• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja.
...så jag är kanske lite part i målet! ;)

Haft den några år nu.
På sätt och vis är den roligare och roligare att äga eftersom den börjar väcka mer och mer uppmärksamhet. Det märks att den inte är så vanlig i trafikbilden längre!
Folk stannar och pratar i stan och på macken, och den har varit utlånad till bekanta när de ska göra lite roligare körningar och sådär...
Hur är det att få tag på delar och har du haft några problem? Känns som en riktigt kul bil och som du säger, en bil som säkert blir roligare och roligare att äga.
 
Hur är det att få tag på delar och har du haft några problem? Känns som en riktigt kul bil och som du säger, en bil som säkert blir roligare och roligare att äga.

Nja...
Alltså. Jag köpte väl "fel" bil egentligen.
Blev kär i bilen/färgen och köpte en bil som stått länge.
Första åren var det en del elspöken (förutom att den behövde genomgång av motor och bromsar) och liknande - men nu startar den glatt efter varje vinter. "Peppar, peppar", och allt det där! ;)

Delar är relativt lätt att ordna. Även om många inte "orkar" bemöda sig med att leta i systemen efter delar så finns det rätt mycket att få tag i från BMW.
Jag har en bra kille (d.v.s. en herre i nära nog pensionsålder) på Förenade Bil som roddar fram det mesta.
Mekanik och plåt går att få tag i. Eventuellt är det väl lite svårare med en del inredningsgrejer (åtminstone min Silbergrau).
 
Har också ett riktigt sug på en fin 635:a.
Var på väg att köpa en Z4:a 3.0 förra året, men blev en 3:a. Inte lika snygg bak men förlikade mig aldrig med fronten på 4:an. Och 3:an kändes mycket mer intim och klassisk engelsk roadster i både utseende och körning så föredrar faktiskt den och ångrar mig inte. Älskar de bulliga formerna och breda bakflyglarna.

Endast 192 hästar men vid tidiga 5300 varv gör den till mer av en glidare, men passar mig bra. Diffbroms som standard också som inte ens går att få till 4:an annat än på M-modellen. Borde kanske köra vinter med den. :)

image.jpeg
 
Senast ändrad:
Nja...
Alltså. Jag köpte väl "fel" bil egentligen.
Blev kär i bilen/färgen och köpte en bil som stått länge.
Första åren var det en del elspöken (förutom att den behövde genomgång av motor och bromsar) och liknande - men nu startar den glatt efter varje vinter. "Peppar, peppar", och allt det där! ;)

Delar är relativt lätt att ordna. Även om många inte "orkar" bemöda sig med att leta i systemen efter delar så finns det rätt mycket att få tag i från BMW.
Jag har en bra kille (d.v.s. en herre i nära nog pensionsålder) på Förenade Bil som roddar fram det mesta.
Mekanik och plåt går att få tag i. Eventuellt är det väl lite svårare med en del inredningsgrejer (åtminstone min Silbergrau).

Men du köpte den kanske i rätt tid istället ;)
Bilen är ju trots allt en 80-talare så rimligen bör man kunna hitta det mesta, men det kanske kostar huggorm ^^
Ordnade du det mesta själv lr? Fy fan vilken go känsla att ha en sådan bil... vad avis man blir.

Den bilen som jag fått nys om ny är i färgen Royal Blue, lackades 2012 och fick därefter en Ditec behandling och sedan dess har den inte rullat utan stått avställd.
I samma veva byttes olja i automatlådan. TRX fälgar som också är nylackade (samma som M635), fungerande AC, larm, taklucka och elhissar. Ny vindruta, nya bakljus, nytt chrome bak samt M-bakluckevinge. El-styrda stolar i helläder, M535 ratt i trä.
Rullar 16,000mil men har endast rullat i trafik under 10år.

Detta är den info jag fått, återstår att se vad det är för nått när man väl får lite bilder. Bilen står 10mil från ägaren så det lär dröja till helgen innan det kommer några bilder. Står i nån förvaring tillsammans med flertalet andra BMWs från samma herre. Kan bara hoppas att det jag fått info om stämmer. Dock är prislappen något hög på 140k men samtidigt kostar ju bra objekt mer än halvdana. Dock ställer jag mig kanske lite undrande om den verkligen är 60k bättre än vissa med samma miltal på blocket.. Får försöka sätta mig in i dess skillnader osv..
 
