• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

rdianat

Cartier
2-Faktor
Främst rosten du ska se upp med. Allt annat går att byta hyffsat billigt. Motorer och dylikt är samma som i 3 och 5-serie. Är bilen fin ska du nästan köpa den oavsett :)
Stort tack! Har förstått att dörrkanter, tanklock och bakom skärmarna är vanliga rostställen, samt under blinkers.
I övrigt verkar det mesta vara relaterat till att det är en tung bil, så bromsar och leder, stag och bussningar kan vara slitna. Samt en del grejer relaterat till elektroniken (styrservo, ljuskontrollmodul - tror inte denna har nivåreglering), och att fläktkopplingen kan glappa.

Hur kollar man att avgassystemet ser bra ut? Det är ju hyfsat lätt att höra om det är hål någonstans, men i övrigt? Lyfta bilen och kolla underrede, eller finns det andra saker man kan göra?

Andra grejer jag läst mig till är AC:n, kondensorfläkten, och att toppen är ganska känslig där ett oljerör enkelt blir igentäppt om det slarvas med servicen (om servicehistoriken är ok och motorn inte tickar / knackar väldigt markant borde det mao räcka med undersökningar). Läste också att man kan ta av ventilkåpan och känna om oljeröret sitter fast ordentligt.
 

Tapiren

Cartier
Någon här som har erfarenhet av E32 735i? Har hittat en lågmilad i riktigt fint skick, med endast en tidigare ägare. Manuell låda! :) Har googlat lite på vanliga fel osv., och konsensus verkar vara att M30-motorn är tämligen pålitlig, men det skadar ju inte att fråga här också.
Som nämndes tidigare; är den fin i plåt och lack så köp den om du får den för vettiga pengar, allt annat går att laga...
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Som nämndes tidigare; är den fin i plåt och lack så köp den om du får den för vettiga pengar, allt annat går att laga...
Tack! Bilen kommer som sagt från första ägaren (via handlare) och ser pedantskött ut, och jag tror inte de saltar vägarna där bilen har rullat, så det bådar gott. Får åka och kika på den, pruta lite och ha lite cash redo för eventuella "uppfräschningsreparationer" på chassit. :)
 

Brunleif

Panerai
Stort tack! Har förstått att dörrkanter, tanklock och bakom skärmarna är vanliga rostställen, samt under blinkers.
I övrigt verkar det mesta vara relaterat till att det är en tung bil, så bromsar och leder, stag och bussningar kan vara slitna. Samt en del grejer relaterat till elektroniken (styrservo, ljuskontrollmodul - tror inte denna har nivåreglering), och att fläktkopplingen kan glappa.

Hur kollar man att avgassystemet ser bra ut? Det är ju hyfsat lätt att höra om det är hål någonstans, men i övrigt? Lyfta bilen och kolla underrede, eller finns det andra saker man kan göra?

Andra grejer jag läst mig till är AC:n, kondensorfläkten, och att toppen är ganska känslig där ett oljerör enkelt blir igentäppt om det slarvas med servicen (om servicehistoriken är ok och motorn inte tickar / knackar väldigt markant borde det mao räcka med undersökningar). Läste också att man kan ta av ventilkåpan och känna om oljeröret sitter fast ordentligt.
Ventilknackningar, vibrationer mellan 100-130km/h, gnekiga bussningar samt som tidigare sagt rost är väl det jag varit med om.

Men som redan tidigare sagt, hittar du en fin bil är det bara köpa, de blir inte direkt billigare med åren.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ventilknackningar, vibrationer mellan 100-130km/h, gnekiga bussningar samt som tidigare sagt rost är väl det jag varit med om.

Men som redan tidigare sagt, hittar du en fin bil är det bara köpa, de blir inte direkt billigare med åren.
Tack! Läste detta om vibrationer och ventilknackningar också. Lite så jag resonerar. Så många spekulationer om bilar jag haft som dragit iväg (900 turbo, E30 M3, E39 M5, E36 M3, 205 GTi, osv)... Vore synd att missa denna också. Även om jag inte köper den som en investering så vore det skönt om den står sig stadigt åtminstone (exkl. reparationer och löpande underhåll...). Om jag slår till tänkte jag rostskyddsbehandla och göra en ordentlig lackbehandling (keramik?) då den kommer stå utomhus.

Ang. vibrationerna... jag har tidigare haft en E39 523i, och den hade taskig hjulinställning innan jag kom på vad det var (ung och okunnig - även om man kan tycka att BMW-verkstaden borde ha fixat hjulinställning efter att ha bytt dämpare fram...). Hur skulle dessa vibrationer kännas jmf. med dålig hjulinställning? I mitt fall var bilen väldigt spårkänslig och drog snett när man bromsade ganska kraftigt. Blev som ett riktigt ånglok efter att hjulinställningen var gjord. Det som är lite lurigt med dessa E32 är att hjulinställningen (camber) från fabrik är sådan att insidan av framdäcken slits snabbare. Åtminstone enl. det jag läst.
 
