• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Huh... Sedär...
Då är det alltså först 1989 som de får "smileys". Man lär sig nåt nytt varje dag!
Det förklarar onekligen varför de är snudd på omöjliga att få tag i!

Instrumentpanelen kommer att vara svart, det behöver du inte oroa dig för.
Tror att detsamma gäller ovankant, dörr.

När jag tittar närmre så tror jag faktiskt att bilen på bilden har just utökat läder.
Läder på handskfack, läder på panelen under instrumentpanel, och läder kring växelspaken.
Tror att färgen är "Lotus Weiß" - alternativt en fruktansvärt överexponerad "Silber".
Tänk "Delfin", så har du den rätta nyansen på det grå lädret.

Well, I dont know actually, kan vara -89.

Varför jag funderade var möjligen för att jag såg bilder på några med full leather.. :hungover::facepalm::wtf: Fast desto mer jag googlar, desto mer tror jag på att den interiören nedan är customized.
upload_2016-6-14_22-47-35.png
upload_2016-6-14_22-48-11.png


Om jag tänker Delfin så känns det lädret precis som i min tidigare bimmer, dvs. 330n från -06.
 
Okej, here goes. Jag kan nada om bilar. Jag vet hur man gasar, typ.

Blev lite sugen på en Alfa Romeo Spider från -96. Är det något att ha?

Även sugen på denna Jaguar S-Type från -05.

Är jag ute och cyklar? Behöver jag höja min budget på 30-40 för att få något kul? Jag kör bil ca en timme per dag och fick en idé igår att jag kanske skulle köpa något roligare att köra än en Peugeot 206 aka tjejcab...

Jag har haft S-type, av årsmodellerna -99, -00 och -04 samt efterföljaren XF. Det var väldigt lite problem med dem, i synnerhet S-typen från -03 och nyare är väldigt stabil med få kända fel, jag hade inte oroat mig det minsta. Dieselmotorn på 2.7 liter har vissa svagheter, men den är kanske inte aktuell ändå.

Alfa är ju mer krävande, är du ointresserad av bilar så hade jag nog släppt tanken på en såpass gammal Alfa men visst, de är underbara bilar.
 
Det där ser, och låter helrätt, utifrån vad man kan bedöma av några bilder och inlägg. Ett M-test eller liknande kanske inte är en dum idé, bara lite undrande inför hur relevant ett sådant blir på en entusiastbil med en god del år på nacken.

TRX:erna muckar du inte med! :p Så helrätt på en BMW från den tiden. Många som än idag lovordar TRX-däcken, ska tydligen funka riktigt bra och hålla länge. Läser man gamla trådar på Autopower ska dom locka fram den där riktigt fina balansen i bilarna. Har svårt att tro att någon kommer skriva det om RFT om 20 år :D Jag skulle absolut se till att ha en uppsättning fina TRX, det är helrätt, orginal och udda. Sen kan man ju ha typ 16-17" Alpina eller BBS krysseker som slit och släng :)
Hmm.. M-test är kanske inte någon dum idé. Känns lite bökigt dock när kärran står i obygden 10mil från Nkpg och är i ett osäkert körbart skick.

TRX-däck också? WTF, det har jag missat. Däcken som sitter på bilen idag är från 2000 men med mycket däckmönster kvar vilket kanske vittnar i att den inte körts speciellt mycket på senare år. Måste undersöka det där vidare med TRX-däck... Dock som du säger lär RFT däcken gå till historien som en direkt motsats, klart sämsta däcken. Kanske man ska köpa splitfälgar så man kan variera lite ;)
 
M-test, eller om det finns någon gammal gurumekaniker kvar på nån BMW-verkstad i närheten. Eller muta @Anders Forsberg ;)

Ser ut som TRX, men jag har inte järnkoll på 6-seriefälgar. Finns iaf att köpa än, sett siffror på typ från 8k för en uppsättning billigare (Dunlop?) till typ 16k för Michelin. Men då har du ju däck för mååånga somrar.

image.png
 
Jag hade kikat på:
Golf R
Audi S3
Subaru Impreza WRX el STi Racing
BMW M135
Och provkört, provkört.
Alla ovan har inte sugmotor men de kanske är roliga ändå :)

IOM euro 6 kan man i princip räkna bort sugmotorer i hot hatches helt numer.

