• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vafaen nu blev det svårt igen.
Hade i princip bestämt mig....
För en 50th anniversary, det är något med Camaron som inte är harmonisk, känns som att två olika team desginat fram och bakdelen
chevrolet_camaro_ss_50th_anniversary_20.jpeg
Chevrolet-Camaro-Fifty-02.jpg

Då släpper ford bilder på nya mussen med performance pack 2, inget som kommer säljas i Europa tyvärr.
Skillnad mot performance pack 1 som alla bilar i Sverige kommer få
Sitter forgedfälgar på 19x10.5 fram och 19x11 skodda med 305/30mm pilot supersport 2 däck, hårdare fjädrar fram och bak, sänkt fram och bak, magneriden är omprogrammerad, styvare krängningshämmare, splitter fram och den lilla läppen bak.
KS_musse.jpg
KS_musse2.jpg
KS_musse3.jpg
KS_musse4.jpg

Tänker som så att jag på en PP1 gör som följande, andra fälgar/däck(som jag ändå måste köpa) , samma fjädrar som PP2, samma krängningshämmare, samma splitter och läpp bak som PP2 då bör den bli rätt stygg. Mussen känns mer harmonisk i linjerna jämfört med Camaron

Båda är fina bilar men jag håller inte med dig om att Camaron ser ut att vara ritad av två olika team.
Jag tycker den är mycket snyggare än mustangen och dessutom inte lika vanlig vilket jag tycker är ett plus, så för mig hade valet varit enkelt.

Har du provkört båda? Det måste väl ändå vara den avgörande faktorn när du nu köper en rolig bil.

Dåligt med bilder pojkar!
RS6an och R8an sålda i våras till förmån för denna lilla pärlan.

Önskar jag kunde påstå att Italienarna är lika duktig på kvalité som att rita......
Dom borde hålla sig till vin och design... Kvalitén är tyvärr inget vidare... :(

5t9GncE.jpg

20398171_418297938564862_4825782278342836224_n.jpg

9OTi8Lp.jpg
Vackert! Riktig drömbil det där.
Jag vill så gärna prova köra en sån där efter allt man har läst om dem.

Jag ska hyra antingen en 458 eller en Huracan om någon månad när jag åker på semester, lite sådär lagom beslutsångest där..

Hej,
Yes har provkört båda. Men kruxet är att den nya mustangen inte finns för provkörning i Sverige förrens i maj månad. Den har fått en hel del uppgraderingar där den mekaniskt är på samma nivå som Camaron och i vissa fall bättre (exv en 10-stegat automatlåda). Båda bilarna räcker och blir över för dagligt bruk men där Camaron är mer inriktad mot aktiv körning.
Men hur den nya mussen blir kan jag tyvärr inte svara på.

Camaron är grymt aggressiv fram men bak så har den inte mycket av de dragen, kunde nästan varit en japansk bil.

Som jag nämnde så skall bilen köras året om, där tror jag att mussen är lite lättare att leva med.

Båda är fina bilar men jag håller inte med dig om att Camaron ser ut att vara ritad av två olika team.
Jag tycker den är mycket snyggare än mustangen och dessutom inte lika vanlig vilket jag tycker är ett plus, så för mig hade valet varit enkelt.

Har du provkört båda? Det måste väl ändå vara den avgörande faktorn när du nu köper en rolig bil.

Önskar jag kunde påstå att Italienarna är lika duktig på kvalité som att rita......
Dom borde hålla sig till vin och design... Kvalitén är tyvärr inget vidare... :(
Läcker bil!

Ditt inlägg påminner mig om Alfa Romeos äventyr i Japan som mynnade ut i Alfa Romeo Arna (AlfaRomeoNissanAuto).

Alfa och Nissan beslöt sig för att samarbeta kring en ny liten kompakt modell, stämningen var antagligen god i styrelserummen och man kom snabbt fram till en ansvarsfördelning; Italienarna som ju var så duktiga på kvalitet och rutiner fick hålla i den biten, och japanerna som ju kunde det där med design fick hålla i pennan. Bellissimo!

Växellådan hämtades för säkerhets skull från Alfas reservdelslager (Alfa är väl kända för sina skrapfria lådor?), medan hjulupphängningarna (Nissan skrek ju "körglädje" i början på 80-talet) kom från Nissan.