Senast ändrad:

Brunleif

Panerai
Tack! Läste detta om vibrationer och ventilknackningar också. Lite så jag resonerar. Så många spekulationer om bilar jag haft som dragit iväg (900 turbo, E30 M3, E39 M5, E36 M3, 205 GTi, osv)... Vore synd att missa denna också. Även om jag inte köper den som en investering så vore det skönt om den står sig stadigt åtminstone (exkl. reparationer och löpande underhåll...). Om jag slår till tänkte jag rostskyddsbehandla och göra en ordentlig lackbehandling (keramik?) då den kommer stå utomhus.

Ang. vibrationerna... jag har tidigare haft en E39 523i, och den hade taskig hjulinställning innan jag kom på vad det var (ung och okunnig - även om man kan tycka att BMW-verkstaden borde ha fixat hjulinställning efter att ha bytt dämpare fram...). Hur skulle dessa vibrationer kännas jmf. med dålig hjulinställning? I mitt fall var bilen väldigt spårkänslig och drog snett när man bromsade ganska kraftigt. Blev som ett riktigt ånglok efter att hjulinställningen var gjord. Det som är lite lurigt med dessa E32 är att hjulinställningen (camber) från fabrik är sådan att insidan av framdäcken slits snabbare. Åtminstone enl. det jag läst.
Det är inte alls samma, vibrationerna är våldsamma i ratten, ungefär som när man har lane assist från Volvo eller Bmw (ja eller för den delen vilken annan tillverkare som helst, det är bara dessa jag har haft), dvs att ratten durrar kraftigt. Uppstår oftast från 100 och en bit uppåt men försvinner i högre alternativt lägre hastigheter.
Brukar sällan gå att komma till rätta med dessa problem heller har jag märkt.
Har testat bytt fälgar och däck på några modeller utan att det hjälpt nämnvärt.
Pappa har samma problem med sin 850 också, dock bara mellan 110 och 120. Sjukt märkligt...
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Det är inte alls samma, vibrationerna är våldsamma i ratten, ungefär som när man har lane assist från Volvo eller Bmw (ja eller för den delen vilken annan tillverkare som helst, det är bara dessa jag har haft), dvs att ratten durrar kraftigt. Uppstår oftast från 100 och en bit uppåt men försvinner i högre alternativt lägre hastigheter.
Brukar sällan gå att komma till rätta med dessa problem heller har jag märkt.
Har testat bytt fälgar och däck på några modeller utan att det hjälpt nämnvärt.
Pappa har samma problem med sin 850 också, dock bara mellan 110 och 120. Sjukt märkligt...
Ah ok! Är det inte "bara" att byta bussningar/leder/stag då? I mina efterforskningar framkom det inte att felet är obotligt, men vad vet jag. Du har ju levt med problemen. :)
 

Brunleif

Panerai
Ah ok! Är det inte "bara" att byta bussningar/leder/stag då? I mina efterforskningar framkom det inte att felet är obotligt, men vad vet jag. Du har ju levt med problemen. :)
Ja alltså, ärligt talat har jag inte lagt så många timmar på det.
Det är den typen av fel i vart fall jag kan överleva när det kostar 2500kr/h att "felsöka" hos BMW.
När man lagt några timmar och bytt några grejer som visat sig inte vara felet börjar de där vibrationerna kännas överkomliga sen :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ja alltså, ärligt talat har jag inte lagt så många timmar på det.
Det är den typen av fel i vart fall jag kan överleva när det kostar 2500kr/h att "felsöka" hos BMW.
När man lagt några timmar och bytt några grejer som visat sig inte vara felet börjar de där vibrationerna kännas överkomliga sen :)
Förstår helt vad du menar. Har erfarenhet av den typen av verkstad, och som kontrast erfarenhet av en riktigt bra verkstad som jag gick till i slutet av mitt E39-ägande. Den sistnämnda låg i Linköping och hade en hel del M-bilar inne för arbete. Klart bättre än den i Norrköping. Ett exempel: min fars E60 530i hade en skruv lös i motorblocket, så den läckte lite olja då och då. Inte helt ovanligt vid kraftiga gaspådrag (undrar vem som kan ha åsamkat det...:angel:). BMW i Norrköping gav en offert på 30kSEK, BMW i Linköping (Hackefors) gav en offert på 3kSEK...
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
IMG_4060.PNG
IMG_4059.PNG
Inga stora kända fel på bilen men åtminstone mig tilltalar den ingenting vare sig in- eller utvändigt.