I prisklassen 3-400k hade jag kikat på nya civic type R, begagnad A45 AMG, w204 C63 AMG (löjligt trevlig sugmotor), BMW 1M etc?

Jag röstar lite för nya type r, riktigt fin bil. Annars kanske nya mustangen eller helst nya Camaron är intressanta. Camaron är ju löjligt prisvärd i förhållande till spec

M3 e90 kanske @Jooiie ? sugmotor med fyra dörrar.

Tackar för alla tips och förslag. Svår nöt att knäcka, är ju så kul med bilar! Sugmotor är som sagt inget krav men tycker det är något alldeles speciellt och rått med det!

Efter en jäkla massa kollandes på webben och tuben så är en A45 absolut trevligast för ögat, riktigt häftig bil. Sen är jag helt såld på fyrhjulsdrift.

@Klahr nu har du haft din A45 ett litet tag. Har du några mer intryck att delge dig av? :)
 
Tackar för alla tips och förslag. Svår nöt att knäcka, är ju så kul med bilar! Sugmotor är som sagt inget krav men tycker det är något alldeles speciellt och rått med det!

Efter en jäkla massa kollandes på webben och tuben så är en A45 absolut trevligast för ögat, riktigt häftig bil. Sen är jag helt såld på fyrhjulsdrift.

@Klahr nu har du haft din A45 ett litet tag. Har du några mer intryck att delge dig av? :)
Jag gillar den som potent allroundbil som är billig att äga. Dock så saknar jag den "äkta" AMG känslan, kan bero på att mina senaste vassa bilar har varit en C63 sedan -09 och en C63 kombi Performance -12 (487hk). Mao saknar performance V8:ans oändliga, nåja, effekt samt den otroligt solida känslan. Dock är denna betydligt snabbare i svängarna och ska få bekänna färg på Gotland Ring om två veckor :) Den spöar absolut dom andra du tittat på/citerar ovan i hothatch segmentet - har kört alla förutom 1M och ägt M135, Golf R, Subaru STI.
 
Har haft mycket AMG körningar nu på jobbet och visst är A45 en trevlig bil. Precis som Klahr säger så är det inte en lika extrem bil som V8 AMG modellerna. Med det sagt är det mesta tamt jämfört med en AMG GTs eller en C63s så det säger inte så mycket. :)

Skulle absolut rekommendera en A45 alternativt en CLA45 coupé/shooting brake (i princip samma bil men mer praktisk). En sån med allt AMG lull (avgas mm) är grym på att både funka som bruksbil och busbil i ett.
 
Mitt mål är att spara undan en slant & köpa en bil när det behövs & om det behövs. Jag sålde nyligen min bil efter flytt in till stan igen (flickvännen har bil) & köpte en riktigt pärla till damcykel. Gångavstånd till allt & nära till jobbet - men winter is coming, sägs det.

Om jag köper en bil kommer det att bli en mindre bil & gärna så billig som möjligt i drift. Tidigare har tankarna svävat iväg till Toyota Aygo, men Volvo C30 är den bilen som känns mest aktuell nu. Det känns som bra mycket mer bil.

Min budget landar troligtvis på 50-80.000:- & i nuläget får man en Volvo C30 från 2010 med 1.8F (kamkedja) med låga mil. Frågan är då vad KS erfarenhet är av Volvo C30? Och även andra "småbilar"? Tips & tankar mottages gärna.:)

Och jag struntar i hur tjejig den är, eller om motorn vrålar.
 
Mitt mål är att spara undan en slant & köpa en bil när det behövs & om det behövs. Jag sålde nyligen min bil efter flytt in till stan igen (flickvännen har bil) & köpte en riktigt pärla till damcykel. Gångavstånd till allt & nära till jobbet - men winter is coming, sägs det.

