• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tack så mycket ! Varit ute och lekt en hel del och måste säga att den är värd varenda krona!
Jaså? Men VAG bilar brukar va fina så tror du blir supernöjd med en Golf.

fina ja men kvalituttan är det ju lite si och så med. Sen vill man ju helst ha bakhjulsdrift men samtidigt är det lite av en mellan bil så man får kanske nöja sig med en grävling.
 
image.jpeg


Idag har det pysslats bil mest hela dagen...
Imorgon dyker vi upp på Katrinetorp Classic. Ingen egentlig aning om vad det är för något, och Malmö lovar dessutom regn.
...Gött!
 
Frun är på gång att köpa en Mini One 2016. Någon på forumet som har erfarenhet av sådan bil? Positivt eller negativt?
 
image.jpeg
Kan inte bestämma mig för om den är vacker eller rent ut sagt skitful, men jag vill ha en!
Hade jag haft råd hade jag ringt Bristol Cars imorgon bitti.

Känns som om de har tittat lite i sin histora, designen har en tydlig referens till Arnolt-Bristol, där stackars Bertone fick slita med att försöka få bilen att se låg och sportig ut trots att karossen egentligen var jättehög:
1954-arnolt-bristol.jpg
 
Känns som om de har tittat lite i sin histora, designen har en tydlig referens till Arnolt-Bristol, där stackars Bertone fick slita med att försöka få bilen att se låg och sportig ut trots att karossen egentligen var jättehög:
1954-arnolt-bristol.jpg

Bristol har ju en historia av konstiga proportioner. Sådär så att dom sällan är vackra vid första ögonkastet, men underbart brittiskt egensinnade. Finsmakarens val :)
 
precis beställt en 520d touring, just nu får man xdrive, automat, comfortpaket och sportpaket för en väldigt bra peng, kändes riktigt trevlig att köra + gott om utrymme! däremot tyckte jag att pengen upp till 525d eller 530d var extremt dyrt
Jätteskön bil att köra. Vi har också en 520d. Är det inte på tal att bmw ska släppa en ny 5 serie modell snart?
 
image.jpeg
Kan inte bestämma mig för om den är vacker eller rent ut sagt skitful, men jag vill ha en!
Hade jag haft råd hade jag ringt Bristol Cars imorgon bitti.

Haha det där måste väl vara den snyggaste vinklen på den bilen :D
Sidan och baken är inte speciellt vacker, en missmatch av linjer och former tycker jag. För £250K riskerar man ju däremot inte att möta någon med samma modell.

2016-08-29 13_05_56-Bristol Cars - Opera.png
2016-08-29 13_06_11-Bristol Cars - Opera.png
 
Haha det där måste väl vara den snyggaste vinklen på den bilen :D
Sidan och baken är inte speciellt vacker, en missmatch av linjer och former tycker jag. För £250K riskerar man ju däremot inte att möta någon med samma modell.

2016-08-29 13_05_56-Bristol Cars - Opera.png
2016-08-29 13_06_11-Bristol Cars - Opera.png

Den är inte harmonisk för fem öre, men den har något. Jag är riktigt ambivalent, tror det är en sådan där bil som kan göra sig i verkligheten. Och den har fenor, det har vi sett alldeles för lite av sedan mitten av 60-talet.

Högst akademisk fråga, med tanke på prislappen och att det bara verkar byggas 70 stycken. Hade jag haft pengarna hade jag köpt, helt underbart brittisk. Kolla in dörröppningarna och interiören, här snackar vi hantverk av löjligt hög klass!

image.jpeg
 
Den är inte harmonisk för fem öre, men den har något. Jag är riktigt ambivalent, tror det är en sådan där bil som kan göra sig i verkligheten. Och den har fenor, det har vi sett alldeles för lite av sedan mitten av 60-talet.

Högst akademisk fråga, med tanke på prislappen och att det bara verkar byggas 70 stycken. Hade jag haft pengarna hade jag köpt, helt underbart brittisk. Kolla in dörröppningarna och interiören, här snackar vi hantverk av löjligt hög klass!

image.jpeg
Baken är ju en svensk hommage!
 
Vad är realistisk att pruta på begagnad bilar hos försäljare? 10%? Någon tricks.
Har kollat på en 911 från 2010 til 649.000, skulle gärna komme under 600.000.
 
Vad är realistisk att pruta på begagnad bilar hos försäljare? 10%? Någon tricks.
Har kollat på en 911 från 2010 til 649.000, skulle gärna komme under 600.000.

Vad som är realistiskt att pruta beror ju lite grann på bilen ifråga.
Är den vassare prissatt än andra jämförbara? Tja, då går det förmodligen inte att pruta särskilt mycket.
Ska man generalisera så är nog 10% prut på begagnatmarknaden ganska tufft idag. Men visst - ingen handlare vill bli stående med en sommarbil över vintern.
Och ingen lär heller skjuta dig om du skulle råka pruta för mycket.
 
Riddermark bil (en av Sveriges största begagnathandlare) har 1.500:- i snittprut. Men så handlar det mycket om vart bilen ligger från början jämfört med andra. Några 10% i snitt kan man inte räkna med. Kolla vart konkurrerande likvärdiga bilar ligger, finns det inga billigare, räkna med någon procent kanske i prutmån.

Min bild av att ha hållit på och köpt och sålt mycket är att bilhandlare hellre säger nej till prut och har bilen kvar för att sedan sänka priset på eget bevåg (ibland lägre än budet). Verkar vara lite av en prestigegrej, framförallt om bilen är nyinkommen. En av de större märkeshandlarna för Mercedes jag stötte på genom jobbet sade öppet att innan bilen legat 55 dagar i lager var prutmånen 0kr. De hade det som formell spärr, efter det var det öppet för mera av en diskussion. Dock måste sådant alltid godkännas av försäljningschef. En enskild säljare har i princip inget utrymme alls.
 
För 600k så är ev. Jag också intresserad. Har lagt sökandet "på is" för tillfället men nu börjar det klia lite.
Hoppas det går din väg! :)
Men är det realistisk att få ned priser, eller har återförsäljare redan tryckt lagom på begagnad priser. Tänker inte där kan vara jätte stora marginaler på begagnad bilar som är poppis.
 
image.png


Måste ner i 348000kr

Var vänder jag mig, tar mig var fan som helst i riket! Nån bra handlare?

Edit: vi har redan 10% på det priset
 
Tillbaka
Topp