Senast ändrad:
Men du köpte den kanske i rätt tid istället ;)
Bilen är ju trots allt en 80-talare så rimligen bör man kunna hitta det mesta, men det kanske kostar huggorm ^^
Den bilen som jag fått nys om ny är i färgen Royal Blue, lackades 2012 och fick därefter en Ditec behandling och sedan dess har den inte rullat utan stått avställd.
I samma veva byttes olja i automatlådan. TRX fälgar som också är nylackade (samma som M635), fungerande AC, larm, taklucka och elhissar. Ny vindruta, nya bakljus, nytt chrome bak samt M-bakluckevinge. El-styrda stolar i helläder, M535 ratt i trä.
Rullar 16,000mil men har endast rullat i trafik under 10år.

Detta är den info jag fått, återstår att se vad det är för nått när man väl får lite bilder. Bilen står 10mil från ägaren så det lär dröja till helgen innan det kommer några bilder. Står i nån förvaring tillsammans med flertalet andra BMWs från samma herre. Kan bara hoppas att det jag fått info om stämmer. Dock är prislappen något hög på 140k men samtidigt kostar ju bra objekt mer än halvdana. Dock ställer jag mig kanske lite undrande om den verkligen är 60k bättre än vissa med samma miltal på blocket.. Får försöka sätta mig in i dess skillnader osv..

Överlag på gamla bilar gäller ju att toppskick ofta kostar mindre att köpa färdigt än att skapa. Objekt är ofta relativt sett dyrare, om man ser vad det kostar att få till toppskick.. Och då räknar väl ingen eget arbete, bara delar och köpt tid.

60k är inte mycket budget om ribban ligger högt. Men då krävs ju å andra sidan att bilen motsvarar prislappen.

Bara fyra nya TRX-däck drar väl iväg över 10k lätt, eller har det kommit rimligare repros nu?
 
Överlag på gamla bilar gäller ju att toppskick ofta kostar mindre att köpa färdigt än att skapa. Objekt är ofta relativt sett dyrare, om man ser vad det kostar att få till toppskick.. Och då räknar väl ingen eget arbete, bara delar och köpt tid.

60k är inte mycket budget om ribban ligger högt. Men då krävs ju å andra sidan att bilen motsvarar prislappen.

Bara fyra nya TRX-däck drar väl iväg över 10k lätt, eller har det kommit rimligare repros nu?

Visst har du rätt i det.
Jag har som sagt inget emot att betala bra för en bra bil. Men de två jag spanat in på blocket ser inte ut som några risiga bilar direkt och de båda rullar, den jag ska köpa vet jag inte statusen på då den inte rullat på 4år. Men har man tur räcker det med att lufta bromsar, byta batteri och lite nya oljor och så kanske den rullar igenom.
Fördelen med något färdigt är just att jag slipper dona så mycket själv då jag just nu saknar ett ställe att meka på, sen är jag nog inte särskilt bra på det heller, hehe.

60k blir dock en ansenlig summa rent procentuellt om ett ok objekt kostar 65-80k.. men jag avvaktar bilder och så får jag ta det därifrån.

Ja de är nog rätt dyra, dock skulle de bytas ut relativt snabbt :dead:
 
Men du köpte den kanske i rätt tid istället ;)
Bilen är ju trots allt en 80-talare så rimligen bör man kunna hitta det mesta, men det kanske kostar huggorm ^^
Ordnade du det mesta själv lr? Fy fan vilken go känsla att ha en sådan bil... vad avis man blir.

Den bilen som jag fått nys om ny är i färgen Royal Blue, lackades 2012 och fick därefter en Ditec behandling och sedan dess har den inte rullat utan stått avställd.
I samma veva byttes olja i automatlådan. TRX fälgar som också är nylackade (samma som M635), fungerande AC, larm, taklucka och elhissar. Ny vindruta, nya bakljus, nytt chrome bak samt M-bakluckevinge. El-styrda stolar i helläder, M535 ratt i trä.
Rullar 16,000mil men har endast rullat i trafik under 10år.

