• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag hade nog den största turen jag någonsin haft igår...
20170705_100546.jpg

20170705_104237.jpg

20170705_104239.jpg
 

Tapiren

Cartier
Här är en till som ska på roadtrip!

Har just betalat en 2005:a Jaguar XJ som (förhoppningvis...) står och väntar på mig i Belgien på lördag morgon, sen blir det en vända till Tyskland och den berömda ringen. Vad kan gå fel? Gammal lyxbil inköpt osedd, det kan väl inte på något sätt rendera huvudvärk?

Detta är en googlad bild men såhär ser den ut;
2003-xj-1a.jpg
 

Ryttaren

Rolex
Löjligt... vågade inte ställa in bilen i garaget igen inatt, den fick stå ute på parkeringen..
Vettefan vad man ska göra

Förstår det, tankar om att nån vill åt Vipern lär ju snurra i huvudet, även om man inte vet motivet. Men garaget måste ju ändå vara bättre än gatan. Se till att se över försäkringen bara, gärna med värdering!
 

vonhall

Rolex
Här är en till som ska på roadtrip!

Har just betalat en 2005:a Jaguar XJ som (förhoppningvis...) står och väntar på mig i Belgien på lördag morgon, sen blir det en vända till Tyskland och den berömda ringen. Vad kan gå fel? Gammal lyxbil inköpt osedd, det kan väl inte på något sätt rendera huvudvärk?

Detta är en googlad bild men såhär ser den ut;
2003-xj-1a.jpg
Då får man hålla tummarna att det går bra! Har själv alltid gillat Jaguarer men aldrig vågat slå till!
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Här är en till som ska på roadtrip!

Har just betalat en 2005:a Jaguar XJ som (förhoppningvis...) står och väntar på mig i Belgien på lördag morgon, sen blir det en vända till Tyskland och den berömda ringen. Vad kan gå fel? Gammal lyxbil inköpt osedd, det kan väl inte på något sätt rendera huvudvärk?

Detta är en googlad bild men såhär ser den ut;
2003-xj-1a.jpg
Haha kaxigt! Mäktig bil :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Funderar på att byta bil till hösten. Budget ca 150K, körsträcka/år ca 1000-1500 mil (Har två bilar), familjebil för tre barn och två vuxna.

Har filtrerat ner det till två bilmodeller i detta scenario (egentligen skulle jag vilja ha en fin äldre 5-serie men det får jag aldrig igenom):

Honda Accord vs Subaru Legacy

Vilken av dessa skulle ni välja? Varför?

Mvh
LongCon

 
D

Deleted member 5780

Guest
Funderar på att byta bil till hösten. Budget ca 150K, körsträcka/år ca 1000-1500 mil (Har två bilar), familjebil för tre barn och två vuxna.

Har filtrerat ner det till två bilmodeller i detta scenario (egentligen skulle jag vilja ha en fin äldre 5-serie men det får jag aldrig igenom):

Honda Accord vs Subaru Legacy

Vilken av dessa skulle ni välja? Varför?

Mvh
LongCon
3 barn?
Absolut Legacy 2010 el senare. Mycket större än Accord. Större än t ex V70 medan Accord är en rätt slimmad bil.
 

demondave

Rolex
Här är en till som ska på roadtrip!

Har just betalat en 2005:a Jaguar XJ som (förhoppningvis...) står och väntar på mig i Belgien på lördag morgon, sen blir det en vända till Tyskland och den berömda ringen. Vad kan gå fel? Gammal lyxbil inköpt osedd, det kan väl inte på något sätt rendera huvudvärk?

Detta är en googlad bild men såhär ser den ut;
2003-xj-1a.jpg

Älskar entusiasmen! Halvgammal BRITTISK lyxbil, vad kan gå fel? :D

Hoppas du får en grym resa, är på riktigt avis! Så skönt obekymrat upplägg :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@LongCon Hade en Subaru Outback 2.0d för ett par år sedan. Tänkte att japansk bil med gott kvalitetsrykte skulle innebära problemfritt ägande. Pyttsan! När man skrapade på ytan visade sig att Outback/Legacy är förföljd av problem:
- Tidiga (främst 2010) har problem med vevlager = motorras
- Årsmodell 2010,2011,2012 har xenonljus som bränner sönder sig själv inifrån pga tillverkningsfel (drabbade mig men Subaru stod för det)
- Kopplingen är för klen. Klarar bara 10.000 mil innan det är dags för byte.
- Serviceintervall bara 1500 mil. Kanske inte ett egentligt fel men billigaste servicen kostar 4500kr. Det ger alltså minst 3(!)kr per mil i servicekostnad om man ska följa intervallen. Och det ska man för annars får man stå för punkt 1 och punkt 2 helt själv.

Köper man en Lineartronic (aut) finns dessutom vissa serier som har tillverkningsfel i lådan. 1 av 100 drabbas tydligen. Lite som att köpa en lott. Finns ingenting man kan göra åt det heller.

