Stort tack! Har förstått att dörrkanter, tanklock och bakom skärmarna är vanliga rostställen, samt under blinkers.Främst rosten du ska se upp med. Allt annat går att byta hyffsat billigt. Motorer och dylikt är samma som i 3 och 5-serie. Är bilen fin ska du nästan köpa den oavsett![]()
I övrigt verkar det mesta vara relaterat till att det är en tung bil, så bromsar och leder, stag och bussningar kan vara slitna. Samt en del grejer relaterat till elektroniken (styrservo, ljuskontrollmodul - tror inte denna har nivåreglering), och att fläktkopplingen kan glappa.
Hur kollar man att avgassystemet ser bra ut? Det är ju hyfsat lätt att höra om det är hål någonstans, men i övrigt? Lyfta bilen och kolla underrede, eller finns det andra saker man kan göra?
Andra grejer jag läst mig till är AC:n, kondensorfläkten, och att toppen är ganska känslig där ett oljerör enkelt blir igentäppt om det slarvas med servicen (om servicehistoriken är ok och motorn inte tickar / knackar väldigt markant borde det mao räcka med undersökningar). Läste också att man kan ta av ventilkåpan och känna om oljeröret sitter fast ordentligt.