Är det effekt du letar efter är en 330d en ännu bättre start. Då låter den dessutom trevligt ;)

Haha jag hör dig. Jag har blivit hopplöst förälskad i e82 karossen på en nivå som gjort att mitt tidigar e92 intresse är borta med vinden. Du tror på 330d före 330i om man vill ha driftsäkert?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
IMG_4060.PNG
IMG_4059.PNG


Haha jag hör dig. Jag har blivit hopplöst förälskad i e82 karossen på en nivå som gjort att mitt tidigar e92 intresse är borta med vinden. Du tror på 330d före 330i om man vill ha driftsäkert?
Om du gillar bilen så kör, det är ju inte jag som ska betala ;-)

Vad gäller N53 så är tillförlitligheten absolut högre i 330d än 330i.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gubbhöga däcksidor är snyggt. Har tröttnat på minimala fälgskydd. Jag har nog blivit gubbe...
Feta runda däcksidor. Grymt snyggt.
ferrari-bb512-1.JPG
Det där är riktigt snyggt! Guldfärgade också! Kräver dock sin bil då det vanligtvis inte är direkt snyggt med för mycket gummi, men det är verkligen inte snyggt för lite gummi på familjebilar heller.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fick nyligen ett stort sug efter en Fiat 124 sport spider, någon med erfarenhet? Antar att dessa år lika krångliga som typ mg men det gör mig inte så mycket.
IMG_4827.JPG

Ingen egen uppfattning om bilen i sig.
Det jag däremot kan säga, efter att ha en Blocket-bevakning på Fiat fram till 1980, är att du bör slå till snabbt.
Alla 124 Sport verkar försvinna under samma dag som de kommer upp.
Otroligt populär bil, uppenbarligen.
 

Oew

Rolex
Ingen egen uppfattning om bilen i sig.
Det jag däremot kan säga, efter att ha en Blocket-bevakning på Fiat fram till 1980, är att du bör slå till snabbt.
Alla 124 Sport verkar försvinna under samma dag som de kommer upp.
Otroligt populär bil, uppenbarligen.
Verkar finnas en hel del I södra Europa samt England men mindre I Sverige. Känns som att det är värt att lägga lite extra på att hitta en som skötts riktigt bra och vore tänkte kanske flyga ner till Italien när jag hittat någon fin och sen köra hem den. Gamla fiat känns som att de ännu inte stigit så mycket, går fortfarande att hitta fina för en billig peng. Tror dessa kan sticka iväg mer
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Fick nyligen ett stort sug efter en Fiat 124 sport spider, någon med erfarenhet? Antar att dessa år lika krångliga som typ mg men det gör mig inte så mycket.
IMG_4827.JPG
Har haft en -71:a i exakt samma färg som på bilden. Fantiskt kul, och i mitt tycke snygg, bil :) Mekaniskt är allting hyfsat lätt att få tag på och alla lösningar är hyfsat okomplicerade. Motorn är mycket bättre än en gammal MG spis och om allt är i bra skick så skall den inte krångla. Generellt så bör det inte vara något som strular så länge det är i ok skick. Rost är så klart det viktigaste att hålla koll på, därmed inte sagt att den är värre än andra 70-talare. Cabben är hyfsat modern i konstruktionen, ungefär som en Miata av första generationen.

Köp mao :)
 

Oew

Rolex
Har haft en -71:a i exakt samma färg som på bilden. Fantiskt kul, och i mitt tycke snygg, bil :) Mekaniskt är allting hyfsat lätt att få tag på och alla lösningar är hyfsat okomplicerade. Motorn är mycket bättre än en gammal MG spis och om allt är i bra skick så skall den inte krångla. Generellt så bör det inte vara något som strular så länge det är i ok skick. Rost är så klart det viktigaste att hålla koll på, därmed inte sagt att den är värre än andra 70-talare. Cabben är hyfsat modern i konstruktionen, ungefär som en Miata av första generationen.

Köp mao :)
Det later ju väldigt lovande! Ska hålla koll efter ett fint ex :) Sen måste jag bara börja fundera på garageplats I sthlm...
 

demondave

Rolex
Uppdaterade navin på bilen idag inför kommande roadtripp, förhoppningsvis till Nordkap.
Var inte helt beredd på 28gb, fick springa ner till Kjell&Co och tjacka ett nytt USB-minne. I övrigt väldigt smidigt.

Uppdatera navin var nog det jag hade på checklisten, däcktryck och olja kollar sig själv, M mobility punkalagningskitet ligger i skuffen. Bara vänta in polarens semester då! :)
 
Senast ändrad:
Topp