Detta är den info jag fått, återstår att se vad det är för nått när man väl får lite bilder. Bilen står 10mil från ägaren så det lär dröja till helgen innan det kommer några bilder. Står i nån förvaring tillsammans med flertalet andra BMWs från samma herre. Kan bara hoppas att det jag fått info om stämmer. Dock är prislappen något hög på 140k men samtidigt kostar ju bra objekt mer än halvdana. Dock ställer jag mig kanske lite undrande om den verkligen är 60k bättre än vissa med samma miltal på blocket.. Får försöka sätta mig in i dess skillnader osv..

Jo, jag vill tro att jag köpte den i hyfsat rätt tid. På nåt sätt en del av charmen, för mig. Även om modellen, i sig, är den största behållningen.

Jag har faktiskt aldrig reagerat särskilt på priserna för delar.
Eller...
...Inte förrän jag köpte en Saab och renoverade. Då blev jag varse att en komplett baklykta lika gärna kunde kosta 500kr, som 4.000kr! ;)

I början kunde jag noll och inget, men jag vill tro att jag hunnit lära mig en del vid detta laget.
Det är skoj att kunna skruva en del själv, men jag är fortfarande sååå långt ifrån att vara en mekaniker man kan vara.
Allt (i princip) jag lärt mig har jag lärt mig på bigcoupe.com.

Bilen du beskriver låter ju mycket fin!
Som andra skriver så är de många (alla?) gånger bättre att köpa en dyrare/bättre bil.
Bara två kassa baklampor är, som sagt, 8.000kr.

Nylackerat är på gott och på ont.
Bara på gott om det är rätt gjort, men om inte... Tja...
Hade synat allting väldigt noga. E24 rostar kanske inte som E9, men de ROSTAR!
Om den levt i skyddad verkstad nu ett par år så kanske det som (eventuellt) varit gömt inte riktigt hunnit gro. Kommer den, däremot, ut på vägen kommer det ganska snabbt som ett brev på posten.
Försäkra dig om att bilen är bra och pruta!
Mer än 120.000kr borde du inte behöva betala.

Kan dessutom köpa TRX-hjulen av dig, så är du nere på riktigt rimlig köpesumma sen.
Vet inte varför, men jag gillar verkligen dessa. Hade lätt kunnat hoppa ner till 16" för att få åka på dessa.
 
Okej, here goes. Jag kan nada om bilar. Jag vet hur man gasar, typ.

Blev lite sugen på en Alfa Romeo Spider från -96. Är det något att ha?

image.jpeg


Även sugen på denna Jaguar S-Type från -05.

image.jpeg


Är jag ute och cyklar? Behöver jag höja min budget på 30-40 för att få något kul? Jag kör bil ca en timme per dag och fick en idé igår att jag kanske skulle köpa något roligare att köra än en Peugeot 206 aka tjejcab...
 
Okej, here goes. Jag kan nada om bilar. Jag vet hur man gasar, typ.

Blev lite sugen på en Alfa Romeo Spider från -96. Är det något att ha?

image.jpeg


Även sugen på denna Jaguar S-Type från -05.

image.jpeg


Är jag ute och cyklar? Behöver jag höja min budget på 30-40 för att få något kul? Jag kör bil ca en timme per dag och fick en idé igår att jag kanske skulle köpa något roligare att köra än en Peugeot 206 aka tjejcab...

Båda dessa (framför allt Alfan) är givetvis roliga bilar.
Tror dock inte att någon av dem någonsin också beskyllts för att vara bra bilar.
Har (tyvärr) inte ägt bilar från något av märkena, så särskilt värst mycket mer att tillägga än: Köp, ba' köp! har jag inte! ;)
Det behövs mer folk som vågar köra lite roligare bilar till vardags!
 