Det kunde ha blivit så bra, en bil designad i Italien med deras känsla för design och körglädje, parad med Japansk teknik och kvalitet. Nu blev det precis tvärtom.

Hur tänker ni angående eventuellt höjda dieselskatter och körförbud i städer? Håller på att bli galen av billetandet nu...

Får känslan att det är smartare att köpa en bensinbil i dagsläget och att förbud och höjda skatter kan göra att dieselbilarna droppar orimligt i värde inom kort.

Tyvärr är de flesta för mig intressanta bilarna just dieselbilar. Finns tex inte en enda 5-serie med mina krav som är bensinare. Rent ekonomiskt är bensin rimligare från början då körsträckan ligger runt 1500 mil/år.

Enda vettiga alternativen som återstår om jag skall köpa bensin är typ:
Screenshot_20171024-090633.png
Screenshot_20171024-090714.png

Hur tänker ni angående eventuellt höjda dieselskatter och körförbud i städer? Håller på att bli galen av billetandet nu...

Får känslan att det är smartare att köpa en bensinbil i dagsläget och att förbud och höjda skatter kan göra att dieselbilarna droppar orimligt i värde inom kort.

Tyvärr är de flesta för mig intressanta bilarna just dieselbilar. Finns tex inte en enda 5-serie med mina krav som är bensinare. Rent ekonomiskt är bensin rimligare från början då körsträckan ligger runt 1500 mil/år.

Håller med på alla plan! Precis de två bilmodeller vi oxå kollar på nu. Tycker oxå det känns vanskligt med diesel nu. Hoppas behålla nästa bil fem-åtta år i alla fall. Var står dieseln då?
Har fastnat för den fulsnygga subban! Utrymmena, nöjdheten bland ägarna, att den inte är supervanlig. Att den är lite högre än en vanlig kombi.
Ej provkört bensinaren, bara dieseln.

Grannen köpte just en sån BMW.

F

Fast just den subban du visar är ju en diesel! 2,0d. 150 Hk. De har nog kryssat i fel ruta när de skrev annonsen... Det finns ju en 2,5 l bensinare, 170 Hk nånting.

Håller med på alla plan! Precis de två bilmodeller vi oxå kollar på nu. Tycker oxå det känns vanskligt med diesel nu. Hoppas behålla nästa bil fem-åtta år i alla fall. Var står dieseln då?
Har fastnat för den fulsnygga subban! Utrymmena, nöjdheten bland ägarna, att den inte är supervanlig. Att den är lite högre än en vanlig kombi.
Ej provkört bensinaren, bara dieseln.

Grannen köpte just en sån BMW.
Hur känns BMWn storleksmässigt jämfört Subarun, skall kunna packa in 3 barn med bilstolar och två vuxna?

Herregud, köp inte en 2-Active Tourer! Den enda bmw modell som är sämre än sina konkurrenter på nästan allt. Välj en Touran inså fall om du tittar på typen av bil.

Ang 520d så klarar de Euro6 och dessa omfattas inte av dieselförbud nivå1 ändå och i den nivå2 zon som diskuteras får man inte köra med bensin heller, bara el.

Det som sägs i regeringens förslag gällande bonus/malus är att den höjda dieselskatten ska gälla nyregistrerade bilar från 1/7-2018.

Alltså ingen ko på isen att köpa en beggad diesel idagsläget. Sen är det självklart ovisst hur det ser ut om 5-8 år framåt i tiden. Det är inte otänkbart att alla bilar utan någon form av hybridlösningar är sjunkit i pris som en gråsten.

Som sagt svårt att sia om framtiden och vilka drivmedel som ska vara gynsamma alternativt bestraffas. Regeringen har ju uppenbart inte klubbat det som ska ske om ett halvår.

Glöm inte bort hur man propagerade och gav etanolen enorma fördel, för att relativt snabbt ta bort alla subventioner igen när man kom på att det inte var så miljövänligt trots allt.