Om jag köper en bil kommer det att bli en mindre bil & gärna så billig som möjligt i drift. Tidigare har tankarna svävat iväg till Toyota Aygo, men Volvo C30 är den bilen som känns mest aktuell nu. Det känns som bra mycket mer bil.

Min budget landar troligtvis på 50-80.000:- & i nuläget får man en Volvo C30 från 2010 med 1.8F (kamkedja) med låga mil. Frågan är då vad KS erfarenhet är av Volvo C30? Och även andra "småbilar"? Tips & tankar mottages gärna.:)

Och jag struntar i hur tjejig den är, eller om motorn vrålar.
Aygo är en skramlig och obekväm burk till bil. Ett steg över en mopedbil i princip.

C30 är i jämförelse en lyxbil. Rymlig, bekväm och trevlig på alla sätt.

Jag skulle lätt valt Volvon, finns inga argument i världen att plåga sig så mycket som att behöva åka Aygo.
 
Aygo är en skramlig och obekväm burk till bil. Ett steg över en mopedbil i princip.

C30 är i jämförelse en lyxbil. Rymlig, bekväm och trevlig på alla sätt.

Jag skulle lätt valt Volvon, finns inga argument i världen att plåga sig så mycket som att behöva åka Aygo.
Det är lite så jag känner. Tack för input.
 
Mitt mål är att spara undan en slant & köpa en bil när det behövs & om det behövs. Jag sålde nyligen min bil efter flytt in till stan igen (flickvännen har bil) & köpte en riktigt pärla till damcykel. Gångavstånd till allt & nära till jobbet - men winter is coming, sägs det.

Om jag köper en bil kommer det att bli en mindre bil & gärna så billig som möjligt i drift. Tidigare har tankarna svävat iväg till Toyota Aygo, men Volvo C30 är den bilen som känns mest aktuell nu. Det känns som bra mycket mer bil.

Min budget landar troligtvis på 50-80.000:- & i nuläget får man en Volvo C30 från 2010 med 1.8F (kamkedja) med låga mil. Frågan är då vad KS erfarenhet är av Volvo C30? Och även andra "småbilar"? Tips & tankar mottages gärna.:)

Och jag struntar i hur tjejig den är, eller om motorn vrålar.
Har haft C30 i drygt 4 år och ungefär 13.000 mil. 2.0D förvisso men har i mångt å mycket bara rullat och gått. Problemen som vart har egentligen medt varit relaterade till att det är en diesel, partikelfilter å så. Undvik T-tec-klädseln som spricker för extremt många bara.
 
Mitt mål är att spara undan en slant & köpa en bil när det behövs & om det behövs. Jag sålde nyligen min bil efter flytt in till stan igen (flickvännen har bil) & köpte en riktigt pärla till damcykel. Gångavstånd till allt & nära till jobbet - men winter is coming, sägs det.

Om jag köper en bil kommer det att bli en mindre bil & gärna så billig som möjligt i drift. Tidigare har tankarna svävat iväg till Toyota Aygo, men Volvo C30 är den bilen som känns mest aktuell nu. Det känns som bra mycket mer bil.

Min budget landar troligtvis på 50-80.000:- & i nuläget får man en Volvo C30 från 2010 med 1.8F (kamkedja) med låga mil. Frågan är då vad KS erfarenhet är av Volvo C30? Och även andra "småbilar"? Tips & tankar mottages gärna.:)

Och jag struntar i hur tjejig den är, eller om motorn vrålar.

Vi har haft en C30 1.8F, och det var en liten kanonbil. Ganska svårlastad (bakluckan är jätteliten) och den varvar en hel del i motorvägsfart men bortsett från det var den otroligt trevlig, som att köra en stor Volvo. Vi provkörde BMW 1-serie i samma prisklass och den är mer praktisk eftersom den har större bagagelucka och finns med fyra dörrar men Volvon kändes mer modern och betydligt mer solid.

