6.2 och han var imponerad av vad han hörde. De ser intressanta ut tycker jag. Sannolikt inget jag byter ut mina Ino-toppar mot men de kunde kanske passa i vardagsrummet när jag är klar med renoveringen hemma. Synd att de inte har några frontskydd dock, för de är inte särskilt vackra även om de ser lite coola ut.

Jag har en kompis som var på Hifiklubben och lyssnade på Radiant 6.2 och han var imponerad av vad han hörde. De ser intressanta ut tycker jag. Sannolikt inget jag byter ut mina Ino-toppar mot men de kunde kanske passa i vardagsrummet när jag är klar med renoveringen hemma. Synd att de inte har några frontskydd dock, för de är inte särskilt vackra även om de ser lite coola ut.
Personligen gillar jag hur de ser ut...men smaken är som baken :)

IMG_6981.jpeg

Efter att lyssnat på dem i ett par dagar (många timmar Spotify och vinyl) och kan jag säga att de levererar ett grymt ljud med tanke på dess ringa storlek (22,2x36,4x26,6). Små men de väger ändå in på hela 10,8kg/styck plus stativen på 23kg/styck 😅 så de står stadigt!

Jag har spelat det mesta: metall, growl, Heavy Metal, EDM, techno, bassång, synth, jazz, opera och klassiskt…snabbt, långsamt, högt, mjukt och stämningsfullt, hårt och argt. Ljudet är kraftfullt, brett och detaljrikt utan att kompromissa med något och jag är riktigt imponerad av detaljerna i ljudbilden! Jag streamade även ett par avsnitt Alien: Earth och även där levererade högtalarna ett mycket bra ljud! Detta är mina helt personliga tankar, tycken och smak...jag är mer än nöjd!

Senast ändrad:
IMG_6981.jpeg

Efter att lyssnat på dem i ett par dagar (många timmar Spotify och vinyl) och kan jag säga att de levererar ett grymt ljud med tanke på dess ringa storlek (22,2x36,4x26,6). Små men de väger ändå in på hela 10,8kg/styck plus stativen på 23kg/styck 😅 så de står stadigt!

Jag har spelat det mesta: metall, growl, Heavy Metal, EDM, techno, bassång, synth, jazz, opera och klassiskt…snabbt, långsamt, högt, mjukt och stämningsfullt, hårt och argt. Ljudet är kraftfullt, brett och detaljrikt utan att kompromissa med något och jag är riktigt imponerad av detaljerna i ljudbilden! Jag streamade även ett par avsnitt Alien: Earth och även där levererade högtalarna ett mycket bra ljud! Detta är mina helt personliga tankar, tycken och smak...jag är mer än nöjd!
Blir det ett köp?

IMG_6981.jpeg

Hade du några andra högtalare sen tidigare? Så man vet lite vad du har som referens. 😛 Tycker 6.2orna är mycket intressanta!

Tillbaka
Topp