Är det någon här som kör Volvo i firman? Försöker bygga en S90 men tycker inte deras hemsida visar alla avgifter som Audi gör. Är det någon som kan förklara om detta endast är förmånsvärdet eller är det förmånsvärdet och leasingavgiften?
Skärmavbild 2017-10-24 kl. 12.13.00.png

När jag skulle sälja 520d f11 -11, så gick jag miste en köpare just på att den inte var euro6, fick gå ned ca 20.000 från vad han hade tänkt köpa den för innan den blev såld:( allmän häxjakt på diesel kan jag tycka, kollar man på livscykel kring bilar så är väl ändå elbilen en stor miljöbov än så länge. Sen tycker jag att det är rätt väg att gå i längden men blir så antingen eller helt plötsligt hos politiker...

Det som sägs i regeringens förslag gällande bonus/malus är att den höjda dieselskatten ska gälla nyregistrerade bilar från 1/7-2018.
Även skatten på bensin höjs kraftigt. Enbart bonus/malus kommer inte tippa balansen alltför mycket åt ena hållet. Däremot dieselförbud i miljözoner tror jag kommer driva på det mycket mer.

Men suck vad dyrt det är med däck!!! Har varit lyckligt "ovetande" efter att mestadels ha kört bilar med små/normala fälgar.

Gjort en snabb sökning igår på vinterdäck till 20" och det hamnade på en bra bit över 20' om man ska ha bra kvalitet. Minns när jag körde hoj att många beställde från Tyskland och det var i alla fall på den tiden väsentligt billigare.

Även originalfälgar till VW var en bit ifrån gratis. Det är lätt att stirra sig blind på leasingkostnaden enbart, men jag får nog snegla mot en billigare bil :)

Men suck vad dyrt det är med däck!!! Har varit lyckligt "ovetande" efter att mestadels ha kört bilar med små/normala fälgar.

Gjort en snabb sökning igår på vinterdäck till 20" och det hamnade på en bra bit över 20' om man ska ha bra kvalitet. Minns när jag körde hoj att många beställde från Tyskland och det var i alla fall på den tiden väsentligt billigare.

Även originalfälgar till VW var en bit ifrån gratis. Det är lätt att stirra sig blind på leasingkostnaden enbart, men jag får nog snegla mot en billigare bil :)
Eller så hoppar du över pimp-my-ride stuket på vintern? Jag köpte vinterdäck inkl. fälg för 11k då i 18" förvisso men det är knappast cykeldäck heller. ;)

Eller så hoppar du över pimp-my-ride stuket på vintern? Jag köpte vinterdäck inkl. fälg för 11k då i 18" förvisso men det är knappast cykeldäck heller. ;)

Vanligtvis så är jag inte så förtjust i stora fälgar, men Suzuka-fälgarna, (bild 1), är ovanligt lyckade till Tiguanen utan att förmedla pimp-my-ride-intryck :) I mina ögon åtminstone. Jag är inte lika förtjust i de 19" som ingår, (bild 2). Lånade bilder.

b637166a-dc30-4c4f-ab31-5b782be15afe_vw-tiguan-gts-tdi-240-dsg7-4m-r-line.jpg
19640157-5cb5-4c0b-9679-6d0740e8ffbd_vw-tiguan-gts-tdi-240-dsg7-4motion.jpg

Tanken var egentligen att skaffa 18" eller 19" som vinterhjul, men så tänkte jag att det kanske kunde vänta till nästa vinter då leverans blir i januari/februari, och så köper jag bara däcken till Suzuka-fälgarna i år. Men den tanken lades i malpåse så snart jag insåg vad det kostar :) Det bästa är nog ändå att försöka få till ett bra pris på att köpa med ett par extra hjul på en gång.

Vanligtvis så är jag inte så förtjust i stora fälgar, men Suzuka-fälgarna, (bild 1), är ovanligt lyckade till Tiguanen utan att förmedla pimp-my-ride-intryck :) I mina ögon åtminstone. Jag är inte lika förtjust i de 5-armade 19", (bild 2), som ingår. Lånade bilder.

b637166a-dc30-4c4f-ab31-5b782be15afe_vw-tiguan-gts-tdi-240-dsg7-4m-r-line.jpg
19640157-5cb5-4c0b-9679-6d0740e8ffbd_vw-tiguan-gts-tdi-240-dsg7-4motion.jpg

Tanken var egentligen att skaffa 18" eller 19" som vinterhjul, men så tänkte jag att det kanske kunde vänta till nästa vinter då leverans blir i januari/februari, och så köper jag bara däcken till Suzuka-fälgarna i år. Men den tanken lades i malpåse så snart jag insåg vad det kostar :) Det bästa är nog ändå att försöka få till ett bra pris på att köpa med ett par extra hjul på en gång.
Tycker också de fälgarna är snygga, jag menar bara att det kanske är ok med mindre på vintern. Iofs är det väl kanske feltänkt av mig, varför ska bilen vara mindre snygg nästan halva året?