Båda dessa (framför allt Alfan) är givetvis roliga bilar.
Tror dock inte att någon av dem någonsin också beskyllts för att vara bra bilar.
Har (tyvärr) inte ägt bilar från något av märkena, så särskilt värst mycket mer att tillägga än: Köp, ba' köp! har jag inte! ;)
Det behövs mer folk som vågar köra lite roligare bilar till vardags!
Håller med! Gillar Alfa som f*n, men skulle inte köpa någon. Det var för mycket strul med de jag haft. (Alfa 75 och 156)
Man ska nog vara medveten om att det kan kosta lite extra att köra Alfa. Vill man bara frakta arslet finns det mycket bättre bilar.
Jaguar kan jag ingenting om så där avstår jag från att svara.
 
Båda dessa (framför allt Alfan) är givetvis roliga bilar.
Tror dock inte att någon av dem någonsin också beskyllts för att vara bra bilar.
Har (tyvärr) inte ägt bilar från något av märkena, så särskilt värst mycket mer att tillägga än: Köp, ba' köp! har jag inte! ;)
Det behövs mer folk som vågar köra lite roligare bilar till vardags!

Kanske inte så himla kul att serva för x antal lappar MEN vi kan ju ha jäkligt kul på vägen dit ;)

Har du något tips på roliga bilar kring 30-40?

Håller med! Gillar Alfa som f*n, men skulle inte köpa någon. Det var för mycket strul med de jag haft. (Alfa 75 och 156)
Man ska nog vara medveten om att det kan kosta lite extra att köra Alfa. Vill man bara frakta arslet finns det mycket bättre bilar.
Jaguar kan jag ingenting om så där avstår jag från att svara.

Vad kostar det ish att köra en Alfa då? Snackar vi Rolex priser i service eller Patek? :D
 
Okej, here goes. Jag kan nada om bilar. Jag vet hur man gasar, typ.

Blev lite sugen på en Alfa Romeo Spider från -96. Är det något att ha?

image.jpeg


Även sugen på denna Jaguar S-Type från -05.

image.jpeg


Är jag ute och cyklar? Behöver jag höja min budget på 30-40 för att få något kul? Jag kör bil ca en timme per dag och fick en idé igår att jag kanske skulle köpa något roligare att köra än en Peugeot 206 aka tjejcab...
Jaggan är ju riktigt trevlig!
 
Kanske inte så himla kul att serva för x antal lappar MEN vi kan ju ha jäkligt kul på vägen dit ;)

Har du något tips på roliga bilar kring 30-40?
Vad kostar det ish att köra en Alfa då? Snackar vi Rolex priser i service eller Patek? :D
Servade mestadels själv men det var väl inte så blodigt.
På en sådan GTV som du visar får man väl hoppas att den är servad ordenligt och att den är väl omhändertagen för övrigt. Som vid klockköp skulle jag köpa säljaren och göra det extra noggrant. Är det en parvel i din ålder som säöjer skulle jag dra öronen åt mig ;)
Det är ju lite av ett entusiastfordon så om det är en sådan du vill ha ska du kanske söka råd på http://www.alfaromeo.org/
 
Har du något tips på roliga bilar kring 30-40?

Miata.

Porsche 924.

Vad kostar det ish att köra en Alfa då? Snackar vi Rolex priser i service eller Patek? :D

Alltså, varenda Alfa-annons i det billigare registret man läser om så står det ju båda det ena och det andra felet och att man alltid vill sälja till någon entusiast med tid, kunskap och pengar...

Jag skulle aldrig våga köpa. Vill inte lägga ner Patek-service på en SKX liksom.

Däremot är de ju helt fantastiskt underbara...

https://www.blocket.se/alvsborg/Alfa_Romeo_156_gta_66660824.htm?ca=5&w=3
 
Miata.

Porsche 924.



Alltså, varenda Alfa-annons i det billigare registret man läser om så står det ju båda det ena och det andra felet och att man alltid vill sälja till någon entusiast med tid, kunskap och pengar...

Jag skulle aldrig våga köpa. Vill inte lägga ner Patek-service på en SKX liksom.

Däremot är de ju helt fantastiskt underbara...

https://www.blocket.se/alvsborg/Alfa_Romeo_156_gta_66660824.htm?ca=5&w=3

Porsche 924 var ju nice. Vad kostar en sådan att köra i service osv? Är 22 år om man ska räkna på försäkring och om åldern gör någon mer skillnad.
 
Tillbaka
Topp