Nä, jag kommer aldrig någonsin köpa Subaru igen. Otroligt överreklamerat hållbarhetsrykte. Bilen är dessutom rejält omodern invändigt, även den innevarande generationen. Nä, välj du Accord så kan du sova om nätterna också. Outbacken har bra framkomlighet, är snål även i verkligheten, och bra utrymmen dock.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@LongCon Hade en Subaru Outback 2.0d för ett par år sedan. Tänkte att japansk bil med gott kvalitetsrykte skulle innebära problemfritt ägande. Pyttsan! När man skrapade på ytan visade sig att Outback/Legacy är förföljd av problem:
- Tidiga (främst 2010) har problem med vevlager = motorras
- Årsmodell 2010,2011,2012 har xenonljus som bränner sönder sig själv inifrån pga tillverkningsfel (drabbade mig men Subaru stod för det)
- Kopplingen är för klen. Klarar bara 10.000 mil innan det är dags för byte.
- Serviceintervall bara 1500 mil. Kanske inte ett egentligt fel men billigaste servicen kostar 4500kr. Det ger alltså minst 3(!)kr per mil i servicekostnad om man ska följa intervallen. Och det ska man för annars får man stå för punkt 1 och punkt 2 helt själv.

Köper man en Lineartronic (aut) finns dessutom vissa serier som har tillverkningsfel i lådan. 1 av 100 drabbas tydligen. Lite som att köpa en lott. Finns ingenting man kan göra åt det heller.

Nä, jag kommer aldrig någonsin köpa Subaru igen. Otroligt överreklamerat hållbarhetsrykte. Bilen är dessutom rejält omodern invändigt, även den innevarande generationen. Nä, välj du Accord så kan du sova om nätterna också. Outbacken har bra framkomlighet, är snål även i verkligheten, och bra utrymmen dock.
Oj, det lät ju mindre bra. Tack för heads up!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Oj, det lät ju mindre bra. Tack för heads up!
Outback har fördelen att den är STOR. Större än ex.vis V70. Accord är i jämförelse en hel storlek mindre så det kanske inte funkar välja den ändå. Om du ändå vill ha Outback, sikta på en 2014 eller senare. Då är åtminstone xenonljusproblemet fixat.
 

demondave

Rolex
Funderar på att byta bil till hösten. Budget ca 150K, körsträcka/år ca 1000-1500 mil (Har två bilar), familjebil för tre barn och två vuxna.

Har filtrerat ner det till två bilmodeller i detta scenario (egentligen skulle jag vilja ha en fin äldre 5-serie men det får jag aldrig igenom):

Honda Accord vs Subaru Legacy

Vilken av dessa skulle ni välja? Varför?

Mvh
LongCon

Utifrån dina valda modeller gissar jag att utrymme, driftsäkerhet och prisvärdhet väger tungt. Liten koll på sådana bilar, men som jag nämnt tidigare i tråden, en polare (med familj) som skadereglerar bilar på ett försäkringsbolag letar en fin Opel Insignia, baserat på statistiken han ser på maskinskadeförsäkringen. Stämmer det och mina gissningar känns det spontant som att en sådan skulle uppfylla kraven. Vill ha-faktorn är nog en annan fråga :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Utifrån dina valda modeller gissar jag att utrymme, driftsäkerhet och prisvärdhet väger tungt. Liten koll på sådana bilar, men som jag nämnt tidigare i tråden, en polare (med familj) som skadereglerar bilar på ett försäkringsbolag letar en fin Opel Insignia, baserat på statistiken han ser på maskinskadeförsäkringen. Stämmer det och mina gissningar känns det spontant som att en sådan skulle uppfylla kraven. Vill ha-faktorn är nog en annan fråga :D
Dina gissningar stämmer ganska bra :D Har dock för mig att subaru och Honda kan vara roligare att köra än Opel. Hade en Honda CRV tidigare och den var pigg i styrningen och rätt körglad och bra. Tack för tipset! Skall kolla upp Insignia!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Förstår det, tankar om att nån vill åt Vipern lär ju snurra i huvudet, även om man inte vet motivet. Men garaget måste ju ändå vara bättre än gatan. Se till att se över försäkringen bara, gärna med värdering!
Ja jag ska ringa min försäkring och prata med dom, vill gärna ha den värderad men vet ej hur sådant fungerar.

Satan vad svettigt. skönt att det gick bra
Ja alldeles för nära...

M5 e60 längst t.v? Vad var orsaken till branden? Skönt att din klarade sig!
Anlagd så vitt jag vet...

Va fan, vi är grannar???!!!
Nja, Jag bor på Malmaberg faktiskt; har dock garaget där.
Om jag fixar en hagelbrakare till dig, vaktar du garaget då? ;)
 
Nja, Jag bor på Malmaberg faktiskt; har dock garaget där.
Om jag fixar en hagelbrakare till dig, vaktar du garaget då? ;)
Självklart! Men inte behöver du fixa nått, bor väl inte här utan resurser.
Seriöst så är det faktiskt jäkligt lugnt just här normalt. Mycket värre uppåt Karlfeldt.
Frugan vakna av en smäll den natten, jag märkte inte ett dugg innan hon väckte mig.
Skönt att din kärra klarade sig, tar gärna en åktur nån gång.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Här är en till som ska på roadtrip!

Har just betalat en 2005:a Jaguar XJ som (förhoppningvis...) står och väntar på mig i Belgien på lördag morgon, sen blir det en vända till Tyskland och den berömda ringen. Vad kan gå fel? Gammal lyxbil inköpt osedd, det kan väl inte på något sätt rendera huvudvärk?

Detta är en googlad bild men såhär ser den ut;
2003-xj-1a.jpg
Håll oss uppdaterade! Sjukt spännande grej ju! :)
 
Topp