Tycker också de fälgarna är snygga, jag menar bara att det kanske är ok med mindre på vintern. Iofs är det väl kanske feltänkt av mig, varför ska bilen vara mindre snygg nästan halva året?

Ja, det är en riktigt snygg fälg...tycker att de skarpa vinklarna passar med bilens utseende i övrigt. Har några % "oro" i magen bara att de ser något för aggressiva ut på en firmabil. Annars tycker jag att det är trevligt med olika fälgar för sommar och vinter så att man får en liten variation på utseendet. Det gäller bara att hitta en mindre fälg som ser bra ut :) Det är väl heller inte helt fel med en mindre fälg på vintern med framförallt något smalare hjul?

För första gången ever längtar jag nästan efter vinterhjulen. Smygkikade lite förra veckan, vinterfälgarna är fan snyggare än sommarhjulen. M3 originalhjul i 18”. Hade dom varit 19” hade dom fått bli sommarfälgar, utan tvekan!

Som @alfgren redan nämnt så är det förmånsvärdet, vid 50% marginalskatt. Förmånsvärdet ligger på närmare 5200kr

Är det någon här som kör Volvo i firman? Försöker bygga en S90 men tycker inte deras hemsida visar alla avgifter som Audi gör. Är det någon som kan förklara om detta endast är förmånsvärdet eller är det förmånsvärdet och leasingavgiften?
Skärmavbild 2017-10-24 kl. 12.13.00.png

Som @alfgren redan nämnt så är det förmånsvärdet, vid 50% marginalskatt. Förmånsvärdet ligger på närmare 5200kr
Yep. Ska man titta på firmans kostnad för operationell leasing, motsvarande en Audi Inclusive Lease så ligger det nog runt ~6000kr däromkring. Då tillkommer sociala avgifter på förmånsvärdet och lite annat också. AutoMotorSport brukar räkna fram företagets totala kostnader i sina tester av den typen av bilar. Finns på nätet. @Schildfat

Dåligt med bilder pojkar!
RS6an och R8an sålda i våras till förmån för denna lilla pärlan.

5t9GncE.jpg

20398171_418297938564862_4825782278342836224_n.jpg

9OTi8Lp.jpg
Snygg 458. Vad är fel?

Har kört 5000 mil med min E-golf och leasingen går ut nu i vinter.

Har aldrig jävlats och den har kostat mig ca 3000:- i bränsle på snart tre år.

Sjukt värt och jag kommer aldrig att återgå till fossilbil som slitochslängare. Bara fördelar med elbil för mig. Skulle gärna ta ut en till e-Golf men vill variera mig.

Funderar på en Opel ampera. Sjukt ful klassisk skitbil men den verkar bli billig nanting som förmånsbil sett.
Samt att Opel är ett regelrätt skräpmärke som bara tillverkar värdelösa bilar.

Tror ni man står ut i tre år?

Har kört 5000 mil med min E-golf och leasingen går ut nu i vinter.

Har aldrig jävlats och den har kostat mig ca 3000:- i bränsle på snart tre år.

Sjukt värt och jag kommer aldrig att återgå till fossilbil som slitochslängare. Bara fördelar med elbil för mig. Skulle gärna ta ut en till e-Golf men vill variera mig.

Funderar på en Opel ampera. Sjukt ful klassisk skitbil men den verkar bli billig nanting som förmånsbil sett.
Samt att Opel är ett regelrätt skräpmärke som bara tillverkar värdelösa bilar.

Tror ni man står ut i tre år?
Nästan så man blir sugen på en elbil när man läser ditt inlägg!

Jag tycker nog inte att nyare Opel-bilar ("Oplar" lät så fånigt) är så hemska, jag gillar designen på dem men framförallt tycker jag nog att de är helt ok att köra, prisvärda bilar.

Om elbilen i sig har jag dock ingen specifik uppfattning.

Tillbaka
Topp