Det var hustruns bil men jag blev så förtjust så jag funderade på att köpa en själv.
 
Mitt mål är att spara undan en slant & köpa en bil när det behövs & om det behövs. Jag sålde nyligen min bil efter flytt in till stan igen (flickvännen har bil) & köpte en riktigt pärla till damcykel. Gångavstånd till allt & nära till jobbet - men winter is coming, sägs det.

Om jag köper en bil kommer det att bli en mindre bil & gärna så billig som möjligt i drift. Tidigare har tankarna svävat iväg till Toyota Aygo, men Volvo C30 är den bilen som känns mest aktuell nu. Det känns som bra mycket mer bil.

Min budget landar troligtvis på 50-80.000:- & i nuläget får man en Volvo C30 från 2010 med 1.8F (kamkedja) med låga mil. Frågan är då vad KS erfarenhet är av Volvo C30? Och även andra "småbilar"? Tips & tankar mottages gärna.:)

Och jag struntar i hur tjejig den är, eller om motorn vrålar.

Vi hade en C30 från -11 under tiden som jag övningskörde samt första 6 månaderna jag hade körkort, dock en D2. Extremt trevlig bil och just dieseln gick väldigt billigt, vågar inte svara på hur bensinarna drar. Dessutom tycker jag den blir löjligt snygg om man köper en med R-Design.
 
Sådär, då ska en bekant åka och kolla på 635an och därefter väntar transportfirman på ett ok, spännande :D

Får man fråga, vad tycker ni om den fulkoola BMW 850 med V12 :) ?
bmw-850-01.jpg
Skitcool!
Men när jag var på vippen att köpa en (röd, manuell, och med plyschklädsel - hur många såna har det tillverkats?) häromåret så sade alla - och jag menar verkligen alla - Köp en 840 istället.
Det mesta man läser på nätet säger samma sak, men eftersom en åtta inte tilltalade mig alls lika mycket som en tolva så blev det inget alls den gången.

Vågar nästan lova att dessa är bättre än sexan ur ren investeringssynpunkt.
...om man inte räknar alla tusenlappar man måste kasta på dem under ägandet, alltså! ;)
De lär, hur som helst, vara nere på botten och vända nu.
 
Sådär, då ska en bekant åka och kolla på 635an och därefter väntar transportfirman på ett ok, spännande :D

Får man fråga, vad tycker ni om den fulkoola BMW 850 med V12 :) ?
bmw-850-01.jpg
Störtcool om allt funkar. Men mkt teknik som kommer kosta skjortan att fixa. Inte för mig även om jag tycker den är helrätt!
 
Sådär, då ska en bekant åka och kolla på 635an och därefter väntar transportfirman på ett ok, spännande :D

Får man fråga, vad tycker ni om den fulkoola BMW 850 med V12 :) ?
bmw-850-01.jpg
Fulcoola?
Du menar väl skitsnyggklassikercoola! Definitivt en bil jag skulle överväga om jag hade utrymme för en entusiastbil. Till.
Vilket jag tyvärr inte har.
 
Sådär, då ska en bekant åka och kolla på 635an och därefter väntar transportfirman på ett ok, spännande :D

Får man fråga, vad tycker ni om den fulkoola BMW 850 med V12 :) ?
bmw-850-01.jpg

Jag hade en 850 en sommar för ca 15 år sedan, yber cool bil som drog skit mycket soppa att åka omkring med om man gasade! Min hade några gigantiska fälgar och var gris fin, men kommer ihåg att jag förlorade mycket stålar när jag sålde!
Hade inga problem med bilen när jag ägde den, men den var hyfsat ny, på den tiden... :)
Hittar tyvärr inga bilder, jag ersatte 850 med en Z3 M-coupe som jag åkte runt med i ca 2år, sommar som vinter. ;)

Jag säger "Kör", cool bil! :)
Mvh
Micke
 
Tillbaka
Topp